WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Byta från PC till Mac? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28590)

KarlRoos 2008-04-13 18:11

Hej,

nu har jag kommit till det jobbiga valet. Mac eller PC!? :)
Är väldigt intresserad av Mac, iPhone (SDK) och så men frågan är om det är värt det.

Många Apple fanboys syftar på att Mac ökar produktiviteten, ni som har bytt från PC till Mac. Stämmer detta?
Jag jobbar mest med Webdesign och lite programmering (Adobe Dreamweaver, Photoshop, Illustrator), är verkligen Mac bättre för detta?

Har ni stött på några problem när ni bytt från PC till Mac?, vad som helst egentligen som skulle vara jobbigt för en som knappt rört en Mac i hela sitt liv!

Skulle vara kul att höra vad ni tycker och vad era erfarenheter är :) Men just nu så sviktar det trotts allt mer mot Mac (tillgång till iPhone SDK ;))

Tack på förhand!

Jonas 2008-04-13 18:20

Vet du vilken Mac du skall ha först och främst?
Gå in i en affär och kläm o känn lite på dom.

Varför skall du ha en mac? Adobes programvara till mac är fortf. enbart PPC (emuleras på Intel) så det är inget bra val eftersom du förlorar prestanda på detta.

När jag köpte min mac så hade jag enbart testat dom tidigare och tyckt att allting var jobbigt, men efter ett tag så vande jag mig och upplever den som underbar. Tjejen min som knappt vet hur XP fungerar tycker att macen är mycket lättare och var sak har sin plats.

Vad som skulle vara jobbigt när man kommer ifrån PC-lägret till Mac-lägret är alla programs motsvarigheter. VMWare Fusion, Parallels Desktop och Crossover Office löser dom flesta problemen i början.

Skall du enbart köpa en Mac för att få tillgång till iPhone SDK så är det nog ett av dom dyraste SDK's du köpt.

najk 2008-04-13 18:43

Citat:

Originally posted by Jonas@Apr 13 2008, 18:20
Varför skall du ha en mac? Adobes programvara till mac är fortf. enbart PPC (emuleras på Intel) så det är inget bra val eftersom du förlorar prestanda på detta.
Inte riktigt sant, Adobe CS3 är universal binary.
http://www.adobe.com/se/products/creatives...ite/production/

KarlRoos 2008-04-13 19:44

Tack för svaret Jonas!
MacBook Pro 15,4" är det jag funderar på.

Det är självklart inte endast för SDK men jag väger in det, eftersom det verkar som att Adobe CS3 är universal binary så är det förmodligen bra också :)

Är det mycket prestanda försämring i tex. spel via VMWare, Parallels eller Crossover?

nudie 2008-04-13 20:44

.....
..
....
..

coredev 2008-04-13 21:13

Byt! Och ge oss fortlöpande rapporter om hur du upplever bytet, vilka problem du stöter på, etc :D

Standout 2008-04-13 21:28

Du kommer antagligen att vara lätt förvirrad i någon vecka, för att sedan inse att du blir mer och mer produktiv. Det stämmer naturligtvis inte på alla, men så var det för mig. Vissa passar bättre i Windows-miljö, medan andra känner sig mer hemma med en Mac. I värsta fall får du väl installera Windows på maskinen om du inte alls skulle trivas med OS X, men det är väl inte så troligt.

KarlRoos 2008-04-13 21:43

Citat:

Ursprungligen postat av nudie
jag har både Macbook och iPhone.
Att ha bytt från PC till Macbook är lika härligt och kul som att knarka och supa - fast utan några sidoeffekter eller skador.

Hehe :lol:

Citat:

Originally posted by -coredev@Apr 13 2008, 21:13
Byt Och ge oss fortlöpande rapporter om hur du upplever bytet, vilka problem du stöter på, etc :D

Sjävklart ;)

Citat:

Ursprungligen postat av Standout
Du kommer antagligen att vara lätt förvirrad i någon vecka, för att sedan inse att du blir mer och mer produktiv. Det stämmer naturligtvis inte på alla, men så var det för mig. Vissa passar bättre i Windows-miljö, medan andra känner sig mer hemma med en Mac. I värsta fall får du väl installera Windows på maskinen om du inte alls skulle trivas med OS X, men det är väl inte så troligt.

Låter bra,
tack för alla svar och det blir en MBP den 25:e för mig, härligt B)

htiawe 2008-04-13 21:46

Mycket bra val!
Jag gjorde bytet förra året under sommaren utan att gå på något annat än "det vore kul med något nytt" och det blev betydligt mycket roligare, mindre strul och betydligt effektivare.

tompe 2008-04-13 22:18

Är det en macbook eller macbook pro du ska köpa kan det vara värt att avakta ett tag, ryktas om att de ska uppdateras i tredje kvartalet i år nämligen.

källa, http://www.appleinsider.com/articles...urces_say.html

Aerpe 2008-04-14 10:15

Citat:

Originally posted by KarlRoos@Apr 13 2008, 18:11
Hej,

nu har jag kommit till det jobbiga valet. Mac eller PC!? :)
Är väldigt intresserad av Mac, iPhone (SDK) och så men frågan är om det är värt det.

Många Apple fanboys syftar på att Mac ökar produktiviteten, ni som har bytt från PC till Mac. Stämmer detta?
Jag jobbar mest med Webdesign och lite programmering (Adobe Dreamweaver, Photoshop, Illustrator), är verkligen Mac bättre för detta?

Har ni stött på några problem när ni bytt från PC till Mac?, vad som helst egentligen som skulle vara jobbigt för en som knappt rört en Mac i hela sitt liv!

Skulle vara kul att höra vad ni tycker och vad era erfarenheter är :) Men just nu så sviktar det trotts allt mer mot Mac (tillgång till iPhone SDK ;))

Tack på förhand!

OpenSource va nice tills jag skulle "jiddra" med X11 och MacPorts och fick felmedelande efter felmedelande, hack efter hack, google sökning efter google sökning.

Slutade med att jag punga ut några hundralappar på billiga och grymma produkter istället.

TextMate ( grym texteditor )
Pixelmator ( bildredigering - tufft )
AppZapper ( ett måste nästan för att avinstallera saker o ting som man testar )

Jag älskar att jobba med Terminalen (DOS/Shell prompten), känns lite mer nördigt :)

Men köp Mac Book Pro om något om du ska designa och vill ha bärbart. (EDIT: såg att det var pron du funderade på)

Men i slutändan har jag inte ångrat mig alls, enda för och nackdelen är att man inte kan spela roliga spel ;)

orreborre 2008-04-14 10:34

Citat:

Ursprungligen postat av Aerpe
Citat:

Ursprungligen postat av KarlRoos
Hej,
nu har jag kommit till det jobbiga valet. Mac eller PC? :)
Har ni stött på några problem när ni bytt från PC till Mac?, vad som helst egentligen som skulle vara jobbigt för en som knappt rört en Mac i hela sitt liv
Skulle vara kul att höra vad ni tycker och vad era erfarenheter är Men just nu så sviktar det trotts allt mer mot Mac (tillgång till iPhone SDK ;))
Tack på förhand

OpenSource va nice tills jag skulle jiddra med X11 och MacPorts och fick felmedelande efter felmedelande, hack efter hack, google sökning efter google sökning.
Slutade med att jag punga ut några hundralappar på billiga och grymma produkter istället.
TextMate ( grym texteditor )
Pixelmator ( bildredigering - tufft )
AppZapper ( ett måste nästan för att avinstallera saker o ting som man testar )
Jag älskar att jobba med Terminalen (DOS/Shell prompten), känns lite mer nördigt
Men köp Mac Book Pro om något om du ska designa och vill ha bärbart. (EDIT: såg att det var pron du funderade på)
Men i slutändan har jag inte ångrat mig alls, enda för och nackdelen är att man inte kan spela roliga spel

Boot Camp löser spelproblemet.
Jag har en iMac med en 7 GB partition med win xp som jag bootar upp i när det är dags att spela.

KarlRoos 2008-04-14 17:20

Det här verkar ju sjukt bra, can't wait! :)

Citat:

Originally posted by tompe@Apr 13 2008, 22:18
Är det en macbook eller macbook pro du ska köpa kan det vara värt att avakta ett tag, ryktas om att de ska uppdateras i tredje kvartalet i år nämligen.
källa, http://www.appleinsider.com/articles/08/04...ources_say.html

Gör dom inte det typ hela tiden.. <_<

Jonas 2008-04-14 20:35

Citat:

Ursprungligen postat av najk
Citat:

Originally posted by -Jonas@Apr 13 2008, 18:20

Inte riktigt sant, Adobe CS3 är universal binary.http://www.adobe.com/se/products/cre...te/production/

Jo, sant, men fortf. enbart 32-bits. Vilket gör att programmen inte kommer till sin fulla rätt.

Citat:

Originally posted by -KarlRoos@Apr 14 2008, 17:20
Det här verkar ju sjukt bra, cant wait
Citat:

Ursprungligen postat av tompe
källa, http://www.appleinsider.com/articles/08/04...ources_say.html

Gör dom inte det typ hela tiden..

Jo, det gör dom. Men rykten säger att i nästa uppdatering som får MBP:n bluray stöd. (Om det är brännare eller combo framkommer ej)

KarlRoos 2008-04-15 08:05

Citat:

Originally posted by Jonas@Apr 14 2008, 20:35
Jo, det gör dom. Men rykten säger att i nästa uppdatering som får MBP:n bluray stöd. (Om det är brännare eller combo framkommer ej)
Om jag inte har fel så uppdaterades den väll nyss, Apples uppdateringscykel är väll ändå inte så ofta?
http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Pro "Buy - Product recently updated"

FredrikNas 2008-04-15 14:28

Lånar tråden lite:

Är det värt att köpa en macbook Air idag?

Eller bör man lägga motsvarande pengar på en MBP?
Jag är lite skeptisk till prestandan på en Air, känns som den borde koka över temp mässigt ganska fort?

Fredrik-s 2008-04-15 14:47

Jag införskaffade först en Powerbook 12" för ungefär 1,5 år sedan. Har nu uppgraderat till en Macbook 13,3" och håller på och sparar samt väntar på en ny Imac 24".

Dvs jag håller på och avvecklar mitt användande av PC. Dock kommer jag nog alltid ha kvar en PC men mer och mer flytta över till Mac.

Mac = Simpelt, enkelt, snyggt!

Jonas 2008-04-15 15:55

Citat:

Ursprungligen postat av KarlRoos
Citat:

Ursprungligen postat av Jonas

Om jag inte har fel så uppdaterades den väll nyss, Apples uppdateringscykel är väll ändå inte så ofta?
http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Pro Buy - Product recently updated

Jo, men en ny väntas kommas det 3dje kvartalet i år. Plus att det väntas komma en bättre processor i dom.
Dom bärbara macarna (senaste revisionen) dras med grafikproblem.

bivald 2008-04-15 16:14

Jag skulle säga att det är helt klart värt det. Tusen småsaker gör mac arbetsbesparande (och mer stabilt). Att du sedan slipper lägga ner samma tid på Antivirus och Antispyware är inte en nackdel. Helt klart värt det, jag bytte för kanske 1.5 år sedan och jag ökade min produktivitet markant och skulle aldrig byta tillbaks.

I början krävs det lite Googlande för att hitta macmotsvarigheterna till pcprogrammen men så fort den tröskeln är övervunnen känns allt lekande lätt :)

htiawe 2008-04-15 19:29

Fördelen med Mac är att det inte finns en miljard olika program som gör samma sak utan en mindre mängd program som är minst lika bra om inte bättre och så slapp man alla "Tweak Windows!"-program..

kullervo 2008-04-16 01:41

Jag har haft Mac sedan november men gick inte över helt från Linux+KDE förrän förra veckan. Med handen på hjärtat kan jag säga att KDE är mycket smidigare att arbeta med. Man måste hålla på att konfigurera och mecka med Mac:en för att få till det och hur mycket jag än meckar med den känns det som en lång väg tills det dagliga arbetet kan flyta på helt smärtfritt. Allt som allt är jag ändå skitnöjd med min lilla Macbook, men jag ser fram emot tills KDE funkar bättre i OS X :)

// Trångsynt pessimist

KarlRoos 2008-04-26 00:17

Nu sitter man här med den silvriga underbara datorn,
jävlar vad skön den är! :)

Erik Stenman 2008-04-26 01:25

Kul! Själv köpte jag en macbook i julas. Förvånande nog så kan jag köra mina gamla pc-spel som jag spelade tidigare så på den fronten har det inte varit någon nackdel. Det jag tycker är bäst är alla smarta, snygga program som är lätta att förstå. Ett tips. Testa quicksilver.

KarlRoos 2008-04-26 02:34

Citat:

Originally posted by aquastorm@Apr 26 2008, 01:25
Ett tips. Testa quicksilver.

Quicksilver var riktigt bra, tack :)

htiawe 2008-04-26 10:43

Merlin Mann på 43folders.com har gjort en hel del bra filmer om just Quicksilver och om hur du får ut det mesta av programmet. Även Lifehacker.com har en hel del bra guider till hur man utnyttjar Quicksilver.

Erik Stenman 2008-04-26 11:02

Att lära sig allt i quicksilver är som att bemästra schack. =)

empty 2008-04-26 12:15

Citat:

Originally posted by nudie@Apr 13 2008, 19:44
jag har både Macbook och iPhone.
Att ha bytt från PC till Macbook är lika härligt och kul som att knarka och supa - fast utan några sidoeffekter eller skador.

Så sant. Bästa jag någonsin gjort. (Bytet alltså :))) )

smultronpuss 2008-04-26 20:01

Lovorden sprutar i vanlig ordning över Apple och deras Mac, själv tycker jag att Mac är det mest krångliga och jobbiga som finns, men jag kanske är dum i huvudet! :)

Ge mig gärna en lista på saker där OS X kickar Windows- eller pinginröv.
Det sämsta med Mac i min mening är den uteblivna möjligheten för tilläggsapplikationer. Så fort det finns ett bra program som man inte kan leva utan, ja då finns det ju bara till Windows eller Linux.

claes 2008-04-26 21:59

Citat:

Originally posted by smultronpuss@Apr 26 2008, 20:01
Det sämsta med Mac i min mening är den uteblivna möjligheten för tilläggsapplikationer. Så fort det finns ett bra program som man inte kan leva utan, ja då finns det ju bara till Windows eller Linux.
Dummaste kommentaren på länge, eller så trollar du medvetet. Det mesta man behöver finns direkt för Mac, inklusive MS Office 2008, Adobe- och Macromedia plus givetvis Apples egna suveräna program.

De flesta bra opensourceprogram finns redan i native-binärer för MacOS X, d v s menyer, skrivare, typsnitt etc fungerar precis som i normala Mac-program, exempelvis NeoOffice (OpenOffice), AbiWord, Nvu, och Scribus. Plus X11 med stöd för alla de andra som Gimp, Inkscape. Plus lösningar som Fink så du kan köra din Apt-Get eller vad du nu vill ha direkt från Terminalen.

För Windowsapplikationer kan du välja allt från enkla dosboxar, via DarWine och CodeWeavers CrossOver för både apps och games, Cider för dina spel, hela vägen till utmärkta VMWare Fusion eller Parallels för Mac där du kan köra ditt älskade Windows eller Linux inne i MacOS X med full hastighet och hyfsat stöd för DirectX 9. Som sista alternativ kan du boota om din Mac i windowsläge med BootCamp och Apple har till och med skrivit drivrutiner för sin hårdvara till både XP och Vista så du kan använda skärmkameran, bluetooth etc.

Mac hanterar samtliga operativsystem och samtliga programvaror och är en dröm för den som vill jobba.

gish 2008-04-26 22:22

Själv har jag en MB Santa Rosa (kom i november 07) och är helt klart nöjd. Allt är mycket bättre än på en pc: tang.bord-kombinationer, fönsterhantering, batteritid, tangentbordet, operativsystemet, kompabilitet med mobiltelefonen, etc.
Eftersom operativsystemet är BSD-baserat får man en oslagbar terminal. Missbrukar den alldeles för mycket :)
Använder programmet TextMate, som är helt perfekt då det har bundles för nästan allting. Skriver rätt mycket i LaTeX, PHP och använder SVN i jobbet. Dessa bundles är oslagbara med sin highlighting, kortkommandon, m m.
Som min polare sade: "Once you go Mac, you never go back"

Erik Stenman 2008-04-26 22:32

Funderar på en iphone när 3g versionen nu kommer ut i juni. Har inte testat en ännu men de verkar helt grymma. Allt beror på om jag åker till USA eller inte <_<

htiawe 2008-04-26 22:52

smultronpuss: Det är nog enklare om du säger vad du saknar istället för att vi ska räkna upp allt som finns, så kan vi lättare hjälpa dig.

kullervo 2008-04-27 04:15

Citat:

Originally posted by gish@Apr 26 2008, 21:22
Själv har jag en MB Santa Rosa (kom i november 07) och är helt klart nöjd. Allt är mycket bättre än på en pc: tang.bord-kombinationer, fönsterhantering, batteritid, tangentbordet, operativsystemet, kompabilitet med mobiltelefonen, etc.
Eftersom operativsystemet är BSD-baserat får man en oslagbar terminal. Missbrukar den alldeles för mycket :)
Använder programmet TextMate, som är helt perfekt då det har bundles för nästan allting. Skriver rätt mycket i LaTeX, PHP och använder SVN i jobbet. Dessa bundles är oslagbara med sin highlighting, kortkommandon, m m.
Som min polare sade: "Once you go Mac, you never go back"

Kör du svensk tangentbordslayout? Den är helt keff på Mac för programmering i min mening. Den amerikanske (som jag gått över till senaste veckan) funkar bra men den svenska kan jag inte inte förstå mig på. Trippel-knapptryckning för en backslash liksom... Jag är ingen akrobat för sjutton! Terminalen har jag inte så mycket för heller. iTerm funkar bättre man är knappast perfekt.

Jag ser fram emot KDE 4.1 som ska funka bättre på Mac. Jag är lite kär i kedit, kterm och konqueror.

KarlRoos 2008-04-27 12:19

Citat:

Originally posted by kullervo@Apr 27 2008, 04:15
Kör du svensk tangentbordslayout? Den är helt keff på Mac för programmering i min mening. Den amerikanske (som jag gått över till senaste veckan) funkar bra men den svenska kan jag inte inte förstå mig på. Trippel-knapptryckning för en backslash liksom... Jag är ingen akrobat för sjutton Terminalen har jag inte så mycket för heller. iTerm funkar bättre man är knappast perfekt.
Jag ser fram emot KDE 4.1 som ska funka bättre på Mac. Jag är lite kär i kedit, kterm och konqueror.

Håller med,
tangentbordet är på många sätt mycket mer logiskt än "vanliga" men vissa saker känns helt vrickade.
Varför kan man exempelvis inte ha en delete knapp?!
Som tur är så får man med en lista med de vanligaste knapp motsvarigheterna när man skriver ut instruktionerna för Boot Camp :P

lunarmys 2008-04-29 15:02

Enklast är väl att köra en keymap för terminal/programmering och en för mail/chat å liknande

det är min setup iaf

tyvärr var de ju apple idiotiska och plockade bort "spara keymap per program", så nu får man köra med InputSwitcher istället. funkar tillräckligt bra iaf

AndreasBlomquist 2008-05-02 07:06

Jaha, då har man tagit steget tillbaka till Mac efter att ha kört med PC i snart 8 år. Fick längtan tillbaka till macen då tjejen köpte sig en macbook.
Så nu väntar jag på att min nya iMac 24", 3.06GHz ska komma hem hit till mig!

FredrikNas 2008-06-03 03:26

jag har nu skaffat min första mac, blev en macbook pro med 15.4" 4gb ram, och jag måste säga att när man väl har fått in de program (fått tag i) som man vill ha, och har installerat dom.. så är mac:en överlägsen alla PC burkar.. jag har 4 pc burkar, en riktigt tung speldator, en laptop en htpc och en enklare filserver... ingen av dom kan slå min nya älskling =)

Äntligen känns det sexigt att sitta vid datorn ;)

FredrikNas 2008-06-03 03:28

karlroos, FN+backspace = delete =)

kalasboll 2008-06-11 16:03

Citat:

Originally posted by Novocain@Jun 3 2008, 03:26
jag har nu skaffat min första mac, blev en macbook pro med 15.4 4gb ram, och jag måste säga att när man väl har fått in de program (fått tag i) som man vill ha, och har installerat dom.. så är mac:en överlägsen alla PC burkar.. jag har 4 pc burkar, en riktigt tung speldator, en laptop en htpc och en enklare filserver... ingen av dom kan slå min nya älskling =)
Äntligen känns det sexigt att sitta vid datorn

Nu blev jag ännu mer pepp på att införskaffa mig en iMac ^^

FredrikNas 2008-06-11 16:07

Get sexy ;), näe men seriöst så är jag fortfarande lika nöjd, sneglar lite på att skaffa en iMac till lägenheten nu.. har fått mac-beroendet... i need it in my vains...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson