WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Webbjobbet (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29316)

Karman 2008-05-14 23:36

Hej hå,

Dags att inbjuda er att testa Webbjobbet! Tanken har funnits ett tag i mitt huvud, men nu har jag äntligen börjat pilla på projektet och målet är att skapa den naturliga samlingsplatsen för företag som söker webbkunskap och designers/utvecklare som letar efter jobb.

Då målgruppen är en stor del av WN:s medlemmar är det ännu intressantare att låta er kika på den och säga vad ni tycker. Design, koncept, funktionalitet - hjälp mig att göra den bättre.

Jag vet att det finns några utseendebuggar på "Lägg till jobbannons", men de ska snart vara ordnade.

Adressen är http://www.namedsue.se/wj.

Tack på förhand,

KarlRoos 2008-05-14 23:40

Grymt härlig sida och bra idé också!
Älskar den webb två punkt nolliga stilen som ligger över sidan men ändå inte är "för mycket".

Men du måste få lite ris också!
- Var loggar man in? Det bör göras tydligt direkt!
- Möjligheten att sortera jobben efter namn, ålder, företag?
- Kommer betalningen ske via er eller kommer det endast vara som en plats för att hitta jobben?

Kul idé, kan vara något som man faktiskt kommer att använda av allt som ploppar upp här på WN :)

Karman 2008-05-14 23:43

Citat:

Originally posted by KarlRoos@May 14 2008, 23:40
Grymt härlig sida och bra idé också!
Älskar den webb två punkt nolliga stilen som ligger över sidan men ändå inte är "för mycket".

Men du måste få lite ris också!
- Var loggar man in? Det bör göras tydligt direkt!
- Möjligheten att sortera jobben efter namn, ålder, företag?
- Kommer betalningen ske via er eller kommer det endast vara som en plats för att hitta jobben?

Kul idé, kan vara något som man faktiskt kommer att använda av allt som ploppar upp här på WN :)

Nu blir jag generad! Tack så mycket för de uppmuntrande orden.

- Inloggning är inte planerad i dagsläget. Vill hålla det så enkelt som möjligt för både användare och företag som lägger till annonser. En idé skulle dock kunna vara att man måste vara inloggad för att se hur man ansöker om jobben.
- Ytterligare sorteringsmöjligheter är planerad och kommer att dyka upp inom kort. Först och främst mellan "Heltid" och "Frilans". Hur tänker du med ålder? :)
- En plats för att hitta jobb. Betalning kommer inte ske vi oss.

eliasson 2008-05-15 00:25

Tycker sidan ser väldigt bra ut, ur alla aspekter. Lycka till :)

mcfluff 2008-05-15 00:34

Snyft! Jag är helt klar med en likadan sida och tyckte jag var ensam om den idén. Nu spräckte du mina drömmar om att få en någorlunda välbesökt sida ;(

Men alltid kul med konkurrenter :D

Karman 2008-05-15 00:45

Citat:

Originally posted by mcfluff@May 15 2008, 00:34
Snyft! Jag är helt klar med en likadan sida och tyckte jag var ensam om den idén. Nu spräckte du mina drömmar om att få en någorlunda välbesökt sida ;(

Men alltid kul med konkurrenter :D

@eliasson

Tack!

@mcfluff

Ja, kul med konkurrenter!

Dock, om du skulle vara intresserad av att slå våra påsar runt Webbjobbet och ditt projekt ihop får du gärna skicka ett pm! Ibland kan ju två man göra mer nytta än en.

WebboT 2008-05-15 05:42

Ser riktigt bra ut!

Min Svenska är usel och jag hatar att leka språkpolis, men jag tror jag hittade lite i dina texter som du nog bör ta dig en titt på.

1. Webbjobbet driver också en blogg med tips och information, riktad till både företag***Här fattas det nog nåt/några ord***som söker kompetens och jobbsökande.

2. - Vi har valt att börja ***Här fattas det nog nåt/några ord*** kostnadsfria annonser

3. webbbranschen stavas nog webbranchen.

4. Ordet svensk skrivs Svensk

De flesta Svenskar är ju bra på Engelska, men du bör nog ändå översätta en del Engelsk text som poppar upp lite här och där. Bland annat på sidan "Lägg till en jobbannons"

t.ex.
You must specify some post text.
This is a preview of your submission:
Title
email
blog

Santos 2008-05-15 08:31

Håller med eliasson, sidan ser väldigt bra ut på alla sätt och vis. Hoppas verkligen den får besökare och jobbannonsörer, för en jobbsida för webbutvecklare behövs.
Det enda som jag tyckte var lite störande var hover-effekten på loggan, den känns lite onödig.

Citat:

Originally posted by WebboT@May 15 2008, 05:42
Nja, är väl snarare i engelskan man har en sådan regel.

WebboT 2008-05-15 08:47

Citat:

Ursprungligen postat av Santos
Håller med eliasson, sidan ser väldigt bra ut på alla sätt och vis. Hoppas verkligen den får besökare och jobbannonsörer, för en jobbsida för webbutvecklare behövs.
Det enda som jag tyckte var lite störande var hover-effekten på loggan, den känns lite onödig.

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT

Nja, är väl snarare i engelskan man har en sådan regel.

Helt rätt.
Har väl blivit miljöskadad här borta i Amerikat... :D

posse 2008-05-15 09:00

Kanon bra idé, lycka till!

eliasson 2008-05-15 09:56

Citat:

Originally posted by WebboT@May 15 2008, 05:42

I sådana läge får man aggera språkpolis ;)

kalasboll 2008-05-15 11:23

- Jag tror nog att logotypen skulle fungera bättre av att vara i den färgen den har vid mouseover.

- Flikarna "Alla jobb", "Design, "Utveckling" och "Övrigt" känns lite lite för plastiga.

- Lika så tycker jag att man ger sin sida ett litet tråkigt utseende med de ikonerna som används vid t ex "Lägg till en jobbannons".

Sen funderar jag på om det inte borde finnas en kortare beskrivning av jobben också där annonserna presenteras på startsidan.

Bra jobbat annars, älskar typon på rubrikerna till höger!

MikaelS 2008-05-15 11:52

Tycker också sidan ser väldigt bra ut. Allt ser ut att vara enkelt och smidigt! :D

- Om man har en färdig arbetsbeskrivning i en pdf eller liknande vill man gärna kunna ladda upp den.

- Ett fält för senast sluttid skulle nog vara bra, det är även en bra sak att kunna sortera på - typ vad som är mest angeläget.

- En sida med info och rekommendationer angående betalning och avtal skulle vara en bra hjälp för nybörjare som vill ta ett jobb.

När tror du sidan kommer ut på sin riktiga adress?

Karman 2008-05-15 12:35

Citat:

Originally posted by MikaelS@May 15 2008, 11:52
Tycker också sidan ser väldigt bra ut. Allt ser ut att vara enkelt och smidigt
- Om man har en färdig arbetsbeskrivning i en pdf eller liknande vill man gärna kunna ladda upp den.
- Ett fält för senast sluttid skulle nog vara bra, det är även en bra sak att kunna sortera på - typ vad som är mest angeläget.
- En sida med info och rekommendationer angående betalning och avtal skulle vara en bra hjälp för nybörjare som vill ta ett jobb.

När tror du sidan kommer ut på sin riktiga adress?

Tack för tre mycket bra idéer. Alla ska läggas till så fort som möjligt. Jag planerar att köra igång under nästa vecka.

Karman 2008-05-15 12:37

Citat:

Originally posted by kalasboll@May 15 2008, 11:23
- Jag tror nog att logotypen skulle fungera bättre av att vara i den färgen den har vid mouseover.
- Flikarna Alla jobb, Design, Utveckling och Övrigt känns lite lite för plastiga.
- Lika så tycker jag att man ger sin sida ett litet tråkigt utseende med de ikonerna som används vid t ex Lägg till en jobbannons.
Sen funderar jag på om det inte borde finnas en kortare beskrivning av jobben också där annonserna presenteras på startsidan.
Bra jobbat annars, älskar typon på rubrikerna till höger

Jag håller med om att ikonerna som används (SILK för övrigt) ser rätt tråkiga ut. Ska se om det går att göra det snyggare.

Gällande en kortare beskrivning på framsidan så skulle man kunna ha någon Ajax-funktion som visar en kortare beskrivning av ett jobb när man håller muspekaren över jobbet. Det blir dock en senare funktion.

Karman 2008-05-15 12:39

Citat:

Ursprungligen postat av posse
Kanon bra idé, lycka till

Tack!

Citat:

Ser riktigt bra ut
Min Svenska är usel och jag hatar att leka språkpolis, men jag tror jag hittade lite i dina texter som du nog bör ta dig en titt på.
1. Webbjobbet driver också en blogg med tips och information, riktad till både företag***Här fattas det nog nåt/några ord***som söker kompetens och jobbsökande.
2. - Vi har valt att börja ***Här fattas det nog nåt/några ord*** kostnadsfria annonser

De flesta Svenskar är ju bra på Engelska, men du bör nog ändå översätta en del Engelsk text som poppar upp lite här och där. Bland annat på sidan Lägg till en jobbannons
t.ex.
You must specify some post text.
This is a preview of your submission:
Title
email
blog

Tack för feedbacken! Har uppdaterat texterna, förhoppningsvis ser de mer professionella ut.

Är även snart klar med att översätta all engelsk text och ersatt med svenska.

DAW 2008-05-15 13:36

Ser riktigt bra ut! Trevlig idé. :)

Är det bara jag som får en Error 404 när man klickar på Övrigt?

Karman 2008-05-15 13:37

Citat:

Originally posted by DAW@May 15 2008, 13:36
Ser riktigt bra ut Trevlig idé.
Är det bara jag som får en Error 404 när man klickar på Övrigt?

Nej, det är inte bara du :)

KarlRoos 2008-05-15 19:52

Citat:

Originally posted by Karman@May 14 2008, 23:43
- Ytterligare sorteringsmöjligheter är planerad och kommer att dyka upp inom kort. Först och främst mellan Heltid och Frilans. Hur tänker du med ålder? :)
Förlåt, var otydlig!
Menar ålder på annonsen, antal dagar eller liknande.
Personligen tycker jag det ser bättre ut om det står hur många dagar sedan det var som annonsen kom in på sidan och inte bara datumet ;)

falemar 2008-05-19 22:52

Citat:

Ursprungligen postat av eliasson
Citat:

Vadå, stavas det inte så? *host host* hehe

och till dig Karman så vill jag bara säga att det är en bra idé! Kanske lite små detaljer att fixa, men de har de andra redan tipsat om. Så lycka till!

WeaZear 2008-05-22 14:35

Citat:

Originally posted by Karman@May 14 2008, 23:36
Hej hå,

Dags att inbjuda er att testa Webbjobbet! Tanken har funnits ett tag i mitt huvud, men nu har jag äntligen börjat pilla på projektet och målet är att skapa den naturliga samlingsplatsen för företag som söker webbkunskap och designers/utvecklare som letar efter jobb.

Då målgruppen är en stor del av WN:s medlemmar är det ännu intressantare att låta er kika på den och säga vad ni tycker. Design, koncept, funktionalitet - hjälp mig att göra den bättre.

Jag vet att det finns några utseendebuggar på "Lägg till jobbannons", men de ska snart vara ordnade.

Adressen är http://www.namedsue.se/wj.

Tack på förhand,

Liknar ganska mycket bineros sidan, som är väldigt snyggt designad. Men jag gillar din ändå :blink:

Hamlet 2008-05-22 16:28

En sak som kan vara bra vid upplägg av annons är kanske att kunna ange om f-skatt krävs vid frilans eller ej.

wizzo 2008-05-22 22:16

Citat:

Ursprungligen postat av eliasson
Citat:

Webbjobbet.se
Citat:

webbranschen (webbutveckling, webbdesign, sökmotoroptimering)
I och med att sidan använder mycket svenska uttryck då får stavelsen "webbranschen" mig att tänka på vilda västern, cowboys, hästar och kor. Personligen tycker jag att stavelsen "webb-branschen" får mig att sluta tänka på vilda västern :)

Karman 2008-05-23 00:53

Citat:

Ursprungligen postat av wizzo
Citat:

Originally posted by -eliasson@May 15 2008, 09:56
Citat:

I sådana läge får man aggera språkpolis

Webbjobbet.se
Citat:

I och med att sidan använder mycket svenska uttryck då får stavelsen webbranschen mig att tänka på vilda västern, cowboys, hästar och kor. Personligen tycker jag att stavelsen webb-branschen får mig att sluta tänka på vilda västern

Fast det är nog grammatiskt fel. "Webb-branschen" alltså. Eller?

mcfluff 2008-05-23 08:38

Citat:

Ursprungligen postat av Karman
Citat:

Originally posted by -wizzo@May 22 2008, 22:16
Citat:

Originally posted by -eliasson@May 15 2008, 09:56
Citat:

I sådana läge får man aggera språkpolis

Webbjobbet.se
Citat:

I och med att sidan använder mycket svenska uttryck då får stavelsen webbranschen mig att tänka på vilda västern, cowboys, hästar och kor. Personligen tycker jag att stavelsen webb-branschen får mig att sluta tänka på vilda västern

Det heter ju IT-branschen så Webb-branschen lär väl vara rätt.

Tror tråden har blivit lite Offtopic nu.

wizzo 2008-05-23 15:05

Citat:

Originally posted by Karman@May 23 2008, 00:53
Du som bestämmer vad som ska vara rätt. Jag menar det fanns inget rätt eller fel när Cyberspace blev Sajberspace
email -> emajl -> e-post -> epost
Website -> webbsajt -> hemsida -> webbsida -> :)

Man kan göra hur man vill egentligen. Om du tycker om cowboys, rancher och Brokeback Mountain the movie.....:) , ja som sagt bara du som bestämmer vad som är rätt eller fel.

Allt jag försöker säga är att när engelska och svenska kombineras så här nära varandra då skapas en offrivillig illusion kanske inte hos alla men för en del udda människor som jag.
Citat:

Göte var en stor pöt typ!

mcfluff 2008-11-30 13:43

Blev det aldrig något av sidan?

kw_wasabi 2008-11-30 15:08

Citat:

Originally posted by mcfluff@May 23 2008, 08:38
Citat:

Det heter ju IT-branschen så Webb-branschen lär väl vara rätt.

I svenskan skriver man som sagt aldrig tre av samma bokstav efter varandra i ett ord, alltså inte webbbranschen. Skriver man ihop ordet så heter det "webbranschen" och väljer man att avstava det så skriver man "webb-branschen". Det är rätt att skriva på båda sätten.

Man använder dock sällan bindestreck i ord om det inte är fråga om ett radbyte mitt i ordet. Däremot skriver använder man bindestreck när man skriver ihop en förkortning med att annat ord. T.ex TV-bilaga, IT-konsult.

Karman 2008-12-01 15:45

mcfluff:

Har fått prioritera bort mina egna projekt ett tag, men på lördag tänkte jag lansera.

mcfluff 2008-12-01 17:17

Okay :)

Karman 2008-12-07 21:14

Ja, eftersom jag är en själ som har svårt att bli nöjd blev den en ny design. Jag är tacksam om ni tittar in och ser vad ni tycker.

Titta till det på http://www.webbjobbet.se och berätta vad ni tycker!

MMC 2008-12-07 21:34

Citat:

Originally posted by Karman@Dec 7 2008, 21:14
Ja, eftersom jag är en själ som har svårt att bli nöjd blev den en ny design. Jag är tacksam om ni tittar in och ser vad ni tycker.
Titta till det på http://www.webbjobbet.se och berätta vad ni tycker

Grymt snyggt, cleant - bra jobbat!

Jag skulle vilja att de tre delarna som flyter ut till höger slutar vid samma vertikala linje, vilket de inte gör nu - i alla fall inte i Safari.
Bild på vad jag menar

Kanske också göra de horistontella linjerna i den vänstra menyn en aning mörkare, då de i princip försvinner på min skärm - med sämre ögon hade jag inte vetat att de fanns där.

Karman 2008-12-07 21:36

MMC:

Stort tack för de positiva orden, men framför allt - stort tack för bilden och illustrationen på vad du menar. Ska se till att ordna det direkt.

Ska kolla på linjernas färg också.

mcfluff 2008-12-07 21:40

Det är najs! Haha, har väntat på den här sidan.

Min är också klar för lansering :P

MMC 2008-12-07 21:45

Citat:

Originally posted by Karman@Dec 7 2008, 21:36
MMC:
Stort tack för de positiva orden, men framför allt - stort tack för bilden och illustrationen på vad du menar. Ska se till att ordna det direkt.
Ska kolla på linjernas färg också.

Gnäll: jobbtyp i formuläret för "lägg till jobbannons" behöver andra val :)

Oggeh 2008-12-08 13:54

Gillar stilen och utseendet på sidan (y)

Men varför engelska val i "Jobbtyp"?
Ett fält för krav av f-skatt kanske skulle passa?
Saknade en liten hover effekt på länken "Lägg till en jobbannons" längst uppe till höger.

Lycka till med sidan =)

Karman 2009-01-24 20:37

Damer och herrar,

www.webbjobbet.se. It's live! :-)

mcfluff 2009-01-24 20:51

Har du ändrat ännu en gång :)

Karman 2009-01-24 20:55

Ja, nu kan jag ju sälja dom andra :-)

mcfluff 2009-01-24 21:12

Haha, kör med den taktiken jag med.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson