![]() |
2 bifogad(e) fil(er)
VonAnkas ande igen....
|
Citat:
|
Binero verkar växa snabbare än dom kan hantera själva.
tycker det är lite väl mycket nertid på diverse burkar... |
Intressant läsning. Var väldigt nära igår att teckna ett konto hos Binero men nu tvekar jag.
|
Jag tror inte en instabil burk bör avgöra att teckna abonnemang där eller inte, antagligen sliter dem sitt hår lika som ni gör så vi kanske får se en till server åka genom fönstret inom kort och den nya döps om till Flinthjärta ;)
|
Citat:
Det brukar flyta på ganska bra för mina sidor. |
Citat:
Nu snackar vi inte om bara en burk. Eller ja, det kanske enbart är en fysisk maskin dom har, och det förklara isåfall det mesta.. Kolla www. binero drift .se och klicka sen på Kontroller... |
Igår låg mina hemsidor nere i 25 min mellan klockslagen då jag får in smo mest besökare, jag marknadsför en kampanj, händer det igen så kommer binero att få betala marknadsföringen!!!
|
pokerstjärna: Om det är så kritiskt så bör du titta på andra lösningar än webbhotell.
|
Citat:
|
är verkligen tillgänglighet på 99.73% dåligt?
|
Kan i allt Binero-hat säga att servern jag ligger på har fungerat utmärkt och jag har inte märkt några problem. 100% upptid på både www och databasen denna månaden, och förra månaden hade den nertid på 9 minuter, inte illa tycker jag. Om bara Binero kunde få lite Django-stöd så vore jag en av dom lyckligaste.
|
Är den nya virtuella vonAnka en kopia/spegling av den gamla fysiska vonAnka ?
|
pokerstjärna: Då föreslår jag att du mailar Binero och ber att få placeras på en annan server, vilket de har sagt att de gärna gör om man hör av sig.
|
Citat:
|
Gnäll, gnäll och åter gnäll. Skaffa ded-servrar om det är viktigt för er med 100% upptid. Har ni inte råd med nån tusenlapp i månaden för en egen server KAN er tjänst inte vara så viktig.
|
Citat:
grazzy: Vad dillar du om? Bara för att man vill komma undan så billigt som möjligt betyder det inte att tjänsten inte är viktig. Det behöver inte vara att man vill komma undan så billigt som möjligt heller, utan normalt sätt så kanske det räcker med ett webbhotell och ingenting mer? Varför ska man då sitta och betala för dedikerade servrar? |
Många av Bineros virtuella servrar fungerar utan problem. Frågan är varför VonAnka inte kan tas bort helt och hållet och kunderna fördelas mellan de övriga servrarna, eller ännu bättre till en helt nykonfigurerad och kraftfull server.
|
Citat:
Du gnäller om lite nertid och tjafsar om förlorade intäkter vid reklam. Är det SÅ viktigt borde du verkligen fundera på en annan lösning. Jag skulle i alla fall inte betala för reklam och "chansa" på att tekniken som genererar pengarna inte fungerar. Tänk om. |
Jag resonerar på samma sätt som pokerstjärna!
Ingen har sagt att dedikerade servrar inte kan ha nertid, dessutom har ingen sagt att webbhotellet i vanlig ordning ska ha mycket nertid. Jag har valt Bineros webbhotell för att det passar mig vad gäller funktioner/utrymme/trafik/laddningstid. Trots att jag förlorar pengar på under tiden servern är nere, betyder det inte att jag ska byta till dedikerad server bara för det, eller hur? |
Frågan var inte riktad till dig, alltinggratis, men eftersom du ändå tog åt dig har jag en följdfråga: Vilka summor rör det sig om för din/dina sajter, hur mycket förlorar du på nedtid?
Samma fråga skulle jag vilja ställa till pokerstjärnan. EDIT: Jag hävdar alltså att era tjänster inte kan vara så kritiska i jämförelse med vad ni väljer att spendera på dem. |
Citat:
Du ska hyra ett kontor som du ska kunna jobba ifrån. Du är väldigt nöjd med ditt kontor och börjar inreda kontoret mer och mer och får det väldigt hemtrevligt. Tre månader senare har kylan och vintern kommit och då börjar ert och fleras kontor få problem med värmen i elementen. Ni spenderar långa telefonköer och har e-post kontakt med fastighetsägaren. - Han lovar att allt ska vara i sin ordning inom en viss tid som du accepterar men endå inte. Efter den avtalade tiden så fixas problemet och värme har du i ditt kontor några veckor till nästa fel börjar (samma visa som ovan). Du får än en gång värmen tillbaka och sedan strular det igen. Nu säger fastighetsägaren att de kommer byta ut alla elementsystem till en elementmodellen hyper duper SXJH 47A. Efter det lovar de att allt kommer att vara i sin ordning. De drar av 4 månaders hyresäkning. Härligt tänker du, nu behöver du inte byta kontor till ett annat och du har fått 4 månader gratis så varför ska man fundera på att byta kontor? De håller vad de lovar och värmen kommer tillbaka. Efter en månadstid så börjar mindre avbrott lite då och då du kan inte hålla informations möten och kundmöten pga av att det är så kallt. Vad gör du? Byter du till ett mycket dyrare kontor för att "dyrare är bättre"? Eller kommer du stå vid din rätt att detta ska fixas? Notera bara att detta är ett exempel, visst är det ett grovt exempel när man räknar pengar, men i stora hela så är det samma sak. Hur mycket jag förlorar på att den är nere 25 min då jag har flest besökare? Iom att det handlar om sales så vet jag inte, jag kan inte räkna på det, men det kan handla om tusenlappar det kan handla om 0kr. |
Citat:
|
jag ligger på farmor och jag har inte haft problem, men det är kanske en WIN-server och VonAnka inte, det kan inte jag.
Jag är inte rädd att det skall gå dåligt hos Binero iaf, hos FS-data suger det verkligen. Efter flytt från server a till server b för en månad sedan (detta pga server a var i dåligt skick och var instabil) har nu server b börjat strula med mycket nertid. inte mycket på samma gång , men det är alltid jobbigt att behöva refresha hela tiden. |
Jag har ändå svårt att visa sympati för personer som ska tjäna delar av sitt levebröd men inte är villiga att betala vad det kostar. Då slår det tillslut tillbaka.
|
Ja om man har så kritisk verksamhet att det inte tål nertid så bör man ju söka sig till en dedikerad server (även om man kanske inte har användning av all den prestandan), på ett hotell delar du ju "din" hårdvara med massor av andra personer, som alla på sätt och vis kan vara orsaken till nertid. Dedikaerad är ju alltid bättre eftersom då är det ju endast du själv som huserar på servern, och du har själv full kontroll på systemets hälsa. för en billig peng kan man ju tex investera i ett Ipmi kort och har då också möjlighet att starta om sin server från vart man än befinner sig (förutsatt att du har internet där)
Sen att börja dilla om att binero ska få betala förluster som pokerstjärna gör, då är man fel ute, då är det bara att läsa avtalet igen. Det är t.om sannolikt att dom har friskrivit sig från ekonomiskt ansvar. Jag har haft binero i ett år nu, (vet inte vilken server jag ligger på, eftersom jag inte har varit inloggad på länge) men har aldrig märkt av några problem med drift. |
Jag visar er sympati.
Binero är verkligen inget billigt webbhotell så bör de väl klara att hålla servrarna igång. Nu ligger jag inte på Von anka så har inte drabbats av nertiden av den men ändå. En egen server kräver en hel del tid och kunskap så tänk efter innan ni skaffar det. |
Men en dedikerad server ger väl inga garantier, kan Bineros (används nu bara som exempel eftersom tråden handlar om dom) maskiner, virtuella eller riktiga, gå ner, så är det väl om något tecken på att inga garantier finns, dom tjänar ju onekligen sina pengar på att hålla dom igång.
Det är väl självklart så att man gör en avvägning mellan pris/prestanda, där en dedikerad server dessutom kanske innebär andra merkostnader, men det är väl klart som f-n att man ska ställa krav på sin tjänsteleverantör, jag kommer aldrig att förstå människor som säger "jaha...är det så...". Är man beroende av en eller ett flertal leverantörer för att en tjänst ska fungera (och det gör ju ingen skillnad med en dedikerad server, den ska ju stå någonstans, den ska ha ström, den ska ha lina...) så måste man väl ställa krav, rimliga krav, självklart,men krav, allt annat vore ju som att böja sig fram och bara be om att få bli.... edit: och jag håller med, så billiga är dom inte, dom har föredömliga villkor, men om man menar något annat än det när man säger "vänligast på webhotell" så vill jag å det bestämdaste uttrycka en avvikande åsikt även där... |
Citat:
Det räcker för fan att läsa deras reklam och marknadsföring. Dom lovar guld o gröna skogar, men man har fan mer problem än man hade innan |
Citat:
|
De senaste tre dygnen har von Anka haft 5-minutersavbrott 4-5 gånger per dygn.
|
Citat:
|
Den bästa lösningen är väl egentligen att ha två maskiner som kör den delen av kundbasen. När en ny domän läggs till så läggs den först på maskin #1 som startar om, maskin #2 tar över. Sedan görs samma sak på maskin #2 och maskin #1 tar över. Detta gör också att mini-klustret får extra redundans genom att maskinerna kan växla över till varandra vid hårdvarufel eller andra tråkigheter.
|
Jahopp, då har Von Anka varit nere i ca 1 h :( Problemen med Von Anka lär aldrig ta slut... Grymt irriterande.
Men bra att ni vet vad problemet är och hur ni ska åtgärda det och skönt att man blir flyttad till en ny server. |
Citat:
|
Var det inte tal om att kunder skulle flyttas från VonAnka för flera månader sedan?
|
Driftinfon har inte gått att nå sedan igårkväll med.
|
Citat:
|
Citat:
Det kan vara som så att problemen orsakas en kund som ligger på servern... hans sida/applikation eller vad han nu har påverkar servern på något sätt. Han kanske kör något extremt resurskrävande... Men... äh, jag vet inte. Binero borde ju märka det i så fall och snabbt flyttat kunden.... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:37. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson