![]() |
Jag är nyfiken på vad som hände med alla ni som hade konton på Proinets servrar
efter hackerattackerna. Är ni kvar där? Har ni bytt webbhotell? Vilka och varför? Själv gick jag över till Oderland och Binero, två i mitt tycke, helt fantastiska webbhotell. Jag vill vurma extra mycket för Oderland som har en enastående support, dag som natt, helg som vardag. Nog med reklam... Jag är inte bara nyfiken på hur många som bytte webbhotell utan jag är även nyfiken på vilket eller vilka ni bytte till. Så låt oss nu byta erfarenheter med varandra. |
Hade jag haft pengar för det så skulle jag nog ha bytt webbhotell, men nu är jag fast :P
Låter som om Proinet ska uppdatera servrarna den första mars, så man får väl hoppas att de fått allt att fungera då. |
Citat:
|
Jag överväger att byta. Har dock inte riktigt hittat något som tycks ha det jag behöver. Dvs något liknande ProInets återförsäljarkonto.
|
Citat:
|
Citat:
sedan så har man ju rätt att häva köpet och få tillbaka resterande pengar för den tiden du har kvar. Citat:
fråga runt på WN eller be någon tipsa dig om något ställe. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
men jag vet sådana som är bra, har bra support osv och som inte kostar shortan. och sedan som jag sa så borde du kunne kräva tillbaka den del av din betalning som finns kvar på proinet om det är så att du ska flytta och det är för att produkten inte håller måttet.. och dom pengarna är ju del av det du skulle använt för att köpa nytt. |
Jag är kvar hos Proinet fortfarande, men har bestämt mig för att byta. Funderade först på
Space2u, men nu lutar det åt Binero. Priset har inte så stor betydelse för mig. Det viktigaste är säkerhet, kort avtalstid/uppsägningstid och bra support. Kanske tar någon VPS bara för skojs skull. Kommer ändå behöva det senare så det kan ju vara bra att få lite erfarenhet. |
Kan ni ger er faan på att jag är kvar. Tro inte att några skitungar som vet hur man knäcker lösenord ska kunna jaga bort mig. Det krävs att företaget bär sig riktigt illa åt för att rubba på mig.
Förlorat inkomst, pyttsan. Har ni ett bra koncept, företag eller vad det nu är ni driver så kommer besökarna / kunderna tillbaka. |
Föresten, man kan ju göra ett mellanting. Byta hotell för sajten (sajterna), men behålla
kontot hos Proinet för mindre seriösa grejer eller som en sekundär host för om den primära skulle gå ner. Kontot hos Proinet kostar ju ändå inte så mycket. |
Jag gjorde som Adam N förra gången de blev utsatta, jag bytte till Binero och använde Proinet för lagring, men nu är det slut på det också. Jag har inte fått något nytt lösenord och jag orkar inte bry mig om deras uppenbarligen bristande rutiner.
|
Citat:
|
Jag bytte till Binero och hade kvar några mindre sidor på Proinet ur SEO-syfte.
Vid de senaste problemen idag flyttade jag även dem. Nu har jag bara kvar några större sidor där jag är beroende av fräscha Mysql-dumpar. Eftersom man fortfarande inte kommer åt Mysql så är man fast där vare sig man vill eller inte. |
Citat:
|
Jag ligger kvar med mitt ÅF-konto och kommer nog göra det också som det ser ut idag. Får dock de närmaste veckorna utvisa vad jag kommer göra beroende på hur de fixar till problemen som återstår och vad de ändrar i tjänsteutbud.
Jag har även skaffat Binero och Oderland. Gillar inte alls Bineros kontrollpanel. Funkar inte direkt optimalt (saknar massa funktioner och tycker den går lite segt (kan vara för att jag kör Mac dock). Dock verkar de vara på väg att byta ut den så det bådar gott. :) Oderland verkar vara ett guldhotell. Har iofs bara haft det en vecka så ska inte ge dem alltför mycket ros ännu, men det som jag har läst här på forumet och på andra forum samt upplevt själv så verkar de vara riktigt bra. Har även ett konto på Loopia. Skaffade när de körde 1kr-för-ett-år-kampanj. Kommer nog avsluta det när perioden löper ut och flytta sidan till Oderland istället. Saknar alldeles för mycket funktionalitet hos Loopia, men de är annars väldigt stabila och bra. Deras domäntjänst är kanon. Har alla mina parkerade domäner där... /Danne... |
Kommer att gå över till vps hos annan leverantör.
Mycket pga att jag har sidor som kräver register_globals. |
Citat:
|
Jag har just nu en del hos Proinet och en del hos Binero. Jag tycker däremot att Bineros kontrollpanel är skitbra. Framförallt så går den 5 gånger så snabbt mot Proinet, så man slipper vänta ihjäl sig på alla ändringar man gör. Hanteringen av flera domäner fungerar också bättre och är mer logisk. Med tanke på att det kommer en uppgradering så kan det ju bli hur bra som helst.
|
Citat:
|
Jag föredrar också Bineros kontrollpanel, den känns betydligt mera logisk och lättöverskådlig än Proinets cPanel-träsk.
|
Well, jag var på Binero innan jag bytte till Proinet. Omedelbart fick jag problem med det mesta och blev halvt galen på att kontrollpanelen var så otroligt långsam. Det slutade med att jag mailade Binero och drog tillbaka min uppsägning.
Älskar Binero, sidorna fungerar bra (snabbt) och kontrollpanelen är en fröjd att använda. Bäst av allt är supporten som alltid varit snabb och trevlig. Bloggen är guld värd, det känns som att man får en helt annan närhet till människorna bakom Binero och det verkar vara toppen folk. Med det sagt tycker jag att hackerattackerna mot Proinet är för jävliga. Visst, de har uppenbarligen inte haft vidare bra skydd och man blir så in i helvete förbannad på att de gång efter gång vägrar att informera sina kunder ordentligt. De skulle tjäna så mycket på att ha någon sida externt där de skriver nån rad varje timme när det händer något så man vet vad som händer. Men att som "hacker" gå in och bara satsa på att förstöra för alla inblandade är så otroligt svinigt, jag hoppas verkligen de åker på en käftsmäll av farbror blå. |
Jag har ett ÅF-konto hos Proinet och kommer att byta. Just nu sitter jag och försöker putta upp lite filer via FTP:n men det är totalt hopplöst. Det tar typ 5 minuter att skicka iväg en fil eller att byta mapp på servern.
Databaserna finns inte på kontona. De fungerar men de existerar inte på några konton. Jag har därför suttit i telefon i snart 30 minuter i väntan på att någon ska svara hos Proinet. Nu har jag inga kunder på mitt ÅF-konto och det är inte heller avsett för det. Däremot har jag en sajt som jag sålde den 1 februari och den köparen är inte så glad just nu. Jag gjorde en del modifikationer av filer i samband med övertagandet av sajten, men nu har ju Proinet lagt på den gamla versionen som jag fösöker att modifiera igen. Suck! Det känns verkligen hopplöst. Oderland ser ut att ha ett ÅF-konto som kan passa mig. Det kan luta åt att jag öppnar ett konto hos dem. Men just nu är Proinet rena skämtet måste jag tyvärr säga. |
Citat:
|
Citat:
Det var främst det som fick oss att flytta sajten... |
Det var tråkigt att höra , nu kan jag inte svara i det enkilda fallet då vi har ca 6k webbhotellskunder .
Dock tror jag att vi agerar som på de flesta andra webbhotell och försöker skydda oss aktivt mot backdoor /hackers scripts som laddas upp på servrar via osäkra scripter. Detta medför chmod och chattr -ej root rättigheter. Man vill inte ha root rättigheter på hackers scripter :-) Har informationen varit dåligt mot drabbad kund så är det självklart vårt fel. |
Har haft flera, och har fortfarnde kvar ett konto på Oderland, utmärkt service, och gått utan problem mig veterligen, säkert ett bra val.
|
Nu börjar vi dock lämna det ämne som den här tråden skulle handla om...
Tanken med tråden var att göra en liten undersökning på vilka som stannade kvar hos Proinet och vilka som valde att lämna webbhotellet och istället leta andra alternativ. Jag är nyfiken på vilka andra alternativ som ni valde helt enkelt. Som jag nämnt tidigare fick det bli One, Binero och Oderland för min del. One avslutade jag dock och fick tillbaka pengarna men Binero och Oderland tänker jag allt behålla. |
Har kvar min domän på Proinet då jag inte heller har någon ny dump. Får se hur det bli i framtiden. men några viktigare sidor kommer inte att stanna där.
|
Själv har jag ingenting kvar på Proinet, förutom en kunds webbplats, men vi håller på och flyttar den. :) Det känns faktiskt oerhört skönt att slippa stressen och tankarna kring "ska det fungera nu", "tänk om inte webbplatserna fungerar nu när vi har gjort reklam och allt", "varför fungerar det inte nu för?" osv...
|
Att Proinet blev hackat kan jag leva med och ha förståelse för, men vad som har hänt efter det datumet är det inte mycket att hurra för.
Tydligen är det inge som får tillgång till sina databaser via cpanel. Enligt deras forum har det lagt en annan länk för inloggning till databaserna, men den länken leder bara till en tom sida. I deras forum så utrycker sig personalen typ "ni som nödvändigtvis måste har tillgång till era databaser". Ja, det är väl klart att alla vill ha tillgång till dem. Det går inte heller att köra "CREATE TEMPORARY TABLE" längre. FTP:n går trögt för att den inte kan köras i "passive transfers". Jag har suttit i telefon i 45 minuter nu utan svar från deras support och samtalet blev precis bortkopplat. Finns det verkligen någon som seriöst funderar på att vara kund hos Proinet längre? |
Jag var också in och kikade i deras forum och blev förvånad över attityden från de som skrev där. Inlägg som "Men lugna er, vi kan väl inte jobba dygnet runt" gjorde mig riktigt irriterad. Om de inte kan jobba dygnet runt får de väl hyra in mer personal.
|
Har redan bytt webhotell.
Vil ha domänen kvar där dock. Tycker synd om Proinet, dom har och vill forlora en hel del kunder. Skulle ligga kvar där om det inte var så mycket brist på information. Dom svarar inte hellre på sin egen driftsida. Det är många som har rapporterad en fel på sql databaserna just nu, men inget värkar hända. Och om dom gör nåt så vet man ju inte det hellre. Urdårlig och tråkigt. Kan ju inte ta så lång tid att ha et lite meddelande som säger "oops fel vid nånting, det innebär: bla bla bla". Neh glad jag har bytt, men hoppas att ni som ligger kvar inte blir hackad igen. |
Citat:
|
Fredrik S: Jag tycker inte att det är för mycket begärt att de ser till att den skräpiga tjänsten man betalat för, fungerar. Om det stod på Proinets hemsida att man abbonerar på en tjänst som inte fungerar så skulle det naturligtsvis ha varit en annan sak.
Om de inte kan sköta den tjänst som de utlovat, till den prissättningen de har, så får de väl helt enkelt höja priset så att de kan tillhandahålla den servicen som de lovat. |
Citat:
|
Citat:
Pro-i-hack-net |
Citat:
kan förvänta sig av ett seriöst företag. Det är tragiskt att de har blivit hackade, men det de själva har gjort i samband med sabotaget och efter det är snudd på ännu mera tragiskt. Det visar att de inte har gjort tillräckligt med förebyggande arbete och de har tyvärr inte lärt tillräckligt av det som hände i höstas. |
Citat:
inte sedan ett par timmar tillbaka. Där försvann min sista gnutta tålamod. |
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:01. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson