![]() |
|
Det var väl på tiden. Har mailat dem några gånger om deras usla "glömt bort lösenord"-funktion men inte fått något svar. Det har gått att få ut lösenord från användare som registrerade sig för cirka ett år sedan genom den utan att veta något om dem. Ska inte gå in närmare hur man gör men helt ofattbart att de lagrar lösenord i klartext.
|
Efter alla tragedier med lösenord och grejer, vad är det för kryptering man ska sattsa på?
Några förslag? Har inget stor site själv ännu men har planer ;-) |
MD5 + salt brukar väl rekommenderas.
Det diskuterades väl ungefär när Proinet hackades, har jag för mig. |
sha256 och salt brukar räcka...
|
Jag tänker implementera något liknande den här
Kod:
$salt0 = 'K"J8iewu89re7")=4890¤2304ioeuf98dufi4yu58rtysadifh489ytisd'; |
KarlRoos, detta är väl ändå lite onödigt... kommer att belasta servern en del
Edit: Tänk hur många operationer som kommer behöva göras varje gång någon loggar in |
Citat:
Men hellre ligga på en totalt överdriven säker sida och sova gott om natten. |
varför lär dom sig inte? ...suck
|
Undrar vad "Vuxna Förbannade Hackare" tjänar på det hela?
|
Citat:
Jag hade nästan kunnat acceptera deras hyss om dom varit yngre tonåringar, men när en av dom är 30+ så blir det hela ännu mer patetiskt. |
Dom kanske jobbar på att fylla ut sina CVn inför en jobbansökan inom IT-säkerhet? Gissningsvis har de inte desto mer akademisk utbildning utan de är snarare självlärda.
|
En dynamisk, och en statisk salt, vardera på en MD5a, lagra i SHA1.
Kod:
$statisk_salt = '6c1f9ccc6b04fd3c66c671576a227a50'; Ps; Nej, jag kodar inte med svenska variabler. |
Citat:
|
Citat:
För övrigt så funderade jag faktiskt på spray som host, men som tur var skaffade jag en annan, även fast en del tycker spray är bra för någon anledning. |
Citat:
|
Även dustin.se har allas lösenord sparade i klartext såg jag nu =/
|
Citat:
|
Blev lite förvånad då LunarStorm skickar ut samma lösenord man har...
Men de har väl hög säkerhet, iallafall har dom fått mig att tro det. |
Sen tycker jag kanske man ska fråga sig vilken relation ts (Fredrik S) har till VFH. Det blir såklart underordnat vad man tycker om dom, men för mig, som tycker det är förkastligt (jag menar, schysst, vill man hjälpa till att förbättra säkerheten hos Spray, gör det, men påtala det FÖR dom då) så tycker jag såna samband ska klargöras.
När man hackade Aftonbladet så var det mycket snack om "stort mediabolag", "en del av makteliten" (inga direkta citat) men här är det ju bara enskilda människor, om någon, som drabbas...tarvligt.. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:15. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson