![]() |
Såg precis här på forumet att surftowns annons är felstavad. Hur fan lyckas dom?
"Gratis webbhotell i 3 månadar" http://www.webmasternetwork.se/f7t28262.html (annonsen finns här om den inte byts ut med nåt script). Helt värdelöst ämne att starta tråd kring, men jag är nyfiken på vad det är för puckon som misslyckas med att göra annonser av detta slag, och hur man som annonsköpare inte kvalitetskontrollerar innan man börjar använda annonsen ifråga. Apple hade ju en liknande grej för några år sedan också.... Jag suckar. :) Förvisso skulle det kunna vara ett intressant knep för att folk ska reagera och komma ihåg annonsen. Även det att folk visar upp annonsen och sprider den vidare som jag gör nu - men man framstår ju som ett ärkenöt så det känns ju inte sådär jätteskönt att visa upp en sådan sida mot sina potentiella kunder. edit: såhär ser den ut: http://www.deserveit.se/dump/kass-annons-surftown.jpg |
Surfotown är väl danskt, kan ju förklara varför man brister lite i svenk rättstavning.
|
Citat:
|
Det är inte lätt för svenskar att göra rätt heller. Många har till exempel problem med de/dem.
|
Citat:
Dig = dej Är = e Används ofta här på forumet också. På tal om det... på gymmet där jag tränar så har dem en projektor med projektor duk framför dem som cyklar osv.. Bakom den projektor duken står det nått (Kommer inte ihåg vad nu) som dem stavar dig med "ej" alltså "dej" står det. Stör mig nog varje gång på det :ph34r: |
spelar väl ingen större roll att det är felstavat, det är värre att formuläret på andra sidan länken inte fungerar:
Application Error An error was encountered and tech support was notified. Please try again or if the error persists contact our Support Department. Sorry for the inconvenience. |
Citat:
|
De blev ju åtminstone uppmärksammade genom felstavningen - reklam?
|
Citat:
Dig = dej Är = e Används ofta här på forumet också. På tal om det... på gymmet där jag tränar så har de en projektor med projektorduk framför dem som cyklar osv.. Bakom den projektorduken står det något (kommer inte ihåg vad nu) som de stavar dig med "ej" alltså "dej" står det. Stör mig nog varje gång på det. --------------------------- Förövrigt så är det helt ok att skriva dej istället för dig och dom istället för de eller dem. Det är talspråkligt och kanske inte helt optimalt, men det är många gånger bättre än att skriva fel. Det är en majoritet som inte kan skilja på de och dem, så du är inte ensam. Ett litet "trick" är att byta ut de och dem mot vi och oss i en mening. Där du kan säga vi så ska det alltid vara de och där du kan säga oss ska det alltid vara dem. Edit: Ibland så stöter man på meningar där det varken fungerar att säga vi eller oss. Då ska det alltid vara de. |
fyi.. Det är (var) typiskt Göteborgskt att stava ordet Mig som Mej / Dig som Dej.. Ungefär som norrlännigar skriver int för inte.
|
Tycker det är ganska hårt att kalla någon eller några för puckon på grund av en felstavning.
|
Citat:
Personligen så tycker jag att "pucko" är ett för milt uttryck för att beskriva den här typen av inkompetens. Även ett pucko klarar av att öppna en texteditor såsom Word för att kontrollera stavningen. Det krävs en slarver för att lyckas med den här typen av misstag. Jag skulle föredra att anställa ett pucko framför en slarver. Ett pucko kan läras upp till att utföra enkla arbetsuppgifter helt felfritt. Det kan man aldrig lära en slarver. Nåja, alla slarvar vi ibland. Så det är väl inte schyst att döma ut någon på ett enda misstag. Men det är skillnad på att slarva privat när man t ex skriver på ett forum och att slarva professionellt när man författar en reklamslogan... Nu kanske det var arbetsgivaren som gav designern en spec med en felstavad slogan och denne gjorde bara som han blev tillsagd. Det här får mig att tänka på en av de första porslinsserviserna som anlände till Sverige med några av de första ostindiefararna. På ena sidan av kopparna så finns beställarens adelsmärke tecknat (som brukligt på serviser vid den här tiden). Men på andra sidan står det att läsa: "Idag var mor argare än vanligt". Den nitiske hantverkaren gjorde som han blev tillsagd. Problemet var bara att dottern i familjen gjort anteckningar till sin dagbok på teckningens baksida, innan den skickades iväg till Kina :). Grunden för ett bra utfört arbete är alltid en välskriven specifikation. |
Det är ju lite svårt att veta den exakta orsaken till detta, men om jag skulle ta uppdraget att göra en sån här banner så skulle jag absolut stå för att jag var en jubelklåpare om jag levererade den med ett stavfel då det totalt handlar om mindre än 10 ord. Sen ska som sagt någon ansvarit mottagare också ha samma nedlåtande titel för att annonsen inte ens blivit riktigt läst innan den började användas.
Men nu kanske det är så att surftown har gjort någon snållösning och bett någon på supportavdelningen att slänga ihop en banner och lägga ut på nätet (skulle inte förvåna mig alls), då är det ju inte samma sak kanske, men ansvarig person på firman är fortfarande ett pucko som inte anlitade en komptent arbetare. |
Citat:
|
Citat:
tror dock att detta hander ratt sa manga om ni kollar har sa kan ni fa se nagra andra exempel, problemet ar att online e sa mycket billigare an offline sa darfor hander detta ratt sa ofta, hur manga ganger om dan far inte ni ett email som e felstavat eller anu vare missat en bild osv... (forlat for mina felstavningar har, behover ej nagra kommentarer om dom ;)) |
Haha, vilken uppståendelse för ett stavfel! :)
Jag är själv lite av en "språknazi" ibland, speciellt gällande särskrivningar, men någon måtta får det väl ändå vara? Att kalla folk för saker för något sådant här, tycker jag extremt osmakligt och oprofessionellt. Eller ska vi börja kalla våra kolleger/konkurrenter för inkompetenta puckon? Låter knappast som en konstruktiv och rolig miljö, och verkligen ingenting som jag anser hör hemma på WN. "Problemet" låg i att killen som gör våra banners är dansk, och han får de svenska översättningar från en av oss svenskar som jobbar på Surftown, bl.a. mig. Just detta stavfel var helt enkelt en miss i korrekturläsningen av oss. Som ni kan se, så är det åtgärdat nu... Så tack för att ni uppmärksammade det åt oss! ;) Det är alltså ingen slumpmässigt vald person på supporten som gör våra banners, utan vi har en väldigt duktig grafiker som gör detta arbetet. Och jag förstår verkligen inte hur man kan gå till attack och kalla någon för ett pucko och en inkompetent arbetare, på grund av att man missat en(1) bokstav i en banner, som dessutom ändras/uppdateras/byts ut relativt ofta... Då har man lite väl höga krav, och en usel social kompetens. |
Citat:
|
Citat:
Men idag så skulle jag nog säga att din förklaring håller bättre.. OT2: stog istället för stod, är för övrigt ett felstavat ord som jag tycker ser fult ut. |
Är det verkligen grammatiskt korrekt att skriva "pröva nu" och inte "prova nu"? Det känns ju helt skandalöst det här! :)
|
Citat:
Vår fagra dialekt passar tydligen inte er storsvenskar. Men vi har i varje fall inte isbjörnar på vägarna... DET är skandalöst om något! Vägarna är till för traktorer och rullebörar! |
Citat:
Man tjänar ingenting på att försvara sig när man har slarvat. Själv tänkte jag precis köpa den här boken. Jag tror att det är väldigt bra läsning. Är grafikern dansk så faller väl ansvaret på er här i Sverige. Men du har säkert någon bra bortförklaring till varför det ändå inte är ditt fel. :P Jaja, det är ett litet stavfel i en banner. Så jag håller med om att vi överreagerar. Men det blir lätt så här när människor med usel social kompetens har tråkigt på jobbet... Eftersom vi inte kan tjafsa med våra jobbiga kunder så får vi avreagera oss genom att tjafsa om småsaker på WN istället :). |
Citat:
Angående ditt boktips, tack för det, men... Citat:
För övrigt är det inte ett försvarstal på något vis, jag tyckte bara det var otroligt onödigt och oprofessionellt att gå så pass långt. Vi har inte på något vis försökt "mörka" vårt misstag, och vi har inga problem att stå för det. |
"Pröva" fungerar utmärkt. :)
jgabor: Nu ska vi inta ta "pucko" så hårt... Jag menar inte att någon är en dålig människa eller fel man att göra jobbet. Däremot har någon gjort ett ganska stort fel i min mening. Om jag skulle anlita folk för att producera och presentera en banner som ska visas för, låt säga hundratusentals potentiella personer så skulle jag dela ut en utskällning för att 10% av orden är felstavade. Du verkar dock väldigt vettig för att jobba hos surftown, tänk om er support och supportledning hade hållt samma klass. Jag trodde inte ens att Surftown vågade vara representerade på det här stället, men det var ju ett glädjande besked. :) No offence verkligen, men reaktionen var ur ett rent professionellt perspektiv. Om någons 11-åriga dotter hade gjort bannern så vore naturligtvis inte pucko en passande titel (inkompetent hade däremot passat bra) - men om någon tar betalt för att göra en banner så ska den vara rättstavad om det bara är 10 enkla ord. Om nu bannermakaren fick felstavade uppgifter och inte hade möjlighet att kritisera (pga begränade språkkunskaper) så är det svensken som skrev texten, och den eventuella svensken som godkände leveransen som gjorde fel, och där skulle jag stå för att jag var ett pucko om jag vore ansvarig. :) Om man är så överbelastad att man inte hinner granska en banner i 10 sekunder så klämmer skon på något annat ställe. Sen har vi inte gjort en lika stor grej av detta som det kanske uppfattas som. WN är ett forum och folk skriver när de inte har något bättre för sig. Att det sedan blir 25 svar är ju bara för att det är många som har en minut till övers. Kul att du svarade iaf, fortsätt göra ett bra jobb! Peace |
Felskrivning i en banner var en väldigt smart marknadsföringstrategi. Jag skulle nog hellre ge felstavaren en tårta än en utskällning :)
Alla gör felstavningar ibland, men det ska naturligtvis normalt inte förekomma i en banner. Men hur många av er hade lagt märke till bannern om det inte varit för felstavningen? Och nu sitter ni dessutom och läser en tråd och en massa meningslös text om bannern... Citat:
Er webbhotellssida: Citat:
- mellanslag efter kommatecken - liten bokstav på "föreningar" - särskrivning (Trafik tunga hemsidor!?), - FTP KONTON i versaler + denna rad i annat teckensnitt än övrig text. - särskriv "12mån" under Avtalslängd Denna sidan korrekturläste jag gratis. (ni kan få ett bra pris på övriga sidor) ;) |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Denna tråd måste vara en en besserwissers våta dröm.
|
Citat:
|
Citat:
|
Holy crap.. hur tusan stötte jag på den här tråden då? har ju inte sökt i wn idag..
Kanske kan vara läge att låsa då, eftersom den är säkerligen ganska orelevant idag. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:55. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson