![]() |
Vilket/vilka sätt anser ni är dom bästa sätten att marknadsföra en hemsida? Skall man kanske kombinera "nätreklam" med reklam i andra medier! Vilket är kostnadseffektivaste sättet att generera så mkt besökare som möjligt? Sidan kommer rikta sig till alla typer av människor!
|
Egna erfarenheter är att om hemsidan enbart baserar sig på nätet, en digital produkt, så fungerar nätreklam bäst än om man jämför med att t.ex. ha en stortavla med en webbadress på :-)
|
Citat:
Vill man generalisera (vilket alltid är dumt att göra) så är sökmotormarknadsföring det mest kostnadseffektiva sättet att marknadsföra en webbsida. Det inkluderar både seo och cpc. |
Hur stor andel användare brukar bli återkommande besökare om man jämför sökmotorbaserad marknadsföring mot t.ex banners på sidor som riktar sig till ens målgrupp?
|
Subcura- okej,,ska tänka på det! Dock är det inte direkt en digital produkt!
Gustav- Sidan riktar sig verkligen till alla typer av människor! Tack endå för dina synpunkter! |
Citat:
|
Enligt en STOR undersokning som ar gjort i UK i ar sa ar SEO det mest prisvarda sattet att marknadsfora sin sida fore email, men det mesta beror pa din budget och dinna kunskaper
|
Okej..tack för allas åsikter! Tror jag kommer köra kombinerad "nät" reklam och lite mer traditionell reklam! Först och främst gäller det att göra en riktigt bra sida! Har några gubbar som jobbas på det "as we speek" tror mkt på detta!
|
En kombination av:
1. Reklam på webbsajter med bra besökare men som inte är "för upptäckta än" och därför är prisvärda. 2. Seriös integration mot sociala media, forum på nätet o.s.v. 3. En bra blogg som ger dig integration mot bloggosfären. 4. Långsiktig & seriös SEO-satsning. 5. Adwords och Adsense för att ge dig resten av den trafik du behöver. I de flesta fall är nog 5. bulken ganska länge. Det som nog har störst potential men också är klart svårast är 1. Här märker man att aktörer man känner som hållit på länge med webbutiker gör goda affärer på lång rad medan nya aktörer inte klarar att hitta ett bra avslut ;-D Flera av komponenterna måste förövrigt vara del av en gemensam strategi. Det gäller åtminstone 2, 3 och 4. |
hans99
bra tips! Har du ngt konkret ex på råd nr 1?? |
Citat:
|
Citat:
Nej, nu är jag taskig som gör mig rolig över din okunskap. Men alla produkter och tjänster har en eller flera målgrupper. Vill du få bra avkastning på din marknadsföringsbudget så måste du identifiera dessa målgrupper och sedan rikta dig först och främst till dem. Även om du inte verkar förstå det, så kan jag lova dig att det finns flera grupper som är totalt ointresserade av din produkt eller tjänst. Det finns ingen som helst anledning att kasta bort pengar på att försöka värva dessa grupper som kunder. I vilket fall så skulle jag råda dig till lite försiktighet i början. Kan du inte ens grunderna så är risken stor att dina första satsningar inte kommer att falla så väl ut. En av orsakerna till att sökmotormarknadsföring är så lönsamt är annars att man normalt träffar sin målgrupp, även om man inte ens visste om att man har en sådan ;). Lycka till. |
Citat:
Man måste nog våga misslyckas några gånger om man ska lära sig marknadsföring på internet. Alternativet är att köpa in det. Ganska komiskt appropå det här med okunskap du var inne på: Citat:
Citat:
Sociala medier känner jag förövrigt börjar få lite potential. Det har varit tämligen vekt för svenska språkområdet och för utsmetat. Fortfarande är det väldigt begränsat mot Google jämfört med för engelska språkområdet men det börjar ta sig. |
Jag kan hålla med om att jag var dryg, men absolut inte elak. Det är inte elakt att besvara någons frågor. Skulle Matt Cutts kalla mig för okunnig samtidigt som han beskrev hur Googles algoritmer fungerade, så skulle jag tycka att han var en hyvens kille. Skulle han däremot bara kalla mig för okunnig, så skulle han vara elak.
Det finns ingen anledning att dalta med nybörjare enligt min mening. Jag kan svära på att stonecold inte är här för att bli smekt på kinden, utan för att lära sig någonting. Han lyssnade inte på vad jag hade att säga första gången och därför sade jag det en gång till i en betydligt otrevligare ton. Vill man lyckas med marknadsföring på nätet så är sökmotormarknadsföring en bra början. Därefter måste man identifiera sin målgrupp innan man ger sig på någon annan form av marknadsföring (eftersom man annars kommer att kasta pengarna i sjön). En sista punkt du borde lägga till din lista är att man bör välja sina kontakter med omsorg. Man har inte tid att vara vän med alla. När telefonen ringer konstant så har man inte ens tid att vara trevlig mot alla. Det här är ett råd som jag själv har varit mycket dålig på att följa. Konsekvensen är att jag aldrig får en riktigt lugn stund. Som du vet så har jag inte ens haft tid att skriva det där andra blogginlägget som jag lovade dig för över en månad sedan :) (men det kommer i helgen). Det är bättre att ha få kontakter som man sköter, än att ha många som man missköter. Annars har man snart en massa ovänner istället. Men, men. Jag tar åt mig av piken och ska försöka att vara trevligare i fortsättningen. |
Citat:
Det är ingen fara med bloggningen. Petar runt mycket med SEOTaktik-konceptet nu och tänkte konsolidera en del där för att konvertera. Gav den en egen domän nyligen också men tycks utveckla sig fint besöksmässigt. Låg på ca 10 unika / dag från SEO-branschen i onsdags och gick precis förbi 150 men det lär väl tippa lite snart tror jag. Tipsa gärna (eller någon annan) på någon förbättring på SEOTaktik där om du känner för att odla upp mig som kontakt :P Tackar ju alltid när jag kan :rolleyes: |
Det är svårt att ge konkreta råd utan att veta mer specifikt vad du försöker sälja. Att generera så många besökare som möjligt i sig brukar väl knappast vara ett eget syfte?
Ett konkret tips är att sätta upp skyltar lite överallt i den stad du bor, masonitskivor med din www-adress väl synligt, ger oväntat bra resultat. Folk blir nyfikna. Det är heller inte särskilt dyrt att tillverka skyltarna, om du gör det själv. Minns fortfarande en speicifik sida som jag enbart sett på skyltar för något / några år sedan. Gustav> Det existerar tjänster som riktar sig till en väldigt stor del av befolkningen, ta t.ex. domstolar, de riktar inte enbart sina tjänster till de som blivit utsatta för brott eller de åtalade, de försöker ge befolkningen en trygghet. Sjukhuset kan sägas rikta sig mot de sjuka men det finns även där för att de friska ska känna sig trygga utifall att de blir sjuka eller någon anhörig. I just detta fallet är det säkerligen så att det är en bristande analys för att göra någon marknadsföringsinsats som är av det större slaget, men vi får även lov att tänka på att detta är ett forum för webmasters, inte stora företag. |
Gustav- Tala om okunskap borde du göra ngn annanstans-verkar vara något du lider av. Kan du svara mig vilken målgrupp alltavista/google har?
|
Citat:
Tar man in Google Universial Search blir det mer komplext och varierar beroende på vilket "subset" / "undersökmotor" eller vad man korrekt kallar det. Totala antalet sökträffar från Google Universial Search som inte är huvudsökmotorn börjar bli lite större men det är inte direkt många än. Ca 15 - 20% av totala antalet har jag för mig att jag läste hade mäts upp. |
Jag anser att dom flesta människor någon gång har användning för google lr altavista! Vi behöver alla information om nånting nån gång!
|
Så målgruppen för dem är då: "de som letar efter något"
Jag håller faktiskt med Gustav, definiera din målgrupp. Google har en extremt tydlig MVG (Mission, Vision , Goals). Skall man prata målgrupper så är sjukhus helt ointessant för de flesta om man inte är sjuk. Målgrupp = de som är sjuka. Men att prata målgrupp på samhällsfunktioner är att bränan lyse. Alla företag kan definiera sin målgrupp. Om du inte kan det så gör du något fel eller så har du inte förstått. Målgrupp = Män och kvinnor, 30-50, nybörjare på träning (skulle kunna vara friskis och svettis till exempel) Målgrupp = unga män, höginkomsttagare eller släkt till höginkomsttagare, shopping intresserade och märkesintrresserade, spenderar stor del av sin inkomst p nöjen och resor, och nästan eller nyss utexaminerade från handels. (gissa platsen). Som sagt, det går att definiera en målgrupp på det mästa, och att säga "alla i hela sverige" får mig att le lite för endera har du kommit på något sjukt bra (och då tänker jag applådera din framgång) eller så har du missat lite i marknadsplanen. Sedan du kanske nte vill definiera tydligare i det här sällskapet av rädsla för idestöld, men det är något helt annat. |
Citat:
Här kan man ju faktiskt gå olika vägar och jag är inte så säker på att det bästa alltid är att tänka som i traditionell marknadsföring. |
Citat:
1. Människor med tillgång till Internet (där försvann förmodligen 3 miljarder människor som saknar Internet och som vi därför inte längre behöver bry oss om. Vi kan alltså sluta skicka Adwords-kuponger till bönder i Nordkorea). 2. Personer i åldern 18 – 65 år. Yngre människor har inga pengar och Google får sina intäkter från Adwords. Annonsörer som riktar sig till minderåriga (vilket är förbjudet i Sverige) spenderar förmodligen ganska små belopp på Adwords. Äldre människor har dålig internetvana. Pensionärer brukar vara ganska fattiga. Jag vet inte hur stor del av världens befolkning som är mellan 18 – 65 år, men vi har säkert sorterat bort ytterligare några miljard människor där. 3. Högutbildade använder i större utsträckning än lågutbildade Internet och sökmotorer. Vi vänder oss alltså i första hand till högutbildade. De har dessutom mer pengar att spendera, vilket gör att våra Adwords-annonsörer höjer sina bud. 4. Grupper som är mer benägna att klicka på Adwords-annonser än organiska resultat i serpsen. Det är människor som i första hand klickar på annonser som är Googles verkliga målgrupp. Google vet garanterat om det är frågan om trebarnsmammor bosatta i förorten med frånskilda föräldrar. Eller om det är män med hög inkomst som reser mycket i sitt yrke. Det finns människor som alltid klickar på Adwords-annonser i första hand, och andra som aldrig gör det. Lyckas vi identifiera vad som skiljer dessa personer åt så har vi kommit vår målgrupp på spåret. 5. Trendkänsliga människor och trendsättare. Man söker inte – man "Googlar". Fångar vi upp dessa människor så får vi övriga på köpet. Vi vill ha ett hippt varumärke. David Letterman och Operah Winfrey tillhör vår målgrupp, medan stonecold på WN förmodligen inte gör det. Letterman och Operah skapar trender – stonecold bara irriterar folk. Dessutom måste vi identifiera helt andra målgrupper än den vi precis talade om. Det räcker inte med människorna som använder sökmotorer. Minst lika viktiga är företagen som annonserar via Google. 1. Företag med vana av Internet och annonsering via interaktiva medier. 2. Återförsäljare i större utsträckning än grossister och producenter. En malmgruva i Bergslagen kommer förmodligen inte att köpa Adwords ens om det var gratis. 3. Företag med anknytning till Internet. En e-butik är förmodligen en bättre Adwords-kund än en lokal matbutik i Haparanda. Jag orkar inte fortsätta. Även om jag gjorde en längre lista på potentiella Adwords-annonsörer, så skulle jag sedan behöva göra en ännu längre lista på potentiella publicister. Utifrån världens sex miljarder människor så skulle jag gissa på att Google kan identifiera mellan 10000 och 100000 personer som är mer intressanta än andra. Citat:
Det är inte lätt att hitta sin målgrupp. Särskilt inte när målgruppen tycks vara bred, såsom i Googles eller Postens fall. Din målgrupp är i första hand de som du tjänar pengar på. Du vill spendera din marknadsföringsbudget där den ger bäst avkastning. Googles målgrupp är inte alla som använder sökmotorn för att leta information på webben. Om du använder Google dagligen i hela ditt liv - utan att en enda gång klicka på en annons, eller att nämna sökmotorn för någon av dina vänner... då är du en belastning och inte en tillgång för Google. Då är du definitivt inte Googles målgrupp. Att tro att alla som använder Google tillhör Googles målgrupp är direkt korkat, eller i bästa fall okunnigt. Är du riktigt vass på att lokalisera din målgrupp så kommer du inte att behöva särskilt många kunder/användare för att bli ekonomiskt oberoende. Det gäller helt enkelt att fånga upp de personerna som du kan tjäna riktigt stora pengar på. Att säga att man har "alla" som målgrupp är bara rent dravel och barnsligt trams. Då har man inte ens grunden som krävs för att lyckas i sin marknadsföring. Många lyckas att tangera sin målgrupp genom lite fingertoppskänsla och träffar rätt utan att ens veta om det. Men framgångarna blir oftast ganska blygsamma. Observera att man inte kan identifiera sin målgrupp enbart genom logiska resonemang och kvalificerade gissningar. Det kräver istället att man samlar in data om sina befintliga kunder och att man analyserar den på ett korrekt sätt. Samtidigt som man mäter avkastningen på varje krona som man investerar i marknadsföring. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:06. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson