WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   SIS-Index (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28737)

jomper 2008-04-18 10:40

Jag har inte sett något skrivet om detta tidigare konstigt nog, men nu finns det ett alternativ till KIA Index som hämtar sin information från Google Analytics!

http://www.sis-index.se
http://www.idg.se/2.1085/1.156480

Jag har lagt upp min site och hoppas att fler gör det så att indexet blir något att räkna med.

mephisto73 2008-04-18 11:47

Bra ide, men man kan inte ta bort sin sajt från listan, tex om man råkar lägga till samma sajt två gånger?

Lazyman 2008-04-18 12:28

Bör ju räcka med att skicka ett mail till de som sköter sidan så tar de bort om det blivit fel.

Nicklas 2008-04-18 13:32

Bra att det finns alternativ till kia som inte kostar skjortan,
Ska prova med ett par av mina sidor.

coredev 2008-04-18 13:54

Plus för innovativitet samt funktion.

Minus för design.

jomper 2008-04-18 13:54

Blir kul att se om man kommer med redan från tisdag, och på vilken plats..

Henrik 2008-04-18 15:40

Citat:

Ursprungligen postat av mephisto73
Bra ide, men man kan inte ta bort sin sajt från listan, tex om man råkar lägga till samma sajt två gånger?

Det kommer, det är därför vi kallar det för "beta", det återstår ju en del om man säger så :) För tillfället behöver man inte maila in om det om man inte vill dock, vi tar bort dubletter manuellt då och då.

Citat:

Originally posted by -coredev@Apr 18 2008, 13:54
Minus för design.

Vi håller med. Designen kommer att bli omarbetad i framtiden dock, men just nu går funktionalitet före form och det är just mer funktionalitet som kommer att börja dyka upp närmast i tiden.

Citat:

Ursprungligen postat av jomper

Så länge du ställt in planerat utskick i Analytics så bör du absolut komma med på tisdag. Jag ska hålla ett extra öga på din sajt och skickar dig ett PM om det är några problem.

Vi välkomnar konstruktiv kritik, tips och förslag också för övrigt, skicka gärna ett mail eller PM till mig, eller mail till vår info-adress på SIS. Vi strävar efter att utveckla sajten på bästa sätt och är inte rädda för att höra vad som är dåligt (även om vi säkert redan känner till en del av det ;))

coredev 2008-04-18 19:40

Bara nyfiken. GA kan ju exportera både som XML och CSV.. Ändå vill ni att man skall skicka in datat som PDF.. Matar ni in nuffrorna manuellt? :D

coredev 2008-04-18 19:41

Vem står bakom SIS? Vad gör ni mer?

Henrik 2008-04-18 20:12

Citat:

Originally posted by coredev@Apr 18 2008, 19:40
Bara nyfiken. GA kan ju exportera både som XML och CSV.. Ändå vill ni att man skall skicka in datat som PDF.. Matar ni in nuffrorna manuellt?

Vi har ett kontor i Indien med 20 anställda för detta.

:P

Skämt åsido så innehåller inte XML och CSV-filerna tillräckligt mycket data, helt enkelt. Därför tolkar vi istället pdf:erna (vilket är den tekniskt mest avancerade delen av sajten).

Samben 2008-04-18 21:25

Intressant, tror att även jag lägger upp något!

KarlRoos 2008-04-18 21:58

Grymt bra initiativ!
Alltid bra när det kommer gratis varianter av sådant som kostar skjortan :)

jomper 2008-04-22 08:05

Citat:

Originally posted by Henrik@Apr 18 2008, 14:40
Så länge du ställt in planerat utskick i Analytics så bör du absolut komma med på tisdag. Jag ska hålla ett extra öga på din sajt och skickar dig ett PM om det är några problem.

Dagens uppdatering verkar inte ha kommit ännu? Kan tänka mig att det trillade in en väldig massa data från GA den här veckan jämfört med tidigare pga publiciteten.

Henrik 2008-04-22 08:10

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Henrik

Dagens uppdatering verkar inte ha kommit ännu? Kan tänka mig att det trillade in en väldig massa data från GA den här veckan jämfört med tidigare pga publiciteten.

Det gjorde det. Körningen är precis klar och jag går nu igenom det hela för att se att det inte ser ut att vara några större problem. Ser ut att bli en rolig lista :)

Henrik 2008-04-22 08:31

Körningen är nu färdig och statistiken uppdaterad! Plats 28 för jompers happymtb.org, inte illa!

Några rapporter som har lite udda saker i sig återstår att behandla, så listan kan eventuellt utökas med en handfull sajter till.

jonny 2008-04-22 08:42

Vore intressant med lite info på webbplatsen om vilka som står bakom och sånt.

jomper 2008-04-22 09:02

Vore kul med en WN-topplista också! :)

Finnmera 2008-04-22 12:13

Citat:

Ursprungligen postat av Henrik
Citat:

Originally posted by -mephisto73@Apr 18 2008, 11:47

Det kommer, det är därför vi kallar det för "beta", det återstår ju en del om man säger så :) För tillfället behöver man inte maila in om det om man inte vill dock, vi tar bort dubletter manuellt då och då.

Citat:

Originally posted by -coredev@Apr 18 2008, 13:54
Minus för design.

Vi håller med. Designen kommer att bli omarbetad i framtiden dock, men just nu går funktionalitet före form och det är just mer funktionalitet som kommer att börja dyka upp närmast i tiden.

Citat:

Vi välkomnar konstruktiv kritik, tips och förslag också för övrigt, skicka gärna ett mail eller PM till mig, eller mail till vår info-adress på SIS. Vi strävar efter att utveckla sajten på bästa sätt och är inte rädda för att höra vad som är dåligt (även om vi säkert redan känner till en del av det ;))

Spännande projekt måste jag tillstå
Jag tror att vi kan ha en gemensam önskelist mot Google.
Jag antar att ni skulle vilja få en API uppkoppling för Analytics.

Jag antar också att ni hoppas på att Google öppnar upp för utbildning i Dublin med tillhörande prov så att man kan få titeln Authorized consultant som ex http://www.themilk.net/ har som är uppköppta av Notabene och de har de tack vare ett tidigare inlett samarbete med Urchin innan Google köpte dem.

Dessa frågor är intressanta för oss och kanske kan vi ta ett gemensamt grepp mot Google ?

stuckish 2008-04-22 13:14

Jag ligger 24:a :)

Kul site som sagt, bra att kunna jämföras med andra siter där alla använder samma verktyg.

Conth 2008-04-23 08:10

Tycker det vore bra med en "avtalstext" där det klart framgår att data som exporteras till SIS INTE får användas i andra sammanhang än att skapa indexet.

Henrik 2008-04-23 08:12

Citat:

Originally posted by Conth@Apr 23 2008, 08:10
Tycker det vore bra med en avtalstext där det klart framgår att data som exporteras till SIS INTE får användas i andra sammanhang än att skapa indexet.

Yes, som vi pratat om via mail så kommer det. Och för er andra, som jag sagt till Conth så är det absolut precis så att den data vi får inte används i andra sammanhang. Denna information är på väg in på sajten alltså, och likaså är lite mer information om oss som ligger bakom på väg!

palmik 2008-04-23 09:11

SIS är ett sjukt bra initiativ och det är konstigt ingen gjort det tidigare. Jag gillar siten.

Extra kul SIS verkar komma från mina gamla hemtrakter i Lidköping ... det är inte ofta :D

Henrik 2008-04-23 09:16

Citat:

Originally posted by palmik@Apr 23 2008, 09:11
SIS är ett sjukt bra initiativ och det är konstigt ingen gjort det tidigare. Jag gillar siten.
Extra kul SIS verkar komma från mina gamla hemtrakter i Lidköping ... det är inte ofta

Haha, ja jag bor på Kinnekulle och har kontor i Götene, ett stenkast från Lidköping :) Jag är fortfarande ganska nyinflyttad dock (två och ett halvt år).

Jag räknar med att istheshit och dina övriga sajter läggs in på SIS nu?

palmik 2008-04-23 09:18

Är inte SIS bara för svenska siter?

radioaktivitet 2008-04-23 10:24

Vem är det som står bakom SIS-index? På sajten står det bara "Henrik med SIS-vänner". Det gör att åtminstone jag blir lite skeptisk till konceptet. En tydlig avsändare ger mig mer förtroende...

Finnmera 2008-04-23 17:54

Citat:

Originally posted by radioaktivitet@Apr 23 2008, 10:24
Vem är det som står bakom SIS-index? På sajten står det bara "Henrik med SIS-vänner". Det gör att åtminstone jag blir lite skeptisk till konceptet. En tydlig avsändare ger mig mer förtroende...
Jag börjar också undra då jag bara kan konstatera att Henrik inte svarade på min fråga om gemensam agenda för att få API på analytics vilket skulle ju underlätta deras datainsamling oerhört (då behövs ju inte schemalagda rapporter).

Och visst vore det väl nice om de också kunde få visa för marknaden att de har titeln Authorized consultant på Analytics, även om kunden förväntas installera analytics själva.

Kan det vara som så att DETTA är Google som vill få in mer rådata från Svenska siter via SIS ?
Kanske på gränsen till Hybris men men.

Att vi vill det är ju på grund av att våra kunder erbjuds alltid att få Analytics installerat med aktiverad målmätning och inte FN är det lätt att få en kontaktperson från Analytics teamet, det närmaste jag har kommit är att få lämna mitt visitkort till en Fransman när jag var inbjuden till Google i Dublin.
Så det vore guld att få bättre ingångar/förutsättningar på deras lilla team.

Timofey 2008-04-23 18:38

Domännamnet ägs av
Henrik Skotth Konsult AB
www hen riks kotth se

Henrik 2008-04-23 20:28

Oj, vilka spännande teorier :)

Domännamnet ägs mycket riktigt av mig, Henrik Skotth. Jag har tyvärr inga insider-kontakter på Google (I wish! :)), utan vi har bara varit alldeles för sena med att få upp ordentlig info på sajten. Övriga inblandade i SIS är Bjarne Otterdahl och Fredric Gunnarsson. Båda dessa är säkert kända namn för en del av er. Denna info kommer ut på sajten imorgon eller på fredag förhoppningsvis (när vi sammanställt det klart).

Finnmera, jag skickar PM till dig för lite mer kontaktinfo till Bjarne angående dina förfrågningar.

Och så angående om SIS bara är för svenska sajter, så tar vi i dagsläget in sajter som ser den svenska marknaden som sin hemmabas (oavsett språk). I framtiden kommer vi införa separata listor för engelskspråkiga sajter, men just nu är det alltså okej för er som svenska aktörer att anmäla även era engelskspråkiga webbplatser.

Finnmera 2008-04-24 13:50

Citat:

Originally posted by Henrik@Apr 23 2008, 20:28
Oj, vilka spännande teorier :)

Domännamnet ägs mycket riktigt av mig, Henrik Skotth. Jag har tyvärr inga insider-kontakter på Google (I wish! :)), utan vi har bara varit alldeles för sena med att få upp ordentlig info på sajten. Övriga inblandade i SIS är Bjarne Otterdahl och Fredric Gunnarsson. Båda dessa är säkert kända namn för en del av er. Denna info kommer ut på sajten imorgon eller på fredag förhoppningsvis (när vi sammanställt det klart).

Finnmera, jag skickar PM till dig för lite mer kontaktinfo till Bjarne angående dina förfrågningar.

Och så angående om SIS bara är för svenska sajter, så tar vi i dagsläget in sajter som ser den svenska marknaden som sin hemmabas (oavsett språk). I framtiden kommer vi införa separata listor för engelskspråkiga sajter, men just nu är det alltså okej för er som svenska aktörer att anmäla även era engelskspråkiga webbplatser.

Nu har jag pratat med din kollega, men jag tänkte att jag skriver här så kanske vi kan få med oss någon mer som är sugen på att påverka Google eventuellt.

Nu vet vår kontaktperson i Dublin om att ni finns och jag tyckte att den Amerikan som är ansvarig för utbyggnationen av Adsense borde kontakta er då ni förmodligen har större möjligheter att kunna hjälpa dem att hitta fler publicister än vi och då kan ni ju få en lite sidoinkomst baserat på spendingen, så var upplägget tidigare i alla fall.

Vidare så sa vår kontakt att han skulle dra frågan om Analytics authorized consultant ett varv till internt för att se om det kanske öppnar upp nya dörrar.
Om de gör så så är det en veckas utbildning hos Google i antingen London eller USA följt sv ett skriftligt prov som man måste klara (så var det tidigare i alla fall).

Någon någonstans i Google måste ju gilla det ni gör om man säger så.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson