WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Har ni köpt server utomlands? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=27811)

Racewebb 2008-03-09 19:12

Hej!

Jag leker med tanken att köpa en billig 1U-server utomlands (begagnatmarknaden i Sverige verkar ganska liten) för att sedan "co-locata" i Sverige. Men är allting kompatibelt? Jag tänker framförallt på nätdelar och kopplingar till dessa. Är det någon som vet?
Mvh
Jesper

patrikweb 2008-03-09 19:18

Är normalt inga problem, dock så är det inte alls säkert att du får med alla rackmontering till servern utan det kan du behöva köpa extra. Det är något du verkligen bör kolla upp extra.

Dennis Holm 2008-03-09 19:23

som patrik säger så behöver du se till att du får med rackmonterings skenorna osv då sådant ofta inte ingår när man köper delar ifrån alla..
däremot så är det inga problem med nätdelar osv. det har jag inte stött på. kontakten för ström är ju standardiserad :).

Racewebb 2008-03-09 19:28

Tack för svaren. Jag har sett att det ofta står att rackmonteringskit inte ingår. Har ni tips på bra ställen att handla, förutom Ebay?

Jesper

Dennis Holm 2008-03-09 19:36

oo det var så länge sedan jag köpte rackserver i sig nu.
Jag köper detmesta ifrån dell för jag har avtal med dem och får sakerna inom någon timme.
Men är det endast begagnat du var ute efter då?

Norman 2008-03-09 19:36

Citat:

Originally posted by Racewebb@Mar 9 2008, 20:28
Tack för svaren. Jag har sett att det ofta står att rackmonteringskit inte ingår. Har ni tips på bra ställen att handla, förutom Ebay?
Jesper

Deltaco har rack skenor för det mesta. Annars finns universal vinklar att ställa server på.
Tänk på att du får betala tull om du köper server utanför EU.

patrikweb 2008-03-09 19:38

Citat:

Ursprungligen postat av Norman
Citat:

Ursprungligen postat av Racewebb
Jesper

Deltaco har rack skenor för det mesta. Annars finns universal vinklar att ställa server på.

Du betalar inte tull på begagnade saker vad jag vet, alla fall inte som går under datorer och liknande. Dock moms åker du på.

Dock så händer det att sakerna kommer igenom tullen samt värdet baseras på det värdet säljaren skriver på sändningen.

Racewebb 2008-03-09 19:42

Citat:

Originally posted by mervinst@Mar 9 2008, 20:36
oo det var så länge sedan jag köpte rackserver i sig nu.
Jag köper detmesta ifrån dell för jag har avtal med dem och får sakerna inom någon timme.
Men är det endast begagnat du var ute efter då?

Japp. En liten burk att köra icke kritiska sajter på och ev. lite dns.

Norman 2008-03-11 01:59

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
Citat:

Originally posted by -Norman@Mar 9 2008, 20:36
Citat:

Ursprungligen postat av Racewebb
Jesper

Du betalar inte tull på begagnade saker vad jag vet, alla fall inte som går under datorer och liknande. Dock moms åker du på.
Dock så händer det att sakerna kommer igenom tullen samt värdet baseras på det värdet säljaren skriver på sändningen.

Skriver säljaren värde til 50eur på en server kommer tullarna göra en egen värdering. Du kan då åka på ganska stor tullavgift om du inte kan visa kvitto på köp.

patrikweb 2008-03-11 07:49

Du tror tullen kan något om datordelar? Att dom ska se skildnad på en old P3 burk eller någon med en nyare Xeon?

Är ju fullt möjligt att någon säljer en burk för det priset med, sedan får ju säljaren sälja för vad för pris den vill.

xciso 2008-03-12 22:35

Citat:

Originally posted by patrikweb@Mar 11 2008, 08:49
Du tror tullen kan något om datordelar? Att dom ska se skildnad på en old P3 burk eller någon med en nyare Xeon?

Är ju fullt möjligt att någon säljer en burk för det priset med, sedan får ju säljaren sälja för vad för pris den vill.

Och hur vet du att det inte finns ett "geek" bland tullarna?

En datornörd kan inte fylla på spolarvätska? :D

KPK 2008-03-12 23:01

Jag har köpt server och utrustning via eBay. Du får också räkna med diverse expeditionsavgifter. Det är dock klart billigare än att köpa en i Sverige...

Racewebb 2008-03-12 23:11

Citat:

Originally posted by KPK@Mar 13 2008, 00:01
Jag har köpt server och utrustning via eBay. Du får också räkna med diverse expeditionsavgifter. Det är dock klart billigare än att köpa en i Sverige...

Nåt tips på var? Blocket? Tradera? Fler?

Jesper

KPK 2008-03-12 23:42

eBay är bäst. Försök hitta en vettig server på Tradera. Blocket har väl som mest 1-3 annonser inne. Serverhuset.se säljer begagnade men slår knappast eBay när det gäller pris.

Alpha 2008-03-13 02:54

KPK: Är det bara en tillfällighet att ditt nick liknar Terrorist-organisationen PKK väldigt mycket!??

ÖD.

smultronpuss 2008-03-13 06:58

Citat:

Originally posted by patrikweb@Mar 11 2008, 07:49
Vet inte hur duktiga dom är på att urskilja processorer eller liknande, men min begagnade 1U som jag köpet via staterna hamnade i tullen. Tullverket hade inget intresse i vad som stod prismässigt på paketet utan valde att själva sätta ett värde på servern.

Magnus_A 2008-03-13 10:52

Citat:

Originally posted by Alper@Mar 13 2008, 03:54
KPK: Är det bara en tillfällighet att ditt nick liknar Terrorist-organisationen PKK väldigt mycket!??

ÖD.

Snälla, kan ni inte hålla politiken utanför? Nog rörigt här ändå tycker jag.

KPK 2008-03-15 01:19

Citat:

Originally posted by Alper@Mar 13 2008, 03:54
KPK: Är det bara en tillfällighet att ditt nick liknar Terrorist-organisationen PKK väldigt mycket??
ÖD.

Och kopplingen mellan bokstavskombinationerna KPK och PKK är? Förutom då de enormt glesa regionerna i din kala alpregion förstås...

:(

KPK 2008-03-15 01:20

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus_A
Citat:

Ursprungligen postat av Alper
KPK: Är det bara en tillfällighet att ditt nick liknar Terrorist-organisationen PKK väldigt mycket??
ÖD.

Snälla, kan ni inte hålla politiken utanför? Nog rörigt här ändå tycker jag.

Min "nick" har ingen politisk underton. Det är bara Alper som har för mycket skämd luft däruppe...

ChristianKarlsson.se 2008-03-16 16:35

För att slippa besväret med ev. tull och skit så kan du ju alltid köpa inom EU... billigare frakt dessutom. Att köpa från USA är bara en massa besvär. Tycker jag i alla fall. :)

Norman 2008-03-16 20:19

Jag håller med Christian.
Du kan säkert köpa från USA och spara in en slant.. men du får vänta på grejer länge om du inte ska skeppa en större mängd.

Tullavgiften blir dessutom ganska hög och du kan få momsa. Det är inte om det är begagnat eller ej som bestämmer om du ska momsa. Utan det är om du har ett värde av att föra in en produkt i sverige, det är då du får momsa..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson