WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Hålla koll på Postförskottsändningar (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=27886)

andres 2008-03-12 12:24

Hej,
Jag börjar bli lite trött på att inte ha koll på Postförskottsförsändelserna.
Idag behöver jag ta fram alla kollinr på försändelserna, gå in på postens hemsida och knappra in, en efter en, om varan är uthämtad eller inte.
Efter detta behöver jag gå in i min internetbank och se om betalningarna har inkommit eller inte. Oftast är det en sådan otrolig fördröjning mellan uthämtningen av varan till dess att pengarna kommit in på kontot att det är svårt att få överblick. (Just nu är det uppe i 10 dagar innan vi får in betalning. Och dyrt är det också!!)

Hur gör ni?
1: Hur kollar jag smidigast om en vara är uthämtad?
2: Hur kollar jag smidigast om pengarna är utbetalade?

Finns det över huvudtaget något bättre system för detta? Posten borde definitivt skaffa ett "backoffice" system.

WizKid 2008-03-12 12:34

För att spåra en vara kan man använda http://www.posten.se/c/online_godssokning . Man gör en request och får tillbaka en xml-fil.

Och för att spåra om pengarna är utbetalade så är det väl lättast att använda OCR.

Flotec 2008-03-12 14:07

Vi kör en low-tech lösning på detta problem. Då vi inte har webvarianten på postgirot får vi istället ett papper med posten så snart betalning finns tillgänglig. Där står namnet på personen som betalt och beloppet. Fungerar smidigt så det fortsätter vi med. Inte speciellt dyrt heller.

Mickee 2008-03-12 19:42

10dagar är ingeting att vänta på att få betalt från utlöst paket tycker jag... har fått vänta uppimot 2månader med andra leverantörer som med använder "postförskott"..
Varför inte skippa postförskottsdelen om ni tycker det tar lång tid med postens rutiner?

Annars kan man logga in på pacsoftonline (om man nu använder det) och lista alla utlösta paket ( eller om man vill det: paket som är påväg) för att få en överblick. Detta hjälper dig dock inte med att få reda på när betalningen kommer in.


kämpa på :)

klein 2008-03-13 10:03

Citat:

Originally posted by andres@Mar 12 2008, 13:24
Hej,
Jag börjar bli lite trött på att inte ha koll på Postförskottsförsändelserna.
Idag behöver jag ta fram alla kollinr på försändelserna, gå in på postens hemsida och knappra in, en efter en, om varan är uthämtad eller inte.
Efter detta behöver jag gå in i min internetbank och se om betalningarna har inkommit eller inte. Oftast är det en sådan otrolig fördröjning mellan uthämtningen av varan till dess att pengarna kommit in på kontot att det är svårt att få överblick. (Just nu är det uppe i 10 dagar innan vi får in betalning. Och dyrt är det också!!)

Hur gör ni?
1: Hur kollar jag smidigast om en vara är uthämtad?
2: Hur kollar jag smidigast om pengarna är utbetalade?

Finns det över huvudtaget något bättre system för detta? Posten borde definitivt skaffa ett "backoffice" system.

Strunta i PF.. Ge folk faktura istället. Har dom betalninganmärkningar, så kan dom förskottbetala eller så skiter man i dem som kunderr. Skulle gissa att det är folk med betalningsanmärkningar som retunera och strular.. För man har inte råd.

StefanBergfeldt 2008-03-13 11:06

Nu tycker jag du är lite hård.
Jag har en betalningsanmärkning (om den inte är avskriven nu) och det betyder inte alls att jag inte är kreditvärdig. Det var en helt sjuk grej som hände, en faktura som jag (som företagare) bestred, och fick rätt. Skulden skrevs av hos kronofogden, men anmärkningen kvarstog.

Jag föredrar förvisso att förskottsbetala, men att bara dissa kunder är ju inte direkt service-minded.

Jag som har betalningsanmärkning har bara returnerat två varor i mitt liv. Den ena var defekt, och den andra hade jag beställt fel. Den gången jag beställde fel blev jag mycket förvånad över att Dustinhome stod för returfrakten, det hade jag gärna gjort, då det var mitt fel.

brottaren84 2008-03-13 15:52

Citat:

Ursprungligen postat av klein
Citat:

Ursprungligen postat av andres
Hej,
Jag börjar bli lite trött på att inte ha koll på Postförskottsförsändelserna.
Idag behöver jag ta fram alla kollinr på försändelserna, gå in på postens hemsida och knappra in, en efter en, om varan är uthämtad eller inte.
Efter detta behöver jag gå in i min internetbank och se om betalningarna har inkommit eller inte. Oftast är det en sådan otrolig fördröjning mellan uthämtningen av varan till dess att pengarna kommit in på kontot att det är svårt att få överblick. (Just nu är det uppe i 10 dagar innan vi får in betalning. Och dyrt är det också!!)

Hur gör ni?
1: Hur kollar jag smidigast om en vara är uthämtad?
2: Hur kollar jag smidigast om pengarna är utbetalade?

Finns det över huvudtaget något bättre system för detta? Posten borde definitivt skaffa ett "backoffice" system.

Strunta i PF.. Ge folk faktura istället. Har dom betalninganmärkningar, så kan dom förskottbetala eller så skiter man i dem som kunderr. Skulle gissa att det är folk med betalningsanmärkningar som retunera och strular.. För man har inte råd.

Håller med dig Klein!

Visst man kan ha en anmärkning men ändå vara kreditvärdig men då går det jättebra att betala med kort istället.

Men så länge postförskott finns så måste man nog tyvärr ha det som ett betalningsalternativ.

klein 2008-03-14 02:05

Citat:

Originally posted by StefanBergfeldt@Mar 13 2008, 12:06
Nu tycker jag du är lite hård.
Jag har en betalningsanmärkning (om den inte är avskriven nu) och det betyder inte alls att jag inte är kreditvärdig. Det var en helt sjuk grej som hände, en faktura som jag (som företagare) bestred, och fick rätt. Skulden skrevs av hos kronofogden, men anmärkningen kvarstog.

Jag föredrar förvisso att förskottsbetala, men att bara dissa kunder är ju inte direkt service-minded.

Jag som har betalningsanmärkning har bara returnerat två varor i mitt liv. Den ena var defekt, och den andra hade jag beställt fel. Den gången jag beställde fel blev jag mycket förvånad över att Dustinhome stod för returfrakten, det hade jag gärna gjort, då det var mitt fel.

Nej! Men missförstår mej rätt. Dvs man erbjuder kunder med betalningsanmärkningar förskott eller att betala med kort. Men se ganska lätt om det är kroniska röttägg eller om det är enstaka händelse.

Ibland bruka jag få orders av personer som väljer faktura, sedan kolla man upp dem, då har dom 2 skärmsidor med betalningsanm.

klein 2008-03-14 02:14

Citat:

Ursprungligen postat av brottaren84
Citat:

Originally posted by -klein@Mar 13 2008, 11:03
Citat:

Ursprungligen postat av andres
Hej,
Jag börjar bli lite trött på att inte ha koll på Postförskottsförsändelserna.
Idag behöver jag ta fram alla kollinr på försändelserna, gå in på postens hemsida och knappra in, en efter en, om varan är uthämtad eller inte.
Efter detta behöver jag gå in i min internetbank och se om betalningarna har inkommit eller inte. Oftast är det en sådan otrolig fördröjning mellan uthämtningen av varan till dess att pengarna kommit in på kontot att det är svårt att få överblick. (Just nu är det uppe i 10 dagar innan vi får in betalning. Och dyrt är det också!!)

Hur gör ni?
1: Hur kollar jag smidigast om en vara är uthämtad?
2: Hur kollar jag smidigast om pengarna är utbetalade?

Finns det över huvudtaget något bättre system för detta? Posten borde definitivt skaffa ett "backoffice" system.

Strunta i PF.. Ge folk faktura istället. Har dom betalninganmärkningar, så kan dom förskottbetala eller så skiter man i dem som kunderr. Skulle gissa att det är folk med betalningsanmärkningar som retunera och strular.. För man har inte råd.


Håller med dig Klein!

Visst man kan ha en anmärkning men ändå vara kreditvärdig men då går det jättebra att betala med kort istället.

Men så länge postförskott finns så måste man nog tyvärr ha det som ett betalningsalternativ.

Måste du väl inte alls det! Jag har slutat med PF , jag koventera PF kunder till faktura kunder. Risken att posten ombud klantar till det är överhängade, antaligen stjäls det väl en del hos postombud också. Står det då ett värde på pakten, så är risken ännu större att det stjäls.

Det % man inte kan ge faktura pga betalningsanmärkningar, om dom vill ha grejerna så kan dom förskottsbetala..Vill dom inte förskottsbetala, så struntar man i dem. Det är inte värt den tiden som det kostar att hålla på med PF.

Jag varit om att jag har fått står och ge post ombunden lektionen hur dom skall hantera min försändelse, bara för man har tagit in en lobotomerad sak bakom disken på Konsum.

Vid ett tillfälle upptäckte jag att postombudet stog och böt ut mina lappar utskrivna i pacsoft till sina egna, han tog 10 min per lapp dessutom, när jag påpekade det så börja den sinnesslöa saken bakom disken att argumentera emot mig, istället för inse att fakta att han gjorde fel. Gick så långt att jag ringde upp posten centret och fick dom att förklara för saken bakom disken, hur han skulle förfara.

brottaren84 2008-03-14 15:00

Klein

Så du menar att du har kvar postförskott som altrenativ för kunderna, Men du ändrar det i efterhand till fakturakunder?

Det kan faktist vara ett alternativ!

Vi har ju självklart ränat på det här med postförskott ocjh kommit fram till att det går med förtjänst, men det hade kanske gått ännu bättre så som du menar om jag har förstått dig rätt.

Mickee 2008-03-15 00:39

Nej att ändra betalningssätt som kunden har bestämt är inte godtagbart utan tillåtelse. Möjligheterna att betala till bg/pg kan i många fall vara begränsade och man vill inte tvinga sin kund att springa till banken för att få betala 40-50kr i avgift för att få betala en faktura.

DudeRille 2008-03-15 01:50

Ta det ca 10dgar för posten att överföra pengar till företagets konto efter någon har hämtat ut emot postförskott?

klein 2008-03-15 08:30

Citat:

Originally posted by brottaren84@Mar 14 2008, 16:00
Klein

Så du menar att du har kvar postförskott som altrenativ för kunderna, Men du ändrar det i efterhand till fakturakunder?

Det kan faktist vara ett alternativ!

Vi har ju självklart ränat på det här med postförskott ocjh kommit fram till att det går med förtjänst, men det hade kanske gått ännu bättre så som du menar om jag har förstått dig rätt.

Många väljer postförskott för dom inte känner till annat.. Det känns trygg och säkert.. Om jag koventera en kund från PF till faktura, så är det kunden som vinner på det. För han slipper betala 50:- i avgift.

Fundera att erbjuda direkt överförning till bank. , men det vara så jävla dyrt med payer.. Antaligen är det billigare att bara ha ett bankkonto som kunden få sätta in pengar på, problemet är väl att få kunden att göra rätt och slippa leta pengar på kunder. Fördelen med Banktransfer direkt är att det gå fortare än bankgiro , har man då en av dom större bankerna, så kan det gå väldigt fort att få pengar, om kunden har samma bank. Men då måste kunden göra rätt i sin ände, annars kan det bli knepigt..

klein 2008-03-15 08:35

Citat:

Originally posted by Mickee@Mar 15 2008, 01:39
Nej att ändra betalningssätt som kunden har bestämt är inte godtagbart utan tillåtelse. Möjligheterna att betala till bg/pg kan i många fall vara begränsade och man vill inte tvinga sin kund att springa till banken för att få betala 40-50kr i avgift för att få betala en faktura.
50:- kostar PF idag också! Plus att dom flesta har internetbank idag, det ytterst få grupper i samhäller som inte har internet och internetbank. För hur betalar man annars månandshyran och sånt?

Fördelen med att skippa PF , är att jag kan göra direktleverans från min leverantör

Det finns ett fåtal personer som inte ens få ha bankkonto, men dom vill du inte ha som kunder, om du inte få kontantbetalning.

ecstyle 2008-03-15 16:14

Tror det är många yngre som beställer mot PF och som inte har betalkort eller kanske Internetbank och det är för unga för faktura. Även äldre verkar gilla PF. Det känns väl tryggt helt enkelt.

shampoodle 2008-03-15 16:21

det finns så många anledningar, själv gillar jag inte att skicak PF, men det händer att jag beställer pga. att jag sitter i soffan och inte orkar hämta kreditkortet, eller tycker shoppen ser lite oseriös ut (inte att jag skulle bli lurad, men typ, varorna är slut, de har dragit pengar och ja måste maila 5 gånger för att få tillbaka dem...
Själva fakturerar vi för alla outhämtade paket och lägger kopia direkt till inkasso.
(vi skickar ett mail och frågar om något hänt först).
Funkar ganska bra... Men det är tråkigt att hålla på så.

Mickee 2008-03-15 21:20

Citat:

Ursprungligen postat av klein
Citat:

Ursprungligen postat av Mickee
Nej att ändra betalningssätt som kunden har bestämt är inte godtagbart utan tillåtelse. Möjligheterna att betala till bg/pg kan i många fall vara begränsade och man vill inte tvinga sin kund att springa till banken för att få betala 40-50kr i avgift för att få betala en faktura.

50:- kostar PF idag också! Plus att dom flesta har internetbank idag, det ytterst få grupper i samhäller som inte har internet och internetbank. För hur betalar man annars månandshyran och sånt?

Fördelen med att skippa PF , är att jag kan göra direktleverans från min leverantör

Det finns ett fåtal personer som inte ens få ha bankkonto, men dom vill du inte ha som kunder, om du inte få kontantbetalning.

Jag kanske missförstår dig lite när du säger konvertera en kund till faktura. Men att det ger dig som företag bättre ekonomi att ändra dom till faktura skiter väll kunden i, har kunden beställt mot PF och inte godkänt något annat så SKA kunden ha varan mot PF, något annat är otänkbart i mina ögon både som kund och företagare.

Principgrejen är att inte ändra ett aktivt val kunden har gjort utan att fråga kunden om det är okej.

(Det är väldigt stora skillnader om folk har möjlighet att betala till ett BG eller PG beroende på målgrupp)

klein 2008-03-16 06:45

Citat:

Originally posted by ecstyle@Mar 15 2008, 17:14
Tror det är många yngre som beställer mot PF och som inte har betalkort eller kanske Internetbank och det är för unga för faktura. Även äldre verkar gilla PF. Det känns väl tryggt helt enkelt.
Ja, du får inte sälja till folk under 18 år.. Äger personen riktigt en bitchig morsa, så du har kommunala konsumentrådgivare och hela kiten på busat dig...

klein 2008-03-16 06:51

Citat:

Ursprungligen postat av Mickee
Citat:

Ursprungligen postat av klein
50:- kostar PF idag också! Plus att dom flesta har internetbank idag, det ytterst få grupper i samhäller som inte har internet och internetbank. För hur betalar man annars månandshyran och sånt?

Fördelen med att skippa PF , är att jag kan göra direktleverans från min leverantör

Det finns ett fåtal personer som inte ens få ha bankkonto, men dom vill du inte ha som kunder, om du inte få kontantbetalning.

Jag kanske missförstår dig lite när du säger konvertera en kund till faktura. Men att det ger dig som företag bättre ekonomi att ändra dom till faktura skiter väll kunden i, har kunden beställt mot PF och inte godkänt något annat så SKA kunden ha varan mot PF, något annat är otänkbart i mina ögon både som kund och företagare.

Principgrejen är att inte ändra ett aktivt val kunden har gjort utan att fråga kunden om det är okej.

(Det är väldigt stora skillnader om folk har möjlighet att betala till ett BG eller PG beroende på målgrupp)

Jag se inga problem med det, en del varor kan man inte skicka emot PF, eftersom man inte kan göra direktleverans från PF. Jag informera alltid kunden om att dom bli konventerade til faktura.

Alla har ju internetbank/Girotjänster idag , väl ingen normal människa som går till banken och betalar räkningar... Kostnaden är det samma som PF..

Många väljer PF, bara för det är något man känner tilll.. Kort är man lite rädd för, alla har inte lärt sej att använda E kort... Då väljer man PF. Vad folk inte vet om , är att kort är säkrare än PF.. PF kan du få en tegelsten, det är lättare för webbutiken att retunera pengar med Kort också.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson