WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   WN's Nyhetsforum, dags för ändring ? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=27361)

Leon 2008-02-21 15:40

Alltid när man läser på WN's nyheter forum så är det någon annan's nyheter såsom CS, IDG, Aftonbladet osv.
(kopierade småsnuttar och länkar till den riktiga artikeln)

Borde inte WN's "personal" vända den trenden å se till så att det blir tvärt om ?
Så att CS, IDG, Aftonbladet och allt vad allt kommer ifrån idag, länkar till det "riktiga grund inlägget" här istället ?

Det är som att läsa dagens tidning när man är på WN ibland (med gårdagens nyheter)
Mot att kolla på IDG, CS osv som om det vore att kolla på nyheterna på TV'n med dagsfärska nyheter.

Jag tycker det är dags att WN's personal gör något åt detta, skriver lite egna saker som händer osv på internet.
Och söker efter dom senaste nyheterna utan att nån annan skrivigt om det först.

Viktor 2008-02-21 16:06

personal?

ztream 2008-02-21 16:11

Personalen har varit upptagen med att sopa gångarna i serverhallen.

Leon 2008-02-21 16:14

Personal = mods, ägare osv.

jomper 2008-02-21 16:24

Det tar otroligt mycket mera tid och jobb än man kan tro att skapa eget, intressant content.

Gustav 2008-02-21 16:36

Citat:

Originally posted by Leon@Feb 21 2008, 17:14
Personal = mods, ägare osv.
Haha, så du tycker att de ska utföra arbetet gratis åt oss medlemmar :D? När de är klara med att skriva nyheter så kan de ta hand om min löpande bokföring och lite programmering när de ändå är i farten. Så jag lägger min röst på att moderatorers och ägares arbetstimmar borde stå kostnadsfritt till medlemmarnas förfogande!

Själv läser jag sällan någon annan tidning än Svd. Så jag tycker faktiskt det är en bra "tjänst" när andra medlemmar tipsar om det lilla som är värt att läsa i t ex Aftonbladet och Expressen.

Jäklar vad skönt att du ser på moderatorerna som personal förresten. Jag tycker det är störtskönt :).

ztream 2008-02-21 16:39

Skicka din bokföring till mig Gustav så löser jag det.

Har du inte fått mailet om att all sån service ingår i medlemskapet på WN? :D

daniel_ 2008-02-21 16:40

Klart en intressant tanke, men inte genomförbart med nuvarande ordning. Moderatorerna jobbar gratis och man kan självklart inte belasta dem med mer jobb utan betalning.

Bara sätta igång och skriva Leon ;)

En sak som man skulle kunna göra utan betalning är att folk får skriva om sina nylanserade webbplatser lite mer ingående. Tycker jag kunde vara intressant för inspiration om inte annat. Självklart med ett regelverk som gör det omöjligt med MFA-sajter m.m.

Leon 2008-02-21 17:12

Ingen som har nå bra tips på hur detta skulle kunna genomföras då ?

DudeRille 2008-02-21 17:26

Citat:

Originally posted by Leon@Feb 21 2008, 18:12
Ingen som har nå bra tips på hur detta skulle kunna genomföras då ?
Börja betala för ditt medlemskap ?

fabian 2008-02-21 17:45

Jag kan tänka mig att betala för WN, dock vill jag inte att det skall innebära någon som helst specialbehandling för dem som betalat.

expression 2008-02-21 17:50

Reklam intäkterna finansierar väl Wn väldigt bra?

tartareandesire 2008-02-21 17:53

Citat:

Originally posted by expression@Feb 21 2008, 18:50

Nån tusenlapp i månaden kan man inte göra så mycket med....

Leon 2008-02-21 18:07

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Ursprungligen postat av expression

Nån tusenlapp i månaden kan man inte göra så mycket med....

Hur mkt for WN in egentligen per månad ? Nån som vet det ?

Man borde ju kunna göra något med det om det är så mkt som ja tror det är.

DudeRille 2008-02-21 18:10

Citat:

Originally posted by expression@Feb 21 2008, 18:50
Blev det gratis med server & domän nu? Räcker väl inte med att finansierar jobb till nyheterna också.
Nåväl.. vem vet..tror ändå inte det kommer ändras nått.

expression 2008-02-21 18:14

Ingen vet vad intäkterna är. Tror heller inte Thomas mm. vill att den siffran skall komma ut. Men den lär vara stor.

ztream 2008-02-21 18:32

Vad spelar det för roll hur stora intäkterna är?

Tillhör de medlemmarna nu eller? :)

Trodde detta var ett forum för kommersiella webmasters, men jag kanske hade fel.

Om man vill ha fräscha nyheter är det väl bara att börja skriva? Att påstå att någon annan ska göra det är ganska bisarrt. Men det kanske är den allmänna uppfattningen att admins och moderatorer jobbar heltid med WN?

Gustav 2008-02-21 18:34

Citat:

Originally posted by expression@Feb 21 2008, 19:14
Ingen vet vad intäkterna är. Tror heller inte Thomas mm. vill att den siffran skall komma ut. Men den lär vara stor.
Jag skulle tvärt om tro att det rör sig om ganska små summor. WN är säkert mycket lönsamt, men omsättningen är förmodligen ganska blygsam.

Edit: Ontopic nu. Vad gäller "gamla" nyheter på WN så tycker jag att det är ett mindre problem. Jag besöker WN därför att jag gillar att diskutera. Ibland lär jag mig även något nytt eller snappar upp en bra tjänst som jag tidigare inte kände till (även om det blir allt mer sällan). Jag ser WN´s nyheter som ganska sekundära.

Thir13teen 2008-02-21 18:35

Detta är ett forum. Om det börjas skrivas nyheter som på en nyhetssida kommer det bara bli dåligt och fel.

Thir13teen 2008-02-21 18:36

Citat:

Originally posted by Gustav@Feb 21 2008, 19:34
WN är säkert mycket lönsamt, men omsättningen är förmodligen ganska bygsam.
Hm, va?

Gustav 2008-02-21 18:43

Citat:

Ursprungligen postat av Thir13teen
Citat:

Ursprungligen postat av Gustav

Hm, va?

En verksamhet kan vara extremt lönsam per investerad krona, även om vinsten är liten räknat i kronor och ören. Det blir så om omsättningen är låg och vinstmarginalen hög. Inga konstigheter där.

Thir13teen 2008-02-21 18:52

Citat:

Citat:

Originally posted by -Thir13teen@Feb 21 2008, 19:36
Citat:

Hm, va?

En verksamhet kan vara extremt lönsam per investerad krona, även om vinsten är liten räknat i kronor och ören. Det blir så om omsättningen är låg och vinstmarginalen hög. Inga konstigheter där.

Då förstår jag vad du menar. Jag tror inte omsättningen är helt låg, men kan givetvis inte vara säker.

Samben 2008-02-21 19:05

fabian word up!

Leon 2008-02-21 19:32

Till ämnet nu.
Hur ska man lösa så att alla "nyheter" inte är gammla nyheter kopierade från andra ställen ?

nudie 2008-02-21 20:10

Det du *bara* behöver göra, är att hålla koll på vad alla större tidningar runt om i världen skriver, det är väl ändå bara det Aftonbladet osv gör här i Sverige ändå..

Gustav 2008-02-21 20:29

Citat:

Originally posted by Leon@Feb 21 2008, 20:32
Till ämnet nu.
Hur ska man lösa så att alla "nyheter" inte är gammla nyheter kopierade från andra ställen ?

Jag ser som sagt inget problem i att nyheterna är "gamla". Vi är inga aktiemäklare. Vi behöver inte fatta några beslut baserade på information som blir gammal på några minuter. Om jag får reda på att det har kommit en ny e-handelsplattform en dag efter det att IDG skrivit om det så spelar det ingen roll för min del. Om Schibsted köper eller säljer en webbsida så behöver jag inte heller veta det omgående.

Men motivera varför du vill ha dagsfärska nyheter så kanske det går att komma fram till något. WN är i mina ögon ett forum och inte en nyhetsportal. Det finns journalister som har betalt för att snabbt skriva om nya saker inom sina områden. Låt dem gör det, så kan vi diskutera webbutveckling här på WN så länge.

Max 2008-02-21 20:37

Om det finns wn-pengar att göra något för så skulle inte jag rösta på att använda dessa till att skriva "egna nyheter".
Jag tycker det finns tillräckligt med nyhetssajter, bloggar etc som förser oss med nyheter. Och många av de mest intressanta hamnar i nyhetsdelen här på wn så att man slipper följa alla nyhetssajter själv. Perfekt tycker jag.

Leon 2008-02-21 22:05

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Leon
Till ämnet nu.
Hur ska man lösa så att alla nyheter inte är gammla nyheter kopierade från andra ställen ?

Jag ser som sagt inget problem i att nyheterna är gamla. Vi är inga aktiemäklare. Vi behöver inte fatta några beslut baserade på information som blir gammal på några minuter. Om jag får reda på att det har kommit en ny e-handelsplattform en dag efter det att IDG skrivit om det så spelar det ingen roll för min del. Om Schibsted köper eller säljer en webbsida så behöver jag inte heller veta det omgående.
Men motivera varför du vill ha dagsfärska nyheter så kanske det går att komma fram till något. WN är i mina ögon ett forum och inte en nyhetsportal. Det finns journalister som har betalt för att snabbt skriva om nya saker inom sina områden. Låt dem gör det, så kan vi diskutera webbutveckling här på WN så länge.

Som ja skrev i första posten, istället att "vi" alltid länkar till nyheter så skulle det
vara bra om dom andra länkade till nyheter här = Vilket driver in mer trafik hit, istället för bara ut.
och det gör sajten ännu mer populär, dvs man kanske får mer/bättre svar på sina frågor här.

Decibel 2008-02-21 22:08

Citat:

Originally posted by expression@Feb 21 2008, 18:14
Den är inte så fantastisk som det kanske tros.
Vet man vad det kostar att annonsera på WN och räknar banners under en månad så har du ett hum om det.

Sen kostar hårdvara, drift och nät också.

JLE 2008-02-21 22:23

Jag skulle kunna tänka mig att få betalt för att vara medlem på WN ;)

Decibel 2008-02-21 22:36

Eller så börjar WN ta betalt av alla som har sina prislistor i signaturen och anställer en nyhetsredaktör :)

tartareandesire 2008-02-22 10:04

Citat:

Originally posted by expression@Feb 21 2008, 19:14

Jo, det finns de som vet.... Och den är inte särskilt stor....

Adam N 2008-02-22 12:57

Syftet med nyheterna på WN är inte att ge medlemmarna de senaste nyheterna. Syftet
är att låta medlemmarna diskutera nyheter och ta del av varandras åsikter. Så har i alla
fall jag uppfattat det.

htiawe 2008-02-22 12:59

Om det inte finns tid/intresse hos nuvarande stab av moderatorer så är det väl ingen nackdel i att utse en intresserad medlem som tar hand om nyhetsbevakningen och skriver ihop någon nyhet per dag?

Det skulle ju ge ett mervärde för WN som site och jag har svårt att se något negativt i det eftersom det skulle göras utan ersättning.

tartareandesire 2008-02-22 13:08

Citat:

Originally posted by htiawe@Feb 22 2008, 13:59
Om det inte finns tid/intresse hos nuvarande stab av moderatorer så är det väl ingen nackdel i att utse en intresserad medlem som tar hand om nyhetsbevakningen och skriver ihop någon nyhet per dag?
Det skulle ju ge ett mervärde för WN som site och jag har svårt att se något negativt i det eftersom det skulle göras utan ersättning.

Det är ett så pass omfattande jobb att jag har svårt att tro att någon vill ta på sig uppgiften utan ersättning och trots detta leverera kvalitetsartiklar.

jonny 2008-02-22 14:41

Det finns inget som hindrar någon från att göra det. Vem som helst är välkommen att publicera kvalitatvia nyhetsartiklar under Nyheter.

Internet Sweden 2008-02-22 15:01

Jag anser att det skulle vara fel med "dedikerade" nyhetsmakare och jag gissar att inläggen i större utsträckning än idag skule bli "var är nyhetsvärdet i det här.." osv

Däremot skulle det inte vara fel om fler än idag bidrar med nyheter som kan vara relevanta för WN.
Tror att det är dags för det klassiska tankesättet; "Its not what WN can do for you - its what you can do for WN"
WN är idag som jag ser den naturliga mötesplatsen för "jeppar som oss" och i den mån vi kan bidra med nyttig information, som kan vara till fördel för någon annan här bör vi göra det anser jag och försöker också följa den devisen.

Om WN sen tjänar ett par spänn på annonser - so what? Vi pratar väl inte Ebberöds bank utan förhoppningsvis en vinstdrivande verksamhet..

Däremot kan det kanske vara en idé att dela upp nyheterna i flera underavdelningar..

Leon 2008-02-22 16:38

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Ursprungligen postat av htiawe

Det är ett så pass omfattande jobb att jag har svårt att tro att någon vill ta på sig uppgiften utan ersättning och trots detta leverera kvalitetsartiklar.

Varför inte utse 7 st istället för en eller så, med det blir det 1 nyhet per dag som inte är kopierad.

Alltså, varje som utses ska göra 1 artikel per vecka om senaste nytt osv..

DudeRille 2008-02-22 16:50

Citat:

Ursprungligen postat av Leon
Citat:

Originally posted by -tartareandesire@Feb 22 2008, 14:08
Citat:

Ursprungligen postat av htiawe

Varför inte utse 7 st istället för en eller så, med det blir det 1 nyhet per dag som inte är kopierad.

Alltså, varje som utses ska göra 1 artikel per vecka om senaste nytt osv..

Jag förstår inte än VILKA "7st" som skulle göra detta?

Leon 2008-02-22 19:17

DudeRille, det finns MÅNGA användare här.
Man kan lätt som admin/mod på detta forum fråga efter frivilliga.

Borde inte vara svårt faktiskt.
Dom som godtar det kan få titel som "skribent" eller så.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson