WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Prylar/Produkter från USA (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29007)

WebboT 2008-04-30 09:03

Eftersom jag bor i USA så tänkte jag utnyttja situationen och sätta upp en webbshop på Svenska, för Svenskar.
Jag har på senare tid upptäckt att i en massa Svenska forum så pratas det och frågas om hur man importerar ditten och datten från USA.
Många känner sig nog osäkra att slänga iväg en order till ett kanske okänt företag på andra sidan jordklotet. Man kanske inte behärskar Engelskan till hundra procent o.s.v.

Vad jag vet så finns det ingen helt Svenskspråkig webbshop i USA som enbart riktar sig till Svenska kunder. Rätta mig om jag har fel.

Vad hade jag tänkt sälja i butiken?

Som frågan lyder i rubriken, vad är det mest sug efter från USA? Är det produkter som redan finns i Sverige till ett lägre pris?
Eller är det produkter som inte finns i Sverige? t.ex. iPhone's, nån ovanlig GPS enhet, Laptops, Kameror, Spelkonsoller, Verktyg etc?

Jag kan sälja i princip vad som helst, bara det finns tillgängligt på den Amerikanska marknaden och att det finns en marknad för det i Sverige. Kom gärna med specifika produktförslag.

daniel_ 2008-04-30 11:25

Jag tror det mest beror på priset, vilket kommer jämna ut sig med momsen och frakten som många annars glömmer bort.

Om inte, så är det mest sug efter elektronikprylar. Men hur är det med garantier? Det är väl inte alla leverantörer som erbjuder internationella garantier?

Anledningen till varför det är mycket snack om USA import är säkert mycket pga iPhone. Den kan man glömma att sälja från USA till Sverige..

cyrre 2008-04-30 11:40

Fiskegrejer finns det ett visst sug på också faktiskt. Många som importerar grejer från staterna.

WebboT 2008-05-01 00:03

Citat:

Originally posted by daniel_@Apr 30 2008, 04:25
Anledningen till varför det är mycket snack om USA import är säkert mycket pga iPhone. Den kan man glömma att sälja från USA till Sverige..
Menar du p.g.a. Apple's advokater eller?

SweCat 2008-05-03 12:01

många kvinnor handlar kläder från kända märken i USA

RiktigtKaffe.se 2008-05-03 12:48

Hörlurar med mic/knapp till iPhone verker inte gå att få tag på i Sverige. Jag köper genast!

Ara 2008-05-03 18:43

Många tjejkompisar köper smink och skönhetsprodukter får usa.
Har äver sett att det finn många svenskar som bor i usa och finansierar sina studier genom att sälja smink och skönhetsprodukter till sverige tex via ebay och tradera.

KarlRoos 2008-05-04 00:53

Elektronik och kläder tror jag främst; vissa märken säljs endast i USA eller i väldigt liten utsträckning i Europa. Ex. Abercrombie and Fitch som syrran hade tänkt att beställa.
Själv har jag köpt hörlurar som fanns i Sverige men var billigare i USA (t.o.m. + frakt och avgifter!).

Något du kan göra är ju att erbjuda en adress i USA så att folk kan köpa sina saker i USA till "din" adress, sedan skickar du detta till Sverige ;)
Sådant här finns men inte nischat mot Sverige (vad jag vet) ;)

WebboT 2008-05-04 01:25

Tackar för alla tips!
Jag noterar allt ni tipsar om, men skulle gärna vilja ha mer tips på lite mer specifika märken/produkter. Har själv noll koll på vad som är populärt och efterfrågat i Sverige nu för tiden.
Domän är reggad ( USAimporten.se) och sidan håller på att byggas, så nu är det bara några tusen produkter som fattas. :o

Sulle 2008-05-04 02:15

iPhones, Gås-jackor(?), vissa datorer, en del spelkonsoler, billiga datortillbehör, iPhone-tillbehör.. finns massor. som en person sa innan. Abercrombie Fitch kläder..

Max 2008-05-04 07:32

Scooba vill i alla fall jag ha :) finns inte på europeiska marknaden ännu. Även roomba är ju betydligt billigare i usa.

JacobTallberg 2008-05-04 09:29

Jag tror det viktigaste är, oavsett vilka produkter du säljer, att man får veta exakt vad priset kommer bli inkl frakt och skatt och moms i Sverige. Just osäkerheten vad slutpriset blir tror jag gör att många inte handlar från usa, trots att tjänster som jetcarrier.com redan finns.

gummianka 2008-05-04 09:43

Efterfrågat i Sverige är amerikanska TV serier, kan du inte kolla upp det juridiska bakom att jag i Sverige kan teckna...vad ni nu har för system med betalkanaler och dyl....mig för t.ex. HBO, spela in det på en server i USA och sen strömma det hit till Sverige...

Alternativt så fixar du en enkel lösning för presentkort på iTunesstore med en dollarkurs som ligger på +2 kr jmf. med den aktuella...

najk 2008-05-04 09:50

Nörd som jag är saknar jag samlingsfigurer, finns massor med coola produkter i usa som inte finns att få tag i i sverige, kolla thinkgeek.com tex.. men med tull och frakt därifrån blir sakerna ibland mer än dubbelt så dyra.. =/

Padchi 2008-05-18 01:36

Kläder är det som jag först och främst skulle köpa. I Sverige kostar t.ex ett par Evisu byxor runt 2000 kr, i USA kan man får de för 500 kr.
Här har du en kille som är från USA men säljer kläder till svenskar:
http://www.pixbox.se/usr_show_id81218_page0_order1.html

Kolla runt lite vad han har och gör din sida mer seriös än vad han har gjort som bara använder sig utav picbox.

WebboT 2008-05-18 03:04

Citat:

Originally posted by Padchi@May 17 2008, 18:36
Kläder är det som jag först och främst skulle köpa. I Sverige kostar t.ex ett par Evisu byxor runt 2000 kr, i USA kan man får de för 500 kr.
http://www.pixbox.se/usr_show_id81218_page...ge0_order1.html

Kolla runt lite vad han har och gör din sida mer seriös än vad han har gjort som bara använder sig utav picbox.

Tack för tipset!
Ska kolla upp lite mer om kläder ifall det är värt att börja sälja. Det är inte lätt att börja sälja kläder det ska gudarna veta. Ja menar man måste ju varje vara i de flesta storlekar o.s.v.

Jag kollade upp lite om dom där Evisu jeansen som du sa. Dom är dyra här i USA också. $150 - $300 ligger dom på. Slår du sen på frakt, tull och moms så blir dom inte så billiga.

Men det finns dom som säljer dom svinblligt för runt 500 kr som du sa. Fri frakt till hela världen erbjuder dom också. Låter ju bra. Men det finns en liten hake, dom är alla FAKE. Kopior från Kina.
Här har du en länk till källan i Kina som dom köper från.
http://www.alotshoes.org/catalogs/30...isu-jeans.html
c:a 250 kr inkl. frakt för ett par "Evisu" jeans.

Carro 2008-05-19 10:23

något som jag saknar från min tid i usa är jolly rancher godiset från hershey. :P

rocky 2008-05-19 10:36

Själv så saknar jag Reeses pieces.. men det är nog bra för min vikt att dom inte finns här :D

Edit: och cheesecake från Cheesecake factory...

Ara 2008-05-19 10:39

Big red och root beer ;-)

Carro 2008-05-19 10:42

men Ara det finns ju att köpa på ica :)

Gustav 2008-05-19 11:19

Skor är snordyrt i Sverige. I USA är det en bransch med låga marginaler (det finns en anledning till att misslyckade Al Bundy är just shoe salesman). Bortsett från den stora prisskillnaden så finns det många efterfrågade modeller som aldrig når Sverige.

Möjligen kan det bli problem med leverantörer om man försöker sälja från USA till Sverige. Det kan vara så att varje märke har stela distributionsavtal med generalgrossister i Europa.

Jag är ingen expert på skor. Jag vet bara att det finns ett stort "gap" mellan Sverige och USA i den branschen.

WebboT 2008-05-19 19:20

Citat:

Originally posted by Carro@May 19 2008, 03:23
något som jag saknar från min tid i usa är jolly rancher godiset från hershey. :P
Finns ju redan en Svensk nätbutik som säljer en hel del Amerikanska livsmedel:

Här har du en länk till Hershey's mjölkchoklad:
http://www.grays.se/ProductDetails.aspx?It...4&CategoryID=12
Seriöst, gillar du verkiligen Hershey's choklad.. :o ..den är ju vidrig...lämnar ju tjock fet hinna i munnen....känns som den bara består av socker, fett och mycket lite kakao...

Ara 2008-05-20 07:34

Citat:

Originally posted by Carro@May 19 2008, 10:42
men Ara det finns ju att köpa på ica :)
jag vet, men det är ju ibland det vidrigaste som finns.

Padchi 2008-05-24 00:43

Citat:

Originally posted by WebboT@May 18 2008, 03:04

Tack för tipset
Ska kolla upp lite mer om kläder ifall det är värt att börja sälja. Det är inte lätt att börja sälja kläder det ska gudarna veta. Ja menar man måste ju varje vara i de flesta storlekar o.s.v.
Jag kollade upp lite om dom där Evisu jeansen som du sa. Dom är dyra här i USA också. 150 - 300 ligger dom på. Slår du sen på frakt, tull och moms så blir dom inte så billiga.
Men det finns dom som säljer dom svinblligt för runt 500 kr som du sa. Fri frakt till hela världen erbjuder dom också. Låter ju bra. Men det finns en liten hake, dom är alla FAKE. Kopior från Kina.
Här har du en länk till källan i Kina som dom köper från.
http://www.alotshoes.org/catalogs/30...isu-jeans.html
c:a 250 kr inkl. frakt för ett par Evisu jeans.

Tur att du skrev det, hade tänkt att beställa ett par från Uneekstyle 46 men om de är fejk (som säljaren säger att de inte är) så är det inte intressant.
Jag tror ändå att du kan tjäna pengar på kläder, vet bara när mitt ex var i USA och kom hem med kläder för 5000kr, och det var inte ett plagg hon hade köpt. Jag kan inte komma på riktigt vad som kan vara billigare i USA med skor som någon sa är definitivt billigare. Sedan så skulle du säkert kunna sälja NEW ERA kepsar om du har rätt pris. Finns ganska stor marknad med sådana nu för tiden.
Men kolla upp kända jeans märken som kostar skjortan i sverige. Borde finnas några märkes jeans som är billigare i USA.
Sedan så kan du alltid köra på elektronik. Men jag tror att folk drar sig för att köpa saker som ska fraktas från USA till sverige. Jag skulle göra det iaf.

Kidan 2008-06-01 12:23

Sportprylar osv. såsom amerikansk fotboll finns inte så mycket här i Sverige. Kampsportsprylar är det också många som vill ha billigare än de som finns på budo-fitness då köper man från utlandet direkt.

Bra idé!

Nyrre1 2008-06-13 21:39

Jag har själv tänkt på detta. Men bor tyvärr inte i USA, men hade planer på att flytta dit och plugga. Och samtidigt öppna webbutik, inriktat till svenskar.
En smart grej vore tex att sälja kläder enligt dessa: http://www.phatlife.com/, eller http://www.kingsclothes.se/ det är eftertraktat i sverige, eftersom dessa kostar mycket mer i sverige!
Men som flera sagt också, elektronikprylar säljer som smör i sverige till rätt pris!

Unispel 2008-06-14 20:38

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT
Citat:

Ursprungligen postat av Padchi
http://www.pixbox.se/usr_show_id81218_page...ge0_order1.html

Tack för tipset!

Jag kollade upp lite om dom där Evisu jeansen som du sa. Dom är dyra här i USA också. $150 - $300 ligger dom på. Slår du sen på frakt, tull och moms så blir dom inte så billiga.

Ett tips är antagligen att sälja något amerikanskt.
Att sälja JAPANSKA jeans funkar nog bäst från Japan. ;)

Sitter man däremot i Japan så kan jag lova att Evisu, Edwin osv. är riktigt billigt om man jämför med USA och Europa.
Åter till ämnet dock.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson