![]() |
Hej
Jag undrar om någon här har erfarenhet av PRQ's CO-location, alltså bra/dåliga saker. // simon |
Ja, vi har en server stående där som de vägrar släppa för att vår då ansvariga person inte har betalat sina fakturor på typ 2000kr. Jag vet inte, men jag tycker de är helt oresonliga och ärligt talat så tycker jag inte att de är värda att göra affärer med. Det sista stället jag ställer mina serverar på i framtiden. Men det är ju jag
|
Det är väl inte så konstigt att de inte släpper en server när ni inte betalat räkningarna?
|
Har en server där sedan ~1 år och tycker att det har fungerat klockrent. För några månader sedan hade de en brand i hallen, fick lite nedtid i samband med det, men annars inget att anmärka på.
|
Det är väll bara att betala och få tillbaka servern, från din beskrivning ser det i mina ögon ut som PRQ gör rätt.
|
Citat:
|
Jag har jättebra erfarenheter av PRQ. Vet inte vart jag ska börja. Det här tror jag sammanfattar min syn av dem:
* Flexibla. Kan ordna fram lite allt möjligt eftersom dom har mycket kompetens och gärna ställer upp. * Alltid snabba med svar. Inget konstigt lager av support att försöka borra sig igenom först utan man får telnummer till rätt person direkt. * Mycket god kundservice! * Riktigt bra priser. Kolla prislistan (som bör ses som prisexempel). Jag har bara tidigare haft en enda simpel server hos PRQ så ingen avancerad infrastrukur direkt. Nästa eventuella projekt ska definitivt ha servrar hos PRQ i första hand. |
okej tack för svaren.
Verkar som att prq är rätt bra, tror jag tar dem som leverantör. |
PRQ gör vad dom ska, dvs levererar rackplats med bra nät, el och kyla, till ett i alla fall inom sveriges gränser oslagbart pris om du behöver lite mera bandbredd. Vår site hade inte gått ihop ekonomiskt annars, 300-400GB / månad för 400kr + moms är svårslaget.
Vi har två servrar hos PRQ, en av dem har stått där över två år och den andra lite kortare men det har aldrig varit några längre driftsavbrott förutom i samband med TPB-razzian. Just dom bitarna gör dock imho att man ska vara extra noga med att ha en offsite-backup. |
Citat:
Ni får väll kräva den som ställt till det på pengarna annars. |
Citat:
Den som äger servern kan använda KFM för att få tillbaka den, även om det krävs våld för att hämta den. Dock en intressant sak så bör ju dom har rätt att debitera konsult för att släppa servern. Sedan om dom inte är kreditgodkännda så kan det ju krävas att dom ska betala det i förskott och om dom har en obetald skuld så kan dom ju kräva att den ska betalas före innan dom får använda mer tjänster ifrån dom. Är mycket man kan vända juridiskt bort och fram. Dock bör man få tillbaka server, även om man kanske inte kan räkna med att det blir så prioriterad när det finns skulder. |
Tyvärr behövs det en grad av hårdhänthet när det kommer till betalningar. Den gången misstaget att släppa en burk med restskuld gjorts här kan man ju gissa hur mycket betalning som kom sedan. Väldigt bra "tack" för att man varit schysst mot någon som hade bråttom. Eftersom vi inte tar några kreditupplysningar samt har många utländska kunder är det viktigt att kunna hålla utrustningen som säkerhet, vilket även tydligt framgår av avtalet.
|
Vilket verkar vara normala villkor och inget unikt.
|
Citat:
|
Ja, det är mer eller mindre standard att allt ska vara betalat o klart när servern hämtas.
|
Har fått hyffsad support från PRQ.
Men det är en stor anledning att inte välja PRQ: nertiden. Hela prq's nät verkar dö i 20 minuters intervaller iallfall en gång i veckan. Sedan många dagar i veckan dör det för kanske 10sek-1min. |
Citat:
|
Nyfiken: Hur dör något EN gång i veckan med 20 minuters intervaller ?
Förstår inte din felbeskrivning ....därav frågan. -T |
Citat:
Här finns lite uptime när det gäller PRQ. I och för sig bara prq.se så det säger väl inget egentligen: http://uptime.pingdom.com/site/month_summa...name/www.prq.se |
Citat:
|
Lagen heter Retentionsrätten, två oberoende advokater gav mitt bolag samma svar/rätt när jag hade inte kund som inte kunde betala för sig.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Retentionsr%C3%A4tt -T |
Citat:
Jag kom nyss hem från PRQ efter att ha hängt där halva kvällen. PRQ är PRQ helt enkelt och jag gillar det :) |
Jag har tyvär också upplevt detta med att nätet går å dör med jämna (ojämna mellanrum). Har än så länge inte brytt mig om att ta ut någon statistik eller så på det, men det brukar vara några gånger i veckan som det är små korta stop. Har lite grejer stående där och tycker att PRQ är kanon att ha att göra med, men senaste månaderna har det som sagt var blivit många gånger då inga av mina grejer där har gått att nå, och samtidigt har det heller inte gått att nå www.prq.se
Hoppas verkligen att man har några planer för att komma tillrätta med det, för det är lite tråkigt om nätet dyker några gånger i veckan. |
Citat:
Edit: Så frågan är vad lactoz egentligen menade. |
Jag tror att han menade att nätet verkar gå ner under en tid av ca 20 minuter, minst en gång i veckan. Det är iaf vad jag har upplevt.
|
Det jag skulle fundera på när det gäller PRQ är att kan man lita på att inte polisen springer dit och tar servrarna eller dylikt. Har ju hänt tidigare och första meningen på deras hemsida visar också på deras inställning:
Citat:
|
Ajdå en felskrivning orsakade mycket fundering!
Jag menade att nätet går ner under en tid av ca 20 minuter, minst en gång i veckan. Och uttöver det några 10sek->1min nergångar ett par gånger i veckan. När det sker så verkar hela PRQ dö.. alla servrar jag vet står på PRQ är oåtkomliga inklusive prq.se Ibland kommer ett PRQ Mass Mail med information om varför.. men oftast inte, och ibland undrar man om det nånsin kommer upp igen nu när anakata verkar vara spårlöst försvunnen. Sedan är det allmänt känt att PRQ hostar många "skumma" webbsidor vilket kanske gör dem till en attraktivt DDoS-måltavla. Jag råkar ha co-location hos patrikweb som jag tror har haft 100% uptime senaste månaderna. |
Jag kan bekräfta ovanstående text. Nätet dör nån gång/vecka.
Allt inom deras iprange dör, även DNSer, prq.se samt alla övriga tjänster såsom VPN. I övrigt håller PRQ riktigt bra service. Fredrik som jobbar där är även en mycket trevlig kille, hjälpsam och duktig! Varit på besök i deras hall och det va absolut inga problem. Många plus från mig, rekommenderas starkt! |
Men varför rekommenderas PRQ om ni vet att nätet dör en gång varje vecka och då upp till 20 minuter? Det känns ju lite skumt?
|
För min del är det inte acceptabelt att nätet dör som det gör. Jag har än så länge bara konstaterat att så är fallet.
Jag hoppas att man från PRQs sida ska kunna svara på det mail jag skickat dem om problemet. Jag hoppas verkligen att de reder ut problemet, för i övrigt har allt varit kanonbra och trevligt folk och allt annat har funkat klockrent fram tills för ett par veckor sedan. Får ringa dem om jag inte får något svar i veckan på mailen. |
Folk rekkar dem för de gillar dem, men sen om de får en banan eller äpple är en annan femma :P
Varit sugen på colo där med, men att de där titt som tätt låter ju tråkigt. |
Om vi säger såhär, för den servicen man får - till det priset.
Så klagar jag personligen inte. Jag hoppas givetvis att PRQ arbetar på att lösa problemen med downtimen, och det inte är nåt dom avsiktligt ställer till med. Men detta är ett problem man kan leva med som sagt! // Jim |
Mina pingdom-loggar har bara visat på nertid en enda gång under senaste månaderna, och då bara på den ena servern några minuter en tidig morgon. Info gick även ut via mail.
Är ni som har haft problem säkra på att det inte varit något annat på vägen som strulat? Vid två tillfällen har det dock varit dålig information via mail. Vid TPB-razzian och vid elcentralsbranden, men ingen av incidenterna drabbade mig särskilt hårt. Edit: Jag såg nu när jag kollade att Pingdom hade fri 30-dagars fri trial om du vill köra lite trevlig övervakning själv. |
Man ska inte vara för snabb när man ropar hej, eller hur säger man. Inatt var det nertid på en knapp timme mellan 3.51 och 4.46 på min ena server, den som står i PRQs egen hall berördes dock inte.
|
Både PRQ och en av deras kunders servrar dog hos PRQ inatt, mäter 2 ställen hos dom med pingdom.
Och det var 1h som du sa, och det jag mäter emot ska stå ideras hall vad jag vet. |
jupp, kl 03:47 dock det för mig på det jag övervakar med Pingdom och kom upp en timme senare... Grejerna står i deras egen hall.
|
Det stämmer, det berörde även den burken som står i Solna. Missade att den också fanns omnämnd bland larm-mailen. Tur i oturen med tidpunkten, väl vald..
|
Någon annan än jag som har problem hos prq just nu?
Fick ett servicemejl att de skulle göra någon flytt igår fre kl 21 och 3h framåt. Eftersom de angav andra ip än mina så trodde jag inte jag berördes, men från strax efter 21 har servern varit nere och är fortfarande inte uppe. Har sedan midnatt igår skickat ett antal mejl till 24/7-mejlen samt nu på morgonen provat att ringa alla nummer jag har till dem inkl mobiler och 24/7 men inget svar. Någon annan, någon idé? edit: jag kanske egentligen borde ha startat en egen tråd istället för att sno den här... |
Hmm, vi har extremt stora problem med bandbredden igår, kändes som vi bara fick ut några ynka kbit av våra 100mbit.
Nåväl, tog några timmar men sen var det problemet över. Sidan fungerar perfekt numera iaf. // Jim |
Sedan det stoppet som var som omnämdes ett par inlägg upp här i slutet av augusti så har allt snurrat på perfekt för mig nu.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:52. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson