WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Om företag inte betalar när dom ska? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28003)

DirtyDog 2008-03-17 18:48

Började med enskild firma den 1/2 detta år. Nu är det så att ett företag inte betalade sin faktura när dom skulle, sista betalningsdag var den 17/3.

Man är ju nybörjare med fakturor, företag och dylikt. Alla har ju hittils betalat när dom ska, förutom detta företag inuläget. Dom har betalt som dom förut på utsatt datum, fram till nu innan jag kör som enskild firma.

Vad gör man i detta läge?

Hade tänkt att ringa dom imorgon och påtala att dom inte betalt fakturan för utfört jobb.

Vad gör ni normalt?

pokerstjärna 2008-03-17 19:07

1. Skicka en påminnelse med samma summa som den första.
2. Betalar dom inte då skickar du ytterligare en påminnelse enligt räntelagen.
3. Betalar dom inte då, kontakta inkasso.

Sebbe 2008-03-17 19:53

Hej!

Jag vet inte vad som gäller i Sverige, men i Finland får man först skicka påminnelse efter 2 veckor efter förfallodatumet. Dessutom ger det kanske inte ett så bra intryck att flåsa kunderna i nacken när det gäller betalning.

Det här var endast några tips av mig.


Hälsningar,
Sebastian

Gustav 2008-03-17 19:59

Om det bara är en ordinarie faktura som förfallit så är det bara att ringa eller att skicka en påminnelse. Har de skött sina betalningar förut så är det förmodligen bara så att de glömt betala räkningen. Själv så är jag ibland slarvig med e-fakturor. Skriver jag inte ut dem i samma stund som jag får dem så glömmer jag ibland bort dem.

Om du har skickat en påminnelse och det visar sig att de inte vill eller kan betala så får du vända dig till ett inkassoföretag, eller direkt till kronofogdemyndigheten. Att lämna ett ärende vidare till KFM kostar 500 kr. Den summan lägger du på kravet som kunden är skyldig dig.

Som pokerstjärna skriver så är det brukliga att man använder sig av ett inkassobolag för att förenkla indrivningen av obetalda fakturor. Men det finns ingen lag som säger att du måste göra det innan du skickar en faktura till KFM.

Det är extremt vanligt att företag slarvar med betalningen av fakturor. För det mesta så rör det sig om slarv och inte en ovilja att betala. Då räcker det med att skicka en påminnelse några dagar efter det att den ordinarie fakturan förfallit.

SRSWWi 2008-03-17 20:12

Två påminnelser där andra innehåller information om vilket inkassoföretag som tar över fakturan efter satt dedline brukar resultera i betalning.

Mickee 2008-03-17 21:39

I vissa brancher är det så att det är mer regel än undantag att fakturor betalas för sent.

Fakturor till företag brukar inte spela mig någon större roll om dom har en liten tids fördröjning på i betalningen för oftast är jag säker på att pengarna rullar in inom en liten tid om det inte skett något strul med fakturan i postgång eller likande.

Privatpersoner brukar vi dock ligga på ganska omgående. Man får luska i lite om pengarna finns och om personen verkar betalningsvillig, det märker man av ganska snabbt. Ett tips är att ringa runt löning/bidrags datumen.

Sen så måste jag tyvärr säga att jag ibland släppt obetalda fakturor för det inte är värt tiden (och energin) det tar att få betalt. Är ytterst försiktig med fakturor till Privatpersoner och företag jag inte gjort affärer med innan. Visst det finns företag som tar risken med fakturan och % satsen kanske inte låter så stor men utslaget på alla fakturor så blir det bra mycket pengar (inte min mening att dissa fakturatjänster, jag tycker dom är jättebra men man ska ha i åtanke att dom kostar).

jonny 2008-03-17 21:48

Förfallodatum var ju idag. Jag föreslår att du börjar med att avvakta till på onsdag innan du gör något alls. Folk som börjar ringa och maila så tidigt är ett irritationsmoment. De kan ha betalat idag, men det kan ta någon dag innan beloppet är bokfört på ditt konto.

Har du en bra relation så kan du ringa upp på onsdag och fråga om det är något problem med din faktura eftersom du inte fått betalt. Tisdag nästa vecka skickar du en formell påminnelse och ser om det inte blir fart då.

Boken "Från faktura till betalt" ska vara bra - jag har inte läst den själv.

Forslunds 2008-03-17 21:52

Skicka en påminnelse Minst 1 vecka efter deadlinen!
Generellt brukar man vänta 4 bankdagar efter deadlinen innan man kontrollerar om räkningen kommit in eller ej.
Ring ej dagen efter, det skrämmer bara iväg dom för framtida jobb!


I mitt företag brukar vi vänta på påminnelsen ifall vi glömt att vi utfört/beställt vad fakturan säger som en liten kontroll att det inte är en falsk faktura.

DirtyDog 2008-03-18 05:47

Tackar alla för hjälpen. Fick många goda råd.

Väntar till nästa vecka innan jag ringer dom.

jonny 2008-03-18 08:09

Det är relativt vanligt att företag väntar på påminnelser eller inkassokrav innan de betalar - i alla fall första gången. Man vill hålla på likviditeten.

Men håll ut lite och ta det lugnt. Jag vet hur hopplöst det kan kännas när man inte vet hur man ska hantera det.

Gonte 2008-03-18 11:14

Hmm, personligen har jag för vana att följa följande rutin:

(alla plus räknas från förfallodatum)
+2 dagar - påminnelse via mail/sms om jag har lämpliga kontaktuppgifter (ingen avgift)
+7 dagar - påminnelse på papper (avgift 50 kr)
+14 dagar - andra påminnelse, upplysning om att ärendet kommer överlämnas till Visma collectors för indrivning
+24 dagar - inkasso

Sen finns det undantag som t.ex. kunder jag påminner på papper efter två dagar och går till inkasso efter 10 dagar, det brukar handla om kunder jag haft problem med men gått med på kredit under förutsättning att de sköter den till perfektum...

elf98 2008-03-18 22:23

Jag kör:

+2 dagar - påminnelse via mail
+7 dagar - påminnelse på papper (avgift 50 kr)
+14 dagar - andra påminnelse via mail med hot om inkasso.
+24 dagar - inkasso

guran 2008-03-18 23:48

Om du vill göra affärer med detta företag i framtiden så ringer du dem efter en vecka. Det är alltid pinsamt att få ett gnäll om att betalningen inte har kommit. Speciellt om företaget inte har problem med att betala.

Har de glömt att betala (slarv med andra ord) så kommer de att betala direkt.

Blir det strul med betalningen, dvs. att de lovar att betal men inte gör det, gå då direkt till kronofogden. Ingen meningen med att hålla på med inkasso.

Med inkasso kan du förvisso ge företaget en chans av avbetala skulden, vilket inte fungerar om de hamnar hos kronofogden. Då gäller hela beloppet på en gång.

Sist, om du vill göra affärer med detta företag i framtiden och de strular med din betalning så kommer de förmodligen att göra det i framtiden. Jag förstår att du vill få in pengar på jobb även om det kan vara lite jobbigt, men med tiden kommer du att tröttna på det. Du har ju även saker och ting du behöver betala och måste kunna planera själv när du har pengar på ditt konto och inte har det. Det blir inte roligt i längden om du inte vet om det kommer att finnas pengar på kontot ett visst datum när du måste ut med pengar ett visst datum.

mephisto73 2008-03-19 19:07

Bra info, precis vad jag letade efter... :)

klein 2008-03-20 05:00

Citat:

Originally posted by mephisto73@Mar 19 2008, 20:07
Bra info, precis vad jag letade efter... :)
Hästhuvud modellen är väl sista utvägen. :-)

Men ring upp kunden och prata med dem, vet själv hur det kan vara. Företaget växer, likså antalet betalningar. Det blir ett mindre angenämt jobb och sitta stansa faktutor. Lika så när man är försenad med en betalning, ring upp och prata med leverantören. Har man ont pengar, och man har stora utgifter till en leverantör, så är en betalningsplan väldigt bra. och ta gärna själv initativet till detta, då ser leverantörer att du vill lösa problemet

Men dom flesta bruka sköta sig, särskilt ensilda firmor, dom har liksom lite för mycket att förlora att inte sköta sig. Sedan bero det från bransch till bransch.

Sedan kan t.e.x stora ABn vara kroniskasvåra på att betala tid. Men när jag har gjort affärer med Krigsmakten och Ericsson så har vi fått betalt i tid, det bruka vara säkra pengar.. Även om man måste ge dem 30 dagar faktura och kanske få vänta i 35 dagar. Lika så kommuner, det man kanske skall ha som krav på lite större företag , är att få ett skriftligt underlag. Räkna också med att många stora företag kör med inköpsnummer och liknade.

Många kör påminnelse via epost, men tänk att det finns faktisk stora grupper som inte läser Epost varje dag...

al'Thor 2008-03-20 08:35

Citat:

Originally posted by klein@Mar 20 2008, 06:00
Men dom flesta bruka sköta sig, särskilt ensilda firmor, dom har liksom lite för mycket att förlora att inte sköta sig. Sedan bero det från bransch till bransch.
Jag har samma erfarenhet, enskilda firmor och handelsbolag har jag ännu så länge inte haft några förseningar ifrån... Aktiebolagen i kundkretsen är det däremot nästan alltid upp emot en vecka sent - med vissa undantag.

I övrigt brukar vi köra med principen att efter ca en vecka skickar vi ut epost med en påminnelse, efter ytterligare en vecka skickar vi en skrivtlig påminnelse med snigelpost - och påför dröjsmålsränta och piminnelseavgift för detta på nästa faktura.
Än så länge har vi inte behövt gå längre än så.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson