WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Nunames pågående Premiumauktion (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28608)

Internet Sweden 2008-04-14 11:38

Mellan den 10-17/4 genomför nu Nunames i samarbete med Sedo den andra i raden av Premiumuktioner www.auktion.nu och jag ser det som intressant att det redan nu (med knappt 4 dagar kvar) inkommit bud på 7 300 dollar (knappt 44 000 SEK) för ett av de listade domänerna.

Nunames verkar också ha fått ordentlig mersmak av IDN-domänerna sedan förra auktionen då IDN-domänerna Göteborg.nu och Malmö.nu auktionerades bort för 7 200 Euro respektive 8 500 Euro. I pågående auktion finns inte mindre än 9 IDN-domäner!

Vad som däremot skiljer sig auktionerna emellan är valutaslaget - då skedde det i Euro och nu i dollar.

Från och med idag så har även Nunames/Sedo lagt upp "reklam" om auktionen i deras catchall för oregistrerade domäner (dvs skriver man in en oregistrerad domän så möts man vanligtvis av en parkeringssida hos Sedo som då innehas av Nunames, men från och med idag finns även texttillägget:)
Citat:

New Auction of Premium .nu Domains. If you missed our first auction late last year, here is your chance to bid on several high value .nu premium domain names now. All these names were previously "reserved" domain names and not available for registration.

Just 41 names will be listed at this year's premium-name auction including co.nu, store.nu, x.nu, and umeå.nu.

The auction is running right now and ends on April 17.

To see the complete list of names and bid on your favorites visit www.auction.nu.

Så det ska bli intressant att se dels hur många av domänerna som kommer få bud (över reserve) på sig, men framförallt om prisnivåerna från förra auktionen håller i sig - och även om IDN-domäner får samma intresse som sist.

(tror men är inte säker att flera reservepris är satta till 400 dollar, vet inte om det gäller alla dock)

Thomas 2008-04-14 12:24

Japp intressant!

Men startplats.nu & freedomains.nu är ju ungefär lika premium som asdf123abc.nu.

Finnas en riktigt bra domän i listan som inte har nåt bud än, knepigt.

Internet Sweden 2008-04-14 12:27

håller med - jag är också lite förbryllad över "snusing" - som jag uppdaterat mig med betyder "snusning" på engelska och danska. Undrar vad det kommer att gå för :)

Nicklas 2008-04-14 12:28

Finns två fina enbokstavs domäner l.nu och x.nu nackdelen för dessa är väl prislappen på 500€ i årskostnad.

Thomas 2008-04-14 12:38

Citat:

Originally posted by Nicklas@Apr 14 2008, 11:28
Finns två fina enbokstavs domäner l.nu och ...
l.nu är nostalgi! Vet inte hur många timmar jag surfat där och suktat efter dom nudomäner som fanns tillsalu på sidan. Det är 10 år sedan nu iofs. Vet att jag valde mellan tv.nu och nån av domänerna i den listan.

http://web.archive.org/web/*/http://www.l.nu

http://web.archive.org/web/19980522215224/...nu/resell.shtml

http://web.archive.org/web/20001204162500/...bin/namelist.pl

reload'a länkarna om dom inte funkar första gången.

wwww 2008-04-14 13:10

http://web.archive.org/web/20001204162500/...bin/namelist.pl

Ingen dålig portfölj; slår det mesta av det som nu auktioneras ut!

He, he .... undrar om dom lyckades leasa ut "nunames.nu"....

ZN 2008-04-14 18:08

Ska bli intressant att se vilka priser det slutar på denna gången!

Internet Sweden 2008-04-16 23:14

Med 12 timmar kvar så ha ca hälften av domänerna bud på sig (alla bud ligger ite över reserve dock). Intressant är iaf att co.nu har 9976 dollar på sig (ca 60 000 SEK) Så det verkar nå höga höjder även denna auktion. Ser också att reservepriset är satt ganska lågt för många domäner - intressanta sista 12 timmar nu :rolleyes:

Viktor 2008-04-16 23:18

Intressant.

Trodde support.nu skulle gå för mer faktiskt. Och precis som Thomas säger så finns det flera domäner som inte är mycket för världen om jag ska vara ärlig.

Thomas 2008-04-17 00:02

Citat:

Originally posted by Viktor@Apr 16 2008, 22:18
Trodde support.nu skulle gå för mer faktiskt.
Precis, det var support.nu jag tänkte på när jag skrev "Finns en riktigt bra domän i listan som inte har nåt bud än, knepigt. ". Bra domän, riktigt bra overall. Med hästlängder den bästa domänen i listan. (por*n iofs om man vill jobba i den branschen.)

Thomas 2008-04-17 00:13

4 bifogad(e) fil(er)
Lite skillnad mellan $ & Euro.

Buggar valutan bara för mej kanske?

230 $ kontra 230 euro i current bid.

Internet Sweden 2008-04-17 00:50

Nej jag får också det - jag såg att det var så på alla när dom la upp den - men sen när jag testade ett gäng så var det fixat - men tydligen inte på alla

Citat:

(por*n iofs om man vill jobba i den branschen.)
För det vill man ju inte..

ZN 2008-04-17 03:32

Irriterande det där med priserna, ett sätt att locka in fler budgivare kanske ;)

AnOnYmUs 2008-04-17 11:03

Precis vid sidan om, eller utanför så pågår även en .nu-auktion för "dvd.nu" på Sedo :)

lukasbrisman 2008-04-17 11:05

Helvete va surt. Bjöd på support.nu i sista sekunderna men glömt att validera mitt nya konto med kreditkort. så budet hann inte gå igenom.

robertsson 2008-04-17 11:14

Vad är det för valuta på buden? Står $ och € lite blandat....

robertsson 2008-04-17 11:18

http://www.sedo.com/search/searchresult.ph...
står det
tele.nu 1,060 $US
Klickar man på den och hamnar på http://www.sedo.com/auction/auction_detail...
står det
Current Bid: 1,060 EUR

Viss skillnad att betala 1060 EUR eller USD :)

Marcus 2008-04-17 11:30

Intressant att se att så pass många auktioner är seglivande pga att budtiden förlängs när ett bud läggs:
Citat:

*co.nu *15,611 *$US *39 *2m * * *
*mg.nu *1,000 *$US *23 *6m * * *
*ei.nu *1,002 *$US *25 *8m * * *
*tele.nu *1,560 *$US *28 *9m *

co.nu har ju t.ex. kommit upp i en rätt rejäl slant.

Internet Sweden 2008-04-17 11:33

Citat:

Originally posted by robertsson@Apr 17 2008, 11:14
Vad är det för valuta på buden? Står $ och € lite blandat....
Jag skickade frågan till supporten inatt, men dom skulle svara inom 24 timmar fick jag ett autosvar på -men räkna med att SEDO får strul med det - när det väl ska betalas..

co.nu 16111 US dollar nu

wwww 2008-04-17 12:20

Otroligt klantigt!

Här kör man en auktion som drar in uppåt 1 MSEK och så kan man inte ens presentera budvalutan på ett korrekt sätt.

Oavsett om det visar sig vara euro eller usd man bjöd i så kommer ju många att bli förbannade/besvikna när dom får veta.

Jag hoppade själv av två auktioner eftersom jag inte ville ta risken att det var euro. Hade jag däremot vetat att det var dollar hade jag nog hängt med några budomgångar till, och kanske...

Är det nunames eller SEDO som "fuckar up det" så här fundamentalt?

Internet Sweden 2008-04-17 12:33

Antalet domäner som blev sålda var inte lika många denna auktion och priserna inte heller i samma storlek (och jag förutsätter att det är dollar eftersom jag skrivit det tidigare i denna tråd och jag sett att Jonas på Sedo var inne och läste och han borde väl reagerat om så inte var fallet).
http://www.internetsweden.com/wn/Pre...DO_NUNAMES.JPGMen trots det är det intressanta summor för en toppdomän som "räknats bort" av så många fram till de sista månaderna. Intressant är ju också att vid tidigare Premiumauktion så såldes ju faktiskt en .nu-domän för 440K SEK (att jämföra med den officiellt dyraste .se-domänen [hus.se] som gick för 400K SEK)
http://www.internetsweden.com/wn/NU_auktion_nov_07.jpg
(den nedre prisbilden är från tidigare premiumauktion som hölls i nov -07)
Enligt uppgift överväger även "Europas ledande marknadsplats för domäner" att släppa in toppdomänen .nu bland sina andra premiumauktioner, alltså inte .se utan .nu (Dessa två senaste .NU-auktioner är ju speciella auktioner av Nunames själva).

Vet inte heller om jag är "färgad" av att jag gillar .nu, men sätter jag på radion så finns det nu nästan alltid nån spot som har .nu-domän, även nån tv-reklam går nu och när jag strösurfar ramlar jag på dem, exempel:
ansok.nu
insplanet.nu
påstan.nu
rls.nu
ppm.nu
osv.

Med tanke på att de flesta .nu-domäner som sålts för bättre slantar också är engelska ord och förkortningar, så skulle ju det kunna tyda på även ett ökat internationellt intresse för TLDn.

hmm DING!

Nicklas 2008-04-17 12:38

Någon som har prisuppgifter på de övriga domänerna under $1000?

Marcus 2008-04-17 12:45

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Apr 17 2008, 11:33
Med tanke på att de flesta .nu-domäner som sålts för bättre slantar också är engelska ord och förkortningar, så skulle ju det kunna tyda på även ett ökat internationellt intresse för TLDn.
Tycker nog det är ganska svårt att dra slutsats om ett ökat intresse för en hel toppdomän när det t.ex. endast är 5 st olika budgivare inblandad i auktionen för co.nu - även om nu priset blev relativt högt.

Internet Sweden 2008-04-17 13:00

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus
Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden

Tycker nog det är ganska svårt att dra slutsats om ett ökat intresse för en hel toppdomän när det t.ex. endast är 5 st olika budgivare inblandad i auktionen för co.nu - även om nu priset blev relativt högt.

Absolut - Jag håller med - jag drar inga slutsatser alls utan gör bara konstateranden och "tänker högt". Det mest sannolika för en domän som .co.nu är ju också att det är britter som budat. (Detta är en vild gissning från min sida förstås) och syftar då till att deras "vanliga toppdomän" är ".co.uk" och ".nu" bland engelskspråkiga ofta lablas som ".new" (pga av uttalet på engelska) gissar jag rätt med det så är ju "co.nu" en bättre domän för Storbritannien med sina 40,3 miljoner internetanvändare.

Marcus 2008-04-17 13:12

En annan intressant sak är ju att info.nu "såldes" för 6400 EUR förra gången och den här gången slutade samma domän på 12500 EUR - dvs nästan den dubbla.

Vet dock inte bakgrunden till vad som hände med info.nu efter förra auktionen?

wwww 2008-04-17 13:50

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Apr 17 2008, 10:33
Vet inte heller om jag är "färgad" av att jag gillar .nu, men sätter jag på radion så finns det nu nästan alltid nån spot som har .nu-domän, även nån tv-reklam går nu och när jag strösurfar ramlar jag på dem .....

Håller med om att dessa ordmässigt många gånger är intressanta, men nu-kostnaderna för framförallt ägarbyte (men även årsavgift) är ju "way out" och jag tror att detta är den största anledningen till att det inte blir ett större intresse för nu-domänerna (menar generellt; ej specifikt dessa auktioner).

Hur kul är det att köpa en andrahandsdomän för 500 kr för att sedan behöva betala 2.000 kr för att få ägarbytet genomfört!

Någonting är "sjukt" i detta, man får dålig smak i munnen och känner sig lite "halvblåst" och att "någon" överexploaterar situationen.

Internet Sweden 2008-04-17 14:12

Citat:

Ursprungligen postat av wwww
Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden
Vet inte heller om jag är "färgad" av att jag gillar .nu, men sätter jag på radion så finns det nu nästan alltid nån spot som har .nu-domän, även nån tv-reklam går nu och när jag strösurfar ramlar jag på dem .....

Håller med om att dessa ordmässigt många gånger är intressanta, men nu-kostnaderna för framförallt ägarbyte (men även årsavgift) är ju "way out" och jag tror att detta är den största anledningen till att det inte blir ett större intresse för nu-domänerna (menar generellt; ej specifikt dessa auktioner).

Hur kul är det att köpa en andrahandsdomän för 500 kr för att sedan behöva betala 2.000 kr för att få ägarbytet genomfört!

Någonting är "sjukt" i detta, man får dålig smak i munnen och känner sig lite "halvblåst" och att "någon" överexploaterar situationen.

Ja ownertransfer är ju det stora abrert med .nu-domäner - om bara Per kunde få Bill att inse det. Istället för favorisera ett par-tre utvalda ombud, som förutom kraftigt subventionerat pris även kan registrera på 1 år, så skulle slutkundsintresset öka dramatiskt för toppdomänen .nu
Skulle de dessutom se över proceduren (pappersexercisen) vid ownertransfer, skulle jag inte bli förvånad om det naturliga valet vid val av domäner bli att man köper .se OCH .nu i mycket större utsträckning än nu.

Men sist jag hörde av Sverigechefen för .NU, så fanns det vare sig intresse eller planer på att förändra dessa delar - tycker själv att det är bara är "dumamerikanskt tänk"!!

Marcus 2008-04-17 14:45

Citat:

Originally posted by Nicklas@Apr 17 2008, 11:38
Någon som har prisuppgifter på de övriga domänerna under 1000?
De som uppnådde reservationspris finns listade på min sida med försäljningshistorik under BulkOwner med direktlänk till budhistoriken om du klickar på själva domännamnet.

De som inte uppnådde reservationspris var:
Citat:

freedomains.nu 60 EUR
livechat.nu 200 EUR
lover.nu 200 EUR
queen.nu 60 EUR
snusing.nu 60 EUR
startplats.nu 60 EUR
store.nu 635 EUR
users.nu 60 EUR
vastleggen.nu 60 EUR
webnyheter.nu 60 EUR
bäbis.nu 60 EUR
höganäs.nu 60 EUR
härjedalen.nu 60 EUR
köping.nu 60 EUR
norrköping.nu 60 EUR
umeå.nu 60 EUR
välja.nu 60 EUR

Observera att listan möjligen är ofullständig samt att valutan och/eller annan information kan vara inkorrekt.

Om någon annan moderator anser att länken är egenreklam så uppmanar jag dem att moderera mitt inlägg.

posse 2008-04-17 16:34

Lyckades få både domän.nu och namn.nu har stora planer för dem!!

ZN 2008-04-17 16:36

Strålande att man inte visste vilken valuta som gällde, verkligen premium!

Internet Sweden 2008-04-17 16:43

Citat:

Originally posted by posse@Apr 17 2008, 16:34
Kul och grattis Posse! (är rädd att jag själv var med och lät dig betala lite extra)
Hade för mig att du inte gillade .nu-domäner, men du verkar ju å andra sidan inte vara ensam över att få upp ögonen för dessa, men jag har sett att du varit ganska "aktiv" på slutet ;)

Nicklas 2008-04-17 16:48

Citat:

Originally posted by posse@Apr 17 2008, 15:34
Lyckades få både domän.nu och namn.nu har stora planer för dem

De hade blivit dyrare om inte jag suttit på möte hela dagen ;)

posse 2008-04-17 17:07

Kan tänka mig det, gick alldeles för lätt, hade nog en jäkla tur!!!

posse 2008-04-17 17:20

Har kollat runt lite och har nog missat denna domän helt, den är inte så dum, tror nu mer på den än .se domäner

Har faktiskt köpt if.nu och te.nu de var ju lediga men dyr årskostnad men tror de kan löna sig eller får se till att de gör det!

Nicklas 2008-04-17 20:37

Citat:

Ursprungligen postat av posse
Kan tänka mig det, gick alldeles för lätt, hade nog en jäkla tur

Jag får gratulera till bra namn, 420 USD för namn.nu var ett riktigt fynd.

Citat:

Ursprungligen postat av posse
Har kollat runt lite och har nog missat denna domän helt, den är inte så dum, tror nu mer på den än .se domäner
Har faktiskt köpt if.nu och te.nu de var ju lediga men dyr årskostnad men tror de kan löna sig eller får se till att de gör det

Kan nog bli bra om du jobbar upp dem.

lukasbrisman 2008-04-17 20:44

we.nu är också ledig om ngn är intresserad :)

Maccke 2008-04-18 01:07

Citat:

Originally posted by posse@Apr 17 2008, 16:34
Grattis Posse.
Rätt coola domäner, bjöd på båda.. men precis som Nicklas så var jag upptagen och hann inte bjuda på namnen.

Gissar att det slutgiltiga priserna blir i EUR.

posse 2008-04-18 07:35

Det ser ut som om den ena blev i Euro och den andra i $, har betalat så .

Internet Sweden 2008-04-18 12:06

Citat:

Originally posted by posse@Apr 18 2008, 07:35
..den ena blev i Euro och den andra i $..
helt sanslös tavla av SEDO, precis som ZN säger - hallå det här var ju en speciell "Premiumauktion" som var planerad sedan den förra och så lyckas man ändå klanta till det med en så viktig sak som valuta och att köparna inte veta om de ska betala 33% mer än planerat..

Dollarkurs mot Sek enligt Google
Eurokurs mot Sek enligt Google
Skriver ut länkarna, för att det är en funktion alla kanske inte känner till att Google erbjuder

wwww 2008-04-18 12:49

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Apr 18 2008, 10:06
köparna inte veta om de ska betala 33% mer än planerat..

Det är nog mycket värre än så!

1 EUR = 9.363 kr
1 USD = 5.874 kr

9.363/5.874 = 1.59, dvs om man tror sig ha köpt i USD men tvingas betala i EUR så blir priset 59 % högre.....

.... eller 5.874/9.363 = 0.63, dvs om man tror sig ha köpt i EUR men kommer undan med att betala i USD så har man hux flux fått 37 % rabatt!

Hela auktionen borde göras om!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson