![]() |
Tycker att det kommer vara intressant då den nya prismodellen tar vid och vad som kommer hända i webbhotellbranchen, speciellt på domänmarknaden där man har alla sina förmyelser hos samma ombud.
Taget från en tidigare tråd på WN (inlägg av Internet Sweden): Citat:
Detta betyder att ombuden äntligen kan tjäna pengar på förnyelser, vilket vissa kan tycka att det är rätt eller fel. Jag bryr mig egentligen inte om det, men är extremt nyfiken vem som kommer domminera marknaden. Vem kommmer folk välja? Skall man ha det så billigt så möjligt eller kommer man vilja ha bättre administration/fakturering? Rabatter vid fler domäner Tror ni att webbhotellen någonsin kommer ha system er rabatter vid störra antal domäner, som finns hos de och regelbundet kommer förnyas hos de? Den nya förnyelsemodellen skulle tillåta det. Tjäna pengar endast på förnyelser Själv anser jag att det är intressant. Låt säga en kund har 100-700 domäner. Visst inte många som har det men ändå. Om ombudet bara tjänade 10 kr per domän vid förnyelser av domänerna, dvs ett pris på 90+moms, är det plötsligt en kund som är likvärdig, om inte mycket mer värd (!!), jämfört en webbhotellkund. Månadsförtjänsten på en sådan kund är mkt bra ju fler domäner personen har, och till skillnad från en webbhotellkund så behövs knappast support, bara att skicka ut fakturor och ta betalt. Inga konton, upptider eller liknande att sköta för en sådan kund. Vem kommer erbjuda månadsfakturering? En annan stor fråga för mig för valet av registrar kommer definitivt vara, förutom priset, också vem som kommer erbjuda månadsfakturering. Dagens system som t.ex. Loopia har att fakturor skickas hela tiden, fungerar inte riktigt för mig. Jag vill ha 12 fakturor om året och inte behöva bokföra massor av fakturor på 1-2 domäner. Jag vill ha enkelhet! Vad tycker ni??? |
Jag har frågat bla Binero i tidigare tråd, men inte fått något svar.
Månads fakturering underlättar en hel del och kommer blir det jag tittar på när jag ska välja. |
Sen behöver inte 10 kr per domän innebära någon vinst. IIS har ju i alla fall historiskt varit duktiga på att snurra till det.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
- när kommer den nya modellen att börja gälla, - när tror du att ni kommer införa månadsfakturering om man skulle ha er som registerar i så fall? |
Citat:
|
Citat:
Å andra sidan tror jag att ditt "om" är ganska stort "OM", då jag tror att de flesta, bättre webbhotell kommer nog ha (eller redan har) ett automatiserat system för detta. |
Citat:
vi pratar .se här... strular dom och man måste sätta sig och ringa.. 10kr räcker inte långt. det gör inte 20, 30, 100kr heller om problemen blir flera och tar tid :). support folk är inte billiga.. jag är jäkligt glad för att jag har så extremt få problem. jag har mest flyt i stan helt klart. Men det kommer garanterat komma priskrig.. och till er som är ombud och kan skapa lösningar.. ni borde ordna detta och se till att harva marknaden ;). de med många domäner kommer ju gilla en prismodell som ger dom rabatt :). |
Hur som helst så är det ju klart att OM det inte uppkommer stora problem med IIS, så är det ju utan tvekan skönt att ombuden äntligen kan tjäna pengar på att förnya domäner och göra det till ett pris, lägre än IIS.
Det ger de en ganska stor marknad, med en hel domäner (717289 för tillfället). Om man sedan räknar 10, 20, 30 ... kronor per domän, så blir det endel pengar vi pratar om, så länge man håller sig under IIS pris för förnyelser. Jag tycker att det är kanon för ombuden och rättvisst. Frågan är bara vem kommer plocka åt sig många kunder, med bara domäner?? Marknaden har ju hittills varit svår och man har inte knppast kunnat tjäna pengar på de som endast registrerar domäner och inte har webbhotell eller driver egna servrar. Nu ändras plötsligt spelreglerna och en ny marknad kommer upp. |
Vad många här inte verkar förstå, eller vilja förstå, är att den ny prismodellen itne kommer göra något ombud rikt.
Låt oss anta att man som ombud köper domäne för 80 kronor och säljer den vidare. Jag skulle gissa att domänen ger vinst först när man kan lägga på 10-20 kronor, och mer sannolikt först vid 30-40 kronor. Allt beror förstås på vilken mängd domäner man säljer, men domäner har kommit att för många, framför allt de stora webbhotellen, bli en ren lockvara, som man är beredd att sälja med förlust på några tio, aksnke till och med hundralapp, för att få in kunder till sina övriga tjänster. Jag anser att hela domänprisdiskussionen är snedvriden... Om marknaden inte bara skall ha ett fåtal riktigt stora aktörer, som alla nått sin storhet genom prisdumpning, så borde prisnivåerna inte sjunka ytterligare, utan snarare tvärtom. Det finns folk här som är upprörda över att ägarbyten kostar extra, men de har förmodligen aldrig suttit i telefonkö hos IIS/.SE och efterlyst försvunna fax och annat som brukar vara vardagsmat hos IIS. Det behövs inte mycket strul förrän än en domän tar en kvart till en halvtimme att ägarbyta. Att inte ta betalt för det förefaller märkligt. Det går helt enkelt inte att lämna någon omfattande service för någon eller några tior, vilket jag tror alla egentligen inser... |
Citat:
Sedan måste jag säga att jag inte vill ha någon som tar 80 + moms för förnyelser. Ser hellre någon som lägger på några tior, har en förtjänst på det, hanterar alla mina förnyelser och har månadsfakturering (så jag slipper massa småfaktoror). Sedan får man hoppas att systemet hos IIS kommer hantera förnyelser på ett bra sätt. Å andra sidan medför alla verksamheter problem, även driva serverutrymme - där support ingår (folk ringer för minsta lilla), samt problem då servrarna strejkar ... |
Hur mycket jobb kan det vara för ombuden att hantera förnyelser?
Har de automatiska system för faktureringen så lär det inte kosta så många ören att hantera förnyelserna. Jag har hittills aldrig behövt kontakta iis om någon förnyelse, så jag tror att support kostnaderna kommer att bli minimala på företags sidan som jag förmodar att de flesta administrerar sina domäner själva. |
Citat:
- .SE:s målsättning (eller tidsplan) säger att den nya affärsmodellen ska börja gälla fr om början av nästa år (jan-feb). Jag skulle dock inte sätta några pengar på det. - Har hört mig för om månadsfaktureringen med vår ekonomikille. Vi har sedan tidigare månadsfakturering på .com och andra toppdomäner, så vi ska garanterat införa månadsfakturering även på .se domäner. När vi gör detta beror givetvis på när den nya affärsmodellen införs. Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
Personligen befarar jag att det är en MYCKET farlig väg att ta, där domäner kommer att "slängas" med produkter som en nyckelring och saknar enligt mig HELT incitamet för en mindre aktör att engagera sig i .se-domäner. Detta är också en U-sväng mot när jag pratade med honom 2006 om samma sak - då han uttryckte en viss orolighet över att domäner då användes som slit-och-släng-produkt och refererade till företag som TBA som minsann lyckades ta bra betalt för domäner och att han ville att domäner skulle stiga i värdekedjan. (Ingen kritik mot TBA alls - men min egen notering är att TBA bla inriktar sin marknadsföring i form av "nystartserbjudanden" till nya företagare som i många fall saknar referenser och därmed tar första erbjudande att bli synlig på nätet). Det var också en av orsakerna till den något märkliga kundundersökningen som genomfördes hösten 2006, där resultatet presenterades något laddat "Våra kunder är beredda att betala 1000 sek om året för en .se-domän" Men min egna analys av detta lappkast är att Danny inte är gud, utan har en styrelse att stå till svars för. Danny må vara väldigt marknadsinriktad själv, men har fått ett kvantitativt mål på 1 miljon 2010 - vilket innebär en ökning på drygt 100K per år - jag befarar bara att detta inte främjar målet och att vi inte heller kommer att se förnyelser i samma utsträckning som idag..och då färre auktoriserade ombud att välja mellan. |
En tredjedels bortfall är väldigt blygsamt. Jag tror mer på att hälften av ombuden kommer falla bort, precis som vid det senaste större skiftet. Ni minns väl att det fanns ca 400 ombud till .SE för ungefär två år sedan? Nästa år kommer vi vara ca 100 st ombud. Alternativen minskar stadigt och kraftigt, det är en riktigt läskig utveckling.
Som man ställer en fråga får man även ett svar. I samma undersökning som Internet Sweden hänvisar till så frågade de innehavare om de skulle kunna tänka sig att registrera .se domäner direkt genom .SE, om möjligheten fanns (inte för att det var aktuellt, som de uttryckte sig). Med tanke på frågans formulering så var svaret givetvis positivt (och det låg senare till grund för deras styrelsebeslut om den nya affärsmodellen, som inkluderar direktregistreringar). Samma undersökning visade likaså att en extremt låg andel av de svarande visste vilket ombud de en gång i tiden hade registrerat sin .se domän hos (detta trots ledande följdfrågor). Man kan ju fråga sig hur .SE gjorde sitt urval till undersökningen. Hade någon av de svarande registrerat sin .se domän under 2000-talet? Nej, jag ger inte fem öre för .SE:s marknadsundersökningar. De är lika träffsäkra som .SE:s marknadsföringskampanjer. Ni har väl sett den senaste, med fotbollsprofileringen? Nämn ett fotbollsfan (som inte hänger här) som förstår sig på den. Om det inte vore för att stolpskott.se är upptaget så hade jag registrerat det och lagt upp en vidarebefordring till .SE. |
Oops. Raderas
|
Citat:
Kontaktade Loopia och de sa att de INTE kunde erbjuda månadsfakturering vilket ju tyvärr innebär att vi måste lämna dem. |
Ja, om inget oväntat händer så kommer vi även att erbjuda samavisering för .se domäner när den nya affärsmodellen hos .SE är här. Vi har det som sagt redan för andra toppdomäner, jag kan själv inte se någon orsak till varför vi inte skulle ha det för .se domäner också.
Jag har tidigare idag skrivit ett väldigt utförligt och tydligt blogginlägg om den nya affärsmodellen hos .SE och vad den innebär för samtliga innehavare till .se domäner. Där tar jag även upp detta med vår samavisering och vilka datum det är som gäller för allt. |
Kommer överlåtelser fortfarande att ske på motsvarande sätt som idag, dvs i form av nyregistreringar eller kommer ombud kunna införa "push"-lösningar mellan domänägare som nyttjar samma ombud?
Känner någon till ett ombud som kommer ta mindre än 99 SEK för förnyelser då nya prismodellen införts? |
Marcus, överlåtelser av .se domäner kommer hanteras på praktiskt taget samma sätt som idag.
Även om Registrars.se har kämpat för att få bort faxblanketten så kommer den att kvarstå, åtminstone för en tid framöver. Det finns nämligen en hel del frågetecken när det gäller valideringen av innehavare. Detta är en fråga som vi kommer fortsätta arbetar på, tillsammans med .SE, här framöver. Målsättningen är att överlåtelser av .se domäner ska kunna hanteras helt elektroniskt. |
I framtiden så kommer inte blanketten att faxas in till IIS ( även om den ska sparas hos kunden). Om man kan verifiera avlämnande part på något annat sätt t ex genom Elektroniskt ID så borde detta även fungera.
Annars så vill jag bara tillägga att samlingsfakturering erbjuder vi redan för kunder med många domäner och kommer att fortsätta att göra. |
borde inte detta tråd ligga under domännamn ??
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Perioden för att indikera ombud "på eget bevåg" i domänhanteraren har löpt ut. Hur gör man nu då?!
|
Citat:
|
Jag mailade och frågade, eftersom jag inte kunde varken indikera eller se vilket ombud jag hade indikerat på respektivt domän. Svaret jag fick var att perioden för att "på eget bevåg indikera ombud hade gått ut.
Frågan är vad de menar med "på eget bevåg" och varför jag inte ens kan se vad jag har indikerat. Låter ju lite som att indikeringsprocessen havererat, och nu ligger bollen istället på respektivt registrar. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Nu är det istället upp till respektive ackrediterad registrar att teckna avtal med de innehavare som har indikerat dem + alla andra som vill välja denna registrar till den nya affärsmodellen. Det är långt ifrån alla registrarer som har börjat med detta än, av förklarliga skäl eftersom övergången sker i april näst år, så ni behöver inte oroa er. Vänta och se så kommer säkert den registrar ni vill använda att gå ut med tydlig information om detta, oavsett om ni har indikerat registraren eller inte. |
God idé med månadsfaktura, skulle verkligen vilja ha det!
Kan precis som Terabyte tänka mig att välja ett företag just pga denna faktor. Angående överföringar (köp eller fsg av domäner) -Varför inte använda bank id, vore ju enkelt för alla.. och mkt snabbare. |
Citat:
Tjoho, då har vi halva inne. ;) Citat:
|
Citat:
Om inte alla ombud man kunde välja finns med, och det inte går att välja på nya domäner, varför ens ha denna "för-indikering"? |
Citat:
|
Jonathan, tack för ett bra klargörande svar.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:10. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson