WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Försvunna flickan i Dalarna (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28422)

Marcus 2008-04-06 21:29

Som man kan läsa på bl.a. Expressen så saknas en 10-årig flicka. Enligt artikeln har hennes mobil endast kontakt med en mobilmast och därför kan man inte använda triangulering för att hitta den exakta positionen.

Citat:

Originally posted by Expressen
Flickans mobiltelefon är ett hett spår i sökandet. Den är påslagen och uppkopplad till en mast i området. Det har polisen kunnat fastställa med hjälp av en så kallad pejling som mobiloperatören gjort.

Enligt Tele2 går det inte att vara mer exakt i området där telefonen finns. Inte heller kan man se om telefonen förflyttas inom området.

- Det går tyvärr inte att krysspejla som det heter eftersom det bara finns en mast i området. Hade det varit inne i Falun hade vi kunnat säga på tio meter när var den finns, säger Sten Sabel, räddningsledare vid polisen i Dalarna.

Nu är jag ingen expert på varken mobiltelefoner eller mobilmaster men jag funderar varför man helt enkelt inte löser problemet genom att köra dit med en rörlig mobilmast, t.ex. monterad på en bil/lastbil och på så sätt får ytterligare en mast att pejla mot? Är det någon som skulle kunna förklara det för mig så jag kan sluta fundera? Kan ju inte direkt se några tekniska hinder för det eftersom mobilen automatiskt borde hitta den ytterligare masten så fort den kommer i närheten - men jag kanske missat något?

expression 2008-04-06 21:34

Man sätter ju in resurser allt eftersom, idag kunde man gå in med en helikopter utrustad med värmekamera. Anledningen till att man tidigare inte hade kunnat använda värmekameran var att vädret hade varit för dåligt.

Jag tror ditt alternativ fungerar, Marcus, men det lär dröja ett par dagar innan man går in med den resursen.

Marcus 2008-04-06 21:38

Citat:

Originally posted by expression@Apr 6 2008, 20:34
Jag tror ditt alternativ fungerar, Marcus, men det lär dröja ett par dagar innan man går in med den resursen.
Dom är ju redan nu rädd för att batteriet ska ta slut eftersom de ringer till mobilen med jämna mellanrum. Antar att de gör det för att den där special-hunden ska ha ljud att söka efter.

Men att vänta flera dagar gör ju att man helt missar möjligheten om batteriet hinner ta slut innan.

Edit: Nåja, jag mailade reportrarna på Expressen och bad dem ställa frågan till poliserna nästa gång de intervjuar någon av dem. Skulle vara mycket intressant att veta varför man sätter in hundratals människor, helikoptrar, specialhundar, värmekameror men inte gör något så trivialt som att sätta upp en till mast för att kunna pejla. Tveksamt om jag får något svar dock - antar att de har andra saker att fundera på.

robertsson 2008-04-06 21:41

Jag har hela dagen gått och funderat på exakt samma sak som marcus skrev.

Dessutom måste jag säga att det är mycket konstigt att mobilen bara har kontakt med en mast, så dj*vla avsides ligger inte orten.
En sak till som tidningar inte nämnt är att man kan faktist få fram riktingen på ett ungefär. De flesta master har antenner riktade i 2-3-4-5-6 riktningar och genom att kolla vilken av antennerna som tar emot signalen vet man riktningen med 30-180 graders säkerhet. Avståndet går att räkna ut med 500 meters noggrannhet, så området där mobilen kan finnas borde inte vara allt för stort om kunnigt folk jobbar med fallet.

robertsson 2008-04-06 21:43

Rent allmämnt känns det som om polisen optimerade sitt samarbete med mobiloperatörerna så skulle många fler brott kunna lösas. Även många rån borde gå väldigt bra att lösa med hjälp av mobilspårning.

xarph 2008-04-06 21:52

Ja då får vi hoppas att Polisen hittar denna tråden :)

WN-användare brainstormar!

Marcus 2008-04-06 22:09

Citat:

Ursprungligen postat av robertsson
Jag har hela dagen gått och funderat på exakt samma sak som marcus skrev.

Kan säga att jag gått och funderat på det hela dagen men förväntat mig att de faktiskt skulle ta dit ytterligare en mast. Nu verkar det inte hända mycket mer än att de blir rädda för att batteriet tar slut (iaf enligt nyhetsrapporteringen som Expressen gör).

Citat:

Originally posted by -robertsson@Apr 6 2008, 20:43
Rent allmämnt känns det som om polisen optimerade sitt samarbete med mobiloperatörerna så skulle många fler brott kunna lösas. Även många rån borde gå väldigt bra att lösa med hjälp av mobilspårning.

Generellt sett så tycker jag nog de verkar utnyttja det relativt frekvent vid spårning i samband med brott - i efterhand. Dock mycket sällan i tidskritiska situationer - men det kanske beror på att det är kompetens-/tidskrävande? Nu har de ju dock jobbat hela dagen med skallgång och liknande så man tycker ju ändå att de borde haft tid att utnyttja en till mast.

Citat:

Ursprungligen postat av xarph
Ja då får vi hoppas att Polisen hittar denna tråden
WN-användare brainstormar

Jag mailade som sagt Expressens reportrar och den som är "Nyhetsredaktör just nu" och bad dem vidarebefodra frågan till polisen så kanske man äntligen kan få ett svar iaf. Skickade även med länken till den här tråden så de ser att jag inte är ensam om att undra utan att det finns allmänintresse i frågan :)

tomas70 2008-04-06 22:14

Kunde givetvis inte låta bli att ringa polisen i Dalarna och förhöra mig om ovanstående.
Enligt personen i telefonen så sitter denna mast otroligt dumt och ska täcka ett ganska omfattande område.
På den aktuella masten finns inga fler sprö´n som kan dela upp sökområdet i mindre sk tårtbitar.

Dock är det enligt polisen en enorm uppslutning kring sökandet efter denna lilla tjej så vi får verkligen hoppas hon hittas mycket snart.

Jan Eriksson 2008-04-06 22:19

Citat:

Originally posted by Marcus@Apr 6 2008, 21:29
Nu är jag ingen expert på varken mobiltelefoner eller mobilmaster men jag funderar varför man helt enkelt inte löser problemet genom att köra dit med en rörlig mobilmast, t.ex. monterad på en bil/lastbil och på så sätt får ytterligare en mast att pejla mot?
Vi pratade om samma sak under kvällen. Hoppas att den hittas innan batteriet tar slut.

Jag lider med familjen. Har själv döttrar i samma ålder och kan tänka mig den smärta och panik som familjen måste känna. Mina döttrar följer nyheterna och vi får ett tillfälla att prata om detta med mystiska bilar, folk som vi ha hjälp att hitta bortsprungna hundar etc. Vilket samhällsklimat vi lever i när man måste varna barnen för allt. Usch. :(

Hoppas flickan kommer tillrätta oskadad.

Marcus 2008-04-06 22:25

Citat:

Originally posted by itkraft@Apr 6 2008, 21:14
Kunde givetvis inte låta bli att ringa polisen i Dalarna och förhöra mig om ovanstående.
Enligt personen i telefonen så sitter denna mast otroligt dumt och ska täcka ett ganska omfattande område.
På den aktuella masten finns inga fler sprö´n som kan dela upp sökområdet i mindre sk tårtbitar.

Det var handlingskraftigt av dig att ringa och höra med polisen direkt. Dock förstår jag fortfarande inte varför man inte kan använda en rörlig mast för att mäta signalstyrkan och pejla men det kanske bara är jag som inte inser kopplingen mellan tårtbitarna och möjlighet till ytterligare (rörliga) master..

Max 2008-04-06 22:32

Jag tycker det låter smart Marcus! Det är kanske helt enkelt så att ingen har tänkt på detta tidigare?

Tekniskt och kostnadsmässigt borde det ju inte behöva vara så svårt (även om det säkert finns en del mindre problem som måste lösas) så om det fanns sådan utrustning borde man ju ha hört om det och de borde naturligtvis använda den i Dalarna just nu.

Man undrar ju också hur svårt det är att låta en tekniker åka ut och montera upp några "spröt" som itkraft skriver om...

tomas70 2008-04-06 22:45

Marcus: Handlingskraftigt... bad dem mig komma upp för att hjälpa till och söka skulle jag slänga mig i bilen direkt och åka dit från Stockholm nu på direkten.

Enligt samma polisman jag pratade med så har mobiloperatören gjort allt i deras makt för att hjälpa till att hitta mobilen.
Men just detta med att få till ett mindre sökområde verkar vara omöjligt.

Varför ska så mycket ont hända barnen i vårt samhälle, Jag kan tänka mig andra som förtjänar detta onda mer än våra barn.

Förtvivlad över utvecklingen i samhället där barnen kommer till skada.

robertsson 2008-04-06 22:45

Citat:

Originally posted by itkraft@Apr 6 2008, 22:14

Utan att känna till aktuella masten kan jag med 98% säkerhet säga att det är skitsnack! Man kör aldrig med rundstrålande antenner utan riktade antenner. Särskild med tanke på att masten ska täcka ett så stort område så skulle en rundstrålande antenn inte räcka till (varje antenn klarar oftast bara ca 7 samtal). Sedan om räckvidden på masten är 1-5-14-35 km spelar inte så stor roll för att kunna hitta mobilen för som jag skrev innan går avståndet mast/mobil räkna ut med ca 500 meter noggranhet.

Tydligen är kompetensen hos polisen för liten så att man kan inte göra sånna analyser förrän i efterhand och även hos media som aldrig tar upp sånt här självmant.

robertsson 2008-04-06 22:49

Nån som vet vilken mobiloperatör vi pratar om?

Marcus 2008-04-06 22:53

Citat:

Stod Tele2 någonstans i tidningsartiklarna.

<!--QuoteBegin--Expressen[/i]
Enligt Tele2 går det inte att vara mer exakt i området där telefonen finns. Inte heller kan man se om telefonen förflyttas inom området.[/quote]

robertsson 2008-04-06 22:59

Citat:

Enligt samma polisman jag pratade med så har mobiloperatören gjort allt i deras makt för att hjälpa till att hitta mobilen.

Just sånna uttalanen motsäger sig själva, för om man påstår att mastens stora täckning försvårar letandet så är det fel.
Och mobiloperatören har INTE gjort allt som står i deras makt om dom inte satt ut en provisorisk mast.

En hel dag har gått och polisen vet inte ens vilka tekniska möjligheter dom har. PINSAMT!

cliche 2008-04-06 23:02

Citat:

Originally posted by robertsson@Apr 6 2008, 22:49
Enligt Tele2 går det inte att vara mer exakt i området där telefonen finns.

Marcus 2008-04-06 23:04

Citat:

Ursprungligen postat av Max
Jag tycker det låter smart Marcus Det är kanske helt enkelt så att ingen har tänkt på detta tidigare?

Det tycker jag låter alldeles för otroligt - att 3 st (minst) på det här forumet skulle ha haft samma fundering under dagen men att ingen av de verkliga "experterna" skulle tänkt tanken. OK att kanske de "vanliga poliserna" inte har koll på detta, men de har ju uppenbarligen varit i kontakt med teleoperatörerna och de måste ju ändå ha koll på vad som är möjligt eller inte.

Känns därför som att det måste finnas något annat hinder. Man kan ju hoppas att det inte är en kostnadsfråga utan att anledningen beror på något mer svårlöst.
Citat:

Tekniskt och kostnadsmässigt borde det ju inte behöva vara så svårt (även om det säkert finns en del mindre problem som måste lösas) så om det fanns sådan utrustning borde man ju ha hört om det och de borde naturligtvis använda den i Dalarna just nu.
Man undrar ju också hur svårt det är att låta en tekniker åka ut och montera upp några spröt som itkraft skriver om...

Min gissning är ju att den där masten helt enkelt inte har tekniskt/fysiskt stöd för fler spröt och att det är anledningen.

Men jag fortsätter inbilla mig att det inte borde vara så svårt att få dit en rörlig mast eller varför inte helt enkelt montera upp ytterligare en mast om det nu skulle kunna hjälpa till i ett steg att hitta henne.

Risken är väl kanske att de gjort bedömningen att inte fokusera arbetsinsatsen på att hitta mobilen eftersom hon antagligen inte är på samma ställe som mobilen. Skulle hon ha mobilen med sig skulle hon väl antagligen hört av sig. Styrks ju av det som Aftonbladet skriver:
<!--QuoteBegin--Aftonbladet[/i]
Flickans cykel hittades övertäckt i närheten av vägen. Den har nu förts till Falun för teknisk undersökning.[/quote] samt
Citat:

Sökandet koncentrerades på söndagen främst till området söder om den plats nära Stjärnsund där man igår kväll hittade lilla Englas cykel flera hundra meter in i skogen.
Men som sagt, bara att hoppas att det hela får ett lyckligt slut oavsett om de hittar mobilen eller inte.

Citat:

Tips till polisen lämnas på telefonnummer 076-1052726.

robertsson 2008-04-06 23:09

Citat:

Inte heller kan man se om telefonen förflyttas inom området
Även det är fel. Eftersom man kan räkna ut avståndet till masten kan man se om detta avstånd förändrats.

Fast än flickan inte svarar inte telefon så är det det absolut hetaste spåret just nu. Chansen är trots allt ganska stor att hon finns i anslutning till mobilen, död eller levande, eller så finns det andra spår på platsen.

Fredrik-s 2008-04-06 23:14

Hoppas allt slutar lyckligt. Tycker sånt här är hemskt. Vill inte tänka på hemska senarion. Så vi får verkligen hoppas att hon kommer tillrätta!

Tobab 2008-04-06 23:24

Mobilen har slocknat :(

http://www.expressen.se/nyheter/1.1113074/...il-har-slocknat

robertsson 2008-04-06 23:38

Citat:

Originally posted by Tobab@Apr 6 2008, 23:24
Mobilen har slocknat

:(

Det kan ha att göra med att vissa tidningar publicerat namn och efternamn på flickan så det tog bara 7 sekunder att hitta nummret på hitta.se. Har nog ringts ett och annat samtal till den mobilen idag.

Marcus 2008-04-06 23:40

Citat:

Originally posted by Tobab@Apr 6 2008, 22:24
Mobilen har slocknat http://www.expressen.se/nyheter/1.11...l-har-slocknat
Att man sökt sedan igår och ändå inte lyckats hitta den påslagna mobilen känns helt konstigt.

Med tanke på att hennes mobilnummer ser ut att finnas listat på Hitta.se så får man väl iaf hoppas att det inte missbrukades så batteriet tog slut i onödan. Förvånande att man inte agerar mer strukturerat i såna här fall. Tar bort nummer från officiella telefonregister och andra åtgärder som kan vara helt avgörande för fallet.

WighsNews har fortfarande bara skrivit att hon fortfarande inte är anträffad vid 22.45-tiden men ännu inget om att mobil-batteriet tagit slut men dom släpar väl kanske lite efter.

robertsson 2008-04-06 23:49

Om man slår upp nummret som enligt hitta.se tillhör flickan så är operatören TELIA. Antagligen har tidningarna/polisen gjort en tabbe, kanske därför man hade svårt lokalisera mobilen, eller så har hon haft nån annan familjemedlems mobil med sig.

robertsson 2008-04-06 23:57

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2202624.ab

Shit alltså... bristande info igen?

"Enligt Karlsson kan detta bero på tre saker.

1. Batteriet har tagit slut.
2. Någon har stängt av den.
3. Det dåliga vädret har gjort att telefonen slutat att fungera. "

En mobil som stängs av skickar en kod innan avstängning för att logga ut från nätet. Ni kan testa själva. Stäng av mobilen med strömbrytaren och ring från hemtelefon till mobilen, ni hamnar direkt hos mobilsvar för mobilen har loggat av nätet.

Om ni däremot tycker batteriet så kommer nätet söka mobilen 5-10-15 sekunder innan mobilsvar går igång för då har ingen utloggning gjorts.

Om polisen sitter och berättar sånna här dumheter i tidningen är jag inte ett dugg förvånad att dom inte kan hitta mobilen!

robertsson 2008-04-07 00:01

Då kan man sammanfatta tabbarna till.

* Fel mobiloperatör - Tidningarna hävdar Tele2 när det är Telia.
* Polisen hävdar att mastens stora täckning försvårar sökandet - FEL, man ser alltid avståndet från masten.
* Polisen hävdar att man inte vet varför mobilen stängts av - Det går få fram en kod i nätet som berättar hur mobilen stängts av, saknas kod har någon ryckt batteriet.
* Man har inte satt upp en extra mast som skulle ha underlättar spårningen.

Sammanfattningsvis är kompetensen hos polisen mindre än noll.

Marcus 2008-04-07 00:12

Att de överhuvudtaget gått ut i media och sagt att mobilen varit på verkar ganska märkligt.
- Ger ju fokus på hennes telefonnummer som leder till att folk antagligen ringt hennes mobil och slösat batteriet i onödan.
- Om hon nu lyckats få med sig mobilen utan att ev. bortrövare märkt det så har det väl knappast underlättat för henne att det stått i media att den varit på.

Svårt att förstå vad det bidragit till för positiva effekter överhuvudtaget att gå ut och säga det när de inte ens lyckas utnyttja faktumet att mobilen varit på...

Nej, man får verkligen hoppas att det hela löser sig bra trots vissa brister i hanteringen av ärendet.

Citat:

Originally posted by robertsson@Apr 6 2008, 23:01
* Polisen hävdar att man inte vet varför mobilen stängts av - Det går få fram en kod i nätet som berättar hur mobilen stängts av, saknas kod har någon ryckt batteriet.
Går väl dock kanske inte att avgöra skillnaden mellan om någon tryckt på strömknappen eller om batteriet tagit slut eftersom en del mobiler stänger av sig själv när batterinivån är för låg. Ev. info om avstängningen har de för övrigt kanske inte hunnit få fram från operatören.

Menmen, spekulationer hjälper föga nu.

robertsson 2008-04-07 00:18

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2202624.ab

"På eftermiddagen konstaterade polisen att det inte gick att plocka upp några signaler från mobiltelefonen."

"På söndagskvällen slocknade telefonen - ett stort avbräck."

Hur kan det bli så olika? Är det polisen som sprider olika uppgifter? Är det tidningarna som hittar på? Har man ens spårat rätt nummer? Kan man som läsare av en tidning kunna ställa nån som helst krav på att informationen stämmer?

robertsson 2008-04-07 00:20

Citat:

Ursprungligen postat av Marcus
Citat:

Går väl dock kanske inte att avgöra skillnaden mellan om någon tryckt på strömknappen eller om batteriet tagit slut eftersom en del mobiler stänger av sig själv när batterinivån är för låg. Ev. info om avstängningen har de för övrigt kanske inte hunnit få fram från operatören.

Som du säkert märkt så går en telefon som stängt av sig att slå på igen. Det finns alltså lite spänning kvar i batteriet, så telefonen dör inte bara helt plötsligt utan den loggar ut innan, även om den för användaren bara ser ut att bara dö.

Marcus 2008-04-07 00:23

Citat:

Originally posted by robertsson@Apr 6 2008, 23:20
Som du säkert märkt så går en telefon som stängt av sig att slå på igen. Det finns alltså lite spänning kvar i batteriet, så telefonen dör inte bara helt plötsligt utan den loggar ut innan, även om den för användaren bara ser ut att bara dö.
Japp, men tänkte att den utloggningen antagligen sker på samma sätt som om någon trycker på strömknappen. Därav borde man inte kunna avgöra huruvida det beror på låg spänning eller om någon manuellt tryckt på power-knappen för att stänga av telefonen.

Polisen kollar kanske den informationen noggrannare med operatören i efterhand - eftersom de verkar ha dålig koll nu.

rhdf 2008-04-07 00:29

Jag har personligen viss erfarenhet av eftersök och kan säga som så att även nere på basic nivå så är det svårare än väntat

har varit med om fall där man sökt efter en person som gått hemifrån och misslyckats att få ett bra spår m.h.a polishundar

personen återfanns 300m från den plats där polis och HV hade sin "stab". Inga hundar hade ens varit nära att hitta den platsen

det är en stor gåta hur hundarna kunde missa personen...
men en HKP med värmekamera, dvs nåsta steg har ochså brister

är personen nedkyld och sitter under en gran så syns vederbörande inte

så att börja prata om att sätta upp extra mobilmaster för att pejla in folk är bara en "låtsaslösning" vad säger att mobilen finns på den eftersökta ??

tyvärr är man fortfarande hänvisad till att skicka ut människor i skogen (hemvärnet) för att bistå polisen.

min personliga erfarenhet av eftersök är att det har varit just hemvärnets peronal som hittat den eftersökte, tyvärr inte all gånger vid liv, men ändock hittat. Så välutbildade hundar o tekniska hjälpedel i all ära, men det som i slutänden verkar funka är en hederlig skallgångskedja bestånde av det ofta bespottade hemvärnet...

robertsson 2008-04-07 00:41

Citat:

så att börja prata om att sätta upp extra mobilmaster för att pejla in folk är bara en "låtsaslösning" vad säger att mobilen finns på den eftersökta ??
Vadå låtsaslösning? Mobilen är det mest konkreta spåret man har att gå på. Det måste finnas en förklaring till att den hamnat i skogen. Det kanske finns spår vid den? Kroppen kanske finns i närheten? Hon kanske ligger i skogen med mobilen i fickan? Jag har inte sagt att polishunar eller skallgångskedjor är fel, men mobilen var polisens överlägset bästa spår tills den dog.

clonix 2008-04-07 01:05

I mina ögon finns det 3 teorier.....

1) Något ped0svin har varit framme och det innebär väl tyvärr att vad som helst kan hända. (Dock är det konstigt att ifall telefonen finns med flickan och den har ringt titt som tätt så borde väl personen ifråga fått nog och stängt av eller förstört den tidigare?)

2) Tjejen har rymt hemifrån eller iallafall försökt av en eller annan anledning.
(Fast det e klart ett par nätter utomhus i mörka skogen borde få vilken tjurig 10-åring
som helst att allvarligt fundera på att svälja stoltheten och gå hem till mamma)

3) Familjerelaterad "kidnappning" och eftersom pappan tydligen ska finnas utomlands
så är det väl isåfall ganska stor chans att hon redan är ute ur landet.
(Kan verka långdraget men jag sätter nog mina slantar på det här alternativet)

Dels säger min magkänsla alt. 3 och den har rätt i 99,9% av alla gånger jag "anlitat den" ;) och sen säger en gnutta logik att OM det varit en ped0 framme så är den stora
frågan om den personen då skulle lagt tid på att "gömma" en cykel.

"Jag tänkte kidnappa dig ok? så sitt kvar här i bilen medans jag gömmer din cykel är du snäll" .........

Edit:

Skulle vara kul att höra Leif GWs kommentarer kring detta case.
Kommer väl i kommande Efterlyst såvida han inte uttalar sig innan.

Milad 2008-04-07 09:05

Citat:

Originally posted by clonix@Apr 7 2008, 00:05
I mina ögon finns det 3 teorier.....
1) Något ped0svin har varit framme och det innebär väl tyvärr att vad som helst kan hända. (Dock är det konstigt att ifall telefonen finns med flickan och den har ringt titt som tätt så borde väl personen ifråga fått nog och stängt av eller förstört den tidigare?)
2) Tjejen har rymt hemifrån eller iallafall försökt av en eller annan anledning.
(Fast det e klart ett par nätter utomhus i mörka skogen borde få vilken tjurig 10-åring
som helst att allvarligt fundera på att svälja stoltheten och gå hem till mamma)
3) Familjerelaterad kidnappning och eftersom pappan tydligen ska finnas utomlands
så är det väl isåfall ganska stor chans att hon redan är ute ur landet.
(Kan verka långdraget men jag sätter nog mina slantar på det här alternativet)
Dels säger min magkänsla alt. 3 och den har rätt i 99,9% av alla gånger jag anlitat den och sen säger en gnutta logik att OM det varit en ped0 framme så är den stora
frågan om den personen då skulle lagt tid på att gömma en cykel.
Jag tänkte kidnappa dig ok? så sitt kvar här i bilen medans jag gömmer din cykel är du snäll .........
Edit:
Skulle vara kul att höra Leif GWs kommentarer kring detta case.
Kommer väl i kommande Efterlyst såvida han inte uttalar sig innan.

Bra teorier där, tror också lite på nr 3.

jonny 2008-04-07 09:12

GW ger jag inte mycket för. Han brukar vara ute och cykla rätt ofta, vad jag förstår.

Marcus 2008-04-07 13:23

Det här är ju bara heeelt otrooooligt skamligt:
Citat:

Originally posted by Aftonbladet
Krysspejling
Enligt experter Aftonbladet talat med (på WebmasterNetwork???) hade man kunnat positionera mobilen med hjälp av en mobil basstation – så kallad krysspejling. Tillsammans med den ordinarie masten hade basstationen kunnat bestämma platsen ganska exakt.

– I bästa fall ner till några tiotal meter i felmarginal, säger en militär expert.

Men polisen hann aldrig ta hjälp av metoden innan mobilen dog.

– Vad jag vet fick vi ingen förfrågan om mobil basstation. Det är polisen som sköter utredningen, säger Pernilla Odmark, informatör på Tele 2.

Karl-Göran Karlsson suckar.

– Om det nu hade varit så lätt får väl operatören ändra sina rutiner. Vi hade, vad jag vet, hjälp av den bästa tekniska expertisen från Tele 2, men någon krysspejling blev aldrig gjord, säger han.

hubbert 2008-04-07 13:38

Instämmer Marcus
Polisen visste inte att det gick att göra så och Tele 2 talade inte om det för dem.
Inkompetensen lägger sig redan som en våt filt över det här.
Heder åt dem i den här tråden som försökte göra något.

clonix 2008-04-07 13:51

Visar ju bara att beredskapen är väldigt låg och det är alldeles för dåligt flyt i organisationen(erna).

Eftersom tekniken redan finns och hela tiden lär förbättras så
vore det kanske på hög tid att polis, räddningstjänst, tele-bolagen mfl.
Kanske satte ihop och gick ut med en gemensam guide om hur
man ska "hantera" mobilen om man tex. går vilse i skog och mark/fjällen.

Ni som är mobilexperter här på wn...
Kan man tex. pejla en mobil även om man är en bit in på fjället och saknar täckning?
eller ska man försöka ta sig någonstans där man får någon sorts mottagning?

Kan man göra något för att underlätta pejlningen?
stänga av och starta mobilen så den söker nät?
prova att skicka ett sms fast man saknar täckning?
kan man stänga av funktioner som ev. sen kan ge ytterliggare lite batteritid?

Skulle vart trevligt med lite grundläggande kunskaper kring detta! :)

Edit:
Har personligen varit i ett läge redan under en fiskeresa att jag stukade foten
såpass illa att hade vi inte varit fler i sällskapet så hade man haft liten möjlighet
att för egen maskin kunnat ta sig därifrån.

Max 2008-04-07 13:54

det här suger verkligen...
vilket j-a svar från tele2, "det var ingen som frågade"

robertsson 2008-04-07 14:01

Att spåra mobiler är ett otroligt kraftfullt verktyg för polisen. Det vore mer än rätt om poliserna fick lära sig grunderna i hur mobilnäten fungerar, under sin utbildning, så att tekniken kunde användas mer än idag!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson