WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Crystone co-location nere? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28114)

robertsson 2008-03-22 18:28

Min co-location server som står hos Crystone slutade svara kl 17.41.

Nån mer som har utrustning hos Crystone som har problem, eller är det bara min server?

patrikweb 2008-03-22 18:37

Är flera vad jag har hört som har problem.

Dennis Holm 2008-03-22 18:59

dom har inte support man kan ringa?

robertsson 2008-03-22 19:03

Visst har dom det:

Kundtjänst
08 - 506 77 150
Vardagar: 08.00 - 23.00
Helger: 09.00 - 16.00

patrikweb 2008-03-22 19:07

Dom måste väl ha någon 24/7 med.

Dennis Holm 2008-03-22 19:09

provat o göra en support ticket eller "kontakta kundtjänst" via support sidan?

robertsson 2008-03-22 19:39

nätfel tydligen...

skymning 2008-03-22 19:51

Vilken hall gäller det?

robertsson 2008-03-22 20:13

Liljeholmen ja, ska vara löst nu.

JLE 2008-03-22 23:52

Ja, har också haft problem till och från med Crystone Co-Lo Liljeholmen. Som längst över en timme tror jag

JLE 2008-03-23 16:18

De var tydligen utsatta för en DDoS-attack

clonix 2008-03-23 20:26

JLE .. Vid sånna påståenden får du gärna uppge en källa! :)

wooper 2008-03-24 08:27

Citat:

Originally posted by clonix@Mar 23 2008, 21:26
JLE .. Vid sånna påståenden får du gärna uppge en källa! :)
Prova Crystone's driftinfo vettja.

robertsson 2008-03-24 09:34

Nätstörningar Tidpunkt: 2008-03-22 19:11:38
Kortfattat: Vi upplever för närvarande nätstörningar i Liljeholmen, Stockholm. Våra tekniker arbetar på att lösa problemen.
Problemet avhjälptes strax efter kl 20.

Inte ett ord om DDos-attacker.
För övrigt kom infon upp 19:11 och driftavbrottet inträffade 17:41, d.v.s. ganska exakt 90 minuter för att komma ut med info. Dålig stil.

patrikweb 2008-03-24 15:26

DDoS lär det inte ha varit, då en av deras routrar svarade ICMP unreachable om jag minns rätt.

Alltså att en länk var död eller en annan router/switch hade dött, visst så kan ju utrusstningen dött pga en ddos men då kan det inte vara så vettig utrusstning dom kör om den dör helt.

JLE 2008-03-24 15:35

clonix: Var deras support som svarade det på mail.

wooper 2008-03-24 16:46

Citat:

Originally posted by robertsson@Mar 24 2008, 10:34
Kortfattat: Vi upplever för närvarande nätstörningar i Liljeholmen, Stockholm. Våra tekniker arbetar på att lösa problemen.

För övrigt kom infon upp 19:11 och driftavbrottet inträffade 17:41, d.v.s. ganska exakt 90 minuter för att komma ut med info. Dålig stil.

Dålig stil och dålig stil.

Upptäcker man ett problem är inte prioritet nummer ett att uppdatera driftinfon. Tror man sig dessutom kunna avvärja prolemet relativt snabbt väntar man med att uppdater.
Har man heller ingen aning om vad som orsaker problemet brukar man inte heller uppdatera :)

Norman 2008-03-24 16:55

Citat:

Ursprungligen postat av wooper
Citat:

Ursprungligen postat av robertsson

Dålig stil och dålig stil.
Upptäcker man ett problem är inte prioritet nummer ett att uppdatera driftinfon. Tror man sig dessutom kunna avvärja prolemet relativt snabbt väntar man med att uppdater.
Har man heller ingen aning om vad som orsaker problemet brukar man inte heller uppdatera

Jag håller inte med. Jag tycker man ska lägga ut driftinfo, annars tror kunderna att man inte har koll på läget eller bara vill sopa sakerna under mattan.

Dock är man inte helt ofelbar på den punkten heller. När det varit riktigt hektiskt har man inte kunnat göra driftinfouppdateringarna lika snabbt som vanligt.

nordiz 2008-03-24 17:46

Självklart är ett mål från Crystones sida att lägga upp driftinformation så fort som möjligt. Aktuell driftinformation går att läsa via http://customer.crystone.net

Vid det här tillfället dröjde det tyvärr ett tag innan driftinformationen kom ut då alla jourhavande tekniker jobbade med att lösa problemet. Så fort första teknikern fick en sekund över så lades driftinformation ut.

Vi på Crystone jobbar hårt på att hålla vår driftinformation uppdaterad så bra som det går. Oftast läggs driftinformation ut direkt när problemet är identifierat.

Alla kunder med serviceavtal (tecknas separat via tecknandet av en tjänst från Crystone) kunde ringa jouren och få löpande information den vägen.

Vår jour finns tillgänglig 24/7, året runt för kunder med serviceavtal och vi har självklart monitorering på alla våra tjänster, så felanmälan direkt till vår jour är sällan (eller aldrig) nödvändig.

robertsson 2008-03-24 19:36

Citat:

Originally posted by nordiz@Mar 24 2008, 17:46
Självklart är ett mål från Crystones sida att lägga upp driftinformation så fort som möjligt. Aktuell driftinformation går att läsa via http://customer.crystone.net
Vid det här tillfället dröjde det tyvärr ett tag innan driftinformationen kom ut då alla jourhavande tekniker jobbade med att lösa problemet. Så fort första teknikern fick en sekund över så lades driftinformation ut.
Vi på Crystone jobbar hårt på att hålla vår driftinformation uppdaterad så bra som det går. Oftast läggs driftinformation ut direkt när problemet är identifierat.
Alla kunder med serviceavtal (tecknas separat via tecknandet av en tjänst från Crystone) kunde ringa jouren och få löpande information den vägen.
Vår jour finns tillgänglig 24/7, året runt för kunder med serviceavtal och vi har självklart monitorering på alla våra tjänster, så felanmälan direkt till vår jour är sällan (eller aldrig) nödvändig.

Varför ska det krävas ett SERVICEAVTAL för att får reda på att felet ligger hos Crystone??? Bland det absolut dummast jag hört! IDIOTI!

Hur ska jag som kund på en helgkväll kunna veta var felet är eller hur jag ska aggera om supporten har stängt och driftinfo uppdateras ej?

MYCKET MYCKET DÅLIGT!

För övrigt måste ni ha fått X samtal till detta hemliga journummer som tog eran tid, då måste det vara smidigare att EN tekniker offrar 120 sekunder EN gång till att uppdatera driftinfo. Allt låter som dåliga ursäkter för dåliga rutiner!

Varför inte göra som andra och ge journummer till alla och ta betalt av dessa som saknar avtal om åtgärder måste vidtas?

/Micke som i veckan flyttar ut servern från crystone.

KryptoniT 2008-03-24 22:34

Citat:

Ursprungligen postat av robertsson
Citat:

Ursprungligen postat av nordiz

Varför ska det krävas ett SERVICEAVTAL för att får reda på att felet ligger hos Crystone??? Bland det absolut dummast jag hört IDIOTI
Hur ska jag som kund på en helgkväll kunna veta var felet är eller hur jag ska aggera om supporten har stängt och driftinfo uppdateras ej?
MYCKET MYCKET DÅLIGT
För övrigt måste ni ha fått X samtal till detta hemliga journummer som tog eran tid, då måste det vara smidigare att EN tekniker offrar 120 sekunder EN gång till att uppdatera driftinfo. Allt låter som dåliga ursäkter för dåliga rutiner
Varför inte göra som andra och ge journummer till alla och ta betalt av dessa som saknar avtal om åtgärder måste vidtas?
/Micke som i veckan flyttar ut servern från crystone.

Haha! Kan inte annat än att hålla med dig! Det där var nog bland det dummaste uttalandet jag sett ifrån Crystones sida. Skulle vilja säga: Gör om gör rätt! Fast det går ju inte direkt :).

patrikweb 2008-03-24 22:48

Är dåligt att inte ha någon 24/7 för alla, om felet ligger hos leverantören så bör man kunna kontakta dom för att få status.

Även om man inte har någon status eller info så kan man ändå skriva att det är nere och mer info kommer senare på driftinfo.

Frågan är ju även hur snabbt det dröjde innan Crystone var på plats eller fick veta om avbrottet.

clonix 2008-03-24 23:51

Vadå robertsson är du inte sugen på att teckna ett separat "Serviceavtal"?
Nää skämt åsido det börjar likna hmm jag vet inte vad...

Just när det gäller driftinfo så har jag hittils inte hittat ett enda hotell
som kunnat sköta det på rätt sätt!
Varför har man en driftinfo-sida om man inte uppdaterar den NÄR något händer?

Dyker en server och drar ner en handfull av mina sidor som drar in 4 siffrigt belopp/dygn så vill jag veta vad som händer i princip OMEDELBART!

Att senare eller nästa dag få reda på att "Server kalle kula fick ingen ström
igår så den tog semester våra tekniker var snabbt på plats!"

Tro mig jag vill inte ens veta att teknikerna "var snabbt på plats"
eftersom den information är helt j-vla totalt värdelös!!!!.

"Det är väl bättre att åtgärda problemet först och sen uppdatera driftinfo"
Är en ursäkt jag inte ens bjuder 5 röda öre för...

Fixa rutiner så att någon tittar på vad som har gått fel och någon sköter kundkontakt
och driftinfo.

"Jaa nää men DET går inte förstår du .....då krävs ju personal!!!"

Jaha? Sluta sälj webhotellsutrymme/tjänster för godispengar,
ta bra betalt och se till att ha en mycket god kundkontakt.

:)

PRQ 2008-03-25 04:02

De här rutinerna verkar fungera ganska bra:
1. Snabbt ut med info om ATT något är fel, och beroende på hur pass mycket man vet en mer eller mindre grogv uppskattning om hur lång tid åtgärdande kommer ta etc.
2. Uppdatering med mer info efterhand när man vet mer.
3. Slutligen info när det är fixat.
Och under/efter pågående fel är givetvis alla välkomna att ringa utan att ha tecknat något "serviceavtal" för att få detta hemliga telefonnummer med exakt ... vad? Extra-uppdaterad driftinfo? Driftinfo på tekniskt språk istället för supportapa?

Visst ska högsta prio alltid vara att åtgärda felet, men hur mycket tid tar "Störningar på viss trafik på grund av stor DDoS-attack, beräknas vara avhjälpt inom 10min" att skriva samt klicka på magiska "Skicka"- eller "Publicera"-knappen, och vad uppskattar kunder mest - 10 sekunder snabbare fellösning än att veta vad som händer under TVÅ (?!) timmar?

(Visst kan det vara störande när telefonen ringer stup i kvarten medan man försöker jobba, men det är något man får ta som ISP)

Björklund 2008-03-25 05:21

Citat:

Originally posted by PRQ@Mar 25 2008, 05:02
(Visst kan det vara störande när telefonen ringer stup i kvarten medan man försöker jobba, men det är något man får ta som ISP)
För någon vecka sedan kunde man läsa att en kund ringt er och frågat om ni hade tid att svara på frågor.
Då fick kunden svaret att de inte hade tid och att kunden skulle ringa upp i morgon och sen la ni på luren....

Det finns troligen ingen som är felfri.

Jag tror säkert Crystone menar väl att att de försöker lägga upp driftinfo så fort de kan men att de inte nådde fram hela vägen denna gången. Är det rimligt att alla kunder som inte betalar för deras jour får ringa dem 24/7?

DudeRille 2008-03-25 06:02

Citat:

Ursprungligen postat av jonasb76
Citat:

Ursprungligen postat av PRQ

För någon vecka sedan kunde man läsa att en kund ringt er och frågat om ni hade tid att svara på frågor.
Då fick kunden svaret att de inte hade tid och att kunden skulle ringa upp i morgon och sen la ni på luren....

Källa tack?

robertsson 2008-03-25 07:01

Citat:

Ursprungligen postat av DudeRille
Citat:

Originally posted by -jonasb76@Mar 25 2008, 06:21
Citat:

Källa tack?

Jag vet inte vad Jonas menar men detta har hänt mig hos Crystone senast jag ville komma åt min server. Jag ringde supporten och blev hänvisad till att maila och när mailet inte besvarats inom 48 timmar, började jag ringa företagsledningen. Jag har för mig jag skapade en tråd på WN om detta.

Och mina problem med Crystone började egentligen samma minut som jag blev kund, blev lovad IP-adress och komma igång inom 24-48 timmar. 2 veckor senare hade jag fortfarande inte fått en IP-adress.

Så det är inte första eller andra gången Crystone support har gjort bort sig. Vid alla tre tillfällen jag har haft problem har jag varit i kontakt med en som heter Mats som lovat ta tag i supporten och se till att det blir bättre, inte ett PISS har förändrats. Bara rent skitsnack för att få tyst på kunden. Så i veckan flyttar servern från Liljeholmen till Hammarbyhamnen.

Björklund 2008-03-25 08:20

Citat:

Ursprungligen postat av DudeRille
Citat:

Originally posted by -jonasb76@Mar 25 2008, 06:21
Citat:

Källa tack?

http://www.webmasternetwork.se/f13t27772st30_hl.html

clonix 2008-03-25 09:21

nordiz eftersom du säger...."Vi på Crystone etc....."
Så vore det matnyttigt att veta din roll där....

Är du vaktmästare, tekniker, chef?

PRQ 2008-03-28 11:03

Citat:

Originally posted by jonasb76@Mar 25 2008, 06:21

Det finns troligen ingen som är felfri.

Den engångshändelsen, orsakad av ovan telefonpersonal, är ju dock löst och utrangerad vid det här laget

JonathanS 2008-03-28 13:33

Citat:

Originally posted by clonix@Mar 24 2008, 23:51
som kunnat sköta det på rätt sätt

Med viss reservation för att det är OT/egenreklam: Tada!

Dennis Holm 2008-03-28 13:42

Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:

Ursprungligen postat av clonix

Med viss reservation för att det är OT/egenreklam: http://www.binerodrift.se

var inte hans inlägg mer om att det lider brist på att uppdatering görs när "shit hits the fan" så att säga..
inte timme/timmar efter att något dykt.

JonathanS 2008-03-28 13:53

Citat:

Ursprungligen postat av mervinst
Citat:

Originally posted by -JonathanS@Mar 28 2008, 13:33
Citat:

Ursprungligen postat av clonix

Med viss reservation för att det är OT/egenreklam: http://www.binerodrift.se

var inte hans inlägg mer om att det lider brist på att uppdatering görs när shit hits the fan så att säga..
inte timme/timmar efter att något dykt.

Min tolkning av hans inlägg var att han inte har hittat något webbhotell som uppdaterar sin driftinformation NÄR något händer. Den länk jag postade går till vår helt nya driftinfosida, där ALLT som händer uppvisas tydligt (inklusive historik, kommentarer, förklaringar osv).

Lumax 2008-03-28 14:44

JonathanS: Jag tycker er nya driftinfo-sida är riktigt grym! Hoppas den får leva kvar och att den uppdateras i stor omfattning.

Dennis Holm 2008-03-28 16:02

mr binero :).
vad jag menade var snarare att siter med folks driftinfo siter där man påstår att man alltid uppdaterar snabbt när saker händer är kanske inte så relevant som att bevisa att "dessa uppdaterar sin driftinfo snabbt"..

man ska kanske inte kasta sten i glashus ;).

för övrigt gillar jag starkt er driftinfo sida.
väldigt bra.
gillar er "template" för siterna ni har också.. så mycket att de färgerna och liknande upplägg hade jag på väg till en annan site (inget i samma branch direkt).
dock fick jag göra om den när jag såg er site :P.

htiawe 2008-03-28 16:46

För att fortsätta OT-diskussionen så är det kul att se att Binero satsat på en ny driftinfosida dock sälla rjag mig till många andra som väntar med de riktiga applåderna tills något verkligen har hänt, det är då man ser om ni har det som en driftinfosida eller bara en allmän anslagstavla när ni orkar uppdatera.

För övrigt brukar väl Loopia vara bra på att uppdatera sin driftinfo också?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson