WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   12 seo-företag bildar europeisk miljardjätte. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29592)

Thomas 2008-05-28 11:56

12 seo-företag bildar europeisk miljardjätte.

"I morgon slås det svenska sökoptimeringsföretaget SEO Logik ihop med elva nordiska och brittiska bolag. Den nya koncernen får namnet Guava och ska omsätta 1 miljard inom två år."

http://www.dagensmedia.se/malla.....?version=169387

Andreas Bard 2008-05-28 12:03

Där ser man. Men är de företag som de nämner de enda stora aktörerna i Sverige?

Andreas Bard 2008-05-28 12:13

Jag menar i framtiden känns det mer som att mindre SEO-konsulter ska ses som ett "hot" för dem.

eliasson 2008-05-28 12:16

Ingen dålig omsättning dom siktar på.
1 miljard inom två år.

Finnmera 2008-05-28 12:22

Citat:

Originally posted by Andreas Bard@May 28 2008, 12:13
Jag menar i framtiden känns det mer som att mindre SEO-konsulter ska ses som ett "hot" för dem.
Tror du har rätt i det
Kruxet är bara att det är svårt för den stora massan kunder att veta vilka som har rätt kunskaper/inställning och då tenderar man nog att snegla på storleken.

Men personligen så ser jag inte någon av dessa 3 bolag som farliga konkurrenter utan de tuffaste är de enmansföretag/egna kunder som gillar detta som de som är svårast att leverera mervärde till.

qb1 2008-05-28 13:20

X antal miljarder i omsättning må vara ett fint mål. Men det finns andra nyckeltal som är intressanta t.ex. rörelseresultat..

tartareandesire 2008-05-28 13:29

Betydelsen av nyckeltal är ofta överskattad.

Tycker personligen att den här typen av sammanslagningar är ganska tråkiga.

Jonas 2008-05-28 13:33

Kommentarerna till artiklen:
Citat:

PETRA, onsdag 28 maj 2008:
SEO logik köptes förra året av danska Notabene. Notabene har köpt ett flertal mindre bolag de senaste åren. http://www.seo.se/blogg/?p=283

Nu byter Notabene namn till Guava.

Det är alltså ingen ny affär som sker nu. Bara ett namnbyte. Ungefär lika upphetsande som när Eastpoint bytte namn till Getupdated.

Så egentligen är "imorgon slås bla bla ihop bla bla bla" missvisande då själva affären har redan ägt rum.

Maccke 2008-05-28 14:13

Citat:

Originally posted by eliasson@May 28 2008, 12:16
Ingen dålig omsättning dom siktar på.
1 miljard inom två år.

Den omsättningen som dem siktar på om 2 år är säkert rimlig med dagens vetskap om marknaden.

Men risken i den marknaden fortsätter att vara otroligt hög, åtminstone för den typen av arbetsmetodik som vanligast idag (tung fokus på länkbygge från icke-naturliga resurser).

Ingen vet vad som händer med Google, hur dem ändrar sina algoritmer och försvårar för de 'sökmotorspecialister' som använder länkbygge som huvudmetod för att lyckas med ranking.

Men det känns ju onekligen som ett arbete som borde fortgå. Den senaste smällen var ju när Google menade att alla köpta länkar ska rapporteras. Många kataloger från SEO företagen har fallit sedan dess och nu tvingas dem ta till nya metoder. Ser ingen hejd på detta och tror att det kommer bli klart allt svårare för seo företagen om inte nya metoder tas fram för att ge kunderna bra ranking.

Angående omsättningen: Tror dem blir en av de största SEO företagen i Skandinavien, helt klart. Men att dem är störst i Skandinavien stämmer inte.

Mediabyråerna har ändå den största kakan av företagens reklambudget, även för sökmarknadsföring och där ligger SEO Logik klart efter. Engelska WPP, med kontor i bl. a Sverige, Norge och Danmark omsatte £31,6655 miljarder (c:a 379 miljarder SEK) år 2007 i Europa.

En grej till. Förstår inte riktigt detta citat:
"SEO får nu statistik-, resultat-, och mätverktyg från dag ett. Det kan få andra företag konkurrera med".

-SEO = nya bolaget Guava?
-Vidare, vad är unikt med de olika verktygen, den typen av verktyg/tjänster har väl många aktörer haft en längre tid?

Sorry, men de bästa statistikverktygen kommer ju knappast från Guava? Det är ju snarare Omniture, Clicktracks, Clickstream och IndexTools.

Resultatverktyg är väl rätt enkelt att inkludera, vilka positoner för vilka ord etc. Det har ju de flesta aktörer..

Finnmera 2008-05-28 14:39

Du glömde ju Analytics som är väldigt kostnadseffektivt tillika, men en API funktion borde de komma med tycker jag.

Wojt 2008-05-28 17:19

Alla vet vilket dåligt resultat företag med tusentals kunder kan ge.

Allra mest i en bransch under ständig utveckling och en tjänst som kräver löpande arbete för varje enskild kund.

Ser inte detta som något positivt för kunder som kommer hamna i skymundan, när företagen måste öka sin försäljning varje år för att nå sin budget. Det blir mer sälj än resultat.

Guano säger jag.

Gustav 2008-05-29 09:58

Det finns bara en förstaplats i Google för varje sökord, men det finns många företag inom samma bransch.

Med en sådan här jätte så kommer de garanterat att ha flera kunder som konkurrerar om samma sökord. Två kunder inom samma bransch kanske fungerar, men hur gör de när de får tio kunder inom samma bransch?

jake 2008-05-29 10:00

Det kan nog vara bra att vara ett stort företag, bl.a. för att dela kunskap och erfarenhet men risken är också att man får svårare att nå resultet då sökmotorer vet att allt de gör är just för att manipulera sökresultat utifrån vem som betalar för att synas.

Kanske kan sökmotorer t.o.m. banna aktörer som systematiskt jobbar med att påverka sökresultat utifrån betalande kunder på samma sätt som t.ex. google i adsense har bannat aktörer som systematiskt jobbat med MFA-sidor.

Finnmera 2008-05-29 10:25

Citat:

Originally posted by jake@May 29 2008, 10:00
Det kan nog vara bra att vara ett stort företag, bl.a. för att dela kunskap och erfarenhet men risken är också att man får svårare att nå resultet då sökmotorer vet att allt de gör är just för att manipulera sökresultat utifrån vem som betalar för att synas.

Kanske kan sökmotorer t.o.m. banna aktörer som systematiskt jobbar med att påverka sökresultat utifrån betalande kunder på samma sätt som t.ex. google i adsense har bannat aktörer som systematiskt jobbat med MFA-sidor.

Här tror jag att du satte fingret på något intressant, för att ta ett exempel då om just att dela kunskaper

Vi har ju Ex Koncernen Getupdated som äger 3 bolag som alla erbjuder SEO och SEM till marknaden, och de är
www.migroup.se (min gamla arbetsgivare förövrigt)
www.mediaanalys.se
www.getupdated.se

Och jag tror precis som du att om man nu köper ett bolag så nog vill man byta både kunskaper, tekniska plattformar mm mellan alla bolagen i koncernen, det verkar ju logiskt eller hur ?

Och om då alla 3 bolagen har låt säga 4 kunder per bransch var med samma typ av tjänst, vem ska då ligga på sid 2 på exempelvis Google då och vem ska ligga på sid 1 nedre halvan osv.

Men storlek kan ju ge mer tid över till forskning om vad som funkar bättre eller inte på sökmotorerna men det hindrar ju inte ovanstående blir ett bekymmer om det stämmer eller hur ?

Henrik 2008-05-29 11:22

Citat:

Originally posted by Gustav@May 29 2008, 09:58
Det finns bara en förstaplats i Google för varje sökord, men det finns många företag inom samma bransch.
Med en sådan här jätte så kommer de garanterat att ha flera kunder som konkurrerar om samma sökord. Två kunder inom samma bransch kanske fungerar, men hur gör de när de får tio kunder inom samma bransch?


Säg elva och lägg på en "topp 10-garanti" så blir situationen riktigt intressant ;)

(och jag vet att dessa garantier i praktiken är luddiga, gäller altavista snarare än google, osv, men ja, tanken är intressant)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson