![]() |
|
And the password is?
|
Surftown vinner på mållinjen...
Jösses |
Hur lyckas de bli etta med Hemlig gräns* för trafiken? :o
*Om trafiken är för hög stängs sidan |
Visar väl att Råd & Rön inte är så mycket att lyssna på oavsett test..
|
Jag tyckte faktiskt artiklarna var rätt bra, betydligt bättre än det clueless tjänstemannadravvel jag tidigare läst från typ Surfa Säkert och andra kommittéer. Jag tror att många vanliga människor har glädje av förklaringarna.
Och så är det väl IIS som betalat, d v s vi domänägare... |
Testet är för privatpersoner med små kunskaper om webbtekniker. För den gruppen är testet helt okej.
|
Haha, där tappade jag helt plötsligt mitt förtroende för Råd&Rön..
Surftown alltså, jahapp.... kanske för Råd&Röns crewblogg med 15 unika besökare per dag. Lycka till. |
Citat:
|
Citat:
|
Jag jobbar förvisso professionellt med webbutveckling, men driver några privata hemsidor. Antalet besökare i genomsnitt per dygn på mina privata webbsidor ligger på runt 10-20 skulle jag tro. Det är naturligtvis extremt svårt att få fram en exakt siffra.
Jag har sajter där jag räknar besökare i veckan på mina fingrar (en bra vecka tar jag hjälp av tårna) och andra där jag har betydligt fler. |
Nu kommer lite kritik..
Alltså vissa delar i testet känns som ett skämt.. i den korta texten om att Surftown vann skriver de att "det kostar extra med rimmlig support... supportsystemet är krångligt.. surftown stänger sidan om det blir för mkt trafik utan varning" o.s.v. Dessa delar klassas i det här testat som lika mkt värda som att de t.ex. har en förinstallerad blogglösning.. och trots dessa nackdelar som skulle få vem som helst att välja bort dem så blir de högst rekommenderade.. Om man ska kolla på de delar de testat så har de t.ex. inte kollat upptid (!), men väl har de kollat "uppladdningshastighet" som varierar mellan 0,2-0,6 mbit/s.. tror de på fullaste allvar att webhotellen har något att göra med det (ADSL hastighet upp liksom)? (de flesta webhotell kan jag tänka mig endast förbrukar kanske 10 max 20% i linkapacitet vad det gäller ingående trafik (eller uppladdningshastighet) så det känns för mig totalt värdelöst att detta testats.. snarare hade ju nedladdningshastighet kunnat vara av lite mer vikt eftersom det är det som avgör hur snabb sidorna ändå blir i slutändan.. Nä, det här var ett test som gjordes av okunniga för okunniga.. vilket tyvärr kan slå fel ut för de stackars nybörjande privatpersoner som hamnar fel.. (surftown och spray på Topp 5.. det känns inte stabilt alltså och från egen erfarenhet är dessa nästan i Y-reg klass på hur många som vill byta från just dem) Plötsligt känns IDG-testet nästan bra utfört.. :) Dessutom kom jag på en annan idiotgrej de skriver: "Att flytta mellan två webhotell kan många gånger vara svårt och besvärligt så det bästa du kan göra är att överge din gamla domän och registrera en ny hos det nya webhotellet" Det borde vara olagligt.. tala om att pusha för sponsorn IIS samtidigt som man sätter skrämsel i alla stackars människor som har en bra domän men inte är nöjd med webhotellet.. att flytta en domän till ett bra webhotell behöver många gånger inte innebära mer än att vidarebefodra ett mail från IIS. Bah! |
Har läst bitar ur testet och tycker det verkar ganska bra för noviser och nybörjare på webben, får väll prova att ge det till min mor och se vad hon tycker om det :)
|
R&R kanske gick på aprillskämtet gällande att surftown tar över binero och artikelförfattaren på ett undermedvetet sätt favoriserar Surftown. ???
|
Citat:
Inte fan säger någon att toyota är bäst :D Sen när en alper säger Näee mercedes/bmw är bättre?? Så säger en grazzy " men hallå ingen har råd med en bmw, så toyota är faktiskt bäst i test! " I princip samma, då får man förtydliga det hela. Kan man skriva 14st A4 om ett simpelt webhotellstest så har man väl råd att skriva en halv sida till där det står tydligt: " Detta test är utfört så simpelt som möjligt, med hjälp av 2 unika besökare ". Eller så kan man ju skriva " Bäst för Amatörer, Bäst för profesionella osv " Orka skriva " BÄST I TEST " Aja nu har jag slängt iväg 4min av mitt liv helt i onödan <_< |
Även om testet innehöll en hel del frågetecken så var det överlag väldigt positivt. Det främsta problemet var egentligen det som skrevs om att byta webbhotell och domännamn.
|
Citat:
|
Nu kan jag självklart uppfattas som partisk, men...
Jag anser att testet var helt OK, om man ser det ur en "vanlig" konsuments ögon, det vill säga de privatpersoner som inte är särskilt tekniskt insatta. Och tar man kritiken de har kring vår support "out of context", så låter det självklart som om vi har en gäng apor på supportavdelningen. Men vi har kraftigt förbättrat rutinerna kring vår support de senaste månaderna, och fler åtgärder är planerade (i ett projekt vi kallar för "Support 2.0"). Alla som varit kunder hos oss den senaste tiden har fått uppleva detta. Annars så kan man testa oss helt gratis 3 månader, och få uppleva det på egen hand. Och ni kan alla förvänta er förändring kring vår "fri trafik". Jag jobbar hårt på denna fronten inom företaget, och jag vill verkligen ändra på detta. Speciellt när vi har kunder som använder väsentligt mer än 30 gb/mån utan några som helst problem. |
Först av allt, grattis Surftown!
Citat:
Citat:
|
Glömde bort mig.
|
jonny: Skulle jag vetat om att du hade en Toyota skulle jag skrivit Suzuki xD
No offence men det kändes lite så som jag skrev, bullshit hela vägen. Orka stödja företag som använder sig av ord som " Obegränsat " och sedan gömmer något i avtalstexten som säger att det inte alls är så. Falsk marknadsföring, som sorligt nog troligen ger mer cash än ärlig marknadsföring.. Illa. |
Jag tycker att en mycket viktig sak när det gäller att välja webbhotell, som Råd & Rön helt ignorerat i sitt test, är om man bara kan ha ett domännamn kopplat till webbhotellet eller flera.
Till exempel kan man bara ha ett domännamn/konto hos One.com. Däremot kan man ha i princip hur många domäner som helst hos Binero och Loopia (som exempel). Domänerna delar då samma utrymme och man betalar bara för ett webbhotellskonto. |
Citat:
Citat:
Citat:
|
Blir så trött på alla fel i testet. ännu en till som inte vet vad man har auth koden till.
Vad är AUTH-kod för något? AUTH kod är ett lösenord som krävs för att göra en registry transfer mellan 2 olika domänregistreringsombud. En registry transfer är i praktiken till för att byta vem man får årsavgiften för domännamnet ifrån samt vart du sköter det administrativa för ditt domännamn. Att göra en registry transfer har inte något med att byta webbhotell att göra. Detta är ett utbrett missförstånd eftersom många webbhotell försöker tjäna en extra hacka på att vara billiga på webbhotellet och sedan ta betalt för domännamnet. ICANN i USA som har det övergripande ansvaret för domännamn under gTLDS som t ex com net org info biz har dessutom satt upp regler som gör det omöjligt att flytta ett domännamn inom 60 dagar från förnyelse eller registrering. Det är ofta bättre att separera detta från webbhotellet utifall webbhotellet går i konkurs eller ni kommer i tvist med dem eftersom du då har kontroll på domänen och inte webbhotellet. För att byta webbhotell ska du meddela oss webbhotellets dns servrar. Detta är det rätta sättet att göra en flytt. |
lazat - Så du rekommenderar kunderna att köpa domänerna hos er och lägga sina webbplatser på ett annat webbhotell...? :P
Tycker det är en dramatiskt överdriven rädsla för att webbhotellen skall jäklas med kunderna just avd gäller domänerna. Förmodligen är risken lika stor att du får problem med din domännamnsleverantör och då står du emd ett webbhotell utan fungerande webbhotell. |
Jag har bara skummat igenom webbhotellsbiten och lägger ingen större värdering vid den.
Vad jag däremot anser är PATETISKT är att .SE åtminstone delvis står bakom undersökningen och därmed varit delaktig i den. Det är väl därför att anta att personer från .SE varit orsaken till att de publicerat adressen till en verksamhet som avvecklades i december 2005 !! Källa Från sidan 8: Citat:
Citat:
Sen skriver dom: Citat:
En ATF är en tvistlösning dvs ett förfarande mellan 2 parter som inte är överens - inget annat. Skulle det vara ett lagbrott att registrera ett domännamn, skulle rimligtvis bedömning ske i Svensk domstol! |
Själv tyckte vi att det var trevligt att vi äntligen fick vara med på en test. Första gången på 10 år :-)
|
Jag har gått igenom surftown crystone binero wopsa osv osv och hade ett rent h-vete för det mesta.
Nu ligger jag hos Oderland där funkar grejjerna och de håller vad de lovar dessutom är supporten är kanon. Det sköna är att man inte behöver oroa sig att webbarna går ned timtal som de gjorde ofta hos bla surfrown |
Internet Sweden: Jag tror det är ett brott att registrera någon annans varumärke i någon form för att utnyttja det. Samma med deras företagsnamn. Det krävs nog dock att det görs i s.k. "ond tro" för att det ska bli olagligt. Tänker närmast på marknadsföringslagen och renommésnyltning.
|
Äh... Testet i sig har jag kanske inga kommentarer till, men väl det faktum att .SE/IIS publicerar detta och Internet Worlds test på sin domänsökningssida och mer eller mindre rekommenderar de webbhotell som varit med i något av dessa test (ja, eller åtminstone rekommenderar testen solm ledning).
Så skulle jag vilja se något annat monopolföretag uppträda. I mina ögon är det bara ännu ett tecken på att IIS inte spelar med öppna kort. Därmed inte sagt något om resultaten i något av testen, det är inte det jag vänder mig mot... Vore fint om man rekommenderade vissa av sina återförsäljare före andra. Vore man då inte i monopolsituation så tror jag att man skulle förlora återförsäljare på löpande band. |
Citat:
Detta gör att det inte är jämförbart, men om vi bara kikar närmare på .se dvs toppdomänen för Sverige, så tas domäner "än så länge" inte upp i någon Svensk lagtext. Det du tar upp som "brott" kan endast vara "regelbrott" dvs att registranten bryter .SE´s avtalsvillkor OM registranten endast utför registreringen med avsikt att sälja domänen till en varumärkesinnehavare eller dennes konkurrent, eller utför registreringen i blockerande syfte. Men det kan endast utrönas genom en namntvist (ATF) där en eller tre skiljedomare avgör om så är fallet. Jag har upprepade gånger i inlägg här på WN skrivit att det är fullt tillåtet att registrera och inneha ett domännamn - frågan är VAD och HUR du använder din domän OCH att du kan påvisa ett intresse i domännamnet i det fall det blir ATF. - Men det har ju i Braun - ATFen visat sig räcka med en efterkonstruktion som "att vi har planer på att nån gång i framtiden gör så här nånting" (med referens till att andra företag gjort liknande saker), för att få behålla domänen. Jag upprepar alltså att det inte är något lagbrott att registrera och inneha ett ledigt domännamn under .se!! Det är därför mest av skrämselpropaganda som .se även på http://www.iis.se/support/generalagreement "De allmänna villkoren behandlar bland annat att: ...det valda namnet inte strider mot lag eller gör intrång i annans rätt, exempelvis ett varumärke." Vad som står i villkoren är: Citat:
vad sedan gäller intrång i annans rättighet - så är det ENDAST en friskrivning från att ha med det att göra själva - eftersom tusentals känneteckensinnehavare kan starta en ATF och anse sig ha mest rätt till samma domännamn - istället hänvisar man då alltså till att undersöka varje fall genom ATF. OM registreringen gjorts i intrångssyfte kan ENDAST avgöras genom en ATF.. Om nu inte innehavaren är så dum att han går ut i media och berättar att han fulreggat en domän för att sälja till den en känneteckensinnehavare - (tänker på snubben som reggade "abbarena.se") - men trots det uppenbara "Ond tro" - så fick han behålla domänen. ..SE´s vägar äro outgrundliga.. |
Citat:
Det är sannolikt den MEST ombudsfientliga drag ett domänregister kan komma på att göra och jag börjar på allvar tro mer och mer att .SE har planer på att krossa ombudskåren för att ta över allt själv (Gud förbjude..) |
Olyckligtvis tror jag att Gud inte har något att hämta i den matchen... Bara en enad ombudskår kan råda bot på galenskapen, men en sådan kan kaanske vara svårt att få till.
|
Citat:
|
Citat:
|
Testet är ju ett stort skämt, anledningen till att jag tycker så är att ett av webbhotellen som jag har många kunder som jag har flyttat dom från till andra webbhotell är just Surftown.
Anledningarna till att dom kunderna har flytt Surftown är först och främst nertiden på webbhotellet, och den andra stora anledningen är deras urusla support, jag har hört skrämmande historier från mina kunder om Surftowns support och jag vet också att dom inte övedriver för jag har sjäv haft problem med att få ut något vettig hjälp av dom och till slut blivit ignorerad och utan svar när jag har försökt få någon hjälp. Eftersom testet går ut på att det är privatersoner som dom har gjort testet för så anser jag det vara ett stort skämt när just Surftown med deras dåliga support ska rekommenderas att anlita Surftown. Om det är något som "amatörer" behöver så är det en bra support, vilket ju Surftown inte har, sen spelar det ingen roll om supporten är tillgänglig dygnet runt om dom inte kan ge någon vettig support. |
hehe... det känns lite patetiskt att se reklamen för Surftown och deras "Sveriges bästa webbhotell" nedanför den här tråden, men jag antar och hoppas att WN inte styr det utan det styrs automatiskt av innehållet :unsure:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:22. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson