WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   får jag neka personer att handla? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28531)

SweCat 2008-04-10 17:09

En fundering som slog mig i natt. Får jag som affärsinnehavare neka personer att handla på ett lagligt sätt i dag?
Att jag kan neka dem att handla via faktura osv det inser jag. Men får jag neka dem att handla helt och hållet?
Låt säga en kund som alltid strular, eller liknande, Vad har jag för rättighet och skyldigheter. Någon som vet med säkerhet?

Forslunds 2008-04-10 17:40

Du har rätt att neka att sälja till vem du vill. Så länge du inte har monopol på din vara, då kommer en annan lagstiftning halverst in och bökar : )

I fysisk butik i köpcentrum t.ex får man inte porta folk då det klassas som allmän plats. Däremot behöver man inte sälja något till personen!

Däremot ska man akta sig att neka att sälja.. det blir en massa negativ pr mot en själv!!
Fast jag förstår om det är någon jobbig kund.. skulle man vilja porta själv.. brukar bara le och försöka säga att det är "slut" ;D

Dennis Holm 2008-04-10 17:45

du kan porta ifrån köpcentra.. som de som har snattar osv blir ju portade.. så det måste ju gå.
men vem du vill sälja till avgör du ju själv sålänge du inte har monopol som redan sagts.
jag har nekat flertalet själv.

SweCat 2008-04-10 17:55

Jodå att det blir negativ PR mot en själv inser jag så väl. Men kunder som bara är trassel vill man ibland bara säga till att du är tyvärr inte välkommen här mer och dina ordrar kommer inte att expedieras. exempel

Kund 1 beställer varor, påstår att de är borta på posten. Vi skickar nya varor. Kund löser inte ut paketet. Vi hör inget förrän klagomålen över kronofogdekrav kommer till henne.

Kund 2 hör av sig och funderar över ett inkassokrav. Visar sig att kund 1 använt kund 2s personr för att beställa, pga att de bor på samma adress så har det gått att göra fast det inte borde fungera. Kund 2 vill att inkassokravet ska tas bort. Varorna är skickade och borde rimlingen kommit fram. Kund 2 nekar att höra av sig via telefon för att lösa det. Kundens mobilnr finns inte och kund 2 är inte intresserad av att lösa problemet med att hans personnr använts till falska beställningar han är enbart intresserad av att hans inkassokrav tas bort. Troligen bor kund 2 och 1 ihop och kör säkert detta på fler ställen.

I sådana fall vill jag bara skrika och säga att jag makulerar alla kronofogdekrav på bägge er kunder bara jag slipper se er igen......

Forslunds 2008-04-10 18:24

mervinst: Egentligen inte.. men visst, småbarn som snattat godis går ju på om någon skrämmer dom med att dom är portade : ) Allmän plats är allmän plats tills någon domare har bestämt sig att personen inte får vistas där! Frågan om alla köpcentra räknas som allmän plats vet jag inte, kolla bygglovet :)

Swecat: jag skulle nog göra som du tänkte... : D Verkar ju som dom har ett system för att luras?

Dennis Holm 2008-04-10 18:34

polisanmäl det. låt dom inte komma undan för guds skull.. då gör du alla andra säljare en björntjänst.

Thor 2008-04-10 18:36

Swecat, om de verkar ha satt det i system så kan du ju alltid polisanmäla kund #1 (eller varför inte båda två?) för bedrägeri och urkundsförfalskning.

Sundream 2008-04-10 19:43

Ja , du kan neka vem du vill i din butik.

Jag har tidigare haft 3 butiker i olika köpcentra/köpcentrum och suttit med i styrelsen i resp. köpcentra/köpcentrum.
Du som butiksinnehavare bestämmer vem du vill ha i din butik..

Positiv eller negativ PR, det är upp till dig.

//Lennart

Gustav 2008-04-10 19:57

Om kunden hör av sig efter det att ett krav har gått till KF så hade jag bara ignorerat kunden. Eller jag hade besvarat mailen på ett trevligt och bestämt sätt, men aldrig gett efter för kravet. Självklart så har en kund rätt att bestrida en faktura, men det måste ske långt innan det att kravet når KF.

Vad gäller andra fallet så hade jag låtit inkassokravet gå till KF det också. Vill kunden inte lösa det så är det hans problem. Du har sträckt ut handen och vill han inte möta dig så får det vara hans problem. Jag hade dock släppt kravet om kund 2 gjorde en polisanmälan mot kund 1 och skickade en kopia på den till mig. Antingen så har kund 1 beställt i kund 2´s personnummer utan dennas kännedom (och det ska naturligtvis polisanmälas av kund 2 och inte av dig). Eller så har kund 2 faktiskt gjort beställningen och då ska han även betala.

Jag säger som jag alltid brukar göra – dalta inte med strulputtarna och fifflarna. Lägg istället all din energi på att ge bra service till dina skötsamma kunder.

elf98 2008-04-10 23:23

Du får neka att sälja till vem du vill så länge du inte gör det mot en särsild grupp (etnisk/sexuell etc).

Som privat näringsidkare har du inte någon som helst skyldighet att sälja till alla.

Driver du butik bestämmer du själv vilken du vill släppa in, du får dock inte neka en särskild grupp enligt ovan.

Craxen 2008-04-16 23:03

Du kan ha kvar ditt krav mot kund 2.
Om den anser att dens personnummer har blivit utnyttjat av en annan person så är det upp till den kunden (kund2) att göra en anmälan till polisen händelsen.

Har varit i samma situation själv där kunder har fått sina pn utnyttjade. Vi har skickat dessa till inkasso och sedan till KF, då hör kunden av sig och meddelar att dom inte har handlat. Så det räcker inte med att dom ringer till dig och anmäler det, utan dom måste själva göra en anmälan på det... så det så =)

jonny 2008-04-17 08:41

Uppmärksamma dock om att kunden uttryckligen bestrider kravet är enda fortsatta utvägen en stämning vid respektive tingsrätt.

SweCat 2008-04-17 09:05

tror knappast tingsrätten tar upp en stämning på en laserpekare för 40 kr och råtta för 8 kr, och för min del känns det som otroligt trasslande för sådana småsummor vad jag än gör. Men tack för alla svar. Nu vet jag att jag kan neka människor att handla och därmed kan jag bygga in en liten spärr i min butik för personer som gör sådana här saker, och förhoppningsvis slippa dem framöver.

Även personer som väljer förskottsbetalning och sedan inte betalar skulle jag vilja spärra ut när de gjort så ett antal gånger. Det blir liksom en del trassel när man reserverar varor för människor som sedan aldrig betalas. har exempelvis en kudn som beställer varor nästan varje månad men aldrig betalar. Inga varor skicaks naturligtvis men det känns lite trassligt ändå ibland.

Yepp 2008-04-17 16:33

Inget svar på din fråga, och egentligen ett ämne i sig - men jag måste bara säga att jag blir mörkrädd över hur mycket idioter det verkar finnas där ute. Har aldrig drivit någon butik själv (dock jobbat i fysiska), och jag lider verkligen med er som försöker tillhandahålla en bra tjänst och butik på nätet.

Är det nån som någon gång försökt luska ut någon form av samband mellan dessa "strulpellar", är det främst bedragare som satt i system att beställa och sedan inte betala (varför man nu skulle vilja göra det, jag förstår inte hur dem tänker - är oftast rätt uppenbart vem man är så att säga)? Eller är det helt enkelt på tok för korkade människor som ena sekunde vill beställa men sedan ångrar sig, eller inser att dem inte har pengar!?

Min naiva bild har väl tidigare varit att man vet vad man vill ha och känner till sin egen ekonomi, exempel här och program som lyxfällan bekräftar ju dock bara att så är inte fallet - hur fan kan det rent ut sagt blir så här, är folk så innerligt korkade eller är det ren lathet eller vad!?

Man blir ju lätt skrämd till att själv någon gång starta upp en verksamhet av liknande slag när man dagligen hör talas om alla plattnackar där ute...
Well, en eloge till er som orkar göra allt för att försöka få plattnackarna att inse hur idiotiska dem är...

AddeBC 2008-06-04 18:19

if(customer_id=xx){item_x==discontinued}

Borde funka... haha...

klein 2008-06-04 19:15

Inga problem du får neka dem.Ett kan vara betalninganmärkningar eller personen kanske inte ha rätt ålder

Jag leverar inga kreditkort order till Rosengården i Malmö, för jag vet att det är stulna kreditkort och se ingen anledning att leverar till folk sysslar med sånt.

Jag blev lurad av en kund, han uppgav ett namn på ett företag som han inte var innehavare på och han visade sig massor med betalningsanm. , så jag skickade ett brev till honom, och han betalade. Jag hotade att polisanmäla honom, döm av min förvåning för några veckor ringde en konstapel och frågade om ärende. Annars bruka det bara vara straffeftergifter massa gråterskor från fattigvården skall snyfta ut om slöddrets barndom osv.

Däremot får du inte neka någon bara för deras etniska ursprung, dvs du får inte neka Romer att bo på din campingplats, även om dom förstör och skrämmer bort gästerna. Men ingen kan dock hindra dig att begära ett förskott på 100.000 kontant av Romerna i dispotion för eventuella kostnads.. Marknaden är fri..

tartareandesire 2008-06-04 19:55

Citat:

Originally posted by klein@Jun 4 2008, 19:15
Inga problem du får neka dem.Ett kan vara betalninganmärkningar eller personen kanske inte ha rätt ålder
Jag leverar inga kreditkort order till Rosengården i Malmö, för jag vet att det är stulna kreditkort och se ingen anledning att leverar till folk sysslar med sånt.
Jag blev lurad av en kund, han uppgav ett namn på ett företag som han inte var innehavare på och han visade sig massor med betalningsanm. , så jag skickade ett brev till honom, och han betalade. Jag hotade att polisanmäla honom, döm av min förvåning för några veckor ringde en konstapel och frågade om ärende. Annars bruka det bara vara straffeftergifter massa gråterskor från fattigvården skall snyfta ut om slöddrets barndom osv.
Däremot får du inte neka någon bara för deras etniska ursprung, dvs du får inte neka Romer att bo på din campingplats, även om dom förstör och skrämmer bort gästerna. Men ingen kan dock hindra dig att begära ett förskott på 100.000 kontant av Romerna i dispotion för eventuella kostnads.. Marknaden är fri..

Fin inställning du har..., jag själv (utan den minsta anmärkning), och förhoppningsvis många andra, skulle inte VILJA handla utav dig.

Du avslutar ganska märkligt också. Självklart får man inte neka någon att handla pga deras etniska ursprung men lika självklart får man neka romer, liksom alla andra, att bo på din campingplats om de nu skulle sätta igång och förstöra stället.

tartareandesire 2008-06-04 19:58

Citat:

Originally posted by SweCat@Apr 10 2008, 17:09
En fundering som slog mig i natt. Får jag som affärsinnehavare neka personer att handla på ett lagligt sätt i dag?
Att jag kan neka dem att handla via faktura osv det inser jag. Men får jag neka dem att handla helt och hållet?
Låt säga en kund som alltid strular, eller liknande, Vad har jag för rättighet och skyldigheter. Någon som vet med säkerhet?

Vad har du för kontroll på dina kunder när de registrerar sig? Om den inte är speciellt avancerad så kommer de alltid att komma runt systemet ändå så jag vet inte om det skulle vara värt besväret....

autosvar 2008-06-04 21:19

Du kan neka att sälja både i din fysiska och i din virtuella butik. Jag känner mig personligen kränkt när någon försöker eller lyckas lura mig men det är ett faktum att ett visst mått av svinn förekommer i denna typ av verksamheter - så det bästa är att göra ett visst pålägg för detta med hänsyn tagen till de avdrag som kan göras i bokföringen.

Ciffan 2008-06-04 21:19

Som tidigare sagt man får vägra sälja om det inte är olaga diskriminering. Man använder just "olaga" för att markera att man inte får göra skillnad utifrån kön, etnicitet, sexuell läggning och hög ålder tror jag kommer.

Däremot finns det laglig diskriminering. Man kan vägra folk medlemskap i en HD-klubb om man inte har HD (Minns ni Hassan!) Likaså att vägra sälja både tjänster och produkter på andra skäl än ovan. Jag vet folk som inte säljer sina tjänster till vissa politiska organisationer och att inte sälja till strulande kunder är mer än väl en laglig diskrimineringsgrund.

Apropå folk som inte betalar eller vill lämna tillbaka/inte hämta ut saker. Visst tror jag att det finns en del som bedrar eller jävlas men det stora flertalet tror jag inte gör det. Har en person i bekantskapskretsen som alltid överkonsumerat, lånat och strulat med betalningarna. En i övrigt mycket trevlig person men .... Problemet är att i köpsituationen tror personen att det är rätt sak/att pengarna kommer att finnas. Jag vet inte hur många konstiga historier jag hört under årets lopp men det är ingen elak person. Tyvärr, är även de ute på nätet och "frestas" och eftersom man är så anonym och det finns så många ställen att handla så drar de själva på sig massor av skulder och ställer till problem för e-handlarna.

Är det "genuina felhandlare" så blir de troligen först väldigt arga (känner sig kränkta) om de stängs av för att i nästa minut (email) konstatera att det nog är helt riktigt. Den person jag känner får t ex inte handla på öppet köp i ett antal affärer - det har vid varje beslut varit stora uppträdande som sedan vänts till "det kan man ju förstå för hur skulle det se ut om alla gjorde så". Jag tror att det bästa både för personen och ehandlaren är att sätta stopp så tidigt som möjligt - ju mindre skulder det blir ju bättre är det för alla.
Jag försvarar inte dessa personers handlande men att göra dem alla till imbicilla och elaka idioter är för enkelt.

PS Klein, gäller din vägran hela Rosengård, även den del som är bostadsrätter?

klein 2008-06-05 06:23

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Ursprungligen postat av klein

Fin inställning du har..., jag själv (utan den minsta anmärkning), och förhoppningsvis många andra, skulle inte VILJA handla utav dig.

Du avslutar ganska märkligt också. Självklart får man inte neka någon att handla pga deras etniska ursprung men lika självklart får man neka romer, liksom alla andra, att bo på din campingplats om de nu skulle sätta igång och förstöra stället.

Men om du visste backgrunden, att många kortbedrägier sker från Rosengård.

Förstår vad är det för fel på min inställning? Att jag inte vill bli blåst på pengar av kriminella människor som använder drop adresser i Malmös slumområde som drop adresser. Att jag tycker det är fel , att vi har straff eftergift på unga brottslingar i Sverige? Och gråterskorna hos Fattigvården som en del döms för vård under, är värdelösa?

Självklart gör man vissa kontroller, då man misstänker att folk är ute och vill fiska varor. Så det är inte bara att prylarna skall landa på en adress i Rosengård / Malmö som är avgörande, utan andra saker som spelar in. Jag säljer till alla som kan betala! Men jag gallra bort som inte kan betala, låter dem betala emot förskott istället för emot faktura.

Förtydligande om campingplatsen : Du kan inte avvisa dem med hänsyn till att dom är Romer, då är det olagligt. Men ingen kan hindra dig att ta ut dispone på säg 10.000:-. Många hyresvärda vill ha dispons på 3 mån hyror i förskott, varför skall inte en campingplats ägare kunna ta ut det? Om det kommer in en grupp på ditt hotell, campingplats osv, du vet att dom kommer ställa till fanskap. Då får man lägga ekonomisk bärrier och minska eventuella risker med den gruppen.

Kan ta ett mindre laddad exempel än Romer. Säg att KRIS ( Kriminellas Rätt I Samhälle ) vill hyra ditt hotell för en fest, du vet att dom kommer konka iväg på varenda lösörder, när dom har fått några järn innanför västen.. Då lägger man en hög ekonomisk ribba, att KRIS får betala 100.000:- dispotionsavgift.

Statoil hyr inte bil längre till folk som har betalningsanmärkningar, varför skall Campingplats ägare inte får göra samma sak?

klein 2008-06-05 07:10

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av SweCat

Vad har du för kontroll på dina kunder när de registrerar sig? Om den inte är speciellt avancerad så kommer de alltid att komma runt systemet ändå så jag vet inte om det skulle vara värt besväret....

Du kan inte ha all kontroll vid registrerar , det skulle vara direkt kundovänligt! Sedan kan man faktisk skilja på folk och folk också. Man ser ganska fort om folk har gjort en tabbe, men det en betalningsanmärkning från 2005 eller om du kroniska kunder hos KFM.

evomedia 2008-06-05 14:58

Jepp gör det
Citat:

polisanmäl det. låt dom inte komma undan för guds skull.. då gör du alla andra säljare en björntjänst.

klein 2008-06-05 16:22

Citat:

Originally posted by CTSMEDIA@Jun 5 2008, 14:58
Jepp gör det
Citat:

Polisanmälan har ingen effekt.. Våra konstaplar sitter och äter munkar, och går på fackliga möten, än att utreda brott.

Kanske dags att sälja ut polisen till högstbjudade, och låta företag som Black Water tar över polisen roll..:-)

tartareandesire 2008-06-05 21:18

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av CTSMEDIA
Jepp gör det
Citat:

Polisanmälan har ingen effekt.. Våra konstaplar sitter och äter munkar, och går på fackliga möten, än att utreda brott.
Kanske dags att sälja ut polisen till högstbjudade, och låta företag som Black Water tar över polisen roll..:-)

Privatisera polisen? Hoppas du inte är allvarlig nu. Jag kan garantera dig att polisen gör så gott de kan utefter de riktlinjer och resurser de har till sitt förfogande.

klein 2008-06-05 21:58

Citat:

Citat:

Originally posted by -klein@Jun 5 2008, 16:22
Citat:

Ursprungligen postat av CTSMEDIA
Jepp gör det
Citat:

Privatisera polisen? Hoppas du inte är allvarlig nu. Jag kan garantera dig att polisen gör så gott de kan utefter de riktlinjer och resurser de har till sitt förfogande.

Jag var lite ironisk! Sök på Black Water, så förstår du vad jag menar.

Nej, polisen gör inte så gott dom kan.. Dom är ineffektiva, hade dom gjort saker och ting rätt, så hade 10 åring Engla levat idag.

tartareandesire 2008-06-05 23:17

Jag vet vad Black Water är... Där har vi helt olika åsikter, det är väldigt lätt att döma i efterhand. Självklart finns det delar i verksamheten som kan förbättras men så är fallet på de flesta håll. Allt görs inte på en eftermiddag, särskilt inte inom större verksamheter.

sioustis 2008-06-06 01:29

Citat:

Originally posted by klein@Jun 4 2008, 18:15

....Jag leverar inga kreditkort order till Rosengården i Malmö, för jag vet att det är stulna kreditkort och se ingen anledning att leverar till folk sysslar med sånt.

Så bara för att man bor i Malmö på Rosengård så är man en kriminell invandrare med stulet kreditkort? Rasist?

Thor 2008-06-06 03:09

Citat:

Originally posted by klein@Jun 5 2008, 21:58
Nej, polisen gör inte så gott dom kan.. Dom är ineffektiva, hade dom gjort saker och ting rätt, så hade 10 åring Engla levat idag.
Hur menar du då? Hade de haft en fil bakom varenda kvinna i landet som skydd eller?

WebboT 2008-06-06 04:25

Citat:

Ursprungligen postat av sioustis
Citat:

....Jag leverar inga kreditkort order till Rosengården i Malmö, för jag vet att det är stulna kreditkort och se ingen anledning att leverar till folk sysslar med sånt.

Så bara för att man bor i Malmö på Rosengård så är man en kriminell invandrare med stulet kreditkort? Rasist?

Jag tror inte Klein menade att ALLA är kriminella i Rosengård.
Men har man en strikt riskbedömning när det gäller kreditkorts-ordrar, så är nog risken högre med en order från Hårds Väg i Rosengård än vad det är med en order från Lidbergsgatan Örgryte, Götebog. Tyvärr är det så.
Vill man ta högre risker så är det naturligtvis inga problem att ta kredikort med en Rosengårdsadress.

klein 2008-06-06 09:43

Citat:

Ursprungligen postat av sioustis
Citat:

Det är väl inte bara invandrare som bor Rosengård. Men många använder Rosengård som drop adresser. Dom som har stått som mottagade av varorna har haft svensk klingade namn eller bott i närområdet till Rosengård.

Men dom som lyckas klättra några steg i socialgrupp flyttar ju därifrån, se på det där Hockeyspelare/Fotbollsspelaren Zlatan.

Jag vet inte om korten är stulna, det kolla säkerhetsavdelning hos min kortinlösare upp åt mig, men jag har några saker jag tittar på, när jag misstänker att det är bedrägeri bakom, som sagt jag vägra aldrig någon att handla av mig, dock får man kanske förskottsbetala om man inte godkänns kreditmässigt.

Men Malmö är ett jävla problemområde för den typen av bedrägier.Jag har t.e.x aldrig fått bluff beställningar till t.e.x Norsborg som också är ett invandratät område, så det har ingalunda med folk ursprung att göra, utan snarare att några få problem människor sunkar ner område ytterligen genom sitt beteende.

klein 2008-06-06 09:48

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT
Citat:

Originally posted by -sioustis@Jun 5 2008, 18:29
Citat:

Jag tror inte Klein menade att ALLA är kriminella i Rosengård.
Men har man en strikt riskbedömning när det gäller kreditkorts-ordrar, så är nog risken högre med en order från Hårds Väg i Rosengård än vad det är med en order från Lidbergsgatan Örgryte, Götebog. Tyvärr är det så.
Vill man ta högre risker så är det naturligtvis inga problem att ta kredikort med en Rosengårdsadress.

Kan upplysa om att jag har fått bluff beställningar till Östermalm också, men Rosengård är ett känt problem området för den här typen av bedrägerier, och Malmö polisen verka vara Sveriges lataste utredare i den här typen av brott också...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson