WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Internetworld utser årets bästa webbhotell (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28149)

Henrik 2008-03-25 08:24

FS Data vinner matchen, utan att vara bäst på något, Levonline och One.com rekommenderas tillsammans med Binero.

Intressant i år är att tillgängligheten testats i högre grad, och att vi får se hur många aktiva servrar respektive webbhotell har.

I övrigt ganska intetsägande, som vanligt.

Läs hela testet på:
http://internetworld.idg.se/2.1006/1.151606
(komplett med reklambanner för FS-Data)

Qo-naq 2008-03-25 09:03

Är inte FS Data IDG's största annonsör? <_<

jonny 2008-03-25 09:17

Jo, och hur man vilseleder kunder verkar inte heller spela någon roll i testet. Inte sepcifikt riktat mot FS-Data.

StefanBergfeldt 2008-03-25 10:39

Jag vill inte på något vis påstå att FS-data har köpt resultatet.
Jag vill inte heller på något vis påstå att FS-data inte har förtjänat resultatet.

Däremot förstår jag om man från IDG's sida är försiktig med att uttala sig kritiskt mot det företag som annonserar mest.

Dessutom vill jag ifrågasätta trovärdigheten i ett test där en av aktörerna annonserar så mycket.

Jag vet inget om vilka webbhotell som är bra, så jag vill absolut påpeka att detta inte alls är kritik mot FS-data.

Björklund 2008-03-25 10:49

Citat:

Originally posted by jonny@Mar 25 2008, 10:17
Jo, och hur man vilseleder kunder verkar inte heller spela någon roll i testet. Inte sepcifikt riktat mot FS-Data.
Hur menar du?

jonny 2008-03-25 11:06

Ett par av de testade företagen är ökända för "fri trafik", för att ha stängt ner sidor eller för att skicka fakturor år efter år trots uppsagda avtal. Finns en del fula fiskar med i testet.

Att sedan testa de största ombuden för IIS verkar lite skumt. Kanske kan man till och med ge bättre service om man inte är ombud och inte behöver krångla med IIS hälften av tiden...

DudeRille 2008-03-25 12:33

Någon som testat FSDATA och säga hur bra dem egentligen är?

Jonathan P 2008-03-25 13:20

Citat:

Originally posted by DudeRille@Mar 25 2008, 13:33
Jag har testat FS-data i ett antal projekt och de är bra. Dock är de ju dyrare än resten.

Man får vad man betalar för antar jag...

kers 2008-03-25 14:00

Citat:

Min erfarenhet: inga problem så länge du är kund hos dom men så fort du vill gå vidare börjar problemen.

Jag skulle för några år sen flytta ett gäng webplatser till en egen server. När vi efter en god tid lyckades få FS-Data att ge oss kontrollen över företagets domäner (.nu där dom var tech-kontakt och var reggade genom deras dåvarande egna registrarsetup) så fortsatte räkningarna att dimpa ner. Påminnelser och inkasso-hot in absurdum ..

Dennis Holm 2008-03-25 14:14

detta finner jag udda.. (läser fortfarande guiden).
Citat:

Tydlig beställningsfunktion
En tydlig beställningsfunktion
krävs för att kunder enkelt
ska förstå vad de beställer och jämföra olika aktörer. En tydlig
förvarning om beloppet som hamnar på fakturan är ett krav år 2008. Vi uppmanade i synnerhet Telia, men även Internet.se, FS Data och Ballou (som inte är med i årets test) att bättra sig.
fall: Den värsta boven, Telia, har inte bättrat sig för fem öre och inte heller FS Data har förbättrat beställningsprocessen.

om FS data inte har fixat något så viktigt och "krav" som de skriver..
hur kan de då vinna?
konkurrenterna måste ju göra andra grava fel då..
nu ska jag läsa klart men tyckte det där verkade udda..

MrMike 2008-03-25 14:39

Btw..
Det kanske skulle varit något för WN.. att ha en egen tävling där man utser åter webbhotell?. Det borde kunna bli ännu mer prestigefullt än IWs..

Internet Sweden 2008-03-25 14:41

Jag väljer medvetet att inte lägga någon åsikt om specifikt företagen i testet (eftersom jag kommer ihåg hur det gick förra gången jag gjorde det). Men som jonny skriver, så finns det en hel del att fundera över hos en del av företagen.

..det finns ju företag i testet som pysslar med en variant av "DROA" också..
(dvs skickar fakturaliknande "erbjudanden" om att dom "måste" förnya sin com, net eller org-domän för att inte riskera att den förfaller ..till konkurrenters kunder)

side 2008-03-25 14:58

deras upptid är kanske bra men deras sida suger och sen använder man inte domannamnet till ftp n utan en massa siffror . fsdata.se
massa små saker som man stör sig på.

Gustav 2008-03-25 15:45

Citat:

Jag har aldrig haft något webbhotell hos FSdata, men jag har haft både colo-server och VPS. Colo-servern hade flera dagars downtime åt gången och FSdata hade alltid den ena eller andra ursäkten (strömavbrott, avklippt kabel, mm). Till VPSén fick de aldrig min mail att fungera som den skulle. Bara 8 av 10 mail som skickades till mig kom fram. Det tog dock ganska lång tid innan de ens ville erkänna att det fanns ett problem. När de väl hade hittat felet så fungerade mailen i två veckor. Därefter slutade den att fungera igen.

Jag har svårt att se varför de skulle vara bäst på webbhotell när de enligt min mening är sämst på colo och vps.

JonathanS 2008-03-25 18:16

Ett stort grattis till Fredrik & C:o på FS Data! Vårda nu titeln väl, nästa år kommer vi plocka åt oss den ;)

Spindel 2008-03-25 18:38

Citat:

Originally posted by JonathanS@Mar 25 2008, 18:16
Ett stort grattis till Fredrik Vårda nu titeln väl, nästa år kommer vi plocka åt oss den

Är det Von Anka som talar? ;)

daniel_lantz 2008-03-25 18:54

Citat:

Ett stort grattis till Fredrik & C:o på FS Data! Vårda nu titeln väl, nästa år kommer vi plocka åt oss den
Var inte så säker på det Jonathan, vi är med i matchen också ;-)

Mortekai 2008-03-25 19:16

Nästa år kniper jag titeln :P

JonathanS 2008-03-25 22:55

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel
Är det Von Anka som talar?

VonAnka talar inte längre. Snart förstår ni varför.

Citat:

Ursprungligen postat av daniel_lantz
Var inte så säker på det Jonathan, vi är med i matchen också ;-)

Ni och er IP-adress (singular)? ;) Vi får väl se..

Conth 2008-03-26 09:15

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav
Citat:

Ursprungligen postat av DudeRille

Jag har aldrig haft något webbhotell hos FSdata, men jag har haft både colo-server och VPS. Colo-servern hade flera dagars downtime åt gången och FSdata hade alltid den ena eller andra ursäkten (strömavbrott, avklippt kabel, mm). Till VPSén fick de aldrig min mail att fungera som den skulle. Bara 8 av 10 mail som skickades till mig kom fram. Det tog dock ganska lång tid innan de ens ville erkänna att det fanns ett problem. När de väl hade hittat felet så fungerade mailen i två veckor. Därefter slutade den att fungera igen.

Jag har svårt att se varför de skulle vara bäst på webbhotell när de enligt min mening är sämst på colo och vps.

Har använt (och använder) FS Data både som webhotell och CoLo och har bara bra erfarenheter. Dock är dom - som påpekat - inte billigast.

Decibel 2008-03-26 09:32

Resultatet och vinnaren var ju faktiskt rätt otippad.

Nä... nog behövs det någon annan form för att bedöma och utse Sveriges bästa webbhotell alltid.

En fristående organisation/förening vore nåt, likt den som återfinns för domännamnen.

Henrik 2008-03-26 09:48

Citat:

Originally posted by Decibel@Mar 26 2008, 10:32
Nä... nog behövs det någon annan form för att bedöma och utse Sveriges bästa webbhotell alltid.
En fristående organisation/förening vore nåt, likt den som återfinns för domännamnen.

Och jag tycker personligen inte att "bästa webbhotell" ens är en titel som borde finnas. Krav och behov skiljer sig vida åt, så det borde snarare handla om att utse ett eller två-tre starkt rekommenderade alternativ inom olika kategorier. Eller något i den stilen. Det skulle säga betydligt mer.

SimonP 2008-03-26 10:28

Dom baserar hela bedömingen av driftsäkerheten på Pingdoms resultat, är Pingdom så pass bra alltså?

Jonas 2008-03-26 10:32

Kan ju verkligen inte påstå att IW's test är helt oberoende.
Sedan så står det inte hur länge testet har pågått, upptid kan vara bra över en dag eller över en månad.

Pingdom 2008-03-26 12:35

Citat:

Originally posted by SimonP@Mar 26 2008, 11:28
Dom baserar hela bedömingen av driftsäkerheten på Pingdoms resultat, är Pingdom så pass bra alltså?
Det är andra året som IW låter oss på Pingdom mäta tillgänglighet för webbhotellen. Både förra året och i år har en helt separat mjukvara använts för att validera våra siffror, resultaten bekräftar att våra tjänster ger korrekt resultat.

Som vi tidigare skrivit så kontrolleras även all nertid alltid från minst två servrar innan den blir klassad som nertid. Förutom detta så görs samtliga tester med beprövad mjukvara.

Samtliga webbhotell har testats med samma mjukvara från samma servrar, vilket innebär att resultatet är direkt jämförbart mellan webbhotellen.

Vi hoppas att vi lyckades svara på din fråga, samtidigt som vi fick möjligheten att beskriva just varför våra siffror är helt korrekta.

guran 2008-03-26 20:04

Pingdom, är epostservrarna också testade hos samtliga webbhotell i testen?

Tyrberg 2008-03-26 20:40

Det intressanta är ju att det var flera webbhotell som vann fler kategorier än FS om jag inte mins fel.

Tycker att det är lite dumt av IDG att inte skriva ut poängen för varje del så att vi kan se svart på vitt. Nu blir det snarare att de hittar på en slutsatts i slutet som de lika gärna kunnat ta utan "deltävlingarna"...

Pingdom 2008-03-26 21:37

guran: E-postservrarna är också testade.

Excel med all data:
http://internetworld.idg.se/polopoly...est%202008.xls

Dokument, så testades driftsäkerheten:
http://internetworld.idg.se/polopoly...sakerheten.doc

Alpha 2008-03-27 01:48

Jag ska vinna nästa års Webhotells-test.

Har planer på att starta upp ett nytt hotell på mina 50-pack 133mhzare plus lägga cirka XX miljoner SEK på reklam hos IDG. Muhah..

Det räcker väl? ^^

Närå, detta test stämmer nog.

(inte)

EDIT: Förresten, jag trodde Loopia gav mer cash för marknadsföring hos IDG?? :lol: Det kanske var förut iofs.. kom dem inte etta då!? lol, förlåt.

smultronpuss 2008-03-27 11:16

Citat:

Originally posted by JonathanS@Mar 25 2008, 18:16
Ett stort grattis till Fredrik & C:o på FS Data! Vårda nu titeln väl, nästa år kommer vi plocka åt oss den ;)
Hakan ute som vanligt, får mig alltid att le när jag ser sådant!
Snart står du och eldar på massorna som Birgersson..

ziggytoxic 2008-03-27 16:05

Citat:

Originally posted by Decibel@Mar 26 2008, 10:32

Instämmer till fullo, Internetworlds test är ett skämt och om dom hade varit något så när seriösa så hade dom låtit en oberoende 3:e part göra testet.

Man kanske borde starta en oberoende förening som granskar Internetworlds tester... :)

ToBad 2008-03-30 13:03

Var det inte förra året som Internetworld utsåg FS Data till testvinnare där resultate fanns att studera i ett stort uveklingsbart annonsblad från FS Data.

objx 2008-04-01 15:01

Citat:

Originally posted by ToBad@Mar 30 2008, 13:03
Var det inte förra året som Internetworld utsåg FS Data till testvinnare där resultate fanns att studera i ett stort uveklingsbart annonsblad från FS Data.

I såna fall har dom upprepat den prestationen i år, för nu får man plocka fram testresultatet genom att veckla upp en dubbelsidig annons från FS Data där man påminns om att FS Data's servrar körs på el genererade av orkaner :)

Conth 2008-04-01 16:26

Citat:

Ursprungligen postat av objx
Citat:

Ursprungligen postat av ToBad

I såna fall har dom upprepat den prestationen i år, för nu får man plocka fram testresultatet genom att veckla upp en dubbelsidig annons från FS Data där man påminns om att FS Data's servrar körs på el genererade av orkaner :)

Känns som mindre smart. Jag läste hela tidningen utan att hitta själva testresultatet. Jag fattade inte att resultatet låg inuti FS data reklamen (trodde det var en del av reklamen)... :rolleyes:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson