WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Feedback på layouten (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=27888)

Simonee 2008-03-12 13:33

4 bifogad(e) fil(er)
Tänkte om jag kunde få lite feedback på layouten till vår webbyrås webbsida...

lukasbrisman 2008-03-12 13:39

Ser skitbra ut, inget o klaga på förutom att ni bör kolla upp ordet Protfolio i ordboken :)

Simonee 2008-03-12 13:52

Citat:

Originally posted by lukasbrisman@Mar 12 2008, 14:39
Ser skitbra ut, inget o klaga på förutom att ni bör kolla upp ordet Protfolio i ordboken

Protfolio är portfolio på tyska...he he, nej men så kan det bli när man stirrar sig blind på designen.

Tack för din feedback!

Cosma 2008-03-12 14:06

Vill inte låta jätte kritisk. Men designen är alldeles för enkel för en webbyrå i mina ögon. En design måste ha minst 6-12 arbetstimmar på sig tycker jag, helst mkt mer än så. Polering och detaljer. Jag antar att fjädern är photoshop fjädern eller är den gjord av dig (?)

Simonee 2008-03-12 14:46

Citat:

Originally posted by Cosma@Mar 12 2008, 15:06
Vill inte låta jätte kritisk. Men designen är alldeles för enkel för en webbyrå i mina ögon. En design måste ha minst 6-12 arbetstimmar på sig tycker jag, helst mkt mer än så. Polering och detaljer. Jag antar att fjädern är photoshop fjädern eller är den gjord av dig (?)

Fjädern är photoshop, jag kan garantera dig att det har tagit oss mer än 12 timmar med att ta fran denna layout. Att göra en stilren webbsida behöver inte betyda att man ej har lagt ner någon tid på den. Men visst kan man slipa lite mer på detaljerna...

godo.se 2008-03-12 15:04

Personligen tycker jag inte att det är speciellt mkt "design" att komma med.
Jag får intrycket av att sidan är en bild, inget mer.
Varför stora avståndet mellan menyn och text?

mcfluff 2008-03-12 15:16

Alldeles för simpel. Gillade heller inte utseendet.

sasserdude 2008-03-12 15:20

jag antar att ni inte gjort fjädern utan att det är ett fotografi.

Tycker att det inte är något att hänga i granen om det skall vara en webbyrå.

Ni behöver en professionell look, som jag tycker inte ni har, då det jag kan se är att det är någon som lekt med opacity och blending options i photoshop, och lagt lite skugga på det, laddat hem en font och skrivit 99 shapes samt ett vitt lager med opacity 40% på med lite text text text över.. det hade tagit mig 5 min att slänga ihop detta. samt lägga in en bild som bakgrund.

Om ni är en webbbyrå som ska ge folk en design, så tycker jag ni borde jobba mer på det.

Till vilken målgrupp kommer du rikta din byrå till? företag?privat?kommer du att använda dig av några serverspråk som asp,php?

tänk på att det är mycket jobb bakom en webbbyrå.

Cykelpedal 2008-03-12 15:48

Finns brister, som många redan har nämt här i tråden.

Jag skulle gjort menyn i HTML. Inte i photoshop, som det är nu. Blir för mycket ps enligt mig...

Simonee 2008-03-12 15:50

Tack för för feedbacken, det hjälper att se lite klarare...denna layout skulle nog passa en poet mer. Inget och göra åt saken, vi får jobba på en ny helt enkelt:)

Cosma 2008-03-12 17:09

Jag vet inte hur mkt du kan men tänkte ge några tips från var jag tar inspiration ifrån. Inspiration är en bra grej. Titta hur andra har gjort och låt dig inspireras (kopiera inte bara :))

En bra webbdesign enligt mig har man tänkt på allt, som färgschema, kontrast, typ av layout, balans, typografi, innnehåll, en fungerande logga.

En bra sida om lite allt möjligt om webbdesign och utveckling. Ta en titt på dem två översta artiklarna.
http://www.smashingmagazine.com/category/know-how/

Logger och profiler
http://faveup.com/

Simonee 2008-03-12 17:35

Tack Cosma, uppskattar hjälpen!

Som normalt så googlar man efter andra webbyråar och kollar in deras webbsidor, men väldigt få faktist har jobbat mycket med "designen" på deras hemsida tycker jag...googla bara på ordet webbyrå och se.

Jag har märkt att webbyråar satsar mer på innehållet ( budskap, vision osv) än på själva designen, men så klart så kan jag ha fel.

sasserdude 2008-03-12 17:43

Simonee: Håller med dig, gjorde själv en sökning nu och tycker att det är skrämmande vad webbyråer det finns som faktiskt inte har en tilltalande sida. hittade bara massa skit..

pitbull 2008-03-12 20:09

Huvudsaken är att ni trivs med sidan och känner att den identifierar er verksamhet. IMHO: Internet är nerlusat med "look-alike-sidor", bra mycket starkare att ha en helt egen stil.

Nu till min lilla feedback:

Jag får Apache-känsla av fjädern. Kanske är det medvetet?

Fjädern som symbolspråk, och speciellt en gul fjäder kanske inte är helt lyckat. En fjäder känns flyktig, ergo: är företaget/verksamheten flyktig? Om någon fick en gul fjäder av maffian så var det symbolen för att någon var tjallare och skulle bestraffas, kanske bara en Hollywoodmyt? Jag vet inte, men tankarna går åt det hållet i.a.f. -Inte så positiva associationer m.a.o.

Om man använder en symbol, så bör det ha en betydelse. Att bara använda en symbol för att man tycker att det är snyggt, kanske är mindre lyckat?

Rekommenderar boken Symbollexikonet av Hans Biedermann, Forum förlag. Där finns det mycket intressant läsning för den som vill förkovra sig i symbolernas underbara värld.

Ur denna bok, ang fjäder:
Citat:

Fjäder. Det som från symbolisk synpunkt främst utmärker en fjäder, är att den väger så lite...

kalasboll 2008-03-12 21:49

Jag tycker att sidan känns amatörmässig ut, tyvärr. En webbyrås sida måste inte förtroende och det misslyckas ni tyvärr med. Ganska mycket dessutom.

Jobba på en roligare meny, skippa den redan använda fjädern, jobba på hur ni ska beskriva innehållet och era referenser.

JimmyOh 2008-03-13 09:47

Jag måste dessvärre också vara kritisk. Visst, jag förespråkar stilrenhet och enkelhet i sin yttersta form, men detta föll mig inte alls på läppen så att säga. Fjädern, vilket syfte har den där egentligen? Såvida den inte har något mer er logotyp att göra så tycker jag den borde vara borta.

Jag håller dessutom med tidigare kommentarer om att man som webbyrå måste lägga massa timmar och pill på sin egen webbplats. Det är ju ett riktigt bra sätt att sälja sina tjänster genom att själv ha en oerhört snygg webbplats.

Behöver ni hjälp så vet ni vart jag finns. ;)

htiawe 2008-03-16 11:32

Designen tycker jag ska anpassas efter kundgrupp, en enkel hemsida behöver inte nödvändigtsvis vara något negativt bara för att vi sitter här och är insnöade på vilken design vi är vana att se. Om de vill göra enkla sidor åt föreningar så är det ingen mening att de spenderar timme ut och timme in till att göra en ajaxsida med bla bla bla i.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson