![]()  | 

Hej! 
	Läste en artikel om att fler användare väljer att blocka sina banners. Detta leder i sin tur till att webbsidor som baserar sin största inkomst på banners kommer ha det jobbigt. Det diskuteras om en nya affärsmodeller, där man måste hitta nya sätt att generera intäkter på sin hemsida. Vad tror ni, kommer banner-bubblan att spricka? :(  | 

Nej det tror jag absolut inte. 
	Det finns inte särskilt många som känner till denna form utav blockering och nu tänker jag på random surfare som är majoriteten. Följande är enbart vad jag tror: att många som surfar vill se reklam på diverse hemsidor istället för en vitbakrund med ett stort X längst upp på bannern.  | 

De som blockerar banner-annonser är ofta mer teknisk kunnande, och använder det bara på extrema annonssidor (aftonbladet...) 
	Webbplatser som har normalt antal annonser tror jag inte behöver oroa sig, då det oftast inte är alltför irreterande och fyller bara ut layouten.  | 

Viktigt att se till att ens banners och reklam alltid fungerar oavsett mottagare. iPhone visar inte Flash. Nokia visar bara Flash Lite. Många företag har IT-avdelningar som i panik stänger av det mesta. Fler och fler kommer surfa och nå information genom icke-datorer, alltså spelkonsoller, mobiler, handdatorer, TV-apparater etc... 
	 | 

jag använder ad block på alla sidor eftersom den bara blockerar reklamen.. aldrig att den tar bort någon funktion så.. Men banners känns som att de kommer dö ut snart.. reklamen kommer integreras i webbplatsen på ett fiffigt och bra sätt. 
	de enda sidorna som ja ej har adblock på är 2 sidor, och det är 2 sidor som faktiskt reklamen intresserar mig..  | 

Citat: 

| 

NIX tog inte död på telefonförsäljningen. Några bannerblockare kommer inte att ta död på bannerannonseringen.  
	Att banners överlag fungerar sämre än andra alternativ är en annan sak. En vanlig simpel textlänk ger ofta bättre resultat för annonsören än en stor blaffig banner - även om länken är undangömd i sidfoten. Surfare älskar att klicka på länkar, men skyr banners.  | 

Citat: 

Men detta med ad block går ju att gå runt, om man skapar reklamen helt anpassat till hemsidan. så kommer inte adblock på den. Tex att vi har en sida som heter reklam.php så kommer ordet reklam eller ad etc blockeras. Så det räcker med att man lägger in ett script som byter namn på reklam.php varannan dag. hej.php kalles.php eken.php etc. Då kommer din reklam synas, om nu inte användaren plockar bort reklamen för hand. men det kommer inte att blockeras direkt när du kommer in på sidan. och alla affiliator program blockeras, men om man som sagt, gör reklam anpassat till sidan och har en deal med partnern så behövs inte affil program eller dylikt.. Då kommer alltså reklamen aldrig blockeras.. vad jag vet.. OM det inte sker manuellt. men då hade jag nog blivit förbannad eftersom reklamen hela tiden kommer tillbaka. Så det bästa är nog att göra reklam integrerad i sidan.. som inte medlemmen stör sig på.  | 

Citat: 

| 

Citat: 

| 

Citat: 

Blockeringsteknikerna kommer bara bli mer avancerade om sidor tror att de kan gå runt den. Ett tips kan vara att läsa http://adblockplus.org/en/filters där det står hur man kan blocka annonser.  | 

Eftersom ingen köper nyhetstidningar längre och surfar allt mer, har man varit tvungen att generera intäkter på nätet, och då har banner varit en tillfällig lösningen. Men när man inte har reklamplatser att sälja, vad ska man sälja då? Kommer Aftonbladet att låta storföretag lägga bud på artiklar? Artikel om SAAB's nya bil vs. Volvo's nya bil, högsbjudande vinner kanske? 
	 | 

Jag tror de flesta personer inte har något emot reklam på sidor. Det däremot folk har problem med är galet stora flash annonser eller gif-animeringar som drar en jäkla massa processor kraft och är grymt störande. Jag har tex inget emot tidningsannonser för de är inte i närheten så störade. 
	Kollar man tex på aftonbladet.se så med Adblock drar Firefox för mig mellan 0-10% men slår jag av Adblock så hoppar den upp till 30-50% med peekar uppemot 90%. Sidan tar också galet mycket längre tid att ladda. Utan annonser tar den ca 8-10 sekunder medans med annonser tar den 25 sekunder.  | 

Citat: 

eller en långsam gif bild som är snygg och inte för animerad utan växlar långsamt mellan 2 bilder..  | 

Bara jag som tycker aftonbladet blir sakta men säkert tyngre och tyngre att ladda!??! 
	Ibland är det så mycket som 5 olika "filmklipps-flash" annonser som ska laddas. + själva huvudsidan med övriga annonser och bilder. En hel del av annonserna ligger utanför aftonbladet / på egen ad-server så ibland får man vänta på att dessa ska laddas osv. Tröööögt och segt... vissa gånger kan man inte börja scrolla runt heller innan vissa annonser laddat klart.... GrrRr!  | 

Citat: 

| 

Ett annat exempel på siter som helt verkar ha avvecklat den användarvänliga inställningen är Lunarstorm, jag minns fortfarande hur de då och då sålde ut framsidan till olika företag som ville göra reklam. Tragiskt, men sant. 
	 | 

Citat: 

rapporterings funktionen får man luska fram och filtrera sig fram i som säkert tar 5 min att bara få rapporterat en liten sak. Så då får man helt enkelt låta alla omogna snorungar hänga där och skriva vad dom vill. och då har man redan tappat intresset för att rapportera någon.. hela Lunarstorm är motsatsen till användarvänlighet. Men åter till ot.  | 

Citat: 

Vad jag vet eller tror så säljs dagstidningar i stora mängder.  | 

Citat: 

Däremot är kvällstidningarna alltid duktiga på att räkna om och klura ut hur de kan köra sina rubriker som "Aftonbladet ökade igen i augusti*" vilket visar sig vara typ "*) bland bordtennisspelare i Säffle" vilket inte alltid framgår av artikeln. IBMs konsulter, som i normala fall brukar vara fega och inte i onödan göra vågade uttalanden, konstaterade krasst att den traditionella annonseringen kommer försvinna under de närmaste fem åren. Fem. 5. http://www-03.ibm.com/press/us/en/pressrel...lease/22570.wss Jag tror de har rätt. Tyvärr, säger jag för alla mina älskade kunder inom traditionell reklam & press som inte får ändan ur vagnen och klurar ut hur de ska kunna utnyttja alla nya affärsmöjligheter som uppstår tack vare ny teknik utan stretar emot och hoppas att de är tillbaka till 1985 när de öppnar ögonen igen.  | 

Bumpar en gammal tråd. Hur ser ni idag på Ad Block? Har problemen växt? Hur gör vi om/när merparten av användarna inte ser banners?  
	Idag finns ju pop-up-blocker i de flesta webbläsare; vad tusan händer med annonsmarknaden om nästa steg är att bygga in bannerblock som standardfunktion?  | 

Opera har redan bannerblock som standard. Högerklicka, välj block content, klicka på de banners du inte vill ska visas framöver. TV.nu har jag gjort nästan helt ren från reklam, vissa banners (antagligen HTML/CSS-banners) är lite svårare att blocka. 
	 | 

Jag tror att i nuläget är det mest ungdomar / teknik nördar som kör med adblock. Dock som wasabi säger finns bannerblock i opera så det lär väl inte dröja innan IE och FF hakar på. 
	 | 

Det parti som vill ha en lag mot adblockers får min röst direkt. 
	 | 

Citat: 

| 

Citat: 

Om du nu har problem med att folk använder adblockers varför har du inte bara blockerat de användarna som använder adblockers?  | 

Citat: 

| 

Citat: 

| 

Jag tror att ett stort problem är att all tung flashreklam driver användare till att blockera den. Inte så kul när processorn går upp på >50% och fläkten varvar upp bara för att visa reklam. 
	Om någon väl har börjat blockera viss reklam är nog steget till att blockera all reklam ganska kort. Om många användare vill ha en viss funktion är det större chans/risk att den inkluderas som standard i webbläsarna, vilket leder till att ännu fler kommer att använda funktionen.  | 

Citat: 

För någon månad sen sprang jag in på ett forum jag besöker då och då, och efter 30 sekunder möttes jag av en javascript-popup som bad mig stänga av AdBlock. När popupen sen återkom efter 30 sekunder igen så ställde jag in så att AdBlock inte var aktivt på den sidan. Jag kikade i koden och hittade funktionen som kollade upp utifall AdBlock var på eller inte, men lyckades/orkade inte fundera ut hur jag skulle blocka den. Så där kan man väl säga att reklamen vann. Nu har emellertid den funktionen tagits bort från forumet, varför vet jag inte, så nu kan jag köra AdBlock igen...  | 

Bump igen. 
	Ad blockers verkar ha grym medvind just nu och branschen skakar. http://www.resume.se/nyheter/artikla...-eller-betala/ Eftersom jag själv lever av online marknadsföring så har jag inte kört så mycket med ad blockers, men jag testade nu igen när det blev aktuellt och måste säga (tyvärr) att det är en skön upplevelse. Snabbare laddning och direkt in till innehållet man vill se. YouTube utan pre-roll, inga Facebookannonser, Aftonbladet TV blev riktigt snabb. Det känns som branschen misslyckats när det blir såhär, eller vad tycker ni?  | 

Det är (än så länge) inte så många Svensson som använder adblockers i sina mobiler, vilket är upphovet till den senaste diskussionen kring blockers. Apple gjorde det tämligen enkelt att skapa adblockers i sin senaste release av iOS. 
	Vad som är läskigt är hur mycket det påverkar upplevelsen. NY Times gjorde ett test där de besökte ett antal sidor för att jämföra hur sidorna funkade med och utan adblocker, skillnaden var enorm. Boston.com gick från 39 sekunders laddtid och 19mb till 8 sekunder och 4.5 mb. Det är väldigt mycket för mobila användare, särskilt om man inte har en superbra anslutning. Jag har inte sett något test av svenska sidor men jag kan tänka mig att Aftonbladet är en av de största bovarna, har inte besökt den sidan på flera år bara på grund av all reklam. http://www.nytimes.com/2015/10/01/te...sers.html?_r=0 Det känns som att branschen (med tillhörande nördar) alltid skjuter sig i foten. Vi skriker efter mer relevant reklam men vi vill inte att reklamen som visas ska ha något med våra liv att göra. Detta medan diverse marknadsavdelningar stoppar in mer och mer olika annonsnätverk bara för att försöka nå sin budget. Dessutom har ju en hel del malware levererats genom olika flashbanners vilket ytterliggare ökar oviljan att se reklam. Jag tror mer och mer på abbonemang eller engångskostnader för att läsa specifika artiklar eller liknande, däremot ställer de lite andra krav på innnehållet man levererar. Kunder som betalar är inte lika förlåtande som kunder som får saker gratis.  | 

Det är inte så mycket ett misslyckande som det har gått över styr. Själv kör jag med blockerare, inte för att reklam stör mig, men för att 99.999% av alla hemsidor tillåter ljud i reklamen, popup fönster, eller overlays (då hela sidan tonas ner och bara visar reklam, varpå man antingen måste klicka bort den rutan, eller vänta i X antal sekunder). 
	Relevant reklam spelar mindre roll för mig, men så länge den inte anpassas för den sidan de gör reklam på (design & ej störande position), aldrig tillåter animerade banners, kommer jag nog alltid använda blockerare. Tidningar får gärna börja ta betalt för sina artiklar, så länge de tar bort reklamen helt och hållet. Jag gillade ju idén som var uppe för något år sedan om jag inte minns fel, där man får abonnera hos någon huvudaktör med openID, betala typ 59:- i månaden, och alla sidor som är anslutna till denna aktoritet får betalt i % per sidvisning så reklam inte behövs.  | 
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:38. | 
	Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson