WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Domaintool.se mfl (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28440)

rauthing 2008-04-07 15:28

Jag upptäckte nåt roligt, att mitt lilla retroforum gått upp från 1000 kr senast till 3000 kr på domaintool.se (jag är medvetet om det naiva att titta på såna simpla beräkningar men i alla fall)

Nån som vet hur det beräknas? För det är inte så enkelt som pagerank utan det är mer som tas i beräkningen garanterat, bara att jämföra olika sajter för att se det

2: Finns det nåt lika smidigt verktyg för att jämföra med .nu och .com domäner t ex ?

daniel_ 2008-04-07 15:37

För .com, .nu m.m.
http://www.dnscoop.com/

JLE 2008-04-07 16:05

Jag skulle inte lita på domaintool.se speciellt mycket utan kanske bara använda det som en fingervisning.

Tjänsten är fortfarande i beta-stadiet och algortimen kommer att utvecklas mer. Har identifierat ett antal brister då den räknar helt galet.

rauthing 2008-04-07 16:31

Tack för era svar, men http://www.dnscoop.com/ , ska det gå att få fram nåt med Check it! högst upp? Jag fick fram bara Register now! och reklam
(och är medlem i forumet nu men....)

rauthing 2008-04-07 16:39

Verkar inte funka i IE, men i FF, 410$ står det att Retroforum är värt

daniel_ 2008-04-07 16:40

Ja, det ska fungera. Men som JLE skrev, det är ju inte annat än en fingervisning, om ens det. Så ta det med en stor nypa salt (läs saltkar).

rauthing 2008-04-07 17:05

Citat:

Originally posted by adalovelace@Apr 7 2008, 14:28
(jag är medvetet om det naiva att titta på såna simpla beräkningar men i alla fall)

Citerar mej själv så en sak är klar i alla fall
Fast jag tycker ändå det är skitkul att en konkurrent värderas till 11$ och en till 46 $

Emil_P 2008-04-07 19:02

Citat:

Originally posted by adalovelace@Apr 7 2008, 17:05
Fast jag tycker ändå det är skitkul att en konkurrent värderas till 11 och en till 46
Frågan är ju om du kan lita på informationen.
Men jag kan hålla med om att det ändå är kul att se att man ligger före sina konkurrenter. ;)

Alto 2008-04-07 19:11

Domaintool och liknade verktyg är som att värdera din domän genom "magic eight ball"..

rauthing 2008-04-08 03:32

Citat:

Originally posted by Alto@Apr 7 2008, 18:11
Domaintool och liknade verktyg är som att värdera din domän genom "magic eight ball"..
Det tror jag säkert, de räknar inte in när det finns varumärkesskydd osv ;)

(vad bråkar ni om 2,5 - 3000 för? den summan suger ju fett med tanke på vilken tid jag lägger på forumet)

digi 2008-04-08 08:06

Enligt domaintool.se så har jag en domän som är värd 20000 kr vilket knappast stämmer. Att den sedan lokaliserar servern till Västerås stämmer knappast då den står i Sundsvall. Antar att den analyserar på lite skumma faktorer :)

Någon som är sugen att slänga bort 20k på en kass domän så får ni gärna höra av er ;)

Internet Sweden 2008-04-08 10:02

Ja det var ju en besvikelse att inte värderingen går att lita på för en av mina domäner:
Citat:

Beräknat värde
13480000 kr

Samtidigt kan det ju värderas "åt andra hållet" också - jag har för mig att hus.se fick ny ägare för 400K medan domaintool värderar den till ynka 210K.

Gustav 2008-04-08 16:42

Om jag skulle försöka värdera domäner utifrån algoritmer så hade jag tittat på:

1. Antalet inlänkar (bra faktor för att mäta popularitet)
2. Antalet besökare (svårare, men Alexa får duga i brist på annat)
3. Domänens ålder (en attraktiv domän reggades förmodligen för länge sedan)
4. Domänens längd (färre tecken är bättre)

Sedan är frågan om det ens går att värdera endast ett domännamn. Vi leker med tanken att vi skulle komma över Google.se. Vad skulle det vara värt för dig? Vi skulle få miljontals typins den första månaden (vilket gör att vår server kraschar). Därefter skulle folk förstå att Google.se inte längre var någon sökmotor och vi skulle med tiden förlora vår trafik. Nu ska man inte underskatta tillfälliga typins (det finns folk som blivit rika på det sättet). Men det blir helt klart svårt att göra en värdering av en så pass tung domän som Google.se i det fall att sökmotorn inte följer med i köpet.

Det är i stort sett bara preminumdomäner som är värda pengar utan att varumärke eller innehåll följer med i köpet. Följer inte sidans innehåll med i köpet så blir de flesta domänerna ganska värdelösa med tiden (när alla typins och inlänkar försvinner). Självklart så går det att få bra betalt för domäner som inte är premium, men då gäller det att hitta rätt köpare. Utifrån algoritmer kan vi aldrig göra en bedömning av hur sannolikt det är att Ericssons nästa mobiltelefon kommer att heta ”Fixor 360” (vilket naturligtvis skulle påverka värdet hos alla domäner som innehåller det figurativa ordet fixor)

Skulle jag utifrån automatiska algoritmer försöka att endast värdera ett domännamn (utan tillhörande tjänst), så skulle jag endast titta på domänens ålder. Jag skulle gissa på att ju bättre domän, desto tidigare registrerades den. Visst skulle det bli missvisande ofta, men det blir det så klart alltid när man låter en dator göra svåra bedömningar utifrån i förväg givna instruktioner.

Domaintool var väl lite rolig (även om det som den kastar ur sig för det mesta inte är i närheten av sanningen). Men jag skulle kunna sätta en femkrona på att hela syftet med tjänsten är att vara länkbete. Folk gillar att länka till den här typen av verktyg. Vi får se hur lång tid det tar innan det dyker upp länkar i sidfoten :).

Internet Sweden 2008-04-08 22:27

Jag såg i mitt förra inlägg att jag kanske skulle förtydligat mig lite om att jag var ironisk - för jag tror inte att min domän är värd en krona över miljonen.. :blink:

Sen tänkte jag bidra med en kanske lite bättre mätsticka för just domäner och det är vad andra likvärdiga sålts för - givetvis är inte det helt tillförlitligt det heller eftersom det enda som saknas är en ny köpare som är villig att betala. Men det kan kanske ändå ge en liten fingervisning till den som är osäker..
Och den listar iaf över 32K försäljningspriser http://namebio.com/

Mortekai 2008-04-08 23:22

Spännade med såna här tjänster :)
Domaintool.se: 10.000:-
dnScoop: $27.272

...inte illa för en halvfärdig sida utan innehåll än :)

25.000 inlänkar var ju lite mer än jag hade räknat med förståss...

SimonP 2008-04-08 23:33

Någon som vet var namebio.com hämtar sina priser ifrån?

Nicklas 2008-04-10 13:37

Måste ju var en typ av slumpgenerator, men den verkar gilla 2 bokstavs domäner.
120 000 för bx.se

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson