WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Bokföringsprogram (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=27639)

pokerstjärna 2008-03-03 13:07

Jag söker efter ett bokföringsprogram:

Krav:

* Det ska vara extremt enektl att hantera.
* Det ska finnas möjlighet att skriva allt i en fin ordnad lista.

ztream 2008-03-03 13:18

Visma SPCS

Henke76 2008-03-03 13:35

Bokis, kostar 100kr. Klarade mig med det i två år. Handlar det om många verifikationer så är det väl värt att investera i något fräsigare som har koppling till fakturering och kundreskonta. Sparar mycket tid.

pokerstjärna 2008-03-03 13:45

Citat:

Originally posted by ztream@Mar 3 2008, 14:18
Visma SPCS
Snackade med Visma nyss dom rekomendera "Visma Enskild firma för mina behov"
Ska tanka ner det och pröva ;)

http://www.vismaspcs.se/butik/default.asp?...=&sida=navig_ny

Magnus_A 2008-03-03 14:04

Fortnox
Bokför på webben. 39 kr/månaden tror jag att det kostar.

Henke76 2008-03-03 15:29

Även Swedbank har något billigt på webben vill jag minnas.

Alto 2008-03-03 16:19

Kommer också troligen köpa Visma SPCS..
Billigt och verkar bra.

DirtyDog 2008-03-03 17:04

Använder swedbanks e-bokföring, och den funkar bra för mig, kör enskild firma. Fick det gratis i 3 månader, annars kostar det 250 kr per månad. Vill man ha möjlighet att fakturera så kostar det ytterliggare 50 kr per månad.

fretek 2008-03-03 18:26

Citat:

Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:

Ursprungligen postat av ztream
Visma SPCS

Snackade med Visma nyss dom rekomendera Visma Enskild firma för mina behov
Ska tanka ner det och pröva
http://www.vismaspcs.se/butik/defaul...&sida=navig_ny

Jag kör med Visma Enskild Firma och det är enkelt. Använde mig av SPCS administration 500 förut och var då tvungen att anlita extern hjälp ganska ofta. På tok för avancerat för mina behov och kunskap.

Sen är priset bra oxå. 590/år tror jag det var och då är det alltid aktuella grejjer och blanketter i programmet. Supporten hos Visma har funkat bra det illa jag behövt kontakta dem.

quickhelp 2008-03-03 22:55

Jag kör med SchysstaC, vilket är ett väldigt enkelt program.
http://personal.inet.fi/business/christian.linde/

Funkar bra om du inte har för avancerade saker att bokföra...

pokerstjärna 2008-03-04 02:30

tack för tipset allihop, det blev Visma enskild firma - 690kr/år.

Alto 2008-03-04 16:30

Citat:

Originally posted by pokerstjärna@Mar 4 2008, 03:30
tack för tipset allihop, det blev Visma enskild firma - 690kr/år.

Fast tecknar man idag gäller det bara till 31/10. Därefter blir abonnemanget på 1 år, dvs från 1/11 till 31/10.

Helix 2008-03-04 16:50

Ni är medvetna att Visma enskild firma inte hanterar saker bra om ni har kunder och inbetalningar från utlandet!!!

Alto 2008-03-04 16:53

Citat:

Originally posted by Terabyte@Mar 4 2008, 17:50
Ni är medvetna att Visma enskild firma inte hanterar saker bra om ni har kunder och inbetalningar från utlandet

Det var bra att du sa det innan jag beställt!
Vad är det som inte funkar bra om man får inbetalningar från utlandet? (vilket jag får)

Helix 2008-03-04 18:31

Du kan inte hantera annan valuta än kronor ... men just det stora problemet för mig var att man inte kan på ett korrekt sätt sköta inbetalningar från utländska kunder ...

Köp från utlandet om man har tullmoms kan man hantera egnntligen, även om programmet gör det fel tycker jag, men .... har man affärer med utländska kunder överhuvudtaget skall man inte överväga deras Enskild Firma programmet. Detta har nämnts i trådar här innan.

Adam N 2008-03-04 19:16

Visma SPCS är riktigt bökigt om man är nybörjare. Den tillhörande instruktionsboken är
inte heller anpassad för nybörjare. Önskar att jag kunde rekommendera något bättre,
men jag har inte koll på vad det finns för alternativ.

Det största problemet är att man försöker efterlikna manuell bokföring som görs med
bläckpenna, dvs det går inte att rätta till något i efterhand på ett snyggt sätt. Det är
nog inte Vismas fel utan svensk lag som ligger till grund för det, så det gäller nog alla
bokföringsprogram. Kanske inga konstigheter för den som är van vid bokföring, men
är man van vid Excel etc, så är det fruktansvärt frustrerande.

Om du har enskild firma och inte så mycket bokföring, så kör papper och (blyerts)penna
eller Excel. Ångrar att inte jag gjorde det. Huvudsaken är att du bokför över huvud
taget. Skattemyndigheten kommer inte på oväntat besök för att kontrollera något.
När du är klar (har gjort bokslut), så är det bara att fylla i siffrorna med bläck alternativt
skriva ut Excel-dokumentet. Eller varför inte skaffa ett bokföringsprogram då och
knacka in allt i efterhand när du vet hur du vill ha det.

Om du kör på bokföringsprogram, så kom ihåg att stämma av mot bankkonto varje
månad (eller oftare) och säkerhetskopiera bokföringen i samband med det.

Bladet 2008-03-04 19:28

Citat:

Originally posted by Adam N@Mar 4 2008, 19:16

Om du kör på bokföringsprogram, så kom ihåg att stämma av mot bankkonto varje
månad (eller oftare) och säkerhetskopiera bokföringen i samband med det.

Jepp, stäm av mot bankkontot OFTA. Jag glömde det första året och det är inte roligt att gå igenom varenda verifikation för att se vart man missat. :). Och det är inte så krångligt att ändra verifikationer, stryk rad och inför ny rad. Det skall ju synas tydligt vad man ändrat.

pokerstjärna 2008-03-04 19:41

Ni som inte har bokföringsprogram, hur håller ni reda på er bokföring?

pokerstjärna 2008-03-04 20:43

Har nu kollat extra noga på Visma Enskild firma och bestämmt mig för att beställa den. fyller alla krav för mig och den är enkel att förstå sig på.

Adestro 2008-03-04 21:26

Kör med Visma Enskild Firma och det fungerar bra men många småsaker saker irriterar en. Det går t.ex. inte att ange IBAN nummer på faktura, och inte heller ha en engelsk version av en faktura. Så utlandshandel blir krångligt.

Sen när man skriver ut som PDF pekar den alltid på Vismas egen mapp i mina dokument, tycker det är en självklarhet att man själv ska kunna ställa in standardmappp. Jag har löst det med en genväg till önskad standardmapp i Vismas mapp.

Och lite andra småsaker. Har jag fel i ovanstående blir jag verkligen glad om någon rättar mig. Hade även lite problem att få en nyckel av SPCS efter betalning av faktura, fick själv höra av mig för att få den skickad.

För övrigt kan du köra på demo-versionen hur länge som helst. När den går ut installerar du en ny rakt över och tiden förängs med 45 dagar men bokföringen är kvar som vanligt (nej, jag snålåker inte på detta sätt). Förstår inte hur Visma/SPCS kan ha ett sånt monopol som de faktiskt har, deras grejer är ju långt ifrån perfekt.

pokerstjärna 2008-03-04 21:36

Citat:

Originally posted by Adestro@Mar 4 2008, 22:26
Kör med Visma Enskild Firma och det fungerar bra men många småsaker saker irriterar en. Det går t.ex. inte att ange IBAN nummer på faktura, och inte heller ha en engelsk version av en faktura. Så utlandshandel blir krångligt.

Sen när man skriver ut som PDF pekar den alltid på Vismas egen mapp i mina dokument, tycker det är en självklarhet att man själv ska kunna ställa in standardmappp. Jag har löst det med en genväg till önskad standardmapp i Vismas mapp.

Och lite andra småsaker. Har jag fel i ovanstående blir jag verkligen glad om någon rättar mig. Hade även lite problem att få en nyckel av SPCS efter betalning av faktura, fick själv höra av mig för att få den skickad.

För övrigt kan du köra på demo-versionen hur länge som helst. När den går ut installerar du en ny rakt över och tiden förängs med 45 dagar men bokföringen är kvar som vanligt (nej, jag snålåker inte på detta sätt). Förstår inte hur Visma/SPCS kan ha ett sånt monopol som de faktiskt har, deras grejer är ju långt ifrån perfekt.

Är du hundra på att tidigare bokföring blir kvar då om jag installerar det igen :blink:
I sådant fall är det ju hur bra som helst :D
Men jag har faktiskt planera på att lägga en beställning imorgon.

Adestro 2008-03-04 22:00

Citat:

Originally posted by pokerstjärna@Mar 4 2008, 22:36

Är du hundra på att tidigare bokföring blir kvar då om jag installerar det igen
I sådant fall är det ju hur bra som helst
Men jag har faktiskt planera på att lägga en beställning imorgon.

Jag ser det mer som en kul grej än en långvarig lösning. ;) Är ju mindre kul om du efter ett halvår förlorar all bokföring...

Helix 2008-03-04 22:08

Som jag sade innan: planerar man att köra handel med utländska kunder eller köpare, så är inte Visma Enskild Firma att föredra. Tvärtom, så skall man verkligen välja ett annat alternativ.

qb1 2008-03-05 12:54

Kolla även bokföring från Fortnox, som iofs inte erbjuder körning av program på din egna klient.

Adestro 2008-03-05 15:29

Erbjuder inte Swedbank bokföring som tjänst via webben? Har för mig det kostade lite me (än Visma EF) men om flödet på bankkontot automatiskt kan sys ihop med bokföringen tjänar man ju lite tid och ork...

micnil 2008-03-06 10:41

UNIBAS (www.unicell.se) är annars ett billigt och bra program. Engångskostnad för licens och sedan frivillig support avgift på några hundralappar per år.

Deras GUI är kanske inte det vackraste och bästa som finns men det är enkelt och har alla de funktioner som behövs i ett litet bolag.

pokerstjärna 2008-03-06 10:50

Citat:

Originally posted by micnil@Mar 6 2008, 11:41
UNIBAS (www.unicell.se) är annars ett billigt och bra program. Engångskostnad för licens och sedan frivillig support avgift på några hundralappar per år.

Deras GUI är kanske inte det vackraste och bästa som finns men det är enkelt och har alla de funktioner som behövs i ett litet bolag.

Såg video demo det ser bra ut, ska tanka hem och prova http://www.unicell.se/BasBok1.html

Helix 2008-03-06 11:11

Ang Unicell.

Kom dock ihåg att supportavgiften skall (om man väljer det) även betalas första året, så att det blir lite mer första året än de 1250,- som anges på sidan för uni_bas! Glöm inte det.

Dock måste jag säga att unicell ser förjävligt ut, men gör jobbet bra till ett konkurrenskraftigt pris. Jag har (jag och min bror tillsammans) två licenser jag köpte inte så länge sedan och förutom mindre saker är jag nöjd, kanske till och med mycket nöjd. Dessutom var det bra support när jag ringde om något. Det gör jobbet bra och enkelt. Man vänjer sig snabbt vid det fula yttre programmet har. Saknar dock möjligheten att skicka ut fakturor direkt med mail från programmet.

elofsson 2008-03-06 13:10

Citat:

Originally posted by pokerstjärna@Mar 4 2008, 20:41
Ni som inte har bokföringsprogram, hur håller ni reda på er bokföring?
Jag kör Excel men det börjar bli ohållbart. Så denna tråd är intressant med tanke på att välja ett nytt och "riktigt" bokföringsprogram. Visma enskild firma faller på att det inte klarar utlandshandel...

pokerstjärna 2008-03-06 13:13

Kontakta Visma idag och köpte Visma enskild firma får köra med det så länge :)

Helix 2008-03-06 13:18

Citat:

Originally posted by pokerstjärna@Mar 6 2008, 13:13
Du blir säkert nöjd nöjd!

...

I alla fall till den dagen då du inser att du har utländska kunder , utbetalningar eller vill redovisa på lite andra konton för att ha bättre koll på din verksamhet. Då ringer du till Visma igen och de säger: "Grattis, du kan uppgradera! Nästa paket kostar 5.480,- (med serviceavtal och fakturering)".

Milad 2008-03-06 13:46

Citat:

Originally posted by Terabyte@Mar 6 2008, 11:11
Ang Unicell.
Kom dock ihåg att supportavgiften skall (om man väljer det) även betalas första året, så att det blir lite mer första året än de 1250,- som anges på sidan för uni_bas Glöm inte det.
Dock måste jag säga att unicell ser förjävligt ut, men gör jobbet bra till ett konkurrenskraftigt pris. Jag har (jag och min bror tillsammans) två licenser jag köpte inte så länge sedan och förutom mindre saker är jag nöjd, kanske till och med mycket nöjd. Dessutom var det bra support när jag ringde om något. Det gör jobbet bra och enkelt. Man vänjer sig snabbt vid det fula yttre programmet har. Saknar dock möjligheten att skicka ut fakturor direkt med mail från programmet.

Håller med gällande Unicell.

pokerstjärna 2008-03-06 14:21

Citat:

Ursprungligen postat av Terabyte
Citat:

Du blir säkert nöjd nöjd!

...

I alla fall till den dagen då du inser att du har utländska kunder , utbetalningar eller vill redovisa på lite andra konton för att ha bättre koll på din verksamhet. Då ringer du till Visma igen och de säger: "Grattis, du kan uppgradera! Nästa paket kostar 5.480,- (med serviceavtal och fakturering)".

Haha :lol:
Ja, men jag räknar inte med att ha utländska kunder, inte detta år.
Men man vet aldrig och ifall man skulle få utlänsdka kunder/kund så kan man ju alltid bokföra det separat vid sidan om, visst blir det bökigare men allting går.

Adam N 2008-03-06 15:46

Citat:

Originally posted by pokerstjärna@Mar 6 2008, 13:13
Kontakta Visma idag och köpte Visma enskild firma får köra med det så länge

Vad var det som gjorde att du inte valde UNI-BAS? Det verkade ju riktigt bra.

pokerstjärna 2008-03-06 17:50

Citat:

Ursprungligen postat av Adam N
Citat:

Kontakta Visma idag och köpte Visma enskild firma får köra med det så länge *

Det har jag inget direkt bra svar på :(

Adam N 2008-03-06 18:46

Citat:

Citat:

Originally posted by -Adam N@Mar 6 2008, 16:46
Citat:

Kontakta Visma idag och köpte Visma enskild firma får köra med det så länge

Det har jag inget direkt bra svar på

Bra säljare på Visma med andra ord :)

pokerstjärna 2008-03-06 18:55

Citat:

Ursprungligen postat av Adam N
Citat:

Originally posted by -pokerstjärna@Mar 6 2008, 17:50
Citat:

Originally posted by -Adam N@Mar 6 2008, 16:46
Citat:

Kontakta Visma idag och köpte Visma enskild firma får köra med det så länge *

Det har jag inget direkt bra svar på

Bra säljare på Visma med andra ord :)

Nejdå det är inte säljarna som fick mig att köpa programmet utan jag är i behov av ett bokföringsprogram och 690kr på ett år är inte mycket att gnälla över, det var egna insiativ :)

Helix 2008-03-06 21:08

Citat:

Originally posted by pokerstjärna@Mar 6 2008, 18:55

Nejdå det är inte säljarna som fick mig att köpa programmet utan jag är i behov av ett bokföringsprogram och 690kr på ett år är inte mycket att gnälla över, det var egna insiativ :)

<_<

Dock är det inte ett år. Nästa 690 kr skall du redan betala innan november enligt avtalet. Så egentligen betalar du mycket mer för första året!!

Så egentligen har du betalat dina första 690 kr för mars-okt = 7 månader

(om man räknar om det i 12 månaders period, så har det kostat dig 1200 kr)

pokerstjärna 2008-03-07 15:19

Citat:

Ursprungligen postat av Terabyte
Citat:

<_<

Dock är det inte ett år. Nästa 690 kr skall du redan betala innan november enligt avtalet. Så egentligen betalar du mycket mer för första året!!

Så egentligen har du betalat dina första 690 kr för mars-okt = 7 månader

(om man räknar om det i 12 månaders period, så har det kostat dig 1200 kr)

Sant, men licensen går ut, efter 364 dagar.

Helix 2008-03-07 16:26

Citat:

Originally posted by pokerstjärna@Mar 7 2008, 15:19
Sant, men licensen går ut, efter 364 dagar.
So?

Du kan inte göra bokslutet för 2008 i programmet om du inte ha uppdaterat serviceavtalet ocg versionen i okt/nov 2008.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson