![]() |
Jag var precis i kontakt med ett visst stort svenskt webbhotell då jag behövde en backup-kopia äldre än en vecka på en fil som jag råkat pajja... Då fick jag som svar att de bara har kvar backup-kopior i tre dagar, sedan tas de bort.
Jag tycker det verkar helt sjukt. Är det vanligt att endast spara backupen i en så kort period? |
Det var det värsta jag har hört, gäller det alla deras backups eller sådana som de kan ta fram åt sina kunder?
Binero sparar sina backups för evigt (dock ersätts väl gamla bakcups med nya osv) och Loopia har ju ett helschysst system där de sparar X antal backups som man som användare när som helst kan kopiera över då de sparas i användares hemkatalog. |
På vissa webbohtell kan man ta backup själv, när man vill, och spara hur länge som helst.
|
Citat:
Jag tror det just är Binero. (Domänen i signaturen har DNSen hos Binero) |
Citat:
3 dagar räcker gott och väl för en ev. katastrofåterställning, vilket gör att du inte behöver vara rädd för att förlora data om servern skulle crasha. Men hjälper ju inte för precis det som du råkade ut för, skit bakom tangentbordet. Så frågan är, ingår det i ditt webbabonnemang? "Försäkring mot användarmissar" ;) Men jag håller med om att 3 dagar känns lite, det borde inte krävas så mycket att spara dem lite längre, och hade gett så bra goodwill man hade lyckats få fram dina filer... :) |
en fråga.. är det ett stort men billigt webbhotell?
om man känner att man har krav på vilken form av backup som finns så får man se till att kolla sånt innan man beställer. allt kostar pengar.. en dag sparad backup är ju en liten peng man kan dra av priset.. men man kanske inte ska skära för mycket.. men vilken mängd backup som finns är olika.. en del har varje dag sparat långt back. vissa en gång i veckan för katastrof backup osv osv.. är så brett och olika att man får höra sig för innan man köper så man vet om just DET hotellets backuprutiner är okej för din smak. |
Eller rättare sagt: vilket webbhotell rör det sig om?
|
en vild gissning.. aleborg?
|
Det är skillnad på backup för kunds räkning (raderade filer etc) och backup för egen del (hårdvaruhaveri etc). En enkel diskbackup på annan ort är inga problem att återskapa från (sådant som kund bör kunna göra själv). Däremot kan det ta en stund att återskapa från en bandbackup och då tycker jag man kan ta betalt för den typen av återställning, det krävs ju ändå en del hantering av personal.
Att någon bara har backup i tre dagar tycker jag verkar ytterst märkligt, det tar ingen stor plats att köra 2 eller 14 dagars historik. Så mycket ändras innehållet inte procentuellt sett, brukar röra sig om 3-8% ändrade filer per dag. |
Citat:
antingen en kopia på allt eller att man uppdaterar endast det ändrade materialet. och vad gör du om du gjort en blunder du märker någon dag efter? eller om kontakten med hotellet görs samtidigt som denne backup görs?. ja då skrivs det ju över och man har sin miss på backupen också.. det tar en hel del utrymme beroende på hur man kör sin backup. |
Citat:
Förstår inte riktigt resonemanget kring att man gör en blunder som märker någon dag efter, är det inte det en kundvänlig backup är till för? Att kunden själv ska kunna återskapa en fil som den ändrade/skrev över/slängde för -4- dagar sedan? |
Citat:
|
Backuper är alltid intressant att diskutera, men frågan är vad som är vettigt. Vi har sju dygn som standard. Vi har alltid ansett att det uppfyller alla rimliga krav både för vår egen del och kundernas.
Vad jag förstått är kortare backup väldigt vanligt, särskilt på lågprishotellen. En av våra kunder berättade om ett webbhotell utan kundbackup. Det råkar vara ett av de allra största. Deras svar var bara "vi kan bara återställa backuper om vi själva gjort fel"... "Men jag betalar!" "Nej. Bara om vi gjort fel." Då flyttade han till oss. Det är ju en bra service att kunna hjälpa sina kunder om de upptäcker att de gjort ett misstag. Dock tror jag att det primära för de flesta kunder och webbhotell är att det finns backuper vid mjukvaru- och hårdvaruproblem. Hos oss är backuptjänsten gratis och även så vid återställande, men det går inte att sticka under stol med att backuplösningarna kostar pengar. Mycket pengar till och med. Så att en del tar betalt för det, eller har kortare tid, är fullt förståeligt tycker jag. Med olika backuptekniker blir det olika dyrt och visst finns det bättre lösningar än den vi använt hittills. I vår nya plattform, som vi nu byter till, har vi 100 generationer sparat och alla tjänsterna backas minst en gång per dygn. Med den nya tekniken får vi alltså 14 gånger så många backupgenerationer, men för en blygsam summa mer än vår äldre supportplattform. |
Citat:
|
Citat:
Jag kör daglig backup, en i veckan och en i månaden. Så om något går fel så har man en dag gammal backup, en vecka gammal och en månad gammal. och jag tycker det är synd att man inte låter kunderna få dessa om de frågar efter dom. |
Citat:
Det naturliga är att man sparar plats genom att glesa ut backuperna i efterhand. D.v.s. man sparar varje dag en vecka bakåt, varje vecka en månad bakåt, varje månad ett år bakåt och sedan varje år bakåt. Med t.ex. rsync med hårda länkar är detta dessutom ganska lätt att implementera utan att dubbellagra data som inte ändras. Men det kanske är svårt att få kunder att acceptera kostnaderna för en sådan tjänst. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:16. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson