![]() |
http://www.resume.se/nyheter/2008/02/29/pl...28-pr/index.xml
edit: Tryckte post innan jag hann skriva färdigt... Alla tappar. Kan bara hålla med om analysen av MTGs hantering av Playahead - vad tänkte de egentligen göra med sajten när de köpte den? |
Tror det är som med Lunarstorm, alla har gått över till Bilddagboken.
Kanske logga in nångång ibland men inte som förut. Tror alltså inte det där med Facebook osv.. vet absolut ingen som använder det alltså. |
Citat:
/Thomas THL |
I takt med att utbudet på internet blir bredare så försvinner även folk från communities som behandlar den generella skaran. Jag tror att folk har tröttnat på att vara 1 bland 500000 andra. Jag ser idag i mycket större utbredning nischade sajter och communities som lockar folk som har intresse för ämnet.
Vem vill diskutera helgens bravader år ut och år in. Det är väl i princip det som görs på communities likt playahead, lunarstorm m.m. Man tillåter inte folk att vara kreativa och skapa utan allt handlar om att sitta i sitt lilla krypin och vänta på att gästboksikonen ska börja blinka. Jag tror på öppnare miljöer som inte stänger in/ute folk. |
Det är två olika marknader. De communitys som inriktat sig på en speciell grupp människor kommer att få användare som stannar på siten år ut och år in medans communities som MySpace, Facebook och liknande lockar fler användare men har svårt att hålla sig levande under en längre tid.
|
För mycket pengar och för lite hjärna och hjärta hos de som köper sajterna. Det tycker att det verkar ball och så driver de företaget som vilken dammsugarfabrik som helst. Klart det går åt skogen. Mina egna barn har vuxit upp med Lunar och skulle hellre käka tio burkar surströmming än att ertappas med ett konto där nu några år senare. Lyckas man inte fånga upp nya generationer användare så är det kört. Och hur många är inte "liken" på Facebook? Sajter kommer och går, så är det bara.
|
Bilddagboken går ju inte att jämföra med playahead, inte lunarstorm heller.
Playahead är lätt den bästa communityn på marknaden enligt mig. Sen var det ingen liten summa som MTG gick in med. |
Citat:
Blir lite jobbigt när mormor kan se bilder från fester och sånt.... :P Det är ungefär 1 milj. registrerade Facebook konton, du borde ju känna någon.. Jag höll mig till Playahead innan Facebook, Playahead var helt enkelt för fjortis-aktigt.. kanske där de tappar, folk har börjat mogna.. ^^ |
Citat:
Det är väl lunarstorm som är fjortis sidan och inte playahead? |
Citat:
Nej, kan dock tänka mig att folk jag känner bara råka ha ett konto där som dem ha testat med men inte använder. Citat:
|
daniel has it!
|
Citat:
Jag har varit admin på playahead ett tag. Det är långt ifrån samma folk. |
Citat:
Då många av dem du säger är fjortis (Lunarstorm's användare) hänger även på playahead... |
Citat:
Till att börja med så är majoriteten 17+ på playahead. Jag säger inte att lunar användarna är fjortisar, men om man ska jämföra så är det all-in på att lunar vinner den äran. Under min tid på playahead har jag aldrig sett någon skriva *smajl* och vad jag vet så är det SmAjL folket man relaterar till fjortisar. Vilket man direkt förknippar med lunarstorm. |
Citat:
Skapade ett Lunarstorm konto nu för skoj skull & så jag inte säger något som kanske inte stämmer, kollade runt på XX antal Lunarstorm användare. I olika åldrar, mest 12 – 16. Exempel som jag såg under mitt lilla besök nyss: Är = e Du då = dd Nice = Najs Själv = sj Såg alltså inga ”KjaMiz”, ”SmAJL”, ”PöZZ” eller något annat liknade. Även dessa ”ord” (Exempel listan) används flitigt på många sajter, flertal fall även här på WN. Då antar jag WN är lite fjortis av sig också om vi ska se det till stavningen? |
Våra barn är eller har varit på Playahead, och många av alla deras kompisar.
Vårt äldsta barn har nu slutat med Playahead för att det för barnsligt. Han fyllde 18 för ett tag sedan. 14-åringen hänger där dygnet runt och lever på att hon är poppis på Playahead... Det finns äldre folk där, givetvis, men hon har hängt där sedan hon var 12 och när kollar igenom Playahead har jag svårt att hitta särskilt många som inte lagen kategoriserar som barn (dvs under 18). Kanske beror det på att jag utgår från dotterns konto när jag kikar runt? Både Lunarstorm och Playahead känns inriktat mot de som är under 20 och saknar arbete... Fördomsfulla jag har kanske missuppfattat det. Helt klart är att mer nischade communities och Facebook sugit åt sig mängder av framför allt de lite äldre från både Lunarstorm och Playahead. |
Vad gäller stora företags köp av communities eller siter överhuvudtaget så känns det smått fantastiskt hur de betalar en bra summa pengar för siten för att sen inte anställa rätt folk att driva den ...
MTG som har så många möjligheter att göra PA attraktivt innehållsmässigt samt stora möjligheter för cross promotion mellan deras andra koncept. |
Lunar verkar helt ha fimpat sitt "Reklamkoncept"
Förut fanns det iallafal tävlingar och frågor och lite allt möjligt som på något vis var "kopplade" till Annonser för Oboy, Cola, skomärken osv. Jag gillade annonserna som ofta var ganska snygga med lite nytänk. Nu är inte ens annonserna relevanta, PLUS (som verkade vara deras guldkalv är borta) Vad tjänar dom pengar på numera? Har det varit massa nedskärningar på deras kontor? Någon med lite inblick i bolaget som vet ? |
Det skickas fortfarande rätt så mycket lajv på Lunarstorm fortfarande.
Bara den tjänsten betar nog av en hel del utgifter. |
Citat:
Det finns fortfarande en bugg hos telenor, så det går fixa gratis. Dem gav även ut gratis lajv när dem tog bort PRO. |
Min lilla åsikt om detta är att folk har blivigt matade med samma sak de senaste åren där endast få tjänster har varit möjliga på en site, så som gästboksinlägg, pm & innehåller krypin med möjligheten att ha lite info om sig själv med ngr få bilder.
Sen har siter oftast tappat medlemmar när de börjat ta betalt för små saker, som tex "vill du ha möjligheten att ladda upp fler bilder , skaffa vipkonto" Totalt onödigt enligt mig ( om man ser från användarens synvinkel) Klart att jag som "ägare" av siten vill ha mer kosing av medlemmarna, men det finns gränser. Jag tycker att alla funktioner på siten ska vara gratis & att varje medlem ska ha möjlighet till ngr mb extra för bilder. Hårddiskar är relativt billigt nu för tiden. Sen , lunar,(har visserligen bytt utseende) playahead har igentligen bara 1 sak för medlemmarna ( som används dvs ) ett "krypin". När facebook kom ut så ändrades det lite mer via vänner möjligheten & klart att hypen kring detta fick folk att öppna upp ögonen för andra siter. youtube är igentligen en av världens mest flitigt använda siter, tänk om man var tvungen att vara medlem där för att se videor, som messengers nya videosite. Då hade säkert youtube varit större, video ligger mer i tiden. Bilddagboken. Jag fattar inte varför den har blivigt stor? Brist på annat kanske, man kan ju endast lägga upp bilder där, inte tagga bilderna, ladda ner ? Jag har mer att fråga om den siten men ser inte varför man skall använda den. Enbart bara för att dina "vänner" använder den? Likt facebook dvs. Jag har gott om ideer, har dock inte möjligheten att skapa dem själv. Testade det här med hemsidor i juni då jag skapade min egen första site, från början med många färdiga scripter, men senare med tiden lärde jag mig lite php html ( på kort tid ) Jag brann bara för min ide. Jag tog in allt jag själv gillar med siter, youtube för videor, facebook för vänner listan & att allt kan taggas. mfl.. Nu sitter jag färdig med siten , känns inte lika roligt längre då man är "klar" Men nu får jag kanske använda mig av mina mer färdigheter som logistik , kontakter , m.m allt "material" som jag kan få tag i & lägga in i siten... URSÄKTA OM JAG SPÅRAT LITE [B] Klockan är rätt mycket :D jag tror ialla fall att folk vill ha mer än vad de vanliga siterna erbjuder. varför snåla på funktioner ?. Jag har som mål ialla fall att min eller någon annans site verkligen ska ha allt i ett. Och jag är snart där själv :D "reserverat för mängder av sär / felstavningar / off topics / reklam för min egen creativitet/ .. klockan är faktiskt 03.29 & jag har jobbat 6-7 dagar i veckan i 6 år nu med 5 veckor semester sammanlagt ( 2 år sedan jag var ledig en vecka ) 09.00-18.00 första 5 åren sista året 09.00-03.00 dagligen<u> "</u> Kram på er alla |
lamba: Ta semester... =P
|
Har inte tiden :D fast visst jag har fått stressalleri i ansiktet på riktigt, kroppen håller på att rasa ihop, om jag inte hade hållt på med boxning hade jag väl raserat helt.
|
b9 är mitt andra konto btw , ska ta bort den strax
|
Det är viktigt att skilja på vad som är användbart och vad som bara blir ett onödigt överflöd. Väldigt få användare kommer att utnyttja en funktion för att se Youtube-filmer via sin community, de går hellre till Youtubes hemsida. Men om man kan göra en implementering där man kan nominera videor som ska kunna visas för andra användare och därefter får de ge filmerna röster (tänk Digg) så blir det desto mer intressant.
Att bara lägga till tusentals funktioner ger absolut ingenting såvida de inte inspirerar också. |
de flesta tror jag har gått över till myspace och facebook då dessa är både öppnare och fler medlemmar, alla jag känner har en facebook profil
|
Community går bara utför idag, tyvärr.
Det är IM-klienter samt social networks som verkar bli större och större. |
Citat:
|
"More than 70 million people worldwide visited the website in April 2008" säger wikipedia iaf
|
en liten snabb "analys"
när lunar var som mest poppis så vet jag att det fanns många yngre som inte verkade känna till att internet var mer än bara lunar/andra communities och msn (lite grovt generaliserat) dessa har nu upptäckt att det finns fler sidor att besöka därav de vikande nuffrorna har jag fel i denna analys ? |
Citat:
Jag tror det byggs 3 communitys idag som kommer konkurera ut dessa inom snar framtid. |
Communities kommer och går, precis som allt annat. Facebook är enormt men de dras också med problem att lyckas tjäna pengar och i takt med att tiden går kommer det att bli ett större problem då det kommer nya aktörer.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:15. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson