WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   larm & kameraövervakning!? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28103)

Thomas 2008-03-22 00:51

Behöver nytt larm och kameraövervakning i villan?

Nån som har några tips?

http://www.hus.se/forum/t1557.html

sioustis 2008-03-22 01:00

Securitas/aroundio elr vad fan dom vill kalla sig har vi, fungerar fint ! http://www.securitasdirect.se/hemlarm.4.73...7800013839.html

DudeRille 2008-03-22 07:27

Securitas är ett skämt!
Har inga bra erfarenhet av dem! Iallafall inte av dem som jobbar här.

probe 2008-03-22 10:03

Citat:

Originally posted by Thomas@Mar 22 2008, 01:51
Behöver nytt larm och kameraövervakning i villan?

Nån som har några tips?

http://www.hus.se/forum/t1557.html

Hej!

Jag bor i göteborg och jobbr med att installera kamera och säkerhetssystem.

Vart bor du?

Dennis Holm 2008-03-22 10:56

Citat:

Originally posted by DudeRille@Mar 22 2008, 07:27
Securitas är ett skämt
Har inga bra erfarenhet av dem Iallafall inte av dem som jobbar här.

jag har väldigt bra erfarenheter av securitys i min hemby.
dock var det ett mindre bolag som de köpte upp.
men när vi renoverade och startade en italiensk restaurang för några veckor sedan så kom de in ofta och kollade hur allt stod till.
och de ordnade även ett begagnat larmsystem för en billig peng istället för att sälja på ett nytt o dyrt system.
så nu ringer det hemma hos mig som bor 100 meter bort om någon ger sig på de stora fönster vi har emot kungsgatan ;).
Liknande system ska de även ordna till pizzerian jag delar hus med..
kamera, larm, kopplat till centralen, fjärrlarm.

men thomas kolla hur det är just där du bor/ska ha systemet.
För jag tror det kan vara väldigt lokalt när det gäller personalkompetens och tjänstvilja.
och en väldigt viktig faktor förutom att larmet ska just larma är ju att personal kommer dit fort.
polisen tar timme/timmar ofta..
jag bor mitt emot stationen.. de kom 45 minuter efter att jag ringde och då såg jag att de fanns på stationen ifrån mitt köksfönster när jag ringer...
securitas kom efter någon minut.

JavaBlue 2008-03-22 13:08

Hum... securitas är riktigt snabba, vid strömavbrott (eller att någon klipper kabeln till larmet) ringer de upp för att kolla att allt är OK... Synd bara att de ringer sisådär 3 timmar efter händelsen...

Xamda 2008-03-22 13:40

Någon som kan rekommendera en lösning för "egen " kameraövervakning? Har Securitas Direct (Aroundio Patrol) nu, men jag vill ha egna kameror som övervakar och sparar undan film några dygn så jag kan gå tillbaka efteråt och se vad som hänt.

Någon som snickrat sådana egna system (vill spara filmen till en server över nätet och även kunna kika direkt på vad som händer)?

sioustis 2008-03-22 13:55

Citat:

Originally posted by JavaBlue@Mar 22 2008, 13:08
Hum... securitas är riktigt snabba, vid strömavbrott (eller att någon klipper kabeln till larmet) ringer de upp för att kolla att allt är OK... Synd bara att de ringer sisådär 3 timmar efter händelsen...

3-4 timmar? Knappast, de ringer upp inom 45 sekunder...

sioustis 2008-03-22 13:55

Citat:

Originally posted by Xamda@Mar 22 2008, 13:40
Någon som kan rekommendera en lösning för egen kameraövervakning? Har Securitas Direct (Aroundio Patrol) nu, men jag vill ha egna kameror som övervakar och sparar undan film några dygn så jag kan gå tillbaka efteråt och se vad som hänt.
Någon som snickrat sådana egna system (vill spara filmen till en server över nätet och även kunna kika direkt på vad som händer)?

Min pappa har så på företaget, PM:a mig så jag kommer ihåg att fråga honom så ska du få svar :)

Anders Larsson 2008-03-22 16:18

Det är *gigantiskt* stor skillnad på företagsavtal och privatavtal. Det är knappast ens lönt att jämföra hur det fungerar.

Har haft företagsavtal med både Securitas och Falck/G4S och det har fungerat jättebra. Iaf i Securitas fall är det inte samma väktare som kör på företagslarm som privatlarm.

Edit: Det är nog olika på olika ställen i Sverige iofs. På vissa håll har Securitas tom lagt up privatlarmen på andra vaktbolag.

ChLa 2008-03-22 18:01

Trygga Hem är ett annat bolag som säljer larm...
http://www.tryggahem.se/

Är dock inte säker på om dom har kamera också...

Norman 2008-03-23 19:37

Jag kan själv rekommendera securitas.

Men viktigast är nog att du ska skaffar ett larm från en firma som har larmcentral nära och bilar i området.

Tryggahem kan jag inte säga detta om...

bylle 2008-03-23 19:59

www.bevakningdirekt.se är antagligen bara ett av många företag som säljer nyckelfärdiga lösningar med kameraövervakning via nätet. Vilka fler finns det?

klein 2008-03-23 21:37

Deltaco säljer övervarknings utrustning. Bästa är att ha kameror! Så får man inbrott, så kan man dokumentera.

Vaktbolagen kan inte göra särskilt mycket, dom kan mest åka ditt känna på dörren och kanske fixa lite glasskross. Vanliga väktare har inga befogheter, dom har samma befogheter som vanliga civilister..

Dennis Holm 2008-03-23 21:46

Citat:

Originally posted by klein@Mar 23 2008, 21:37
Deltaco säljer övervarknings utrustning. Bästa är att ha kameror Så får man inbrott, så kan man dokumentera.
Vaktbolagen kan inte göra särskilt mycket, dom kan mest åka ditt känna på dörren och kanske fixa lite glasskross. Vanliga väktare har inga befogheter, dom har samma befogheter som vanliga civilister..

det är sanning med modifiering..
de får göra en form av arrest som betyder att de väntar tills polisen kommer.
dock så avsäger sig deflesta vaktbolag detta för då måste väktarna få mer betalt. så kallat risktillägg.
och väktarna får skriva på papper vad de inte får göra..
securitas har detta som standard för de flesta varianter av väktare de har.

men har man fått sin lapp om man är godkänd väktare så får man göra mer än att tejpa glaskross.. dock gör/får de inte det.

Xamda 2008-03-24 01:31

Det råder en hel del missuppfattningar här om vad väktare får och inte får göra.

De FÅR ingripa och GRIPA en person (ja, eller flera då) som gör sig skyldiga till brott där fängelse kan följa på brottet (vilket är i princip alla brott, med några få undantag. De flesta gör nog också detta om de har en möjlighet. För övrigt FÅR även vem som helst göra det, ett så kallat envarsgripande, under samma villkor.

Skillnaden mellan väktaren och dig är att han åtnjuter ett tjänstemannaskydd och den som ger sig på honom kan åtalas för våld mot tjänsteman och det skall enligt lagen straffas hårdare. Han har alltså ett bättre skydd än du.

Jag har personligen varit med om ganska många tillfällen där väktare gripit gärningsmän och jag vet att det inte brukar vara så att väktare backar om det inte finns särskild anledning till det.

Jag skulle tro att den stora nackdelen är att de inte hinner fram innan det är för sent, vilket givetvis är samma problem som polisen har, men i större omfattning då de inte har samma resurser. Det finns ju väldigt många fler patrullerande/ronderande väktare än det finns poliser på stan.

Vilka befogenheter väktarna har beror ju också på ditt avtal med väktarbolaget. Du kan avtala en hel serie åtgärder, det brukar inte vara något problem.

Dennis Holm 2008-03-24 01:38

som föredetta personskyddsväktare så vet jag att många av securitas väktare egentligen inte ska ingripa.
ifall något händer dem pga detta så har företaget skyddat sig emot det.
men att väktare i 99% av fallen ändå gör något och att den lokala chefen kanske tar vara på sina anställda även om de har ett papper som säger att de inte behöver.
DET är en annan sak.
detta är dock inget varken bolagen själva eller väktarna skyltar med..
och sedan är det säkert så att väktare inte ens vet om vad de skrivit på.
vem läser en tjock bunt papper? :).
jag läste dock mina papper men det rådde lite olika omständigheter då.
var inte riktigt på samma nivå som väktare som lallar runt i sina golfar o vandrar.

sedan att inbrotts tjuvar mer och mer börjar lära sig hur länge de har på sig innan väktarna kommer fram är ju ett problem.

iallafall.. lite offtopic :P.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson