![]() |
Google släpper en beta av "Google Ad Manager"
Citat:
Det står även lite mer på Googles blogg. |
Om produkten blir i stil med analytics har väl google löst de 2 största beskymmer som en webmaster kan stå inför på annonsbärande siter.
Annonsleverering samt trafiköversikt, rikigt kul att dom jobbar på detta enorma problem! |
Google stärker greppet om internet ytterligare. Man får blandade känslor när man samtidigt får nya bra produkter gratis och när man samtidigt ser hur google soppar mattan med konkurrenterna. Analytics måste ha slagit undanfötterna på en massa statistik företag.
|
Klart intressant. Undrar hur deras strategi ser ut med alla gratisprylar som Analytics, Applications osv som man kan köra.
|
Är det någon som ansökt om att få vara med i betaprogrammet?
Jag är sugen på att testa Googles Ad Manager istället för OpenAds/OpenX som jag kör nu. Det skulle minska lasten på vår server en del och bli ytterligare en komponent mindre att underhålla. Dessutom kanske Googles Ad Manager kan mäta klicken på AdSense bättre, något som tredjeparts annonshanteringssystem generellt brukar vara dåliga på. |
Jag har ansökt, största fördelen som jag ser det är ifall publishers på ett transparent sätt kan åskådliggöra besöksstatistik samt statistik på enskilda annonsenheter.
Skulle underlätta oerhört för mig både som publisher och reklamköpare ... vet själv att jag i princip aldrig köper reklam på CPM/fastplacering av någon som inte kan leverera tredjepartsstatistik ... och i Sverige har det funnits få alternativ för att kunna visa det. |
Jag håller med Hjalmar. Tänk er för både en och tio gånger innan ni lämnar ut annonseringsdata till tredje part.
Smidigt? Kanske. Vad får man tillbaka jämfört med vad man lämnar ut? |
Scott Switzer på OpenX har skrivit ett bloginlägg om Ad Manager. Han är förstås part i målet, speciellt eftersom de ligger i stargroparna med att köra en hostad version av OpenX, men det är ändå läsvärt:
http://blog.openx.org/03/why-should-ad-ser...erving-be-open/ |
Klart läsvärda inlägg!
Jag tror aldrig det kan vara bärkraftigt ens för ett så stort företag som google att agera enligt openx bloggen ... är för enkelt att mäta ifall de går in och manipulerar på det sättet och webmasters är ganska välinformerade då alla webmastercommunities sprider liknande nyheter väldigt snabbt. Däremot kommer de såklart ta vara på den datan de får in för att få ett informationsövertag när de utformar sina egna tjänster .... precis som med analytics. |
Idag blev jag inbjuden att testa. Lite dumt mitt i semestertider, men jag ska försöka hinna ändå.
|
Håll oss gärna informerade
|
Instämmer med Stefan.
|
Jag har också blivit inbjuden att testa nu.
Det verkar lite omständigt till en början, men det tror jag ger sig. Har dock problem med att AdSense tar över istället för mina nätverksannonser. Jag har läst mig till att det beror på prioriteringen på mina nätverksannonser, men hittar inte var jag ändrar det. Är det någon som har provat lite mer, och kan hjälpa mig? |
Jag har inte tagit mig tid att kika på det alls ännu. OpenX rullar på så bra just nu.
|
Jag hittade nu att man kunde stänga av AdSense för varje annonsenhet.
|
Får det inte fungera mer än att den visar AdSense-annonser. Stänger jag av AdSense så visas ingenting... Jobbigt gränssnitt. :(
|
Det jag har upptäckt är att när du lägger in en ny plats eller en ny annons, så aktiveras den som standard "imorgon". Du måste gå in och ändra datumet för att den ska aktiveras direkt. Det verkar också vara så att det datum du anger räknas från lunch (12:00).
När du ändrar detta är det som sagt på två ställen du måste ändra. Sen är det viss fördröjning innan annonserna börjar rulla. Jag håller med om att gränssnittet är jobbigt, men jag tror att det är bra när man kommer igång med det. |
Jaha, det var det som spökade. Standard-datumet är inställt en dag efter man lägger till annonsen (om man inte ändrar det direkt dvs).
Fungerar nu även om det tog ett litet tag att lista ut vad som var vad. |
Google skriver idag på sin AdSense blogg att de gör tjänsten AdManager tillgänglig för alla och att en inbjudan med andra ord inte längre är ett krav.
|
Hur nöjda är ni som bytt?
|
Bumpar den här tråden med och frågar samma som Jomper - hur nöjda (eller missnöjda) är ni som bytt? Kan man som webmaster köra egna kampanjer och banners som man sålt in å sin sida, få stats, klick, visningar med mera. Är det enkelt eller krångligt?
Edit - kanske inte är en nyhet längre utan kan ligga under Affiliate- och annonseringsprogram? |
ad manager eller open X
Står nu i valet mellan ad manager eller openX
Vad säger ni? |
Citat:
Fördelen med Google är att du slipper denna stora extra kostnad, dock valde jag att köra openx. |
Vi provade den nedladdningsbara versionen av Openx men hade inte tid med att underhålla och uppdatera koden och så hade vi inte tillräckligt med serverresurser heller så vi gick över Openx Hosted.
Men det är verkligen dåligt. Det är segt. Vissa sidor laddar inte på min Ubuntu och Firefox-dator. Statistiksidan är nere 2-3 ggr i veckan och ett par ggr i veckan så kan man inte logga in alls pga databas problem. Nyligen upptäckte vi även att Openx inte kan läsa flashbanners som är skapade med AS3 så vi var nära att förlora en kund pga det. Nu vet jag inte om Google Ad Manager är bättre och om de klarar av AS3-kod (eftersom vad jag har förstått så är AS2 ganska standard i flashbanner-sammanhang), men Openx är så dåligt att vi kommer prova Google Ad Manager ett tag för att se om det är bättre. |
Ad Manager
Hej!
Har satt igång med Google Ad Manager nu och det verkar ganska bra.. många val man skall gå igenom dock innan man är färdig och kan generera sin banner-kod. Antar att valen kan komma till användning sen om sidan får många annonsörer. Opik > låter skumt det där med AS3 kod? När bannern är exporterad det till swf borde det väll inte spela någon roll? Eller vad va det som inte fungerade? |
Finns det ingen gräns på hur stor trafik/belastning man kan ha hos Google? Det verkar inte så, men har inte läst avtalet i detalj ...
Danielos: Citat:
|
Citat:
|
Ja, det visste jag inte att man kunde. Kanske man skall fortsätta köra OpenX ... tack!
|
Pop-under
Vad betyder pop-under?
|
Citat:
Jag tog upp problemet på deras forum på Openx.org och en administratör svarade att Openx inte har stöd för AS3 och så la han in problemet i deras bugtracker så att de fixar väl problemet inom en snar framtid. |
Tänkte ta upp denna tråd nu igen ... någon som redan kör och kan säga sin åsikt om DFP?
-- |
Jag bytte till AdManager strax innan de lanserade DFP så jag kör DFP för den annonsplatsen jag hanterar själv.
Det känns klart enklare och smidigare än både AdManager och OpenX som jag kört i 6 år innan, men jag kör inget avancerat alls utan en enda annonsplats som roteras enligt lite olika villkor. Tröttnade när min OpenX av senaste version hackades så att det injicerades fulkod och min sajt hamnade i Googles "varning för skadlig kod"-filter. Massor med andra på OpenX forum hade problem med samma sak i den vevan och responsen från dem var inte särskilt hjälpsam. En fördel med DFP är att det inte lastar min server öht. |
Tack för lite feedback. Läste också om OpenX problemen och det fick mig att vilja byta till DFP, men jag har tvekat lite på grund av flexibiliteten.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:34. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson