![]() |
Jag söker ett webbhotell med windowskonto som kan garantera minst 99.8% tillgänglighet, med andra ord duger inte binero, loopia, proinet och liknanade skräphotell där avbrott är mer regel än undantag. Tips mottagas i tråden. Priset är relativt oviktigt.
|
99,8% är fortfarande nästan 18h down per år, så är rätt dåliga krav du ställer.
|
patrikweb.se ligger enligt Pingdom på 99,44% men det kanske inte är den adressen som gäller för dina kunder?
|
Citat:
"Garanterad Tillgänglighet 99,95% per år inkl service." ... kan man läsa i din signatur. Men det gäller väl inte om ägaren sitter i finkan. ;) |
Citat:
|
Kanske låga krav, men än så länge har jag inte fått några förslag så tydligen var gåtan inte så enkel.
|
Jag har Sajthotellet och är nöjd med deras windows del.
|
Jag har väldigt svårt att förstå hur man skulle kunna lämna några garantier på upptid. Därför känns efterfrågan på ett sådant webbhotell ganska orimlig.
Du har onekligen haft väldigt mycket otur med dina konton men det finns fortfarande ingenting som säger att du inte kommer få nertid. För även om någon garanterar 100 % upptid och det skulle visa sig att så inte blev fallet, så finns det nästan alltid något i avtalet som reglerar att du inte kommer få kompensation för alla dina utgifter. |
Så klart alla kommer ha nertid, frågan är mer hur mycker nertid och hur ofta. Sedan hur man förebygger och förbättrar hela tiden möjligheten till tillgänlighet.
Sedan att själva SLA inte ens är värt toapapper i värde är ju en annan sak. |
OK, om jag omformulerar frågan: Jag söker ett webbhotell som kan uppvisa minst 99,8% tillgänglighet sin win-server varenda en av de senaste 12 månaderna.
|
Lycka Till :)
|
Citat:
//Björn |
Levonline har också 99.91 enligt Pingdom, men jag har ingen aning om det gäller deras Windows-konton. Även de hade ett "längre" avbrott (4h) under 2007.
|
Citat:
Citat:
Den gigrib/pingdom mäter för Sajthotellet är en av våra windowsburkar. Hemsidan driftas i delad miljö men med egen ip. |
Är det ingen fler som haft problem med att Pingdom själva varit lite skakiga och därför gett lite knepiga resultat?
|
Sedan är ju även "Planerad underhåll" inräknat. Man kan inte strunta i uppgraderingar bara för att få bra uptime på pingdom :-)
|
Citat:
Dom har också "99.9% Uptime Guarantee" Hoppas det hjälper dig lite. //Fredrik J |
Alla som kör ett webbhotell lär ha någon halvtimmes nedtid per månad för patchningar och nödvändiga omstarter om man inte kör väldigt avancerade system eller helt skiter i patchningar, så en halvtimme eller så varje månad får man nog leva med. Dessutom lär det behövas andra omstarter lite då och då på enskilda maskiner.
Det som inte är bra är när hela ens servermiljö kollapsar på grund av strömavbrott eller andra förutsägbara händelser och det är kanske sådana större driftstopp man skall vara rädd för i stället för några promilles nedtid per månad. |
Citat:
Windows har jag skrotat och kommer bara sätta upp igen om någon verkligen vill jobba med aspnet. Men windows server har väl också ganska snälla patchar som inte kräver omstart? Iallafall helt o hållet offtopic :P. Kan rekommendera sajthotellet av den enkla anledningen att jag vet att det funkat bra med annat där innan. inte rört deras windows servrar men om linux servrarna och supporten jobbar på samma sätt som windows servrarna ska det inte vara några problem.. Om din budget tillåter så kan du ju hyra en managed server kanske? eller om du har kunskaperna själv/i företaget. Good Luck |
Alla OS kräver omstarter, jag skulle bli orolig om jag hade ett webhotell som inte startade om sina servrar regelbundet. Det kommer ju kernel uppdateringar där man måste starta om. Jag driver både Windows2003 och Linux servrar, i snitt blir det väl 2 omstarter/månad för Windows och 1 omstart/månad för Linux.
|
En omstart tar inte 30min alla fall, är bara kernel som kräver omstart.
Kör man FreeBSD så kommer det inte många gånger per år något som kräver omstart av kernel. |
det hotellet som jag har mest förtroende hos är odibo.se lite dyra men otrolig service vänliga, har en förenings sida hos dom.
|
Behover ni hög downtime och inte riskera att gå ned pga andra personer på samma server.
Varför inte köp dedikerad? Eller om det blir för dyrt, gå ihop några och "grupp-köp" en server eller co-loc. |
Citat:
Sidorna har dessutom alltid gått snabbt, likaså FTPn. Mina övriga intressen ligger på andra webhotell, men om jag skulle våga rekommendera något så är det Ballou. |
Citat:
|
Det finns väl inga seriösa aktörer som överbokar i någon större mängd?
|
Citat:
|
Norman: Svenska sådana? Exempel?
|
Citat:
Sedan om de har en massa features i kontrollpanel m.m. som Robertsson behöver är en annan sak. De sajter jag kör där är ganska basic. Men gud vad skönt det är när det bara funkar o funkar. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:43. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson