![]() |
Det verkar som om google har uppdaterat nu.
Några sajter har gått från PR0 till PR2 PR3 och PR4, men en sajt som jag har haft i ett år nu har sjunkit från PR3 till 0 :( Edit: Enligt seocompany så är det någon vecka kvar |
Brukar det inte ta ett par dagar innan den är färdig?
I så fall borde ju din PR 3 sida komma upp sig igen. |
Vad spelar det för roll vad man har för pagerank?
Vad används det till? |
Pagerank används för att klass hur populär en sida är. Den kortaste beskrivningen är väl att den visar hur många inlänkar sidan har. (finns en hel vetenskap bakom och en massa andra saker som spelar in men det är iaf bland det viktigaste)
En del är oense om hur pass nödvändig PR egentligen är, men jag är iaf säker på att mina sidor syns bättre på Google sedan jag fick högre PG. |
Men om en hemsida A med pagerank 3 rankar bättre på alla 99% av de relevanta sökorden än hemsida B med pagerank 6, vad har man då för nytta av att titta på Pagerank?
|
Pagerank används för att enklare sälja länkar till muppar som inte vet att pagerank är ett värdelöst mått på en hemsidas länkkraft.
|
Sen är det väl lite "inne" att dissa PageRank? :)
Jag är i alla fall övertygad om att det inte är något negativt att ha hög PR, även om jag inte tror att det gör några underverk på egen hand. Som vanligt är det en kombination av många saker som gör att man hamnar bra till i sökresultaten. |
Givetvis är det ju innehållet och strukturen på en hemsida som är det absolut viktigaste, men jag vill ändå hävda att PR spelar en viktig roll. Speciellt när det gäller starka ord, låt oss t.ex. säga att man på något sätt lyckas göra en hemsida som är så optimalt anpassad det bara går för ett specifikt sökord den hemsidan har PR2, så kommer en hemsida med bara hälfen så bra optimerad hemsida som har PR4. Den sista nämnda kommer att komma före på Google.
|
Citat:
PR delas sannolikt fortfarande ut enligt den urspungliga formeln, det innebär att man får PR beräknat med utgångspunkt från den PR som de länkande sidorna har. Men positionen i Google styrs mer av relevansen på inlänkarna än av PRen. |
Kolla den du fick 0 på en gång till Pokerstjärna, så det inte var en felstavning som gav nollan
|
Så vitt jag vet så har Pagerank ingenting med serpresultatet att göra, så därför ska man igentligen inte bry sig om PR, men det är alltid kul att ha det :)
adalovelace: nej det var ingen felstavning. |
OK; men då kan du inte ha kollat PR på ett tag
|
Fick PR4 på en av mina sidor idag :P
|
Gick från PR2 till PR3, alltid något.
|
Klart att Pagerank betyder nåt, trots att vissa hävdar motsatsen utan att ha nåt på fötterna.
Om jag har två webbshoppar, en med PR1 och en med PR9, vilken tror ni jag gör mest business på? Det finns ju naturligvis en massa undantag, men rent generellt sett vågar jag nog påstå att hög PR ger mer trafik/business. |
Några 2->3, några 0->2, ett par fler 0->1
|
Jag tror du gör mest business på den butik som har relevanta inlänkar oavsett PR.
Exempel: En webbutik som säljer kläder och har 10 inlänkar med ordet "toalettstolar" i ankartexten får PR 6 pga. att inlänkarna är från bra och trovärdiga sidor. Webbutik nummer två, som har exakt samma utbud som butik nummer ett, har 2 inlänkar med orden T-shirt och T-shirts från bra sidor. "Tyvärr" får sidan bara PR3 men säljer ändå 10 gånger mer än butik 1. Slutsats: Pagerank har inget med trafik eller ranking att göra utan berättar endast värdet på en utlänk från sidan som ett resultat av värdena på inlänkarna till sidan. |
Citat:
|
Sålänge det är samma "typ" av inlänkar avseende relevans som bildar pageranken på respektive butik så kan man nog anta att det stämmer ja.
Dock är min ståndpunkt att PR är ett ganska intetsägande mått oavsett. Relevans för sidans sökord samt trafiken är det viktiga. Problemet är att folk som "dealar" med länkar och folk som köper länkar stirrar sig blinda på PR istället för att kolla upp hur mycket trafik en länk ger samt hur relevant den är. |
PR är för det mesta ett bra värde att titta på för den som är lat. Hög PR innebär ofta många inlänkar, även om det inte behöver vara så. Orkar man inte gå igenom 100000 inlänkar för att bedöma kvalitén av dessa, så kan man ta en snabb titt på sidan PR istället.
PR börjar bli mer och mer känt bland folk som inte jobbar med Internet. Många "vanliga" surfare som har upptäckt Googles toolbar tittar på PR för att bedöma en sidas trovärdighet. Har du en e-butik med PR0 så kan det innebära att du förlorar många kunder som känner sig osäkra. Hög PR ger trovärdighet bland folk som har Googles toolbar, men som inte riktigt vet hur PR fungerar. Har din webbsida PR så tolkas det av surfaren (med visst fog) som att din sida är etablerad och inte bara en tillfällig bluff-sida som lagts upp för att lura folk på pengar. Därför är PR viktigt. Jag har tjatat länge om att PR inte är så viktigt ur SEO-synpunkt. Men helt oviktigt är det inte heller. Så länge det finns människor som kollar på PR, så har PR betydelse. |
Som många säger är det mycket som spelar in när serpen avgörs, men jag tycker det är dumt att avfärda PageRank helt.
Har jag en sida om stolar så tar jag helt klart 10 inlänkningar från 10 stol-sidor med PR 6 än 10 andra stol-sidor med PR 1. (Om det var det ända som skiljer sidorna åt) Sen ska man inte heller stirra sej blind på PR. Som det har skrivits om innan, relevans är bättre än PR. Skulle även ta större hänsyn till placeringen av min länk, besökare på sidan, avslut från sidans besökare osv. Har aldrig förstått mej på folk som köper inlänkningar från en massa helt orelevanta länkkataloger bara för att katalogerna har hög PR. Mina resultat från den senaste uppdateringen En sida gick från 3 till 4 och en annan gick från 2 till 0 :( Resterande är än så länge oförändrade. |
Jag tycker att Pagerank är så värdelöst mått, så om det vore tekniskt möjligt skulle jag kunna sälja av alla min pagerank från alla mina sajter för 100 kr totalt.
|
Jag gick från PR0 till PR6 på en helt ny sida! Gissar att det kommer att rätta till sig och att jag hamnar på PR1-3.
|
Citat:
|
Höjde till 3 :)
|
Om man har hög PR = Man har länkar från andra webbplatser med hög PR. Och som vi vet är länkar viktiga för ranking i SERP.
Vad PR inte säger är vilka länktexter som de länkarna har eller om de ens kommer från webbplatser inom samma ämnesområde som din egen. Och det är ännu viktigare. Därför finns det webbplatser med låg PR som rankar mycket bättre än vissa med hög PR, på vissa givna sökfraser. Men självklart är det aldrig negativt att ha hög PR. Men om de länkar som genrerar din PR inte kommer från andra relevanta webbplatser och/eller har din sökord som länktext krävs det avsevärt mer från din egen webbplats för att förvalta denna länkkraft och omvandla den till bra ranking på viktiga sökord. Då krävs det bra internt länkstruktur och mycket bra content. Bland annat. |
Citat:
http://img114.imageshack.us/img114/9080/alexabq5.png Det är den enda vettiga förklaring jag kan komma på, märkte inget konstigt i loggarna heller... |
Citat:
Men det är inte själva Pageranken som har gjort detta. |
Som Pokerstjärna säger kan en SERP-uppdatering mycket väl ske samtidigt som en PR-update, men PR i sig är inte synonymt med trafik.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:48. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson