WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Kreditor planerar att spamma? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29471)

Kocken 2008-05-21 23:17

Vad jag förstått så måste en privatperson godkänt att de vill ha ett nyhetsbrev från ett företag, för att ett utskick inte ska kallas spam.
Men Kreditor ska visst börja skicka ”informationsbrev” till sina egna kunders kunder utan att de godkänt det.
Vad tror ni om det?

ztream 2008-05-21 23:20

Källa?

Bara jag 2008-05-21 23:39

Mail från Kreditor 20/5

Viktigt meddelande från Kreditor

Ökad konsumentservice den 1:a Juni

För att öka servicegraden ytterligare mot dina kunder kommer vi från
och med den 1:a juni skicka ut ett e-postmeddelande till alla som
handlar via fakturera mig eller dela upp betalningen.
E-postmeddelandet kommer innehålla kontaktuppgifter till vår
kundtjänst samt öppettider, vi vill poängtera att meddelandet kommer
bara innehålla information om vår tjänst fakturera mig och aldrig
reklam eller dylikt.

Tror faktiskt enbart det är för att underlätta!

Magnus_A 2008-05-22 11:16

Det är ju deras kunder, som du förmedlat till dem. Men det kan vara läge att titta över vad som står i dina användaravtal om hantering av personuppgifter och i ditt avtal med Kreditor så att inte du lovar för mycket åt kunden när det gäller e-postadresser.

Gustav 2008-05-22 11:46

Jag fick samma mail och känner mig lite kluven. Det är bra att Kreditor informerar och tanken bakom utskicket är förmodligen att ge bättre service (vilket är bra). Men frågan är om mina kunder kommer att acceptera att få mail från tredje part överhuvudtaget. Vill Kreditor gå ut med information så bör den gå via mitt företag och inte via Kreditor. Det är en sak att få ett informationsmail från företaget som man handlar ifrån. Det är en helt annan sak att få mail från tredje part pga att man valde att handla i en butik mot faktura.

Juridiskt har Kreditor rätt att skicka ut mail. Mina kunder blir även kunder hos Kreditor. Men det är ingenting som jag gärna skyltar med. Keep it simple.

Men det hela tåls att diskutera med Kreditor innan man börjar bråka. Kreditor brukar lyssna på sina kunder.

klein 2008-05-22 12:52

Citat:

Originally posted by Gustav@May 22 2008, 11:46
Jag fick samma mail och känner mig lite kluven. Det är bra att Kreditor informerar och tanken bakom utskicket är förmodligen att ge bättre service (vilket är bra). Men frågan är om mina kunder kommer att acceptera att få mail från tredje part överhuvudtaget. Vill Kreditor gå ut med information så bör den gå via mitt företag och inte via Kreditor. Det är en sak att få ett informationsmail från företaget som man handlar ifrån. Det är en helt annan sak att få mail från tredje part pga att man valde att handla i en butik mot faktura.

Juridiskt har Kreditor rätt att skicka ut mail. Mina kunder blir även kunder hos Kreditor. Men det är ingenting som jag gärna skyltar med. Keep it simple.

Men det hela tåls att diskutera med Kreditor innan man börjar bråka. Kreditor brukar lyssna på sina kunder.

Jag är skeptisk! Jag vill kunderna gå över mig, annars börja dom spelar oss emot varandra. Det blir nog Automatkabins Inkasso tjänst , dom har en tjänst som liknar kreditor. Jag brände mig dock när paycontrol fanns..

Kreditor är faktiskt duktiga på det dom gör..

Jare 2008-05-22 13:00

Säg att Johan Johansson är kund hos Kreditor.
Johan Johansson är även kund hos Webbutik A, men även hos Webbutik B.
Båda dessa butiker är kopplade mot Kreditor.

För Kreditor är Johan en och samma kund, men skulle Kreditor gå via företagen så skulle de bli ett stort jobb att sålla ut vilka som fått mail från vilken butik.
Jag tycker det skulle vara onödigt att få ett mail från Webbutik A och samma från Webbutik B. Hänger ni med? =)

Tycker det är bra att det går ut information, de som väl är kunder hos Kreditor har nog koll på mailets syfte.

Kocken 2008-05-22 13:59

Citat:

Originally posted by Magnus_A@May 22 2008, 11:16
Det är ju deras kunder, som du förmedlat till dem.
Jag tillhör väl dem som inte har läst det finstilta ordentligt. Så det kan mycket väl vara så att de har rätt att göra massutskick till "sina" kunder. Men det känns inte bra för oss att de använder sig av "våra" kunder e-postadresser utan att vi kan påverka det.
Samtidigt så har inte mina kunder godkänt att de vill ha e-post från Kreditor, så hur de än gör är de i gråzonen tycker jag.
Om de vill komma ut med information borde det vara enklare och seriösare att skicka med en inforuta på fakturan, då slipper de sätta sina kunder (Webbutikerna) i ett dilemma.

jonny 2008-05-22 14:02

Eller också kräva att kunderna skickar ut information till slutkunden.

Gustav 2008-05-22 22:28

Det blir förmodligen att ringa Kreditor och fråga hur de har tänkt. E-postadresser och mail är känsliga saker och det borde gå att lösa på annat vis. En lösning vore om vi butiksägare får skicka ut informationen istället för Kreditor. Det viktiga för mig är att alla mail som skickas till kund kommer från min shop och inte från tredje part.

AndreasBlomquist 2008-05-22 22:48

Ja, jag måste erkänna att det känns inte alls bra att kunder ska få ett mail från en tredje part. Det vore ju trevligt om Jacob, som hänger här på forumet och dessutom stod som kontaktperson i detta ärendet kunde skriva hur de tänker runt detta...
Vilka fler företag erbjuder en bra faktureringstjänst, dock inte Payer?!

Sebastian.Siemiatkowski 2008-05-23 19:38

Hejsan

Kul att se de positiva omdömena i denna tråd till att börja med. Ska se om ni tycker att svaret är tillfredsställande.

Det viktigaste att börja med är följande: detta med email är inte obligatoriskt på något sätt. Detta har i efterhand från vår sida uppenbarligen inte kommunicerats tydligt nog, men tanken har varit att om man inte tycker detta är en bra ide som så kan man kontakta Jacob och se till att exkludera sin egen butik från denna funktion. Alltså om ni efter att ha läst mitt inlägg inte tycker att de är övertygande som anledning bakom detta, har ni all möjlighet att kontakta [email protected] och meddela att ni vill exkluderas från mailutskicken.

Vidare till hur vi har resonerat. Vi har som ambition att varumärket Fakturera mig ska förknippas med trygghet, det ligger ju i det att man betalar i efterskott när man erhållit varan. Men utöver det jobbar vi på Kreditor även hårt med att bara duktiga och seriösa e-handlare ska få erbjuda faktura. Därför är vi hårda när vi tar in e-handlare och jobbar sedan även aktivt med att mäta e-handlare om vilka det framförs mycket klagomål till vår kundtjänst, samt gör stickprovskontroller på leveranser och dylikt. Detta kommer sig naturligt av vår verksamhet, men det är samtidigt en ambition med samma ledmotiv som allt annat vi gör, nämligen att öka den enskilde e-handlarens försäljning. Bristen på trygghet på det anonyma nätet är enligt våra undersökningar, www.e-handelsbarometern.se, en av de största utmaningarna för näthandeln. Vi tror att Fakturera mig som garantistämpel på att detta är en seriös e-handlare, som ni alla här är, är starkt förknippat med den typen av kunder som betalar via faktura. MEN det fungerar bara om kunderna känner till Fakturera mig och vad det står för, genom att därmed skicka ut ett särskilt mail där man upplyser om detta och även möjligheterna att kontrollera om man betalt och hämta en fakturakopia på www.faktureramig.se tror vi kommer bidra till en ökad kännedom om tryggheten i betalsättet och därmed en ökad handel för alla näthandlare, samt minskad administration för oss och er. Som ni vet tar vi betalt per transaktion och därför sitter vi i samma båt, ökad försäljning för er innebär ökad försäljning för oss så vi ser det som att vi alltid har samma gemensamma mål och vi försöker på alla sätt bidra till den försäljningen!

Avslutningsvis alltså, vi tror att detta är en bra ide som kommer leda till fler avslut och fler trygga konsumenter, men återigen det finns inget krav på att medverka utan det är frivilligt för varje enskild e-handlare. Vår uppfattning har dock varit efter informationsmailet att ytterst få hört av sig med frågor kring detta och vi tror de flesta kommer vara med.

Om ni har fler frågor eller tankar kring detta så skulle jag återigen vilja uppmana er att ta kontakt med oss eller mig personligen om ni så vill. Jag nås på 08-12012001, men ni kan givetvis även skriva här direkt på forumet! Dock är det inte alltid säkert att vi ser det.

Allt med vänlig hälsningar
/Sebastian Siemiatkowski
VD Kreditor

Chilihouse.se 2008-05-23 23:46

Har bara gott att säga om kreditor än så länge. Fast har bara använt dom i ca en vecka. Bara det inte blir för många utskick och att dom som fått det en gång inte spammas flera gånger så går det nog ok.

Finnmera 2008-05-27 01:14

Kanske är skåpmat för er, men jag hörde att det kommer till sommaren tror jag det var en uppdatering på emailsmarknadsföring och det var Swedma:s jurist som sa det på en föreläsning om epostmf.

www.swedma.se

Jacob Loven 2008-05-27 09:18

Hej e-handelskollegor!

Jättekul att detta har startat en diskussion här på forumet. Hoppas ni känner att ni har fått svar av Sebastians inlägg. Och jag vill också poängtera att Kreditor aldrig planerar att mass-spamma konsumenter då vi inte tror att det bygger värde i ett varumärke. Jag vill även ytterligare en gång poängtera att du som butiksägare kan välja bort att mailet skickas, t ex om ni säljer känsliga produkter.

Om ni anser att informationen är viktig kan ni antingen låta oss skicka den eller skicka den själva, i de fallen då vi skickar ut infon skickas denna endast en gång per konsument.

Jag är alltid nåbar på 08 - 120 120 23 eller på [email protected] vid frågor

Alltid med bästa hälsningar
Jacob Lovén
E-handelsnörd

Kocken 2008-05-27 10:14

Citat:

Originally posted by Jacob Loven@May 27 2008, 09:18

Jag är alltid nåbar på 08 - 120 120 23 eller på [email protected] vid frågor

Alltid?
Jag har ringt tre gånger och lämnat meddelande och även e-postat ett par gånger utan svar!

Jacob Loven 2008-05-28 09:30

Det ber jag om ursäkt för. Hoppas du fick svar på alla frågor när vi talades vid igår!

Mvh
Jacob

Kocken 2008-05-28 12:00

Citat:

Originally posted by Jacob Loven@May 28 2008, 09:30
Det ber jag om ursäkt för. Hoppas du fick svar på alla frågor när vi talades vid igår
Mvh
Jacob

Tackar!
Jag fick svar på mina frågor också.

Hajro 2008-05-30 21:05

Jag vet en som avskyr Kreditor Europe AB just nu

Anledningen
Någon faktura som gick till inkasso sen Kronefogden

Han ringde upp upp Kreditor förra veckan och frågade om ärendet återkallas så fort han betalar. Svaret var självklart gör vi det så han betalade förra veckan... Denna veckan kommer utslag från kronefogden och svaret blev när han ringde upp Kronefogden "Kreditor har inte försökt göra något för att stoppa det".

"De har fortfarande inte meddelat oss ngt"

Vad säger man???

Gustav 2008-05-31 00:25

Citat:

Originally posted by Hajro@May 30 2008, 21:05
Vad säger man???
Med den informationen du ger oss så kan man inte säga annat än att han borde ha betalat den ordinarie fakturan, påminnelsen, eller inkassokravet. Det kanske finns omständigheter som gör att man kan sympatisera med din vän, men du nämner inga sådana i ditt inlägg.

Förmodligen så har Kreditor inte hunnit registrerat din väns betalning innan de drev ärendet vidare. Men det tar lång tid innan ett krav går så långt som till KF, så varför hade din vän inte betalat fakturan tidigare? Jag tycker synd om alla som får en betalningsanmärkning, men det händer normalt inte utan anledning.

guran 2008-05-31 18:42

Så fort det går att skriva något negativt så ska den chansen utnyttjas även om det som skrivs inte har med trådens ämne att göra. Försök att hålla er till ämnet så vi får ha ett kvalitativt forum. Tack!

I alla fall så är det hela väldigt intressant var gränsen kan gå när det blir ett spam. Webbutik A anlitar Kreditor för att skicka fakturorna.

Kan då kunden till Webbutik A även anses som kund hos Kreditor eftersom kunden får en faktura från Kreditor? Jag skulle nog vilja påstå att att kunden till Webbutiken inte kan anses som en kund till Kreditor.

Om vi tar en ett exempel. Du köper en produkt hos Webbutik A som låter Posten distribuera den till er. Är ni då kund hos Posten? Eller er kompis X skickar ett brev till er. Är ni då kund hos Posten. Det är er kompis X som har gett Posten uppdraget att lämna ett brev till er. Webbutiken vill att ni betalar till deras bankgiro. Blir ni då kund hos Bankgirot? Det finns många exempel där tredje part blandas in i en affärshändelse.

Kreditor har fått ett uppdrag av Webbutik A att ta betalt av kunden. Kunden har inte gett Kreditor uppdraget att ta betalt av kunden. Avtalet om köpet av varan är mellan Webbutik A och kunden. Alla tvister om varan kommer att ske mellan Webbutik A och kunden. Av vad jag förstår har Kreditor skyldighet att rätta sig efter Webbutik As instruktioner om fakturan ska gälla (t.ex. krediteras). Betalningsskyldigheten måste i sådant fall vara till Webbutiken A. Men om detta kan jag bara gissa då jag inte vet avtalet mellan Kreditor och Webbutiken A.

Jag förstår mycket väl Kreditors tanke bakom det hela och det är inget som helst fel på den. Men en god gärning väger inte upp förbudet mot spam till privatperson som inte har godkänt det eller inte är kund hos det "spammande" företaget.

Jag skulle vara mycket försiktig med att skicka ut epost i detta fall eftersom det är oklart hur rättsläget är. Viktigast är dock att tänka på mottagarnas reaktioner. Jag kan inte tänka mig att någon slutar handla hos Webbutik A bara för att det kommer ett informationsbrev från Kreditor. Även om man har lagen 100% på sin egen sida kommer ett x antal individer att reagera kraftigt negativt i alla fall.

Bara för att vara lite glidande moraliskt så skicka brevet om rättsläget är oklart. Bjud alla som klagar på en biobiljett, så kommer alla att bli glada. Rent ut sagt så skulle vi inte ha ett näringsliv i detta land om inte lite skit fick soppas under mattan. Målsättningen behöver dock inte att vara lyfta på mattan i alla lägen.

Rocketeer 2008-05-31 21:04

Jag har själv pratat med Kreditor och det går att stänga av funktionen. Skapar man dessutom fakturan manuellt så kommer ingen e-mailadress att sparas om du inte fyller i den själv.

Personligen tycker jag att detta kunde hanterats bättre från Kreditor. Nu blev det lite som ett spam i sig. Det finns ju en anledning till att inte fråga om butikerna vill delta utan bara köra på och låta butikerna reagera om de ej vill vara med. Även om intentionerna var bra så blev resultatet dåligt och då oftast också förståelsen. Varför inte göra samma sak som med fullmakterna till Posten angående bedrägeri? Ett mycket bättre upplägg där butikerna aktivt fick välja om de ville vara med eller inte.

Jacob Loven 2008-06-02 13:12

Hej Guran,

Det vill jag hålla med dig om, vår kund är framförallt butiken som har anlitat oss och som jag skrev i mitt förra inlägg så kan butiken välja bort detta. Vi anser dock att mailet som går ut har ett stort servicevärde i sig och de jag talat med som valt bort meddelandet har gått med på att ta med informationen i sin egen orderbekräftelse istället, en snygg lösning som gör att konsumenten slipper få två olika mail.

Jag vill också passa på att lägga till en kommentar om kronofogdeärendet som nämndes här ovan:

Vår målsättning är att alla konsumenter skall vara nöjda. Att gå vidare till Kronofogdemyndigheten är en process som vi till största utsträckning försöker undvika. Vi är därför så generösa som möjligt med förfallotiderna.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson