![]() |
Tja
Igår satte jag mig på balkongen och skulle jobba lite i det makalösa vädret. Trodde jag... Det gick ju inte att identifiera ett skit på skärmen. Det gick att se stora vita ytor i kontrasten mot det svarta skrivbordsunderlägget, men att läsa text var hopplöst. Då satt jag inte så att solen lyste på displayen, utan skärmen hade solen i ryggen så att säga, men det var ändå för ljust för att kunna göra något. Då undrar jag - finns det typer av skärmar som är erkänt bättre än andra i ljusstarka miljöer? Att jobba med laptopen ute i solljuset är ju det man allra helst vill göra, så när det inte går så känns det så jäkla surt, eftersom en "bagatell" ska sumpa den bästa tänkbara arbetsmiljön. Ja? Finns det nåt som funkar någorlunda? Något som funkar som att läsa ett papper i dagsljus förväntar jag mig naturligtvis inte, det lär vara en omöjlighet ett bra tag framöver. Men något halvbra måste fan finnas? Tack MVH Tobbe |
Att sitta på en parkbänk eller på en gräsmatta är inget jag lyckats med alls. Däremot fungerar det utmärkt för mig iaf att sitta på en balkong med tak, vilket borde göra att ett stort parasoll också kan fungera?
|
... och du har laptopen xyz, Arood?
|
En gammal vanlig CRT-skärm kan lösa detta åt dig. Men det kanske inte är aktuellt med en pjäs som tar upp en fjärdedel av balkongens yta?
|
haha, precis samma sak tjurade jag över förra veckan när jag satt på balkongen och ville läsa en ebook!
|
|
Toshiba R500 ska väl ha en skärm som tar till vara på soljuset och då borde det ju funka finfint utomhus. Man slog helt enkelt av dioderna (bakgrundsbelysningen) på skärmen och lät soljuset reflekteras och därmed ersätta det ljuset. På filmen jag så så var det riktigt imponerande men jag lyckas inte hitta youtubefilmen just nu så det kan ev. ha varit någon annan modell. I vilket fall tror jag det är en laptop med sån skärm du ska leta efter.
|
Det är den här filmen rhuse tänker på;
http://uk.youtube.com/watch?v=a_3FVAIwkYI edit: Kanske inte just den, men det är iaf datorn han tänker på. Matta skärmar funkar bättre i ljus. Höj ljusstyrkan till max och kör så gott det går. |
Jag har själv en HP (Compaq) 6510b och med den fungerar det faktiskt hyffsat att sitta ut i solen med. Den har en ganska matt skärm. Men jag har också en Fujitsu Siemens med högglans skärm och med den är det omöjligt att läsa någonting i skärmen när solen faller på.
Så mitt råd är att gå på matta skärmar istället för de snygga högglans. /Sebbe |
haha, så får även jag säga. I morse tog jag laptopen ut på balkongen med mitt morgonkaffe och toscabulle från 7-11. Tanken var att jag skulle läsa DN på nätet med sikten i skärmen var nästan = 0, så det var lika bra att gå in igen.
|
Yepp, det var den filmen jag menade Alex. Har en FS Amilio pro med matt skärm just nu och den funkar inte så jättebra i solljus så alla mattskärmade laptops är nog tyvärr inte bra för ändamålet.
|
MacBook Pro funkar hyfsat i solen (inte glossy) när man kör på max ljusstyrka.
Satt här om dagen ute i trädgården, kan det bli bättre liksom? 28° varmt och laptop i knät med en cola :wub: |
Det finns ett sorts skärm filter man kan sätta på , som funkar som polariserade glasögon, alltså inte släpper in någon annan synvinkel än dina ögons ungefär.
dock kostar det en del. |
Är man inte klok kan man ha en kartong runt datorn, då blockeras solljuset :)
|
Blanka/Glossy-skärmar är bara att glömma, man ser inget annat än sin fula spegelbild när man är ute.
Men på min iPhone så är det glossy men den skärmen fungerar perfekt utomhus.. lite mysko :) |
Jag kör då med macbook glossy i solljus och det duger...iaf bättre än min gamla acer. :).
|
Hehe, det ska väl fungera "okej" om man sätter sig någorlunda åt rätt håll. Kanske inte går att designa eller välja färg men, att vardagssurfa läsa epost osv bör fungera ok. Fungerade iallafall helt ok för min egen del, har en DELL.
Är man väldigt petig finns väl "laptop-tält" att få tag i som man sätter på skärmen.. http://www.lapdome.com/Towel6.jpg http://www.lapdome.com/ http://www.laptopsunshade.com/ |
Citat:
|
Provade faktiskt på detta igår också. Att sitta med laptop ute i solen är överskattat. ;)
Vilken jävla besvikelse. Vem vill ha ryggen mot solen och se hälften? Får bygga en låda av pappkartong och tejpa på skärmen. |
Nu sitter jag här på balkongen och spelar black jack på min laptop! Det fungerar faktiskt ganska bra nu. Sist jag försökte gick det inte alls, men det berodde på att datorn ställt ner ljusstyrkan på skärmen iom att elsladden inte var i. Så ett tips är ju att dra upp ljusstyrkan till max. Sommar! :)
|
Lämna burken inne och njut av sommaren :)
|
Citat:
|
Jag har en Dell d420 med matt skärm. Funkar väl inget vidare i direkt solljus, men för övrigt funkar det bra tycker jag. Jag har inga större problem att använda datorn utomhus så länge som det inte är direkt solljus mot skärmen.
Glossy-skärmar är vad jag förstått totalt oanvändbara utomhus en vacker solig dag, direkt solljus eller inte. Trist... |
Suttit ute hela dagen med min, fujitsu siemes p7120.
Dock hade det varit aningen bättre med en skärm som inte är "glas/glossy/clear". Tycker att hp's skärmar brukar ha kass ljusstyrka. Dell brukar ha bra ljus i sina. Men som jag sitter nu så funkar detta strålande för mig, visst kollar jag inte på grejerna på skärmen så ser jag mig själv istället. Dock så blir datorn typ 3000 grader, fick gå in och byta 3g kort då det ena dog helt, troligen värmen. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:15. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson