WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Feedback mottages tacksamt kring turistsajt (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29575)

Captain Thailand 2008-05-27 15:03

Hej,

Äntligen har jag fått ändan ur och börjat renovera en av mina allra första sajter: www.kohsamui.org

Jag är nöjd och lite missnöjd på samma gång. Topp-flashen skall bytas ut, den är något av ett test.

Men är sajten för plåttrig? Är den rentav ful? Är knapparna FÖÖR mycket retro (90-tal)? Hur uppfattar ni sajten. Det är lätt att bli lite blind med något man sysslar med själv.

Jag tackar så mycket på förhand för era svar! Jag är mycket tackasm för konstruktiv kritik och kanske även något beröm?![B]

Knalli 2008-05-27 15:09

Det största problemet för mig var att det tog typ 20-30 sekunder innan allt hade laddats. Vilket jag inte tycker är riktigt acceptabelt iaf.

Men det känns som att det är lite för mycket information av allt möjligt. Skulle aldrig orka surfa vidare där.

Lättare meny och lite mindre information på första sidan tycker jag.

najk 2008-05-27 15:16

Själv tycker jag det är för mycket information med en gång, jag som sitter på en macbook 13" får halva fönstret med bilder/reklam för att nedre halvan ska innehålla information, lite väl mycket.. viss text är väldigt liten (i bilderna mellan styckena) medans resten av texten är för stor och för mycket luft (sista stycket).
Första intrycket kanske är väl hårt men jag hade nog stängt ner sidan för att gå vidare till nästa google träff...
edit; Kika på inspiration från typ cari bia.se, brun är fel färg för ett semesterparadis, borde det inte vara någon blå-grön skön pastell färg? Borde nog vara mer en ljus design än en mörk, det är väl sol och värme man vill åt?

Captain Thailand 2008-05-27 16:09

Tack för två uppriktiga svar!

Jag sätter mig redan nu och tar bort en massa onödigt på sajten (diverse meningslösa och dessutom fula designelement etc). Vissa grafiska detaljer på sajten har fortfarande många år på nacken och de skall väck. Tyvärr kommer jag inte kunna lägga ut resultatet online förrän i morgon.

Appropå färger etc måste jag medge att brun inte kanske inte direkt är den färg man förknippar med ön där jag bor (i varje fall inte om man är här som turist), men jag har från början gjort den lite annorlunda än "mainstreamsajterna" (kanske lite väääl annorlunda). Dessbättre får jag en del beröm för att den just INTE är som de andra sajterna i kategorin.

Eftersom sajten är delvis kommersiell kan jag inte ta bort reklam (då blir jag nog pistolhotad av de som betalat mig, hehe) men jag skall som sagt ta bort en massa trams och lägger ut resultatet i morrn.

Än en gång! Stort tack! Givetvis mottages andra synpunkter emot tacksamt!

Christos 2008-05-27 16:20

Bevel and Emboss!!! Gör om gör rätt!

Hehe, skojar bara. Men jag håller nog med de andra. På tok för mycket information utan någon vidare bra uppdelning eller struktur.
Menyn kan säkert göras lite enklare, kanske genom att kategorisera? Ta en titt på http://www.helsingborg.se.
Finns säkert bättre exempel men jag gillar uppdelningen på den sajten. Rent och enkelt att hitta.

Captain Thailand 2008-05-27 21:24

2 bifogad(e) fil(er)
Hej,

Jag behöver en ny logga. Jag slängde ihop tre nyligen. Tycker ni någon är bättre än de andra?

Ps. Tycker ni alla är skit är det helt ok, men det är inte det jag efterfrågar ;-)

Captain Thailand 2008-05-27 21:25

2 bifogad(e) fil(er)
Logga nummer två:

Captain Thailand 2008-05-27 21:27

2 bifogad(e) fil(er)
Och den sista (som jag är mest nöjd med):

Ps. Admin etc. Jag skall inte lägga ut mer nu ;-)

christian@eventkoll 2008-05-27 22:03

Vad skulle hända om du tog den första fast ha "org" som på den sista... det tror jag skulle bli klockrent :)

Captain Thailand 2008-05-27 22:08

Tackar Christian!

Jag ska testa det i morrn. Klockan är snart morgon här.

Som sagt, tack för tipset!

Knalli 2008-05-27 22:51

Gillar också mest den första, fast går inte att läsa org saken.

Captain Thailand 2008-05-29 08:10

Hej,

Nu har jag kört igång "renoveringen" på riktigt. Hittills fixat på förstasidan:

- Ny logga

- Ny meny

- Lite borttaget trams, men mer skall väck.

Ps. Kommentarer mottages tacksamt! Bör bakgrunden ändras till en enfärgad eller en lätt gradient?

Jorma 2008-05-29 10:31

Håller med om det som sagts hittils. Sidan känns väldigt rörig, ingen riktig struktur. Bakgrunden är nått som jag verkligen skulle bytt ut, en lätt gradient skulle kunna funka, så du verkar va inne på rätt spår nu.

Captain Thailand 2008-05-29 12:35

Hej och tack Jorma,

En fråga. Ok jag kan inte hålla med om att att framsidan är ganska plåttrig/rörig och lite ful (den håller på att ändras i skrivande stund och kommer publiceras inom en månad).

Men på vilket sätt är sajten svårnavigerad via menyn? Är undersidorna obegripliga? Och i så fall varför?

Tilläggas kan väl att sajten lika mycket vänder sig (eller kommer vända sig till) till invånarna på ön i fråga som turister. Därav nyheter etc.

Jag är fortfarande lika tacksam för svar!

Thir13teen 2008-05-29 15:03

Nu ser det bra ut tycker jag, men det är lite väl cluttered med annonser på nedre delen av sidan. Det plotttrigt OCH det ger dig mindre annonsintäkter skulle jag tro, ögonen har för mycket att fästa på och struntar istället i rasket.

Captain Thailand 2008-05-29 17:08

Hej och tack!

Bannerbytet längst ner är en kvarleva sedan långt tillbaka. Jag får väl se hurvida det blir kvar. Annonsförsäljningen går däremot mycket bra. Senast idag sålde vi en annons och snart är det fullt. Inte illa med tanke på hur sajten sett/ser ut.

Hursomhelst är jag tacksam för alla synpunkter. Jag fortsätter att göra om sajten och lägger in en stänkare om några veckor eller så när jag blivit nöjd(are).

Captain Thailand 2008-06-05 19:12

Hej,

Nu börjar jag bli nöjd med www.kohsamui.org för denna gången.

Detta ändrades senaste veckan:

1. Ny logga
2. Ny flash (jäkligt nöjd med den måste jag säga)
3. Helt ny meny och navigeringssystem
4. Ny hotellboknings"modul"
5. Lite luftigare mellan text
6. En del trams borttaget som mer än fem år gamla designdetaljer

Skall till senare:

1. Mer interaktivt
2. Transparent mörk skugga på sidorna av sajten
3. Mer innehåll generellt

Negativt:

Sidan tar lång tid att ladda med seg lina. Säkert inte helt ok ur konkurrenshänseende, men det tillkommer bredbandskunder i världen varje minut ;-)

Fortfarande mottages tips tacksamt!

Christos 2008-06-05 19:58

Najs! Det dä kallar jag en lyckad uppfräschning. Mycket imponerad. Man kan ju såklart finslipa flera grejer men jag tycket att du har lyckats bra för den här gången. 2 saker dock.

1. Loggan
Jag citerar christian@eventkoll
Citat:

Vad skulle hända om du tog den första fast ha "org" som på den sista... det tror jag skulle bli klockrent
Klockrent var ordet.

2. Sajten i övrigt när man börjar scrolla

Jag får tyvärr inte samma lyxiga känsla så fort jag börjar scrolla ner som jag får i sidhuvudet.
Det hade förmodligen räckt med att få in de mörka mystiska färgerna på lite olika håll i sajten.

Mer gemyt och mindre tech.
Grått = stelt = corporate = whiteboard & powerpointpresentation = gäsp!

Det var allt B)

Captain Thailand 2008-06-05 20:09

Stort tack Ftr,

Berömmet värmer och alla tipsen tar jag absolut till mig!

Jag är (som synes kanske) ingen skolad webbdesigner. Ibland går det åt skogen och ibland blir man lite nöjd tom. Jag är nu halvnöjd, men ångrar redan att jag inte satte sajtbredden till 1000 pixlar, hehe.

aerosole 2008-06-05 21:13

Rent designmässig feedback kommer här:

Boxarna med kategorier. Dessa tycker jag borde ha samma skuggning som dess titelboxar, alltså lite skugga på vänster sida annars blir det knas i ljussättningen.

Den absolut översta raden med Tip of the top. Den känns inte som den tillhör siten samt att första orden "titeln" har samma färg som länken på samma rad vilket känns skumt (var klickar jag)

De gråa skuggningarna längs sidan på siten borde vara mycket ljusare, och kanske tom ha en väldigt mjuk beige färg istället för medium grå som den är nu. Samma gäller footern. Det ser liksom nästan ut som att du tagit delar från olika designs och satt ihop i en och samma (inte sagt att du gjort så), förstå mig rätt.

Fixa PNG stöd för IE6

Se över strukturen, storlekar, färger, tyngd på texterna lite. Det är inte helt lätt att hitta vad som är vad (nättidning effekten).

Ovandelen av siten är skön, bra känsla men som nämnts tidigare så tappar det lite nertill.

Gött mos! :)

Captain Thailand 2009-08-07 15:30

Hej,

Då var det dags att ändra igen.

1. Nu har jag ökat bredden på sidan med 100 pixlar
2. Ökat storleken på annonserna (våra annonsörer är viktiga)
3. Rensat en hel del i koden. När vi publicerar skall den vara "valid" (just nu är flashen det återstående svarta fåret, men det går ju att fixa till med lite fuffens).
4. Gjort det luftigare. Bla genom att ta bort en kolumn.
5. Försökt göra sidan mer överskådlig generellt.
6. Gjort den bruna tidigare dominerande färgen mer rödaktig.
7. Bytt ut och lagt till lite bilder.

OBS! Den "officiella" sidan är ännu inte ändrad. Här är den nya designen jag tänkt mig (undersidorna är ej ändrade än): http://www.kohsamui.org/index02.html

Vad tycker ni? Jag är som vanligt mycket tacksam för alla eventulla svar och tål absolut konstruktiv kritik.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson