WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   hur ska jag få dom att köpa domänen av mig (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29288)

Ryttersson 2008-05-13 21:13

Hej , jag har domänen www.upsalesnordic.com och företaget som heter så har sin hemsida på www.upsales.com . när jag skickade mail till dom att dom kunde få köpa domänen för 10.000 kr så svarade han att han ska stämma mig , jag vet att jag inte kan förlora något på det så jag svarade till honom att han skulle slippa krångel genom att bara köpa den av mig .. sen har han inte hört av sig och inget händer .... kan jag länka min domän till min hemsida www.bloggbimbos.se så kanske dom börjar bry sig ? bara jag inte kan åka dit för varumärkesintrång när jag använder domänen ? borde jag länka den och sen skicka mail till dom och se om dom reagerar när deras namn är länkat till den sidan

Thor 2008-05-13 22:25

Praktexempel på 'ond tro' och i stort sett garanterad vinst i en ATF om de nu går vidare...

design.se 2008-05-13 22:27

Varför inte regga upsaleseurope och upsalessweden.com och hoppas på ännu mer pengar? Jag skulle knappast brytt mig om någon amatör hade reggat upsalesno rdic.com. Dessutom är det opassande att skriva ut urlen i sin helhet, man vet aldrig vem som googlar...

Ryttersson 2008-05-13 22:31

Citat:

Originally posted by design.se@May 13 2008, 22:27
Varför inte regga upsaleseurope och upsalessweden.com och hoppas på ännu mer pengar? Jag skulle knappast brytt mig om någon amatör hade reggat upsalesno rdic.com. Dessutom är det opassande att skriva ut urlen i sin helhet, man vet aldrig vem som googlar...
Men altså jag vet att dom vinner den i ATF ... men deras varumärkesregistrering är inte genomförd än heller ... kan det ha betydelse ? ..., sen så erbjuder jag ju han att köpa den för ett pris som är billigare än om han skulle börja bråka i ATF

Viktor 2008-05-13 22:32

created: 2008-04-24

Hmm så du reggar ett företagsnamn och några dagar efter det så mejlar du företaget
och vill ha pengar för att de ska få domänet av dig? Förklara jättegärna varför du
"inte kan förlora något på det". Jag är nämligen skitnyfiken på hur du tänker här.

Helix 2008-05-13 22:36

Det är en .com domän, så varför snackar ni om ATF för .se domäner?

Oavsett vilket hoppas jag du åker på en fet stämning, om de går så långt!

Gustav 2008-05-13 22:37

Hoppas att du glömt en röd strumpa i maskinen nästa gång du tvättar vitt.

Helix 2008-05-13 22:38

Citat:

Originally posted by Gustav@May 13 2008, 21:37
Hoppas att du glömt en röd strumpa i maskinen nästa gång du tvättar vitt.
Och tvättar i 90 grader av misstag ....

qb1 2008-05-13 22:50

Jisses...

Ryttersson 2008-05-13 23:10

Citat:

Originally posted by qb1@May 13 2008, 22:50
Jisses...
Haha , altså jag kan som värst bli av med domännamnet

Helix 2008-05-13 23:17

Citat:

Originally posted by Ryttersson@May 13 2008, 22:10

De skulle kunn adra det till t.ex. WIPO där du skulle få för alla kostnader efter att de fått namnet :)

Ryttersson 2008-05-13 23:19

Citat:

Ursprungligen postat av Terabyte
Citat:

Ursprungligen postat av Ryttersson

De skulle kunn adra det till t.ex. WIPO där du skulle få för alla kostnader efter att de fått namnet :)

skitsnack , har redan kollat med jurister osv , jag kan som värst bli av med domännamnet

Jonas 2008-05-13 23:20

Citat:

Originally posted by Ryttersson@May 13 2008, 23:10

Njae, varumärkesintrång är också straffbart :) Vilket du har bevisat i denna tråd.
Citat:

Varumärkesintrång är straffsanktionerat och en intrångsgörare kan dömas till böter eller fängelse i upp till två år. Så hårda straff är dock ovanliga och åklagaren får endast väcka åtal om det ”av särskilda skäl är påkallat från allmän synpunkt”. Vanligare är att känneteckenskonflikter avgörs i en civilrättslig skadeståndsprocess.
Som i vilket fall kommer att generera att du kommer att åka på ev. rättegångskostnader om du förlorar.
Hoppas att du åker dit så man förhoppningsvis slipper allt sånt är tjafs i framtiden ang. fulregistreringar och lycksökare.

Ryttersson 2008-05-13 23:26

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas
Citat:

Njae, varumärkesintrång är också straffbart :) Vilket du har bevisat i denna tråd.
Citat:

Varumärkesintrång är straffsanktionerat och en intrångsgörare kan dömas till böter eller fängelse i upp till två år. Så hårda straff är dock ovanliga och åklagaren får endast väcka åtal om det ”av särskilda skäl är påkallat från allmän synpunkt”. Vanligare är att känneteckenskonflikter avgörs i en civilrättslig skadeståndsprocess.

Som i vilket fall kommer att generera att du kommer att åka på ev. rättegångskostnader om du förlorar.
Hoppas att du åker dit så man förhoppningsvis slipper allt sånt är tjafs i framtiden ang. fulregistreringar och lycksökare.

Men herregud jag har inte gjort något intrång på deras varumärke ... 1. dom har inget varumärke registrerat hos PRV 2. domäner och varumärkesskydd hör inte ihop om jag inte dvs lägger upp en hemsida på domänen som beblandar sig med deras bransch

Osiris 2008-05-13 23:31

Citat:

Originally posted by Ryttersson@May 13 2008, 23:26
Men herregud jag har inte gjort något intrång på deras varumärke ... 1. dom har inget varumärke registrerat hos PRV 2. domäner och varumärkesskydd hör inte ihop om jag inte dvs lägger upp en hemsida på domänen som beblandar sig med deras bransch.
Varför köpte du adressen är ju min enda fundering?

Än så länge har du inte antytt att du ens planerat någonting att använda adressen till annat än att jävlas med företaget ifråga genom att länka till bloggbimbos.

Låter väldigt mycket som en fulregistrering, och om det går att bevisa så lycka till att slingra dig undan med tanke på att denna tråden finns.

Helix 2008-05-13 23:39

Citat:

Originally posted by Ryttersson@May 13 2008, 22:19

skitsnack , har redan kollat med jurister osv , jag kan som värst bli av med domännamnet

Nej, det är inte skitsnack. Wow, har du rådfrågat jurister? I så fall be de om tips hur du kan pressa företag på pengar ....

Citat:

... domäner och varumärkesskydd hör inte ihop ...
... domäner, företagsnamn och deras tjänster gör ...

Sista inlägget av mig i denna tråd. Inte lönt att slösa tid ...

Ryttersson 2008-05-13 23:45

jag kanske har något planerat för namnet ... men säljer det hällre , vi släpper detta :)

hnn 2008-05-13 23:56

Citat:

Originally posted by Ryttersson@May 13 2008, 23:45
jag kanske har något planerat för namnet ... men säljer det hällre , vi släpper detta
Kanske ska nämna för dig att WN har en tendens att hamna relativt högt i SERPen.
Har du en riktig tur, så kanske rent av denna tråden hamnar som högst upp och företag i fråga hittar den.

Och har du då tur, så behöver du inte oroa dig om vad du får till mat imorgon då vanligtvis svenska fängelser serverar tre mål om dagen.

Ryttersson 2008-05-13 23:59

Citat:

Ursprungligen postat av hnn
Citat:

jag kanske har något planerat för namnet ... men säljer det hällre , vi släpper detta

Kanske ska nämna för dig att WN har en tendens att hamna relativt högt i SERPen.
Har du en riktig tur, så kanske rent av denna tråden hamnar som högst upp och företag i fråga hittar den.

Och har du då tur, så behöver du inte oroa dig om vad du får till mat imorgon då vanligtvis svenska fängelser serverar tre mål om dagen.

Lol , försöker du skrämma mig så lyckas det inte :)

rhdf 2008-05-14 00:10

Citat:

Originally posted by hnn@May 13 2008, 23:56
Det är tyvärr inte olagligt att vara korkad i Sverige ;)

tartareandesire 2008-05-14 00:29

Haha, så sant som det är sagt, tyvärr så får ju vi andra betala för alla fängelsekunder

WebboT 2008-05-14 00:33

Citat:

Originally posted by tartareandesire@May 13 2008, 17:29
Haha, så sant som det är sagt, tyvärr så får ju vi andra betala för alla fängelsekunder
Ja tänk va många fulregistrerare det sitter i Svenska fängelser......hur ska dom få plats med alla?

Timofey 2008-05-14 01:18

Vi får hoppas att Upsales hittar tråden.
Upsales, om ni läser detta -> läs tråden från början och lycka till med att sätta dit personen i fråga!
Och en sak till ... om ni behöver domännamnet - betala inte för det! För om personen inte får betalt så har han ingen användning av domännamnet ändå. Sådana saker har jag erfarenhet av.

Lite sökord för att hjälpa er: Upsales Nordic AB upsales upsalesnordic upsales.com upsalesnordic.com

P.s. Ryttersson, du borde bli bannad från WN

Ryttersson 2008-05-14 12:11

Citat:

Originally posted by alltinggratis@May 14 2008, 01:18
Vi får hoppas att Upsales hittar tråden.
Upsales, om ni läser detta -> läs tråden från början och lycka till med att sätta dit personen i fråga!
Och en sak till ... om ni behöver domännamnet - betala inte för det! För om personen inte får betalt så har han ingen användning av domännamnet ändå. Sådana saker har jag erfarenhet av.

Lite sökord för att hjälpa er: Upsales Nordic AB upsales upsalesnordic upsales.com upsalesnordic.com

P.s. Ryttersson, du borde bli bannad från WN

Hur kan ni veta att jag fulreggat domänen ? prova läs igenom så kan ni se att ni aldrig kan bevisa att jag fulreggat den , Jag har ett gott hjärta :)

Craxen 2008-05-14 12:15

Ryttersson varför reggade du domänen ?

Vad var ditt syfte med den registreringen

Citat:

kan jag länka min domän till min hemsida www.bloggbimbos.se så kanske dom börjar bry sig ? bara jag inte kan åka dit för varumärkesintrång när jag använder domänen ?
när du skriver detta så låter det inte direkt som om du hade någon annan tanke än att försöka sälja den till dom.

Du frågar dessutom om du kan åka dit för varumärkesintrång för att sedan skriva att dom inte har varumärkes registrerat det namnet. Testa och se.

Tänkte att jag oxå skulle hälpa till med lite sökord.
Upsales Nordic AB upsales upsalesnordic upsales.com upsalesnordic.com Upsales CRM Executive Prospecting

jonny 2008-05-14 12:29

Citat:

Originally posted by Ryttersson@May 14 2008, 12:11
Hur kan ni veta att jag fulreggat domänen ? prova läs igenom så kan ni se att ni aldrig kan bevisa att jag fulreggat den , Jag har ett gott hjärta

Det kunde inte vara tydligare om hela tråden bytts ut med gamla klassiska
Kod:

<h1><BLINK>FULREGISTRERING</BLINK></h1>
Vänligen förklara varför det inte är en fulregistrering och varför vi inte skulle tycka illa om dig.

Osiris 2008-05-14 13:45

Citat:

Originally posted by Ryttersson@May 14 2008, 12:11
Hur kan ni veta att jag fulreggat domänen ? prova läs igenom så kan ni se att ni aldrig kan bevisa att jag fulreggat den , ...
Eftersom det väl är upp till Byrådets eminenta kunnande inom nätet så kan du vara lugn för att det skulle bli ett godtyckligt beslut till din nackdel :)

Väntar fortfarande på en motivering till varför detta inte är en fulregistrering...

tartareandesire 2008-05-14 14:12

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT
Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire

Ja tänk va många fulregistrerare det sitter i Svenska fängelser......hur ska dom få plats med alla?

Jo, det var ju det jag menade

Ara 2008-05-14 14:39

Citat:

Ursprungligen postat av rhdf
Citat:

Ursprungligen postat av hnn

Det är tyvärr inte olagligt att vara korkad i Sverige ;)

Det borde bli det.

Karman 2008-05-14 15:01

Den sista idioten är inte född.

elitasson 2008-05-14 15:48

Någon har kollat för mycket på film, så att säga :D

DAW 2008-05-14 16:04

Haha, vilken fulregistrering.
Du kommer solklart bli av med domänen om dom väljer att gå vidare , hoppas du får en fet räkning för rättegångskostnaderna isåfall ;)

htiawe 2008-05-14 22:55

Mycket intressant tråd, hoppas Upsales hittar den här tråden!

KarlRoos 2008-05-14 23:11

Även fast jag håller med om att det är idiotiskt och irriterande med folk som registrerar i s.k. "ond tro" så tycker jag ändå att denna tråd bör tas bort eller i alla fall "fixas" så att den inte blir indexerad av sökmotorer.

f-word 2008-05-15 07:19

Försent.. Den ligger redan med i serpen.

jonny 2008-05-15 08:13

Citat:

Originally posted by KarlRoos@May 14 2008, 23:11
Även fast jag håller med om att det är idiotiskt och irriterande med folk som registrerar i s.k. ond tro så tycker jag ändå att denna tråd bör tas bort eller i alla fall fixas så att den inte blir indexerad av sökmotorer.

Motivera gärna. Jag tycker att tråden är så klockrent illa att den borde ligga kvar, men har tagit upp det till diskussion med övriga moderatorer.

najk 2008-05-15 08:20

Jag tycker den ska ligga kvar just av anledningen att den ska vara tillgänglig för alla eq google.

hnn 2008-05-15 08:20

Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Citat:

Ursprungligen postat av KarlRoos
Även fast jag håller med om att det är idiotiskt och irriterande med folk som registrerar i s.k. ond tro så tycker jag ändå att denna tråd bör tas bort eller i alla fall fixas så att den inte blir indexerad av sökmotorer.

Motivera gärna. Jag tycker att tråden är så klockrent illa att den borde ligga kvar, men har tagit upp det till diskussion med övriga moderatorer.

Min röst är att den borde ligga kvar. Som en tidigare talare sa: "Det är inte olagligt att vara korkad i sverige". Men ett straff för att man är korkad, är att andra ska se det.

Sen lär man sig av sina misstag... (Eller ja, man borde iaf)

Har jag rätt eller fel?

Jawn 2008-05-15 08:46

Vilket svin...

ViktorVitell 2008-05-15 11:54

Om du aktivt tar kontakt med företaget har du ju bevisligen inte registrerat det i någon vidare god tro. Fanns en post här på forumet för ett tag sedan ang. vilka svin alla var som "snodde" domännamn. Alla skrattade åt honom för vem som helst får ju registrera ett domännamn.

Att däremot göra som du gjort luktar utpressning och det var nog sådana som du som skribenten hänvisade till. Usch.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson