![]() |
Hej,
Vi har ett projekt som just nu har ganska små bandbreddskrav, men snål ekonomi och kräver dedikerad server av diverse skäl. Är det någon som har erfarenhet av att hosta några enstaka servrar i egna lokaler på ett vanligt företagsbredband? Vi har tillgång till en källare som verkar som ett idealt ställe att placera några servrar i, då den ändå måste värmas med ca 1500 W året runt. Bredbandsbolaget har en företags-ADSL-tjänst där de erbjuder 3 Mbit upp / 4 Mbit ner med fast IP för 800:-/månaden. Jag inser att detta inte är 'garanterad' bandbredd och inte jämför med en riktig lina. Men även om man får en bråkdel av vad de säger så är det ju ganska bra. Och om vi hittar ett par personer intresserade att dela på linan så är vi ju nere under vad den billigaste "riktiga" co-hostingen kostar. Har någon provat att hosta något seriöst på en sådan lina? Är det något uppenbart vi missat? Mvh, Rickard |
Hej!
Ett par saker värda att kolla upp innan ni kör igång är: - Kolla avtalet om att ni får hosta servrar på linan. Brukar skilja sig mellan bolag, en del tillåter icke-kommersiella servrar medan andra säger nej helt. - En del leverantörer har lagt in i avtalet rätt om att klippa linan om användningen påverkar andra kunder. - Den uppkoppling vi har till mitt företag, så är avtalet skrivet så att uppkopplingen får ligga nere i 36h innan vi får ersättning och inom 48h skall den fungera igen. Det här inget jätteproblem då linan endast används till internet och e-post läsning + att vi har 3G modem. Men om linan lligger nere t.ex. 48h för kanske det är problem. /Sebbe |
Elkostnaden för ett par serverar bör ju kosta mer än internetnanslutningen. Du kan ju hitta co-lo för 500 kr/mån.
|
Tack för bra tips! Jag ska ta och begära ut avtalstexten ifrån bredbandsbolaget och kolla.
Hur är det med elkostnaden egentligen? Jag har sett flera co-location-alternativ ha en gräns runt 125W i medelförbrukning innan man måste betala mer. Med ett pris på 50 öre per kWh så får jag: (125/1000) kW * (30 * 24) h/månad * 0.5 kr/kWh = 45 kr/månad. Så, om jag inte räknar fel blir ett par servrar ~ 100:-/månaden att lägga på månadskostanden. Kanske inte "mer än internetanslutningen", men viktigt att väga in. |
Det blir billigare för dig att ställa server på colocation än hyra en lina för 800:- men beror ju på hur många servrar du tänkt ha.
Avtal och så bör stå på deras sida vad som gäller. När det gäller el i serverhallar så kostar kyla + reservkraft. Räkna kostnad för leverantör är 150-250 per A. |
Jag kunde inte hitta bredbandsbolagets avtalstext på webben. Har mailat och frågat. Men de pratar om att köra egna servrar på linan, så det ska nog vara ok.
Citat:
Citat:
Så länge det handlar om några få servrar tror jag problemet med kyla redan är löst (se min första post). Och reservkraften kompromissas nog bort initialt. |
Går få 3Mbit trafik på colo för under 800 med, du får ju tänka på att din företagsanslutning som är max begränsad till 3Mbit. Vilket gör att du ändå inte kan trycka 3Mbit 24/7.
Om du nu skulle göra det så har du verkligen överbokat trafiken och det skulle gå segt. Så i verkligheten så skulle förbrukningen på colo inte bli 3Mbit i värde. Japp, Ampere (230W). Beror helt på vad för server du har, nya Intel CPU har ju modeller med 80W. Men räkna 0.5-1A per server |
BBB brukar tillåta servrar, dock inte mailservrar då de spärrat port 25, som många andra.
|
Tack för intressant input!
Citat:
Citat:
|
Om man ska omvandla 3Mbit i average förbrukning så är det 320 * 3 = 960GB totalt ca trafik.
Då din speed är låst till 3Mbit så lär du max komma upp i 1.5-2Mbit average, visst du kan maxa 3Mbit 24/7 men du kommer aldrig lyckas ha så hög trafik utan att du har förmycket besökare än du har trafik för. Och du har ju inte samma trafik olika tider på dygnet, så faktiska kostnaden för en colo leverantör för 3Mbit skulle ändå max blivit 1-2Mbit om man skulle begränsat till 3Mbit burst. Och en låst port på 3Mbit kan man i stort sätt ge bort, kostnaden är minimala. Men om du skulle stå hos leverantör utan gräns på 100Mbit port så kan du komma över 3Mbit om det är många besökare i förbrukning. Men enkelt du kan få Colo + 3Mbit speed för under 800:- dock ska du ha 3 servrar är det nog precis du kan lyckas förhandla om det. |
Kör själv lite garderobs-grejjer på Bredbandsbolagets företags-ADSL. Trafiken är försumbar, så det är inga problem. Bredbandsbolaget tillåter servrar men man får inte sälja kapacitet. port 25 står öppen och fast ip finnes.
Kylning klarar man sig utan om lokalen är sval och det inte är för mycket utrustning på för litet utrymme. Det är ju ingen serverhall vi pratar om utan ett nästan tomt serverskåp i ett medelstort kontorsrum. Det mest kritiska som jag ser det är strömförsörjningen, vi har väl typ ett eller ett par avbrott om året, man förväntar sig mer i Stockholms innerstad. Innan man börjar jämför med dieslar, bergrum, redundans och annat bör man fråga sig själv: Vad kan jag acceptera för MTBF(mean time between failure) och hur långa stilleståndstider är acceptabla? Vet jag det kan jag göra rätt avvägningar mellan nytta och kostnad och slipper suboptimera för atomkrig när ett vanligt strömavbrott kanske är den avgörande faktorn för min lilla låda. |
Tack, bra med info ifrån någon som redan kör detta.
Magnus, även om du inte utnyttjar badbredden, vet du om du får i närheten av den bandbredd som utlovats? Jag ska lusläsa avtalet när jag får det (det känns lite oseriöst att de inte har avtalstexten på webben och man inte ens når en säljare över epost på 24h...), men vet du mer om de faktiska vilkoren angående att man "inte får sälja kapacitet"? Får man alltså inte ens host:a en webbsida åt en kund på linan? |
Citat:
Det som är kritiskt är när applikationer som e-post och vanlig surfning hindras. Som jag läser det så får man ansluta server. Sen får bara anställda och uppdragstagare använda tjänsten. Punkt 16.6 och 16.7 i Allmänna och särskilda villkor företag |
Är det inte väldigt höga accesstider med adsl? Allt ska ju omvandlas mellan digitalt och analogt. Minns att jag körde egen server på ett telia adsl förr, och det var ingen höjdare med accesstider på ett par sekunder.
|
end om du hade accesstider på ett par sekunder satt du på modem :P.
brukar vara 5-15ms ut till "internet" på telias nät.. sen några fler till en server vart man nu ska.. Men någon som bor i stockholm som ska nå någon på adsl i göteborg så skulle jag tippa på en fördröjning på ca 40-60ms. sedan har du ju fördröjningen din router gör på en halv MS om du har en kass router :). om du ens har en router ;). så 40,5-60,5? :P. |
Citat:
JA du kan hosta en server som inte behöver mycket bandbredd på en sådan uppkoppling du pratar om. Om din operatör tillåter dig ha en server med hemsida på osv så är det bara o tuta o köra. En colo kanske ger bättre kvalitet på uppkoppling och ström redundans. Men om du känner att du inte orkar kravla igenom djungeln eller att du gärna har servern nära till hans för att knacka på garderoben o koppla upp dig direkt.. tuta o kör. Om du inte behöver att besökarna får allt fort som attans och om du inte har stora behov på överföringar.. Om man visste lite mer vad det är du ska ha på servern hade det varit enklare att svara mer specifikt vad du behöver. hastigheten ner spelar ingen roll. iallafall inte om besökarna ska skicka saker. 3mbits ner blir efter lite nerdragning osv lite över 2mbits reelt. 2mbits är 250kilobyte per sekund. Så då kan du ju räkna.. hur stor är sidorna som besökarna drar? om du har många besökare som ska ladda en sida just EXAKT samtidigt självklart.. Ja hur många besökare klarar du då? Colocation ger dig chans att bursta till en viss hastighet. ofta 10 eller 100mbits. (väldigt olika..) om du inte har det behovet än så varför inte. kör hemma en månad eller 2 iallafall. känns det som att det segar för besökarna så skaffa en colocation.. |
Tack mervinst för ytterligare bra input! Det vi tänkt hosta är "vanliga webbsidor" men där enskilda användare ibland laddar upp eller ner filer. En snabb uppskattning gav att om vi verkligen skulle ha 2 Mbps burst upp så är det ok för de filer som förekommer, men det är främst det jag känner är lite skakigt med ADSL. Efter att ha diskuterat med de andra involverade börjar vi nog ändå luta åt någon billig co-hosting...
Problemet med att "bara prova" hemma är att det är rätt lång bindningstid på de flesta företagslinor, så risken är att man drar på sig en lösning som funkar segt i 18 månader... |
om du inte redan har en lina och du måste binda dig så är det många fördelar med en billig colo lösning.
Det är bättre att byta colo senare om du inte är nöjd än att kapa linan du har bindningstid på. En sådan seg fast lina fungerar bara i början ändå när man har dålig budget. Och för 800kr så får du en billig burk och colo.. Vissa kan även erbjuda att du hyr burk+colo lösning av dom med en 1-3 månaders uppsägningstid. Både bättre prestanda mässigt och ur en ekonomisk synpunkt ifall allt faller. Man förlorar lite fördelar som att ha servern nära osv men om du ser till att din server fungerar som den ska ifrån början med uppdateringar, drivrutiner och inställningar så ska det vara minimalt med jobb som behöver göras HANDS-ON på plats med servern. du har garanterat pm ifrån någon/några som kan erbjuda dig just det jag skriver om. Om inte så kanske dom gör det nu :). Lycka till.. och det skadar inte att du skriver ut erbjudandet du funderar på här i forumet så kan du kanske få lite feedback.. Man behöver ju inte ange vilket företag heller.. mer så du inte blir HELT grundlurad o får en pentium2 för 800kr på 56k :P |
Citat:
|
Citat:
Även allt inne i huset måste fungera vilket kan leda till flera avbrott. Billig lösning om du har låga krav - då kan garderobshosting funka. |
Är ju inte världens driftsäkraste, men kan fungera nästan bra. Minns tillbaka i tiden när man var under 15 och hade några burkar på 0.5 ADSL lina. En APC 1400VA UPS och en burk med 6 SCSI diskar och ett fint mylex raidkort och FreeBSD körandes och en liten old bandbackup på några GB.
Bästa var ju nästan när den körde igång diskontroll 02-03 varje natt något, fint ljud. Men har man någon form av vinstdrivande verksamhet så kan garderobshosting vara rena helvetet. Och om kostnaden blir 800:- minst så är det inte så värt det längre. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:06. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson