WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Dataföreningen utsatt för intrång (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=27537)

Marcus 2008-02-28 17:39

Enligt blixtmeddelande från Sitic:

Citat:

Blixtmeddelande från Sveriges IT-incidentcentrum - Dataföreningen utsatt för intrång

Prioritet : Hög
Sitic id : BM08-001
Datum : 080228
Tid : 17:30

Dataföreningen har blivit utsatta för ett intrång.

Problembeskrivning:
Dataföreningen har blivit utsatta för ett intrång, vilket medfört
att användarnamn och lösenordshashar blivit stulna.

Verkan:
Att dekryptera dessa hashar är enkelt och går väldigt fort. Risken är stor
om användarna använder samma användarnamn och lösenord på andra system.

Artikel på IDG

empty 2008-02-28 17:49

Finns mer att läsa på:

Flashback

Finns det något onödigare än att sprida lösenords-hascharna?

tartareandesire 2008-02-28 18:19

Fram för mer övervakning i samhället, både elektroniskt när det gäller nätet och med kameror irl. Det måste till någon förändring nu....

hubbert 2008-02-28 18:29

Mer övervakning = Ännu mer information som kan komma ut vid ett intrång
Räcker med en missnöjd anställd på rätt plats på en myndighet så är alla uppgifterna ute.
Här skulle man nästan kunna tro att Bodström och andra övervakningsnissar är i farten för att få hårdare lagar.

För frågan till slut är - Vem vaktar väktarna?

tartareandesire 2008-02-28 18:45

Citat:

Originally posted by hubbert@Feb 28 2008, 19:29
Mer övervakning = Ännu mer information som kan komma ut vid ett intrång
Räcker med en missnöjd anställd på rätt plats på en myndighet så är alla uppgifterna ute.
Här skulle man nästan kunna tro att Bodström och andra övervakningsnissar är i farten för att få hårdare lagar.
För frågan till slut är - Vem vaktar väktarna?

Det är egentligen ett helt meningslöst argument, det handlar bara om vilken intern hantering av informationen man har....

Om du med hårdare lagar menar hårdare straff (?) så är det inte det jag är ute efter utan bara bättre förutsättningar att komma åt lagbrytare.

hubbert 2008-02-28 18:55

Citat:

Om du med hårdare lagar menar hårdare straff
Nej, då hade jag skrivit hårdare straff.
Men skulle kanske skrivit fler lagar istället.
Utan det vi pratar om här är att övervakningsamhället enligt 1984 nästan är på plats.

Ett litet förslag som inte har väckt någon debatt till exempel är att hastigheten skall mätas mellan de sk kameraskåpen för att se om någon kört för fort efter den första kameran.
Det innebär att alla bilister, även de som håller hastigheten, kommer kunna registeras, datalagras, med foto, bilnummer, klockslag, vägsträcka i en databas någonstans.

Ta det förslaget lägg ihop det med allt andra så är vi snabbt på väg mot ett samhälle som skulle ha varit STASIS våra dröm.

Hanteringen ja det är just det jag menar med Vem vaktar väktarna?
Räcker som jag skrev med en enda person så är alla uppgifterna ute.

tartareandesire 2008-02-28 19:00

Det går att utforma så man slipper de problemen... Spelar roll om man lagrar information om folk på det viset. Håller man sig till lagen har man inget att frukta.

hubbert 2008-02-28 19:04

Citat:

Det går att utforma så man slipper de problemen... Spelar roll om man lagrar information om folk på det viset. Håller man sig till lagen har man inget att frukta.
Vilket historien visat att det inte går.
Polisen läcker ut hemliga detaljer i förundersökningar som ett såll. Sjukvårdspersonal läser journaler de inte har rätt till och läcker till pressen.
För inte allt för länge sedan fick folk yrkesförbud i Sverige då SÄPO sett deras bil utanför ett möte där kommunister höll till.
Men du har väl naturligtvis en bra lösning på ett problem som inte har kunnat lösas av någon tidigare.

tartareandesire 2008-02-28 19:11

Hehe, det är roligt med alla små nätrebeller som skriker Stasi eller liknande så fort man vill ge utökade möjligheter till avlyssning för rättsväsendet. Det är ju naturligtvis så att samtliga partier i Sverige har precis samma människosyn som Stasi. Det är bara ytterligare naiva och meningslösa argument. Det är i stort sett bara lagbrytare som har något att förlora så länge man sköter det hela snyggt (vilket jag tror Sverige är bland de bäst lämpade länderna för) och råkar några andra komma i kläm så lär ju media vara på som hökar oavsett om det mot förmodan inte går att lösa på annat vis.

hubbert 2008-02-28 19:18

Skillnaden mellan att tycka det är roligt , som du gör, och att tycka illa om ett övervakningssamhälle ligger rätt så mycket i vilka kunskaper man har inhämtat.
Kunskaper man inhämtar genom att läsa, följa utvecklingen samt kunna dra paralleller till sådant som tidigare hänt.
Exemplet du tar upp om alla riksdagspartier, visar att du saknar en del kunskaper.
Så läs in igen och kom tillbaka när du gjort det.
Rätt så meningslöst att argumentera med någon som inte har bakgrundsfakta.

DudeRille 2008-02-28 20:34

Intressant, visst finns det både bra och dåliga sidor med att detta hände.
Sedan att dem ha haft tillgång till det i "flera år"..borde man kanske ta med en nypa salt(?) Faktiskt lite svårt och tro på den biten men vem vet.

Kristoffer G 2008-02-28 20:50

citat från aftonbladet där dem skriver om polisens mail som blivit hackad. (Kanske lite offtopic... men ändå)

Citat:

Inget av det som är den riktigt spännande eller värdefulla informationen går att komma åt. Det är fysiskt omöjligt att hacka våra servrar. Och vår personal vet att man måste hantera känsligt material så det inte sprids.
Bara jag som tycker det låter som en inbjudan till hackare och kanske rent av en fälla ;)

DudeRille 2008-02-28 21:42

Även aftonbladet skrev om det.

guran 2008-02-28 21:57

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Feb 28 2008, 19:00
Nu vet jag inte om det ovan är skrivet enbart för att provocera eller om det är skrivet på fullaste allvar. Är det skrivet på allvar så vill jag bra säga att det saknar all fantasi för när även den som håller sig till lagen har något att frukta.

EmilF 2008-02-28 22:05

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Feb 28 2008, 20:00
Det där är tyvärr ett helt värdelöst argument och det är nästan lite skrämmande att någon kan tänka så 2008. Du tycker att det är okej nu, men vad händer när de som har makten börjar ta en massa beslut du inte gillar? Plötsligt blir det olagligt att förorda yttrandefrihet och du åker in på 10 år eller hamnar i ett arbetsläger, är det ok? Det har hänt förr och det kan definitivt hända igen.

Jag förstår helt enkelt inte hur man kan tycka att det är okej att övervakas i allt större skala när man inte är misstänkt för något brott. Säg att allt du gör övervakas, vad händer om någon av teknikerna som har tillgång till materialet beslutar sig för att sälja information om exempelvis ditt företags kommande satsningar till konkurrenterna? Eller varför inte läcka en övervakningsfilm från ditt sovrum till aftonbladet eller bara lägga upp den på youtube för att jävlas? Osv osv.

Samben 2008-02-29 00:16

http://www.expressen.se/nyheter/1.1066559/...ksdagen-drabbat

Kristoffer G 2008-02-29 01:06

Någon som har koll på vad syftet är med alla dessa hack som denna grupp gjort? När det handlade om aftonbladet så var det lite klarare (men fortfarande fel) vart dem ville komma... men nu verkar det vara ren jävulskap... vilket irriterar mig..

Någon som har koll? Eller ska jag kanske läsa nogrannare...

Aerpe 2008-02-29 02:26

Jag lever i min egen lilla värd, vad gör dataföreningen?

pokerstjärna 2008-02-29 03:20

Citat:

Originally posted by Brazzan@Feb 29 2008, 02:06
Någon som har koll på vad syftet är med alla dessa hack som denna grupp gjort? När det handlade om aftonbladet så var det lite klarare (men fortfarande fel) vart dem ville komma... men nu verkar det vara ren jävulskap... vilket irriterar mig..

Någon som har koll? Eller ska jag kanske läsa nogrannare...

terrorism på hög nivå, säpo har ju hand om utredningen nu, så åka dit kommer dom att göra.
Ser fram emot den dagen så allas mail och hemsidor kan få vara ifred.

StefanBergfeldt 2008-02-29 07:24

För 10 år sen när jag var í kontakt med dfs sist så ansvarade de iallafall för ECDL-certifiering i sverige

ECDL

SimonP 2008-02-29 09:36

Citat:

Originally posted by Brazzan@Feb 29 2008, 01:06
Någon som har koll på vad syftet är med alla dessa hack som denna grupp gjort?
Några tonåringar som vill ha uppmärksamhet.

jonny 2008-02-29 10:27

Bara att man försöker poängtera att man är vuxen tyder väl på att man inte är det.

SimonP 2008-02-29 14:45

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.147762

Citat:

Även om det inte är lösenord i klartext som nu sprids medför intrånget stora risker, enligt Predrag Mitrovic.

– Har de fått tag på hasharna så kommer de snart ha lösenorden, säger han.

Suck, endera har CS citerat honom fel, eller också vet han inte vad han pratar om.

Bara för att dom fått tag på lösenords-hashar innebär det inte automatiskt att dom får fram lösenorden. Det är enbart dom korta & dåliga lösenorden som går att få fram via hashsummorna.

htiawe 2008-02-29 15:07

Ansvarar Dataföreningen endast för ECDL? Mailadresserna och respektive lösenord kommer alltså från användare som gjort testet?

SimonP: Ja och som det bevisats gång på gång under de senaste veckorna så har majoriteten av alla användare just korta lösenord.

SimonP 2008-02-29 15:28

Citat:

Originally posted by htiawe@Feb 29 2008, 15:07
SimonP: Ja och som det bevisats gång på gång under de senaste veckorna så har majoriteten av alla användare just korta lösenord.
No, shit? självklart är det många som har det, men det som han säger är fortfarande väldigt vilseledande, svagheten ligger inte i hasharna.

orreborre 2008-02-29 15:33

Citat:

Ursprungligen postat av SimonP
Citat:

Ursprungligen postat av htiawe

No, shit? självklart är det många som har det, men det som han säger är fortfarande väldigt vilseledande, svagheten ligger inte i hasharna.

Både ja och nej, just md5 är ju den snabbaste hashningstypen vilket därmed förkortar brute-force-attacker. Men som du antagligen menar så är det i själva lösenorden svagheten ligger. Dock skulle ett salt stärka skyddet i hashen.

SimonP 2008-02-29 15:59

En simpel MD5 hashning är i dagsläget omöjlig att brute-forca inom rimlig tid om man har ett bra lösenord, därför anser jag att svagheten ligger i användarnas lösenord.

orreborre 2008-02-29 16:34

Citat:

Originally posted by SimonP@Feb 29 2008, 15:59
En simpel MD5 hashning är i dagsläget omöjlig att brute-forca inom rimlig tid om man har ett bra lösenord, därför anser jag att svagheten ligger i användarnas lösenord.

Så kan man se det, men i och med att folk inte har starka lösenord ligger väl svagheten i hashningen?
Men jag håller såklart med, om folk kunde välja bra lösenord skulle det vara bra mycket säkrare.

SimonP 2008-02-29 17:01

Citat:

Originally posted by orreborre@Feb 29 2008, 16:34
Så kan man se det, men i och med att folk inte har starka lösenord ligger väl svagheten i hashningen?
Men jag håller såklart med, om folk kunde välja bra lösenord skulle det vara bra mycket säkrare.

Det kvittar om man använder SHA-512 eller MD5 ifall man t.ex har "anakin" som lösenord (som IT-killen på Aftonbladet hade). Däremot kan man lägga en viss skuld på ägaren av hemsidan/systemen, hade dom haft en bra och automatiserad lösenordspolicy hade dom aldrig släppt igenom "anakin" som lösenord, vilken sorts kryptografisk hashfunktion man använder spelar därför inte lika stor roll när det gäller lösenord.

Xamda 2008-02-29 17:20

Vore fint om det nu kanske finns mer att gå på och se till att grilla hackerpacket bakom dessa tramsangrepp. Det sitter antagligen en ensam och "missförstådd" parasit bakom alla dessa angrepp.

Jag kan ju ha fel, men i vilket fall är detta inget som gangnar någon.

För övrigt är MD5 alldeles utmärkt säkert. Det är ju som påpekats lösenorden som är fånigt enkla. Att "knäcka" MD5 går inte i sig, utan det är ju genom regnbågstabellerna man kommer åt det och det är ju knappast en brist i MD5.

SimonP 2008-02-29 17:27

Om hackarna använder proxy servrar för att skydda sin identitet finns det en möjlighet att spåra dom bakåt i proxykedjan. Ifall SÄPO nu blir inblandade borde det finnas mer resurser att sätta fast dom, ska bli intressant att se vad som händer....

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson