WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Tvsidan.se Ripp På Tv.nu (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=289)

Qo-naq 2003-08-20 00:31

HIttade en sida vid namn tvsidan.se och den har helt snott sättet att precentera tv-tablån av TV.nu. Tillochmed att när man klickar på namnet på tvprogramet/filmen så kommer det upp en ny ruta med lite mer information. Sedan det som är skrämande är att det inte är en tioårig grabb som har gjort den utan Företaget Omander som driver sidan estart och estart använder news.nu som leverantr av nyhetsrubriker och news.nu drivs av p6 som även driver TV.nu. Förstår ni var jag vill komma?

Pekay 2003-08-20 00:42

Citat:

Originally posted by qo-naq@Aug 19 2003, 10:31 PM
HIttade en sida vid namn tvsidan.se och den har helt snott sättet att precentera tv-tablån av TV.nu. Tillochmed att när man klickar på namnet på tvprogramet/filmen så kommer det upp en ny ruta med lite mer information. Sedan det som är skrämande är att det inte är en tioårig grabb som har gjort den utan Företaget Omander som driver sidan estart och estart använder news.nu som leverantr av nyhetsrubriker och news.nu drivs av p6 som även driver TV.nu. Förstår ni var jag vill komma?
Omander finns ju här på forumet.
:-)

Neo 2003-08-20 00:43

tycker ärligt att tvsidan ser för j*vlig ut, äcklig grön färg, med standardfärger på länkarna, ush ush :)
databasen är iaf inte rippad ifrån tv.nu, eftersom tvsidan har fler kanaler.

såg även att tvsidan annonserar på google, Länk

Pekay 2003-08-20 00:44

Citat:

Originally posted by qo-naq@Aug 19 2003, 10:31 PM
En sak......Layoutmässigt så är det ju inte precis rippat från tv.nu.
Så ser ju vanliga tablåer ut vart du än besöker.

Dock är ju www.tv.nu enklare än www.tvsidan.se :-)

Neo 2003-08-20 00:49

Citat:

Originally posted by Pekay@Aug 19 2003, 10:44 PM
Dock är ju www.tv.nu enklare än www.tvsidan.se :-)
kan det bli lättare?... www.tv kanske ;)

edit: se.tv är ledig, om du vill betala $10,000 (82 500 SEK) per år.

Thomas 2003-08-20 00:55

Citat:

Originally posted by Pekay@Aug 19 2003, 10:44 PM
Hur menar du?

Är layouten ...

Program som varit = En färg
Program just nu = En färg
Program som kommer = En färg

... en layout som är vanligt förekommande?

En sak är säker, du såg den aldrig innan mars 2000 då www.tv.nu startade! 100%

Citat:

Den är stulen från den källan jag köper mina tablåer från, skillnaden är att jag köper endast data för 20 kanaler.

WN

Kim Torvanger 2003-08-20 01:21

Det finns ju många sådana sidor, en till är www.kanal.nu!

Den är inte lika bra men ändå en RipOff. <_<

Jens 2003-08-20 01:35

Citat:

Originally posted by qo-naq@Aug 20 2003, 12:31 AM
Det stämmer. Sedan kan det diskuteras huruvida Omander bryter lagen om upphovsrätt när det gäller estart.nu och nyhetstjänsterna på sidan. Vi kom överens om hur nyhetsrubrikerna skulle prestenteras och gjorde en specialdesignad sida som estart.nu skulle ha som en IFRAME på förstasidan. Detta i utbyte mot en länk till news.nu's startsida. I mitten av sommaren så stänges en av P6's servrar ner, news.nu låg på den servern. Estart bytte då snabbt leverantör av nyhetsrubriker till nyhetsrubriker.com såvitt jag vet, med all rätt förståss.

När news.nu väl kom upp igen efter 2 veckors downtime så verkade det som att den lite mer populära och välbesökta konkurrentsidan internetstart.se var den enda sidan som fortfarande var intresserad av rubrikerna. Jag fick dock kontakt av Daniel som driver internetstart.se där han säger att estart har börjat använda den IFRAME-"sida" som ska vara på internetstart och internetstart endast. Detta kan man se genom att kolla på ta visa källa på nyhetsrubrikerna på estart. Läs de första fyra raderna!

Det här är förståss ingen stor bagatell och jag har inte kontaktat estart ännu om detta men "internetstart" tycker ju förståss inte om det.

Angående sättet att lägga upp TV-tablåerna på ...
Någon som har sett en utländsk TV sida som har lagt upp dom likadant?
Thomas kom på denna idé själv och andra har kopierat honom.

Pekay 2003-08-20 01:36

Citat:

Originally posted by WN+Aug 19 2003, 10:55 PM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (WN @ Aug 19 2003, 10:55 PM) <!--QuoteBegin--Pekay@Aug 19 2003, 10:44 PM
Hur menar du?

Är layouten ...

Program som varit = En färg
Program just nu = En färg
Program som kommer = En färg

... en layout som är vanligt förekommande?

En sak är säker, du såg den aldrig innan mars 2000 då www.tv.nu startade! 100%

Citat:

Den är stulen från den källan jag köper mina tablåer från, skillnaden är att jag köper endast data för 20 kanaler.

WN [/b][/quote]
Hans val av färger beror snarare på okunskap då det gäller HTML/Design skulle jag gissa på.
Vad jag menar är hur själva tablåerna´s uppbyggnad är densamma ÖVERALLT.
Sen vad personerna väljer för bakgrund eller om de väljer rundade kanter m.m.
är helt ointressant. Han har ju valt standard. Rätt basic!

Thomas, tvsidan.se har ju långt ifrån samma layout som du!

Christian O 2003-08-20 04:44

Eftersom det är jag som har tvsidan tänkte jag ge mig på att svara några av påståendena här.

När jag startade tvsidan fanns i alla fall tv.nu, kanal.nu och dintv.com som alla är svenska. Med största sannorlikhet finns det även många utländska tv-tablåsidor med liknande layout. Inte vet jag vem som var först på Internet, men som jag ser det har alla på nätet kopierat tidningarnas tv-tablåer. Öppna bara närmaste morgontidning och ni ser att de även där presenterar tablåerna i spalter som ovan nämnda sajter. Enda skillnaden är väl att man tack vare möjligheterna på Internet slipper skriva ut beskrivningarna direkt utan dessa kan nås via en länk, vilket alltså inte är möjligt i tidningen. Så alla påhopp och plagiering är rätt meningslösa anser jag.

Angående databaser och programmering och sånt så kan jag inte ett uns utan hela jobbet är beställt av en annan frekvent skribent här på WN ;-). Kanske borde sätta mig in i det lite bättre eftersom det ju är jag som är ansvarig för sajten även om det är någon annan som gjort den, men jag vet i alla fall att det inte är en kopia av någon annas verk.

När det gäller nyheterna på estart.nu har jag förgäves (har kommit felmeddelanden tillbaka) mailat dig på [email protected], [email protected] och [email protected] många gånger så det är ju bra att jag äntligen når dig på detta vis... "Mina" nyhetsrubriker fungerar ej (http://www.news.nu/estart/index.php) och eftersom de du levererar till Internetstart är i princip identiska mot de du leverade till mig la jag in dem som en tillfällig lösning innan jag skulle lyckas få kontakt med dig. Hur som helst har jag tagit bort dem igen. Vore dock bra om du kunde fixa "mina" rubriker så jag kan använda dem igen.

Till WN: ALLA program som inte är passerade är länkar och därmed standardfärgen blåa. Alla program som är passerade är vanlig text och därmed standardfärgen svarta. Så mitt svar blir JA, den layouten är rätt vanligt förekommande.

Pekay 2003-08-20 12:54

Citat:

Originally posted by Christian O@Aug 20 2003, 02:44 AM
Eftersom det är jag som har tvsidan tänkte jag ge mig på att svara några av påståendena här.

När jag startade tvsidan fanns i alla fall tv.nu, kanal.nu och dintv.com som alla är svenska. Med största sannorlikhet finns det även många utländska tv-tablåsidor med liknande layout. Inte vet jag vem som var först på Internet, men som jag ser det har alla på nätet kopierat tidningarnas tv-tablåer. Öppna bara närmaste morgontidning och ni ser att de även där presenterar tablåerna i spalter som ovan nämnda sajter. Enda skillnaden är väl att man tack vare möjligheterna på Internet slipper skriva ut beskrivningarna direkt utan dessa kan nås via en länk, vilket alltså inte är möjligt i tidningen. Så alla påhopp och plagiering är rätt meningslösa anser jag.

Angående databaser och programmering och sånt så kan jag inte ett uns utan hela jobbet är beställt av en annan frekvent skribent här på WN ;-). Kanske borde sätta mig in i det lite bättre eftersom det ju är jag som är ansvarig för sajten även om det är någon annan som gjort den, men jag vet i alla fall att det inte är en kopia av någon annas verk.

När det gäller nyheterna på estart.nu har jag förgäves (har kommit felmeddelanden tillbaka) mailat dig på [email protected], [email protected] och [email protected] många gånger så det är ju bra att jag äntligen når dig på detta vis... "Mina" nyhetsrubriker fungerar ej (http://www.news.nu/estart/index.php) och eftersom de du levererar till Internetstart är i princip identiska mot de du leverade till mig la jag in dem som en tillfällig lösning innan jag skulle lyckas få kontakt med dig. Hur som helst har jag tagit bort dem igen. Vore dock bra om du kunde fixa "mina" rubriker så jag kan använda dem igen.

Till WN: ALLA program som inte är passerade är länkar och därmed standardfärgen blåa. Alla program som är passerade är vanlig text och därmed standardfärgen svarta. Så mitt svar blir JA, den layouten är rätt vanligt förekommande.

Hur går det med tvisten? :)

Thomas 2003-08-20 19:22

Citat:

Originally posted by Christian O@Aug 20 2003, 02:44 AM
Personligen tror jag inte du menar vad du skriver, att metoden att lista programmen där en mjukvara sköter färgsättningen så man enkelt kan utskilja vilka program som är, har varit osv ... är ju en ripp.

Om sedan färgerna inte direkt överenstämmer så är ju bara det en småsak det är ju inte det som gör saken.

Säg så här vad är/var unikt med www.tv.nu, jo alla kanaler listas på indexsidan och har en mjukvara som sköter färgsättningen i listningen.

Sedan har jag en fråga riktad direkt till dej Omander, om du jobbade hårt med en sida och byggde upp en stor besökarkrets samt att varje månad kom det en STOR räkning från tablålevrantören för de 20 kanaler du ansett viktigast att köpa. En vacker dag börjar du få mail angående en webbsida som folk anser "rippat" din layout och metod att lista programmen, dvs. levererar samma tjänst som du fast helt utan reklam. Då ställer du dig 2 frågor

1. Om du betalar 20 000 kr i månaden för 20 kanaler och knappt kan få ihop det ekonimiskt, hur kan då denne ha fler kanaler helt utan reklam.

2. Skall man låta konkurenten fortsätta att konkurera på olika villkor?

WN

David 2003-08-20 19:47

Jag ser inte hur att använda olika färger för händelser som har hänt, händer just nu eller kommer att hända kan vara någons egendom (det måste det ju vara om man ska kunna hävda någon typ av upphovsrätt). Det känns ju lite som att det är ett system folk har använt sedan tidernas begynnelse.

Den krassa verkligheten är att så länge du inte gör något olagligt i din konkurrens med dina konkurrenter - ja, då får du konkurrera.

jake 2003-08-20 20:55

vilken är källan som levererar programdatabasen för respektive sida tv.nu och tvsidan?

foks 2003-08-20 20:59

Var 20 000/mån ett exempel bara?
Känns lite som att jag kan göra det manuellt för 15 000 istället :-)
Eller åtminstone fixa ett script som automatiskt kollar in kanalernas egna hemsidor...

Tobbe 2003-08-20 21:30

foks: det är rättigheterna du betalar för... att slänga ihop ett script som fetchar tvinfo är inga problem direkt.

jake 2003-08-21 00:06

måste man betala för att visa tv-programmen på sidan? Till vem? Kanalerna borde väl vara glada ju fler som får veta vad de sänder?
Gäller det även dagstidningar isåf? Varifrån hämtas programinformationen?

nicclas 2003-08-21 00:57

För ett par år sedan kontaktades jag av ett konsultbolag i västsverige om att starta en "portal". Portalen skulle bl.a. visa länkar till nyheter, därav deras intresse att ha med mig, och en tv-tablå. Nu blev jag inte involverad i projektet, men hörde i alla fall att tv-tablån skulle köpas av en Anna på tvprogram.nu. Vad jag fick höra så skrev hon in texten för hand(?), och sålde sedan filer att hämta via FTP. Jag skulle tro att priset var högst rimligt, "billigare" än att skriva in dem själv.

Vill ni gräva mer så har jag fortfarande adressen till bolaget som startade portalen ;)

Å andra sidan förstår jag om WN inte vill diskutera detta ämne här...

Jens 2003-08-21 01:53

Citat:

Originally posted by jake@Aug 21 2003, 12:06 AM
måste man betala för att visa tv-programmen på sidan? Till vem? Kanalerna borde väl vara glada ju fler som får veta vad de sänder?
Gäller det även dagstidningar isåf? Varifrån hämtas programinformationen?

Någon måste ju samla in alla tablåerna. Du kan ju, om du vill, skriva av det tv kanalerna själv publicerar på t.ex deras hemsidor. Men du får inte ta från Aftonbladet's tvguide, tv.nu, dagstidningar m.m. Dom köper färdiga tablåer från företag som redan gjort grovjobbet :)

ZN 2003-08-21 14:36

Om man anger källan, dvs kanske länkar kanalrubriken till respektive kanals
website så blir det väll inga problem med upphovrätten? Så är det iaf med
nyheter, vad jag har hört iaf.

nicclas 2003-08-21 16:30

Citat:

Om man anger källan, dvs kanske länkar kanalrubriken till respektive kanals
website så blir det väll inga problem med upphovrätten? Så är det iaf med
nyheter, vad jag har hört iaf.

Det är inte självklart att du får göra det då det finns någon som kallas "katalogskydd" i lagen om upphovsrätt:

Katalogskydd 49 §
Förekomsten av detta skydd beror av en vilja att skydda skapelser som inte når upp till verkshöjdskravet men som ändå bör ha ett upphovsrättsliknande skydd. I detta fall är det fråga om produkter som representerar höga investeringskostnader och arbete och som det finns ett angeläget behov att hindra andra från att kopiera och sälja produkten. Upphovsrättslagen skyddar sedan 1960 därför kataloger, tabeller eller annat dylikt arbete, vari sammanställts ett stort antal uppgifter och skyddet omfattar idag även alster som resulterar av en väsentlig investering. Skydd kan därför uppstå för produkter där antalet uppgifter inte är så stort men investeringarna och arbetet bakom har visat sig större.

Skyddet varar i 15 år efter framställningsåret och tar sikte på själva sammanställningen som sådan och skyddar inte uppgifterna i sig.

Tolka texten får du göra själv ;)

jake 2003-08-21 18:34

ok, det tolkar jag som att det är fritt att publicera programtablån men naturligtvis inte utan lov ta något som någon annan sammanställt till sin sida.

Nicclas jag skulle gärna veta vilken portal och företag du pratar om...

Visst det måste ju vara en person som skriver in tablå-info i en databas tex (eller hämtar direkt från respektive kanals info...) men det är ju onöigt om alla som ska publicera uppgifterna ska göra det ;)
måste väl gå att köpa från kanalerna eller köpa färdiga lösningar för det? och det måste gå att få för långt under 2000 kr per månad...

Wn och omander hur har ni löst det tex?

nicclas 2003-08-21 19:47

jake: Du har fått ett PM med ett namn.

Thomas 2003-11-19 17:56

Citat:

Originally posted by jake@Aug 21 2003, 15:34
och det måste gå att få för långt under 2000 kr per månad...

Citat:

... och det måste gå att få för långt under 2000 kr per månad...
Jag köper info'n för 20 kanaler för lite mer än 10 ggr mer än vad du tror det kostar.

Källan är TT-Spektra som äger dagenstv.com

Citat:

Läs ovan.

WN

jake 2003-11-19 18:46

ok,
men borde det inte gå att få tablåerna direkt från respektive tv-kanal?
De borde ju vara glada ju mer tillgänglig informationen är vilket borde ge fler tittare...

eller jag vet inte... :rolleyes:

PS
lite offtopic, så är jag intresserad av att publicera tv-tablåer direkt under infart.nu så om det är någon som driver en tvtablå sida och vill ha fler besökare genom att dela med sig av den informationen i utbyte mot länk tillbaka "presenteras i samarbete med ..." etc så pm:a mig.

Per 2003-11-19 21:57

Den här debatten upptäckte jag sent, men för att lägga näsan i blöt tänkte jag ventilera mina åsikter i ämnet.

Jag tycker det verkar dumt att slå på allt som rör sig när man själv inledde sin bana med att just sno tablåer genom ett perl-script. Samtidigt har jag passat på att slänga iväg ett mail till TV4 och se vad de anser är upphovsrättsskyddat material, för att till slut få någon klarhet i det.

I övrigt anser jag att om man är säker på att ha något som uppnår verkshöjd är det väl bara att stämma på? Vad jag kan se kör fortfarande tvsidan.se med samma layout. (Riktigt överskådlig var den också, och inga popups! *flin*)

Thomas 2003-11-19 22:07

Du verkar inte ha läs tråden?

Citat:

Jag tycker det verkar dumt att slå på allt som rör sig när man själv inledde sin bana med att just sno tablåer genom ett perl-script.
1. Du pratar om saker du inte vet nåt om, jag använder perlscript då som nu.

Citat:

Samtidigt har jag passat på att slänga iväg ett mail till TV4 och se vad de anser är upphovsrättsskyddat material
2. Vad har tv4 med detta att göra? dom är inte ens inblandade, källan är Tidningarnas Telegrambyrå.

Citat:

I övrigt anser jag att om man är säker på att ha något som uppnår verkshöjd är det väl bara att stämma på?
3. Stämma, det tjänar inte upphovsmannen mest på.

Efter som du verkar ha nåt emot mej så kan du skicka ett PM så vi kan reda ut det eller sluta besöka min site, ok? Skit tar jag men inte vad för skit som helst och inte av vem som helst.

WN

Per 2003-11-19 22:52

Citat:

Du verkar inte ha läs tråden?
Ska jag vara ärlig lusläste jag inte tråden men jag vet inte om jag har fel i sak trots det.

Citat:

1. Du pratar om saker du inte vet nåt om, jag använder perlscript då som nu.
Programmeringsspråket var inte poängen, vad jag syftade till var att du (rätta mig gärna om jag har fel) inte inledde med att hosta upp 20k i månaden till något företag för tablåerna utan körde själv script som "scannade" webbsidor.

Citat:

2. Vad har tv4 med detta att göra? dom är inte ens inblandade, källan är Tidningarnas Telegrambyrå.
Jag tvivlar på att TT siar, de får snarare sina uppgifter från TV-kanalerna vilka rimligtvis är de som är ägare av materialet (om de nu inte helt sålt dem till TT). Om TV4 nu mot förmodan skulle svara mig och säga att jag fritt får använda den tablå de har på sin hemsida får jag rimligtvis göra så.

Citat:

3. Stämma, det tjänar inte upphovsmannen mest på.
Nej, vederbörande tjänar rimligtvis mest på att det upphovsrättsskyddade materialet försvinner. Stämmer gör man då så inte sker. Min poäng var att jag har mycket svårt att tänka mig att din idé om färgen på vissa länkar i en TV-tablå i svenska domstolar skulle uppnå verkshöjd - förvisso har väl konstigare saker skett i
det stora landet i väst.

Citat:

Efter som du verkar ha nåt emot mej så kan du skicka ett PM så vi kan reda ut det eller sluta besöka min site, ok? Skit tar jag men inte vad för skit som helst och inte av vem som helst.
Har ingenting alls emot dig. Jag kritiserade endast åsikterna i tråden och jag gjorde inga påhopp.

Thomas 2003-11-19 23:42

Citat:

Programmeringsspråket var inte poängen, vad jag syftade till var att du (rätta mig gärna om jag har fel) inte inledde med att hosta upp 20k i månaden till något företag för tablåerna utan körde själv script som "scannade" webbsidor.
När jag startade tv.nu var det inga problem att scanna de officiella sidorna, jag har mail från alla kanaler där jag tillåts kopiera deras tablå och publisera den på tv.nu. Problemet är att idag 2 år senare är det rent tekniskt mycket svårt att scanna de officiella tablåerna för att inte säga omöjligt med bibehållen kvalitet.

Citat:

Jag tvivlar på att TT siar, de får snarare sina uppgifter från TV-kanalerna vilka rimligtvis är de som är ägare av materialet (om de nu inte helt sålt dem till TT). *Om TV4 nu mot förmodan skulle svara mig och säga att jag fritt får använda den tablå de har på sin hemsida får jag rimligtvis göra så.
Uppgifterna kommer i (oftast) PDF från programbolagen, några anställda på TT sitter och sammanställer dessa i en databas, för den servicen tar TT betalt och iom att datan är bearbetad i den mängd är matrialet skyddat och tillhör TT.

Citat:

Nej, vederbörande tjänar rimligtvis mest på att det upphovsrättsskyddade materialet försvinner. Stämmer gör man då så inte sker. Min poäng var att jag har mycket svårt att tänka mig att din idé om färgen på vissa länkar i en TV-tablå i svenska domstolar skulle uppnå verkshöjd - förvisso har väl konstigare saker skett i det stora landet i väst.
Läs tråden så ser du att vi inte snackar om färg, det är tekniken att göra tablån mer lättläst vi snackar om och om du läser riktigt noga säger jag inte att jag har copyright på metoden det jag säger och många med mej är att det är en rippoff vilket inte är samma sak, det är mer pinsamt för ripparen.

Citat:

Har ingenting alls emot dig. Jag kritiserade endast åsikterna i tråden och jag gjorde inga påhopp.
... verkar dumt att slå på allt som rör sig när man själv inledde sin bana med att just sno tablåer genom ett perl-script ...

Vad fan kallar du det då rent ut sagt om inte påhopp?

WN

Per 2003-11-20 00:05

Citat:

När jag startade tv.nu var det inga problem att scanna de officiella sidorna, jag har mail från alla kanaler där jag tillåts kopiera deras tablå och publisera den på tv.nu. Problemet är att idag 2 år senare är det rent tekniskt mycket svårt att scanna de officiella tablåerna för att inte säga omöjligt med bibehållen kvalitet.
Om man utgår från att TV-kanalerna ger samma tillstånd idag så blir det hela alltså en rent teknisk fråga?

Citat:

Uppgifterna kommer i (oftast) PDF från programbolagen, några anställda på TT sitter och sammanställer dessa i en databas, för den servicen tar TT betalt och iom att datan är bearbetad i den mängd är matrialet skyddat och tillhör TT.
Låter lukrativt om det är just det som TT tar betalt för.

Citat:

Läs tråden så ser du att vi inte snackar om färg, det är tekniken att göra tablån mer lättläst vi snackar om och om du läser riktigt noga säger jag inte att jag har copyright på metoden det jag säger och många med mej är att det är en rippoff vilket inte är samma sak, det är mer pinsamt för ripparen.
Vad består tekniken i bortsett från det jag sa?

ripoffs starkaste definition är stöld och svagaste är exploatering eller något som klart imiterar något annat. I min enfald var jag inte bekant med den alternativa betydelsen av "ripoff".

Citat:

Vad fan kallar du det då rent ut sagt om inte påhopp?
Med den kunskap jag hade då jag skrev det var det välgrundat, men jag tar tillbaka det eftersom du nu förklarat och jag ber om ursäkt.

Thomas 2003-11-20 00:26

Citat:

Låter lukrativt om det är just det som TT tar betalt för.
Jepp bra betalt men man skall inte förringa arbetet dom gör, jag har vi flera tillfällen här på WN berättat om denna situation och erbjudit vem som helst som kan göra samma sak billigare får en kund direkt.

Varje dag skall runt 70 - 100k olika personer kolla vad det är på tv så det är viktigt att allt funkar, och TT-Spektra har gjort ett bra jobb hittils.

Citat:

Med den kunskap jag hade då jag skrev det var det välgrundat, men jag tar tillbaka det eftersom du nu förklarat och jag ber om ursäkt.
Inga problem, nu fortsätter vi snacka om annat.

WN

Thomas 2003-11-21 03:18

Citat:

Originally posted by jake@Aug 21 2003, 15:34
WN och omander hur har ni löst det tex?
Jag kan inte tala för Omander men denna bilden är ganska tydlig hur han gör ...

http://www.p6.com/1.gif
http://www.p6.com/8.gif

Jag har vid ett flertal tillfällen förklarat att TT-Spektra inte kommer att vara lika passiva som tidigare, men ändå har vissa inte följt rekommendationen att ta bort det stulna matrialet.

WN

Mario 2003-11-21 03:40

Det där kallar jag pinsamt, dom kan väl stämma han för det där?

Tobbe 2003-11-21 13:10

Haha det där var två fina scrshots WN :)

Pinsamt... han tjänar väl inte några större summor på det så jag förstår inte riktigt varför han inte lägger ner...

Pekay 2003-11-21 16:25

Citat:

Ursprungligen postat av WN
Citat:

Ursprungligen postat av jake
WN och omander hur har ni löst det tex?

Jag kan inte tala för Omander men denna bilden är ganska tydlig hur han gör ...

http://www.p6.com/1.gif
http://www.p6.com/8.gif

Jag har vid ett flertal tillfällen förklarat att TT-Spektra inte kommer att vara lika passiva som tidigare, men ändå har vissa inte följt rekommendationen att ta bort det stulna matrialet.

WN

Jag tycker det är fel att "rippa" utav innehåll som andra webmasters betalar för.
Det skapar en konkurrens som är orättvis. Sen kan man ju diskutera
att priset per TV-kanal är hög. Men det har inget med saken att göra.

Bedrev jag en hemsida där jag köpte innehållet och sen kommer
dm.se och rippar utav allt innehåll och konkurrerar med mig.
Ja, då är det ju att bara ta sin cykel och cykla ner till skåne (har ej körkort :).

Nejmen, det är vanlig vett.
Iaf, de där bilderna thomas, klockrena :-)
Se till att ha backup på dem!

:D

Christian O 2003-11-23 00:03

Känns som det än en gång är dags för en kommantar från the bad guy i ämnet :-)

När jag startade tvsidan hade jag ingen koll på hur rättsläget såg ut. Jag trodde, som jag antar att de flesta andra som inte är insatta på områden, att TV-tablåer inte är copyrightskyddade.

Efter att jag för första gången såg denna diskussion blev jag tveksam till hur rättsläget var. Den enda som har anklagat mig för brott mot upphovsrätten är dock mannen bakom den konkurrerande sajten TV.nu. Jag har alltså inte hört ett ord från företagen som påstås ha rätt till TV-tablåerna. Detta trots att jag inte direkt gör något för att försöka dölja sidan eller vem jag är.

Mitt beslut blev att jag körde på som tidigare tills att någon från officiellt håll skulle kontakta mig om att jag gjorde intrång i deras copyright. Anledningen till detta är att jag som sagt inte var säker på hur rättsläget såg ut.

Jag har än idag inte fått något mail eller på annat sätt hört från TT som påstås ha rättighet till TV-tablåerna. Skulle någon annan kopiera någon av mina sajter skulle jag onekligen ta kontakt med honom/henne. Efterhand som tiden gick utan att de kontaktade mig blev jag därför mer och mer tveksam till huruvida de verkligen hade rättigheterna.

Nu när jag dock har fått någon slags bekräftelse (se skärmduparna från tvsidan ovan) lägger jag ner sidan. Inget snack om den saken. Ett enkelt mail eller telefonsamtal för några månader sen hade iofs också räckt.

Innan jag för gott tar bort sidan skulle jag dock vara tacksam om du WN som verkar ha koll berättar för mig vilka kaners tablåer som TT har copyright till. På vilket sätt har de rättigheter till dessa, dvs har de skrivit programbeskrivningarna själva eller har de köpt upp rättigheterna till beskrivningarna från respektive kanal?

Skulle vara bra att få reda på detta så jag vet om det finns några delar av materialet på tvsidan som ej är skyddat av copyrigh och jag således skulle kunna fortsätta använda i ena eller andra formen.

Tack på förhand!

Pekay 2003-11-23 00:26

Citat:

Originally posted by Christian O@Nov 22 2003, 22:03
Känns som det än en gång är dags för en kommantar från the bad guy i ämnet :-)

När jag startade tvsidan hade jag ingen koll på hur rättsläget såg ut. Jag trodde, som jag antar att de flesta andra som inte är insatta på områden, att TV-tablåer inte är copyrightskyddade.

Efter att jag för första gången såg denna diskussion blev jag tveksam till hur rättsläget var. Den enda som har anklagat mig för brott mot upphovsrätten är dock mannen bakom den konkurrerande sajten TV.nu. Jag har alltså inte hört ett ord från företagen som påstås ha rätt till TV-tablåerna. Detta trots att jag inte direkt gör något för att försöka dölja sidan eller vem jag är.

Mitt beslut blev att jag körde på som tidigare tills att någon från officiellt håll skulle kontakta mig om att jag gjorde intrång i deras copyright. Anledningen till detta är att jag som sagt inte var säker på hur rättsläget såg ut.

Jag har än idag inte fått något mail eller på annat sätt hört från TT som påstås ha rättighet till TV-tablåerna. Skulle någon annan kopiera någon av mina sajter skulle jag onekligen ta kontakt med honom/henne. Efterhand som tiden gick utan att de kontaktade mig blev jag därför mer och mer tveksam till huruvida de verkligen hade rättigheterna.

Nu när jag dock har fått någon slags bekräftelse (se skärmduparna från tvsidan ovan) lägger jag ner sidan. Inget snack om den saken. Ett enkelt mail eller telefonsamtal för några månader sen hade iofs också räckt.

Innan jag för gott tar bort sidan skulle jag dock vara tacksam om du WN som verkar ha koll berättar för mig vilka kaners tablåer som TT har copyright till. På vilket sätt har de rättigheter till dessa, dvs har de skrivit programbeskrivningarna själva eller har de köpt upp rättigheterna till beskrivningarna från respektive kanal?

Skulle vara bra att få reda på detta så jag vet om det finns några delar av materialet på tvsidan som ej är skyddat av copyrigh och jag således skulle kunna fortsätta använda i ena eller andra formen.

Tack på förhand!

Det tycker jag är bra sagt och rätt agerat!

Men, idiotiskt från TT spektra om de inte kontaktat dig tidigare.
Som sagt, jag är inte så insatt i detta ämne.

:)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson