![]() |
Bara för att jag själv har varit intresserad lite hur folk gör när dom söker på internet och vad dem klickar på för länk i serpen, därför har jag utsatt vänner och bekanta samt en del kunder för en icke vetenskaplig undersökning gjord av mig själv.
"Försökspersonerna" finns i åldern 15-70 år med blandad surfvana naturligtvis, största andelen använder idag en upplösning av 1024*768 och 1280*1024 vilket jag också noterat eftersom upplösningen spelar roll hur många av sökresultaten som visas på skärmen. Det som jag fann mest intressant är att om man gav "försökspersonen" ett uppdrag att söka på så klickade ca 80% på resultatet som låg på plats 3 eller 4 i listan. När man sedan luskade på varför de klickade på just den länken först så verkar det som det beror på att ögonen först landar där och den länken väljer man i första hand. Är det rätt eller fel, men är bästa placeringen nr 3 eller 4? Diskutera på få höra vad ni tror. |
Jag har sett betydligt större undersökningar av samma slag som visar omvända siffror, dvs ca 60-80% klickar på förstaplatsen. Jag ska försöka hitta undersökningen i fråga och posta den här.
Edit: ett exempel: http://www.jonwaraas.com/heatmap-of-google-results/ |
Här finns en annan undersökning i ämnet:
http://www.seoresearcher.com/distrib...g-analysis.htm |
när man är ibland de 3-4 första är inte problemen ur världen ändå?
iallafall det viktigaste.. tycker jag. men det kanske är baserat på hur jag själv validerar de första länkarna jag får. Är det något specifikt jag söker efter som tex dedikerad server så kollar jag ju flera stycken så de 4-5 första får alla sig en genomgång (oftast många fler) så om de var på nr1 eller nr4 hade inte spelat roll med mig som surfare.. men som sagt.. det är ju hur majoriteten beter sig som är viktigast antagligen. |
Enligt mig själv tycker jag det är bäst att hamla ungefär i mitten på förstasidan, lite längre upp. Min blick kommer oftast inte på den som är 1:a.
|
Enligt min erfarenhet av googlande så är förstaplatsen sällan bäst, det förekommer nästan aldrig.
Undantag (för mina typer av sökningar) är när jag söker på produkter (t.ex. php, mysql eller aibo) och tillverkarens/utvecklarens webbplats kommer först. Men i regel tycker jag nog att toppträffarna är tokoptimerade siter med en jäkla massa jobb/pengar nedlagda på själva optimeringen istället för att resurserna har lagts på att göra innehållet bra. Det tycker jag är ett mycket vanligt problem med dagens SEO-hysteri. Med det i bakhuvudet så har jag alltid en viss skepsis mot de första träffarna men litar mer på träffar som är lite längre ner på förstasidan. Det betyder alltså att rubriken och beskrivningen måste vara mer lockande för en förstaplats än för en femteplats för att vinna mig som besökare. Hur många andra som fungerar på samma sätt vet jag inte - men min erfarenhet är faktiskt att jag ofta har rätt i resonemanget. |
Det har gjorts en del intressanta studier kring hur människor väljer när de har flera likvärdiga alternativ. Folk väljer aldrig det första eller sista alternativet. På en offentlig toalett så är det första båset alltid det minsta använda. I en solstudio så är det ofta det första solariet från ingången som man sist behöver byta rör på. Finns det flera telefonnummer att ringa till samma företag så hoppar folk över det första i listan. Folk väljer nästan alltid ett av de mellersta alternativen.
Anledningen till att de här studierna inte är helt relevanta för Google (även om de är intressanta) är att Google gör en gradering av sina alternativ. De är alltså inte likvärdiga i användarens ögon. Allt annat lika så kommer användaren att klick på det översta alternativet, eftersom någon annan (i det är fallet Google) redan har gjort bedömningen att det är bäst. Tyvärr så har jag inga källor till ovan nämnda studier. Jag minns det från ett case när jag plugga ekonomi nere i Lund. |
Jag låg tidigare på plats 3-4 på en sökterm och nu ligger jag 1a och trafiken har ökat extremt.
|
1:a platsen ger avsevärt mer trafik än 2:a, 3:e eller 4:e. Under förutsättning att man har en bra title och description.
Alla mina siter/kundprojekt visar samma mönster. |
Eh va? Det är klart förstaplatsen får flest besökare. Jag och de flesta andra klickar nästan alltid på första länken eftersom det också nästan precis alltid är den som bäst innehåller det man letar efter.
|
För en informationssajt som ofta är välkänd bland de som söker information från de ämnesgrupperna den täcker upp får jag nära nog likvärdigt med besökare på position 4, tre, två och ett. Detta gäller både mellan olika sökord och för förändring på ett specifikt sökord över tiden.
|
Att ligga 1, 2 eller 3:a behöver inte vara bäst om man inte har en titel och metabeskrivning som får besökaren att klicka. Jag har en ny sida som där jag hamnar lite längre ner på en del sökord men trots det får jag klick. När jag kollar på dom som som ligger före mig så har dom tokoptimerade metabeskrivningar och titlar som inte inbjuder till klick såvida man tar sig tid att läsa dom. Jag tror det kan vara av betydelse att ha förtroende ingivande texter och som väcker intresse istället för att proppa dom fulla med nyckelord.
|
Citat:
Håller verkligen med det du säger! Och jag tycker man ska tänka igenom vilka som söker på nyckelordet och anpassa titel efter det. Är det ett sökresultat där de flesta troligen söker en produkt att köpa bör nättidningar & bloggar prioritera material som är intressant att läsa för de blivande kunder innan köp t.ex. guider & produkttester. Det ska gå framgå av titeln. Ex: Alla luftrenare på nätet testade Köp rätt solglasögon Vi jämför årets mobiltelefoner Köpa lägenhet? Tänk på detta innan Det samma gäller givetvis webbutiken. Dumt nog (men webbutiker kör i nästan alla fall riktigt dåligt med on-site information för mycket mer än detta) använder dessa typiskt bara produktensnamn som title och H1-rubrik. Och ofta bara ett ord på kategorier m.m. Min erfarenhet säger att title & H1-rubrik på ett ord missgynnas med Google jämfört med samma ord i en mening. Istället skulle man t.ex. välja sådant som nedan. Här har ju inte lagt något tid så ribban ska upp högre än så här men det visar vad jag menar. Ex. för produktsidor. Rosenrot - Vi har nätets billigaste "välkäntvarumärke" Ex. för en tänkt kategorisida där man samlar luftrenare som reas ut. Denna kompletterar en kategorisida för luftrenare allmänt. Är detta sökord prioriterat för webbutiken gynnas man förövrigt av två kategorisidor även om kategorisidan för de som reas ut länkar produkter som också visas i den totala kategorisidan för luftrenare. Luftrenare vi Rear ut just nu Citat:
|
Lite sent inlägg i en månadsgammal diskussion. Men då är det trots allt bäst att ha sponsrade länkar eller? Vi ligger 1a eller 2a på en del viktiga ord, men det finns oftast 3 sponsrade sökresultat överst.
|
Är ju klart att man ska ha lite fördel om man betalar för det, om man betalar google dvs.
|
Mmmm...tänkte på sambandet att betala för SEO eller betala för sponsrade länkar...diskuterades i en annan tråd om Jajja tror jag.
|
Det finns flera exempel på hur sökpositioneringen har helt ballat ur hos google.
Om man söker på "foro gratis" vilket betyder gratis forum på spanska så kommer det upp på 3:e plats http://foro-gratis.latin-foros.com/yo-masters vilket är ett forum som har krashat. Och på 4:e plats kommer upp en sk, ful sajt med google ads, och på 5 först kommer en riktig sajt som erbjuder gratis forum, på spanska "foro gratis" Märk väl, sajten på 6:e plats är Spanien största sajt med gratis forum (50 000 forum och 1 miljon användare) med domän namnet forogratis och har högst ranking av de 6 högsta sökresultaten. På plats ett kommer ett skapat forum på forogratis vilket är helt absurt..... Först på andra sidan kommer de sajter som är intressanta som erbjuder gratis forum på spanska: www.foros.net www.unforo.org www.foroactivo.com www.superforos.com www.forum.ijijiji.com osv. Google gynnar skräpsidor som kan ljuga och skapa en tupp av en fjäder och har inte så mkt att göra med verkligheten/sanningen och den här tendensen tycker jag ökar. Och detta efter att forogratis.es har legat på första plats under 5 mån fram tills nu. Det intressanta är att jag får fler nya forum på forogratis nu på 6:e plats än när forogratis låg på 1 plats. Enligt Google analytics kommer endast 5% av accesserna till www.forogratis från sökmotorsökning på google och hela 33% kommer från direkt access. Detta tycker jag säger lite om hur sökresultatpositionering på google betyder rätt lite, och har mindre och mindre med verkligheten att göra. Kanske dags att Google vaknar upp till den verklighet vi lever i? |
Citat:
http://www.google.es/search?hl=en&q=%22for...nG=Search&meta= |
Citat:
Personligen tycker jag google ger bäst resultat, och för det allra mesta relevanta resultat väldigt högt upp. Långt ifrån perfekt, men om man gör en sökning på en vettig term brukar man hitta vad man söker i topp 3. Angående "heatmaps" tror jag de kan variera väldigt mycket beroende på både personen och söktermen. Vet personen knappt vad han söker på för tillfället kan jag tänka mig att man skumläser mer över hela sidan, liksom om man är van vid att få många orelevanta resultat i sina sökningar. Men vet personen exakt vad han letar efter och är van att få mest relevant resultat högst upp tror jag att #1 är enormt mycket bättre än #3-5. |
Clarence, tack för den, du har rätt men ändå :D
|
Men säg om jag inget kan och är spanjor framför en svensk dator, då blir det ju fel om jag har slår upp www.google.se mot om jag slår upp www.google.es, kan det verkligen vara rimligt?
|
WebboT, du har säkert rätt, men dessa sökresultat får jag upp sittande i Madrid, med ett uppslag på www.google.com och med svenska satt i webbläsaren.
Var man är, vilket språk man har i webbläsare, om man slår upp på google.es eller google.com eller google.se, kan få vem som helst vart som helst, känns rätt lustigt..... Gäller att hålla tungan rätt i mun i alla inställningar och webbadresser för att få ett relevant sökresultat. |
Det var en intressant ickevetenskaplig undersökning av dig. För den vetenskapliga studien av Google testar sökresultat utan sponsrade länkar, nu finns det knappt ett ord i världen som inte har 1 eller flera sponsrade länkar i toppen av sidan. Det kan ju efter en tid göra att folk ignorerar en viss del av toppskicktet och glor direkt ner mot mitten.
Vilket jobb att på egen hand försöka hamna på fjärde plats. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:34. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson