WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Inkasso (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28607)

THL 2008-04-14 10:02

Tjena.

Sålde varor till ett företag (offline) för ca 50000 kr.
Gjorde UC på dem innan och allt verkade frid och fröjd.

De är nu endast 4 dagar sena med betalningen (30 dagar) men jag har dåliga vibbar......
De svarar inte på mail samt att de har endast telefonsvarartjänst och ringer inte tillbaka.

Kan jag dra dem direkt på inkasso eller måste jag ha skickat ut påminnelse?
Känns som pengarna kommer längre och längre bort om jag väntar....

/Thomas THL

sasserdude 2008-04-14 10:07

påminselse, är den inte betalad på 10 dagar så är det ju inkasso? det är väl vad de brukar vara, det hade ja gjort, 50papp är ju mkt och de vill du ju ha tillbaka.

THL 2008-04-14 10:12

Det är just det, jag vill ju inte vänta 10 dagar, känns som jag måste agera nu.
När man ser tillbaka på hur allt gick till så finns det små indikationer på att jag helt enkelt blivit grundlurad. :(

/Thomas THL

jonny 2008-04-14 11:18

Du kan skicka inkasso direkt och du bör kunna ansöka om BF direkt också.

THL 2008-04-14 13:32

Skickade på inkasso......

Trist sånt här! :(

/Thomas THL

Dennis Holm 2008-04-14 15:00

annars får man la gå dit man kan nå dom fysiskt och skaka hand och be om betalning.
Har jag gjort förr..
Deflesta är ju inte beredd på att den där lugna fina rösten i telefonen är en 2 meter lång snubbe.
Men allt beror ju på vad som händer osv.
De kanske har mycket just nu..
Hoppas de fixar sig..
Om de finns emellan alingsås-Göteborg eller däromkring kan jag knacka dörr o säga BUH! :P

THL 2008-06-16 10:11

Update...

Visade sig vara bedrägeri i stor skala.
I samband med att min inkasso kom in så kom det 10 andra bl a trettio.se ca 80000 kr, Ginza 60000 kr m fl m fl
Total ca 270 000 kr

Gjorde en koll härmodagen och nu har de inkasso på 3,3 miljoner. :(

Har gjort en polisanmälan om bedrägeri men dessa pengar ser jag aldrig mer.
Har ej skickat några elaka gubbar för att hälsa på, tycker inte det är värt att riskera min familj för 50000 kr. De är uppenbarligen proffs och förmodligen inte att leka med.

Ett lite plåster på skottsåret är ju att lilla jag gjorde samma kreditbedömning som stora tretti.se m fl.

Företaget är Asbest Bygg & Håltagning Grusåsen AB 556689-4555

/Thomas THL

Craxen 2008-06-16 10:24

Det var inga små belopp där.

Totalt 4 670 211,00 kr i betalningsanmärkningar. (av dessa kan många vara betalade)
Tar man dom 10 största (av totalt 49 st) så står dom för 2 567 505,00 kr

353 662,00 MACOTEKET AKTIEBOLAG
332 739,00 ELGIGANTEN AKTIEBOLAG
314 712,00 SMEG Sverige AB
308 296,00 EURO FINANS AB
249 246,00 ONNINEN AKTIEBOLAG
226 521,00 HILTI SVENSKA AKTIEBOLAG
219 160,00 GEAB THE PHONE HOUSE AB
189 179,00 NORDEA FINANS SVERIGE AB
189 075,00 GEMO LAGERINREDNINGAR AKTIEBOLAG
184 915,00 TAWI AKTIEBOLAG

rocky 2008-06-16 10:40

Jag lider med dig THL. Har åkt på samma sak en gång tidigare på ungefär samma belopp som du.

Thir13teen 2008-06-16 12:26

Fyfan så jobbigt. Man får inte ut något av företagsförsäkringen när sånt här händer?

Westman 2008-06-16 13:01

Låter som ett äldre bolag med kreditvärdighet som sedan sålts utan inkråm till kriminella för att just utföra storskaligt bedrägeri vilket tyvärr inte är så ovanligt. T.ex. Blew.se var ju syaffär innan. :D

THL 2008-06-16 15:02

Citat:

Originally posted by Sagoborgen@Jun 16 2008, 10:24

353 662,00 MACOTEKET AKTIEBOLAG
332 739,00 ELGIGANTEN AKTIEBOLAG
314 712,00 SMEG Sverige AB
308 296,00 EURO FINANS AB
249 246,00 ONNINEN AKTIEBOLAG
226 521,00 HILTI SVENSKA AKTIEBOLAG
219 160,00 GEAB THE PHONE HOUSE AB
189 179,00 NORDEA FINANS SVERIGE AB
189 075,00 GEMO LAGERINREDNINGAR AKTIEBOLAG
184 915,00 TAWI AKTIEBOLAG

WOW! Det var mer än jag sett! Då låter ju 50' billigt.. :)

Bara gilla läget, dra på sig kalsongerna och fortsätta jobba..

KristianE 2008-06-17 17:37

Hoppas de njöt av Mäc'arna bara..

Xamda 2008-06-17 19:33

Har du koll på vart leveransen skett och vem som tagit emot? Kan ju inte skada att påminna dem om att du inte kommer att glömma... Har varit med om liknande bedrägliga typer som snabbt ångrat just det de gjort när man påmint dem (sedan att de bara kom ihåg just mig när jag påminde mig, och inte alla andra, det är ju en annan sak....).

trådlöst 2008-06-17 20:08

50 000 !
Mycket, som sagt, man vill inte riskera sin familj, bäst o hyra 2 snubbar som e vältränade, gå och knacka på deras dörr. Vad har polisen gjort när du anmält det då?

BarateaU 2008-06-17 20:52

Ooh fysatan, de var inte lite de hade maxxat bolaget.

THL 2008-06-18 13:15

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda
Har du koll på vart leveransen skett och vem som tagit emot? Kan ju inte skada att påminna dem om att du inte kommer att glömma... Har varit med om liknande bedrägliga typer som snabbt ångrat just det de gjort när man påmint dem (sedan att de bara kom ihåg just mig när jag påminde mig, och inte alla andra, det är ju en annan sak....).

Den som tagit emot är bara ett namn, man kan ju skriva vad som helst.

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst
50 000
Mycket, som sagt, man vill inte riskera sin familj, bäst o hyra 2 snubbar som e vältränade, gå och knacka på deras dörr. Vad har polisen gjort när du anmält det då?

Även om jag hyr 2 snubbar så vet ju skurkarna att det är jag som ligger bakom....
Polisen? Har inte hört nåt ifrån dem men jag gissar att det blir någon utredning som läggs ned efter ett tag. Knappast prio 1 även om det är rätt mycket pengar 4.7 miljoner.

tartareandesire 2008-06-18 14:23

Även om man anar oråd (gör man det redan från början så har man ju gjort bort sig lite själv också...) så bör man skicka en påminnelse innan inkasso.

dmdpageup 2008-06-18 14:33

Tråkigt att höra detta.
Vi har själva råkat ut för företag som på "pappret" sett helt ok ut och sedan visat sig vara något helt annat.

Sen har vi tidigare anlitat Handelsbankens inkassotjänst men då inkasso inte verkar bita något nämnvärt slutade vi med det 2006 och sedan dess går alla ärenden direkt till kronofogden med betalningsföreläggande och verkställighet. Detta har visat sig fungera väldigt bra, dock skulle det förmodligen inte hjälpa i detta fallet.

Lycka till i fortsättningen i alla fall.

FredrikNas 2008-06-18 15:52

Det är bara att beklaga THL, jag hoppas att det ordnar sig och att du får igen pengarna!

Xamda 2008-06-18 18:14

Vet inte hur dina beställningar och leveranser görs, men nog måste någon tagit emot i andra änden?

I vilket fall, ligg på polisen, det är viktigt eftersom det verkar vara enda vägen du kan gå... Förlita dig inte på att de skall kontakta dig, jaga dem!

trådlöst 2008-06-18 18:37

Gå till polisen om och om igen, några gånger så ska du se vad dom kan göra. Vad var det för varor? Var det webb grejer o sånt eller? Aja, lycka till..

Gustav 2008-06-20 01:01

Citat:

Originally posted by THL@Jun 18 2008, 13:15
Polisen? Har inte hört nåt ifrån dem men jag gissar att det blir någon utredning som läggs ned efter ett tag. Knappast prio 1 även om det är rätt mycket pengar 4.7 miljoner.
Själv blev jag lurad på ca 5 000 kr för två år sedan. Fordran skickades till KFM, men jag gjorde ingen polisanmälan. Ett halvår senare hörde polisen av sig och meddelade att de hade våra varor i förvar. Ytterligare ett halvår senare så hörde en åklagare av sig och undrade om vi hade skadeståndskrav.

Personen (i detta fall en privatperson) hade totalt handlat för ca 350 000 kr, utan att betala för sig. Varorna sålde han sedan på Blocket. Med det som bakgrund så tror jag att det finns goda chanser att polisen gör en ordentlig utredning även i ditt fall. Bedrägerier brukar ha ganska hög prioritet vad jag har förstått.

THL 2008-07-01 10:58

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Även om man anar oråd (gör man det redan från början så har man ju gjort bort sig lite själv också...) så bör man skicka en påminnelse innan inkasso.

Lätt att vara efterklok...

Citat:

Originally posted by -Xamda@Jun 18 2008, 18:14
Vet inte hur dina beställningar och leveranser görs, men nog måste någon tagit emot i andra änden?
I vilket fall, ligg på polisen, det är viktigt eftersom det verkar vara enda vägen du kan gå... Förlita dig inte på att de skall kontakta dig, jaga dem

Jo men det är ju sällan man behöver visa leg när man tar emot, man kan ju lika gärna skriva Kalle Anka i skrivstil.

Citat:

Originally posted by -trådlöst@Jun 18 2008, 18:37
Gå till polisen om och om igen, några gånger så ska du se vad dom kan göra. Vad var det för varor? Var det webb grejer o sånt eller? Aja, lycka till..

Takboxar.

Citat:

Originally posted by -Gustav@Jun 20 2008, 01:01
Citat:

Ursprungligen postat av THL

Själv blev jag lurad på ca 5 000 kr för två år sedan. Fordran skickades till KFM, men jag gjorde ingen polisanmälan. Ett halvår senare hörde polisen av sig och meddelade att de hade våra varor i förvar. Ytterligare ett halvår senare så hörde en åklagare av sig och undrade om vi hade skadeståndskrav.
Personen (i detta fall en privatperson) hade totalt handlat för ca 350 000 kr, utan att betala för sig. Varorna sålde han sedan på Blocket. Med det som bakgrund så tror jag att det finns goda chanser att polisen gör en ordentlig utredning även i ditt fall. Bedrägerier brukar ha ganska hög prioritet vad jag har förstått.

Detta fick ju upp hoppet lite grann...

Tack för alla "Lycka till"!

Se även http://www.webmasternetwork.se/f8t30248.html

/Thomas THL

klein 2008-07-01 17:25

Citat:

Originally posted by trådlöst@Jun 17 2008, 20:08
50 000 !

Tro inte det hjälper med vältränade snubbar.

Dom som håller på med den här typen av bedrägier är jävligt slipade. Det du kanske hittar i bolagsstyrelsen är 2 st akholiserade vrak som inte minns eller vet någonting.

Antaligen gör du dig skyldig till en mängd brott om du börja hota och använda fysiskt våld. Straffet är betydligt högre att sparka ut tänderna på någon än att blåsa dig på 50k kr.

klein 2008-07-01 17:30

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav
Citat:

Om du har tur!

Oftast kommer någon gråterska från fattigvården och börja snyfta om åtals eftergifter och annat larv. Det hände mig när jag blev utsatt för kreditkorts bedrägirier.

Inte undra på att vi har norra Eruopas högsta kriminalitet i det här landet, då man inte ge folk ordentliga straff, outsourca kriminalvården till Turkiet.

En Svensk brottsling kan lika bra sitt av straffet i Turkist fängelse som Svensk fängelse.....

tartareandesire 2008-07-01 18:12

Citat:

Ursprungligen postat av klein
Citat:

Originally posted by -Gustav@Jun 20 2008, 01:01
Citat:

Om du har tur
Oftast kommer någon gråterska från fattigvården och börja snyfta om åtals eftergifter och annat larv. Det hände mig när jag blev utsatt för kreditkorts bedrägirier.
Inte undra på att vi har norra Eruopas högsta kriminalitet i det här landet, då man inte ge folk ordentliga straff, outsourca kriminalvården till Turkiet.
En Svensk brottsling kan lika bra sitt av straffet i Turkist fängelse som Svensk fängelse.....

Som vanligt kommer du med intelligenta kommentarer och genomtänkta lösningar på samhällsproblem... Det är dessutom väldigt svårt och ofta ganska intetsägande att jämföra kriminalstatistik länder emellan på grund av att det finns så väldigt många faktorer som påverkar antalet anmälda brott - förtroende för polisen / polisens effektivitet och resurser, domstolsväsendets kvalitet, befolkningens mentalitet, vad som de facto är straffbart etc. Finns det någon nyare jämförande studie förresten? Länka gärna till den i så fall.

klein 2008-07-01 18:45

[quote]Originally posted by tartareandesire@Jul 1 2008, 18:12
Citat:

Ursprungligen postat av klein,Jul 1 2008, 17:30

Som vanligt kommer du med intelligenta kommentarer och genomtänkta lösningar på samhällsproblem... Det är dessutom väldigt svårt och ofta ganska intetsägande att jämföra kriminalstatistik länder emellan på grund av att det finns så väldigt många faktorer som påverkar antalet anmälda brott - förtroende för polisen / polisens effektivitet och resurser, domstolsväsendets kvalitet, befolkningens mentalitet, vad som de facto är straffbart etc. Finns det någon nyare jämförande studie förresten? Länka gärna till den i så fall.

Om du inte gillar min tolkning av hur man skall lösa samhälletsproblemet, så är det beklagit.

Hårdare straff minska brottsligheten , så är det bara..Åtalseftergift skall avskaffa, det är inte rimligt att unga människor kommer undan med rabatt på brott.

Man har kört flum modellen sedan 70 talet , resultatet är därefter också. Om man började till lämpa hårdare straff och obekväma anstalter, så kommer kalkylera med detta.. Att begå brott är att som att göra affärer, det finns vinster det finns risker.

tartareandesire 2008-07-01 19:40

Citat:

Ursprungligen postat av klein
Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire

Om du inte gillar min tolkning av hur man skall lösa samhälletsproblemet, så är det beklagit.
Hårdare straff minska brottsligheten , så är det bara..Åtalseftergift skall avskaffa, det är inte rimligt att unga människor kommer undan med rabatt på brott.
Man har kört flum modellen sedan 70 talet , resultatet är därefter också. Om man började till lämpa hårdare straff och obekväma anstalter, så kommer kalkylera med detta.. Att begå brott är att som att göra affärer, det finns vinster det finns risker.

Du kan ju studera den forskning som finns på området istället för att komma med helt ogrundade påståenden.

martine 2008-07-01 21:51

Citat:

Originally posted by klein@Jul 1 2008, 18:45
Löjligt påstående - och det blir inte så bara för att du säger att "så är det bara". Undersökningar visar det motsatta, desto hårdare straff desto brutalare brottslingar (se bara på USA). De flesta kriminella är inte rationella och beräknande individer som utvidgar sin kriminalitet efter risk/kostnadskalkyler - ofta är det istället fattigdom, maktlöshet, låg utbildningsnivå och drogberoende som leder till kriminalitet.

Lägg lite mer tid på dina inlägg istället så kanske språket blir rätt i alla fall.

I övrigt skulle jag nog säga att det är lite synd att vi litar så blint på kreditvärdighet på pappret och inte på magkänslan - det slår ju tyvärr ibland fel åt båda hållen.

Conny Westh 2008-08-26 23:08

Citat:

Originally posted by jonny@Apr 14 2008, 11:18
Du kan skicka inkasso direkt och du bör kunna ansöka om BF direkt också.
KFM kräver att man skickat en påminnelse innan man ansöker om betalningsföreläggande, inkassoi sig kan väl anses som en betalningspåminnelse, antar jag.

THL 2008-09-18 14:46

Så fick jag papper på att de gått i konkurs :(

Åsså en trevlig faktura på 1500 kr inkassokostnader att betala :(

Ibland undrar man om man inte skulle vara anställd...
Gå hem 17.00 och inte bry sig.

jonny 2008-09-18 14:53

Citat:

Originally posted by THL@Sep 18 2008, 14:46
Så fick jag papper på att de gått i konkurs
Åsså en trevlig faktura på 1500 kr inkassokostnader att betala
Ibland undrar man om man inte skulle vara anställd...
Gå hem 17.00 och inte bry sig.

Det är därför man skickar inkassokravet själv...

Maxjohan 2008-09-24 18:45

Citat:

Originally posted by trådlöst@Jun 17 2008, 20:08
50 000

Snubbar? 10 pitbulls funkar nog bättre. ;--=)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson