![]() |
Tanken med denna tråd är att man här ska kunna ventilera sig, både när det gäller tankar och funderingar
kring Freeware, men självklart även tips rörande detta ämne. Vad har ni för favoritprogram när det gäller Freeware? |
Finns så många....en som jag gillar är Foxit PDF Reader, jag hatar den extremt slöa Adobe Acrobat Reader.
OpenOffice är en annan favorit. |
Citat:
|
foxit är en klar vinnare som är snabb som en oljad blixt om man jämför med adobes 15 tons långtradare.. som gör samma jobb.
Jag kör firefox, thunderbird, openoffice och lite fler opensource freewares. |
Foxit är bra, likaså quicktime/realtime alternative. Sen så är inte opensource samma sak som freeware. Det är en väldigt stor skillnad.
Freeware är gratis programvara till skillnad från tex shareware som är betalprogramvara. Opensource är fri programvara. Rent praktiskt ligger skillnaden i att gratis programvara får man använda utan att betala något medans fri programvara får man använda och förändra hur man vill (men man får inte sälja den). |
Citat:
|
Bland de program jag använder dagligen hittar vi följande gratis-program:
Visual Web Developer 2008 Express Edition Microsoft Live messenger Mozilla Firefox Avast Antivirus Då och då används också Opera iTunes |
Citat:
|
Anledningen att jag använder Avast är att Microsoft rekommenderade det redan under Beta-körningen av Vista. Jag har ingen aning om hur det står sig mot andra.
Vad gäller webbläsarna så ser jag inget större problem längre. IE7 visar webbsidor rätt okej, och vad jag förstår kommer åttan att vara riktigt bra. De andra webbläsarna missar bara detaljer, så det är en dröm att vara html/css-knackare idag jämfört med för 10 år sen. |
Citat:
Något annat bra gratisprogram som du kan rekommendera må tro? |
Får inte glömma att nämna en av dom bästa: Videolan (VLC player).
Släpptes tydligen en ny version igår. |
Jag tycker inte att det spelar så stor roll huruvida programmen är gratis eller inte längre. Visst tycker jag att det är jobbigt att Photoshop kostar sex tusen men tacksamt nog så är jag inte intresserad av bildredigering.
Skulle rekommendera folk att prova Safari, mycket kompetent browser som färdas i ljusets hastighet i jämförelse med Firefox slöa rendering av sidor. Safari 3 verkar dessutom bli ändå snabbare än Firefox. Gratisapps som jag använder är nog Firefox, iTunes, Adium, Transmission, MPlayer och Safari. |
Men där håller jag inte med.
Just bildbehandling tycker jag är ett bra exempel. När jag ska beskära en bild eller liknande enkla uppgift, så fungerar Gimp (som jag hatar gränssnittet på) eller Paint.NET (som är väldigt begränsat) bra. Ska jag göra mer avancerade saker, och automatiseringar så måste jag ha PhotoShop. Jag tycker att det är jättebra att halvkompetenta alternativ finns gratis, för den som inte behöver allt som PhotoShop erbjuder, och för oss som faktiskt behöver det så finns det möjlighet att betala för att få det. Tycker också att priset på just PhotoShop har sjunkit så pass mycket så att det är prisvärt nu. När version 6 kom kostade den svenska versionen 14000kr inkl moms. Så viktigt är det inte för mig. 6-7 tusen är helt okej för det bästa programmet som finns. |
Firefox, VLC, Azureus, Win SCP och Bandwidth Monitor :)
Resten jag använder är sorgligt nog inte gratis :/ Photoshop, Dreamweaver m.m.. |
Ad-Aware SE
Mozilla Firefox 3 Beta VLC Bitlord DAEMON Tools Skype Msn Messenger |
The GIMP
Opera/Firefox Audacity Thunderbird Är trevliga små gratisprogram som jag använder nästan dagligen :) |
Citat:
|
Kan ju passa på och tipsa om gimpshop för de som vill ha ett gratisalternativ till photoshop men inte gillar gimps upplägg. Har inte använt det på ett bra tag så jag vet inte om det fortfarande utveckals.
|
Citat:
|
Citat:
Ett annat tips är BurnAware Free Edition. Det verkar vara riktigt bra, har dock inte givit det allt för mycket tid... än. Edit: Jag kanske borde nämna att BurnAware inte är ett ljudredigeringsprogram utan ett program till att bränna ner en massa saker med. :) |
Ja här är vad jag använder...
Telfoni/meddelanden Skype, VoipStunt, Live Messenger, GMail/Google Apps Ljud/bild/pdf CDex, Gimp, Foxit Reader, PDFCreator Filer/filöverföring 7-zip, Putty, WinSCP, Azereus Vuze, FileZilla Systemutveckling Eclipse (med diverse gratis tillägg), TextPad, Subversion/TortoiseSVN, WinMerge, CVS/WinCVS Övrigt Copernic Desktop Search 2, Mozilla Firefox (med diverse gratis tillägg), AutoHotKey, Drupal, MySQL |
Måste ju förresten lägga till ett "program" jag älskar: The Uniform Server. Innehåller en komplett Apache server med PHP, MySQL, phpMyAdmin etc som är möjlig att ha på ett USB-minne och flytta från dator till dator. Och de är ju såklart gratis ;)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:13. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson