![]() |
Min co-location server som står hos Crystone slutade svara kl 17.41.
Nån mer som har utrustning hos Crystone som har problem, eller är det bara min server? |
Är flera vad jag har hört som har problem.
|
dom har inte support man kan ringa?
|
Visst har dom det:
Kundtjänst 08 - 506 77 150 Vardagar: 08.00 - 23.00 Helger: 09.00 - 16.00 |
Dom måste väl ha någon 24/7 med.
|
provat o göra en support ticket eller "kontakta kundtjänst" via support sidan?
|
nätfel tydligen...
|
Vilken hall gäller det?
|
Liljeholmen ja, ska vara löst nu.
|
Ja, har också haft problem till och från med Crystone Co-Lo Liljeholmen. Som längst över en timme tror jag
|
De var tydligen utsatta för en DDoS-attack
|
JLE .. Vid sånna påståenden får du gärna uppge en källa! :)
|
Citat:
|
Nätstörningar Tidpunkt: 2008-03-22 19:11:38
Kortfattat: Vi upplever för närvarande nätstörningar i Liljeholmen, Stockholm. Våra tekniker arbetar på att lösa problemen. Problemet avhjälptes strax efter kl 20. Inte ett ord om DDos-attacker. För övrigt kom infon upp 19:11 och driftavbrottet inträffade 17:41, d.v.s. ganska exakt 90 minuter för att komma ut med info. Dålig stil. |
DDoS lär det inte ha varit, då en av deras routrar svarade ICMP unreachable om jag minns rätt.
Alltså att en länk var död eller en annan router/switch hade dött, visst så kan ju utrusstningen dött pga en ddos men då kan det inte vara så vettig utrusstning dom kör om den dör helt. |
clonix: Var deras support som svarade det på mail.
|
Citat:
Upptäcker man ett problem är inte prioritet nummer ett att uppdatera driftinfon. Tror man sig dessutom kunna avvärja prolemet relativt snabbt väntar man med att uppdater. Har man heller ingen aning om vad som orsaker problemet brukar man inte heller uppdatera :) |
Citat:
Dock är man inte helt ofelbar på den punkten heller. När det varit riktigt hektiskt har man inte kunnat göra driftinfouppdateringarna lika snabbt som vanligt. |
Självklart är ett mål från Crystones sida att lägga upp driftinformation så fort som möjligt. Aktuell driftinformation går att läsa via http://customer.crystone.net
Vid det här tillfället dröjde det tyvärr ett tag innan driftinformationen kom ut då alla jourhavande tekniker jobbade med att lösa problemet. Så fort första teknikern fick en sekund över så lades driftinformation ut. Vi på Crystone jobbar hårt på att hålla vår driftinformation uppdaterad så bra som det går. Oftast läggs driftinformation ut direkt när problemet är identifierat. Alla kunder med serviceavtal (tecknas separat via tecknandet av en tjänst från Crystone) kunde ringa jouren och få löpande information den vägen. Vår jour finns tillgänglig 24/7, året runt för kunder med serviceavtal och vi har självklart monitorering på alla våra tjänster, så felanmälan direkt till vår jour är sällan (eller aldrig) nödvändig. |
Citat:
Hur ska jag som kund på en helgkväll kunna veta var felet är eller hur jag ska aggera om supporten har stängt och driftinfo uppdateras ej? MYCKET MYCKET DÅLIGT! För övrigt måste ni ha fått X samtal till detta hemliga journummer som tog eran tid, då måste det vara smidigare att EN tekniker offrar 120 sekunder EN gång till att uppdatera driftinfo. Allt låter som dåliga ursäkter för dåliga rutiner! Varför inte göra som andra och ge journummer till alla och ta betalt av dessa som saknar avtal om åtgärder måste vidtas? /Micke som i veckan flyttar ut servern från crystone. |
Citat:
|
Är dåligt att inte ha någon 24/7 för alla, om felet ligger hos leverantören så bör man kunna kontakta dom för att få status.
Även om man inte har någon status eller info så kan man ändå skriva att det är nere och mer info kommer senare på driftinfo. Frågan är ju även hur snabbt det dröjde innan Crystone var på plats eller fick veta om avbrottet. |
Vadå robertsson är du inte sugen på att teckna ett separat "Serviceavtal"?
Nää skämt åsido det börjar likna hmm jag vet inte vad... Just när det gäller driftinfo så har jag hittils inte hittat ett enda hotell som kunnat sköta det på rätt sätt! Varför har man en driftinfo-sida om man inte uppdaterar den NÄR något händer? Dyker en server och drar ner en handfull av mina sidor som drar in 4 siffrigt belopp/dygn så vill jag veta vad som händer i princip OMEDELBART! Att senare eller nästa dag få reda på att "Server kalle kula fick ingen ström igår så den tog semester våra tekniker var snabbt på plats!" Tro mig jag vill inte ens veta att teknikerna "var snabbt på plats" eftersom den information är helt j-vla totalt värdelös!!!!. "Det är väl bättre att åtgärda problemet först och sen uppdatera driftinfo" Är en ursäkt jag inte ens bjuder 5 röda öre för... Fixa rutiner så att någon tittar på vad som har gått fel och någon sköter kundkontakt och driftinfo. "Jaa nää men DET går inte förstår du .....då krävs ju personal!!!" Jaha? Sluta sälj webhotellsutrymme/tjänster för godispengar, ta bra betalt och se till att ha en mycket god kundkontakt. :) |
De här rutinerna verkar fungera ganska bra:
1. Snabbt ut med info om ATT något är fel, och beroende på hur pass mycket man vet en mer eller mindre grogv uppskattning om hur lång tid åtgärdande kommer ta etc. 2. Uppdatering med mer info efterhand när man vet mer. 3. Slutligen info när det är fixat. Och under/efter pågående fel är givetvis alla välkomna att ringa utan att ha tecknat något "serviceavtal" för att få detta hemliga telefonnummer med exakt ... vad? Extra-uppdaterad driftinfo? Driftinfo på tekniskt språk istället för supportapa? Visst ska högsta prio alltid vara att åtgärda felet, men hur mycket tid tar "Störningar på viss trafik på grund av stor DDoS-attack, beräknas vara avhjälpt inom 10min" att skriva samt klicka på magiska "Skicka"- eller "Publicera"-knappen, och vad uppskattar kunder mest - 10 sekunder snabbare fellösning än att veta vad som händer under TVÅ (?!) timmar? (Visst kan det vara störande när telefonen ringer stup i kvarten medan man försöker jobba, men det är något man får ta som ISP) |
Citat:
Då fick kunden svaret att de inte hade tid och att kunden skulle ringa upp i morgon och sen la ni på luren.... Det finns troligen ingen som är felfri. Jag tror säkert Crystone menar väl att att de försöker lägga upp driftinfo så fort de kan men att de inte nådde fram hela vägen denna gången. Är det rimligt att alla kunder som inte betalar för deras jour får ringa dem 24/7? |
Citat:
|
Citat:
Och mina problem med Crystone började egentligen samma minut som jag blev kund, blev lovad IP-adress och komma igång inom 24-48 timmar. 2 veckor senare hade jag fortfarande inte fått en IP-adress. Så det är inte första eller andra gången Crystone support har gjort bort sig. Vid alla tre tillfällen jag har haft problem har jag varit i kontakt med en som heter Mats som lovat ta tag i supporten och se till att det blir bättre, inte ett PISS har förändrats. Bara rent skitsnack för att få tyst på kunden. Så i veckan flyttar servern från Liljeholmen till Hammarbyhamnen. |
Citat:
|
nordiz eftersom du säger...."Vi på Crystone etc....."
Så vore det matnyttigt att veta din roll där.... Är du vaktmästare, tekniker, chef? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
inte timme/timmar efter att något dykt. |
Citat:
|
JonathanS: Jag tycker er nya driftinfo-sida är riktigt grym! Hoppas den får leva kvar och att den uppdateras i stor omfattning.
|
mr binero :).
vad jag menade var snarare att siter med folks driftinfo siter där man påstår att man alltid uppdaterar snabbt när saker händer är kanske inte så relevant som att bevisa att "dessa uppdaterar sin driftinfo snabbt".. man ska kanske inte kasta sten i glashus ;). för övrigt gillar jag starkt er driftinfo sida. väldigt bra. gillar er "template" för siterna ni har också.. så mycket att de färgerna och liknande upplägg hade jag på väg till en annan site (inget i samma branch direkt). dock fick jag göra om den när jag såg er site :P. |
För att fortsätta OT-diskussionen så är det kul att se att Binero satsat på en ny driftinfosida dock sälla rjag mig till många andra som väntar med de riktiga applåderna tills något verkligen har hänt, det är då man ser om ni har det som en driftinfosida eller bara en allmän anslagstavla när ni orkar uppdatera.
För övrigt brukar väl Loopia vara bra på att uppdatera sin driftinfo också? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:42. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson