![]() |
Detta har jag fått verifierat från en företagare. Om detta är hela sanningen så blir jag lite förbannad. Här gapar massa kommunister om att vi ska höja skatter och blablabla... va fan... man har ju det bättre som anställd.
1.) Jag köper in något för 186 kr, inkl frakt/moms. På slutet av året får jag alltså 46.50 kr tillbaka? 0.25*186=46.50 2.) Jag säljer den för 250 SEK. 62.50 kr i moms försvinner där till staten. När året är slut får jag dock tillbaka dem 46.50 kr från den köpta produkten. 62.50 - 46.50 = 16 kr som försvinner i skatt på produkten. 250 - 16 = 234 234 - 186 = Tjänar 48 kr -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Skatt/egenavgifter (~60%) 0.60 * 48 = 28.8 48 - 28.8 = 19.2 Jag tjänar 19 kr för en produkt jag köper in för 186 kr och säljer för 250. Har han fel eller? |
Du skall räkna med en faktor på 20% för momsen.
Vinst=51,20 kr Sen får du räkna hur mycket skatt/egen. du betalar. Räknar du med 60% så blir det 20.50 kr i vinst. |
Så du betalar 60 % i skatt eller gör du på något annat sätt?
|
Citat:
|
Citat:
Explain? |
Ja, beroende var du bor i landet och hur mycket du tjänar så är skattestaserna olika. Vissa räknar med 55%, vissa 60% och allt däremellan.
|
Aldrig att jag startar och använder ett företag med dessa skatter.
|
Citat:
|
Citat:
För det första hade du inte betalt nån moms i första skedet när du köpte in den produkten. Så kostnaden för samma produkt här i USA hade blivit 148.00 kr utan moms. 250.00 kr - 148.00 kr = 102.00 kr i vinst - 15% i skatt = 86.70 kr Summering: Sverige: 250 kr brutto, 20.50 kr i vinst = 8.20% i vinst av försäljningspriset USA: 250 kr brutto, 86.70 kr i vinst = 34.68% i vinst av försäljningspriset 422% högre vinst här i USA jämfört med Sverige på en likvärdig försäljning....otroligt.... :) |
Kan vi räkna ordentligt.
Du köper en produkt för 186 kr. Det påverkar din likviditet som minskar med 186 kr. 25% moms innebär att priset för produkten (exkl moms) är 186 / 1,25 = 148,80 kr. 37,20 kr är moms. Du gör ett påslag på drygt 50 kr och säljer produkten för 200 kr + moms; 250 kr inkl moms. Det är 50 kr som är moms. Det är inte pengar du tagit betalt utan en skatt som köparen betalaren - du är bara inblandad i administrationen. När det är dags att redovisa momsen har du redan betalat 37,20 kr till din leverantör av de 50 kr staten vill ha. Du får alltså betala in 12,80 kr till företagets skattekonto. Ditt täckningsbidrag för affären är 50 kr. Säg att du driver ett aktiebolag och vill ta ut pengarna som lön. Arbetsgivareavgiften är cirka 32%. Det innebär att du kan betala en bruttolön till dig själv på 37,80 kr. Från bruttolönen ska du dra preliminärskatt. Den brukar också vara runt 32% - den varierar beroende på var i landet du bor och hur mycket du tjänar. Då blir således 68% kvar att betala ut som nettolön. 68% av 37,80 kr = 25,74 kr. Efter skatt får du alltså ut ungefär hälften av vad du drog in på försäljningen. Att det bara blir 25,74 kr beror ju på att du hade ett så litet påslag. Om du istället haft ett påslag om 500 kr hade du fått ut 257,40 kr. |
Citat:
Momsen är ju något som bara privatpersoner betalar. |
Citat:
|
Citat:
Det var mest en lek med siffror för att visa vilken ofantlig skillnad det är på skatter i Sverige och USA för småföretagare. Det finns "Sales Tax" på mellan 4-9% i de flesta stater ja, men det gäller bara inom staten för småföretagare. Jag förutsätter att när vi diskuterar i detta forumet, att vi snackar webbhandel? Eftersom 95% av mina försäljningar sker till en stat utanför min egen stat så blir det ingen "Sales tax". |
Citat:
Fast om du bara har utgifter i ditt företag och inga inkomster kommer skattmasen snart att ifrågasätta om du alls ska ha ett företag. |
Citat:
|
Citat:
Jag kan förstå att du tycker att det "försvinner" en massa pengar som "borde" tillfalla dig, men säg mig istället hur vi annars skulle lösa det rent praktiskt? Har du inga nyskapande ideér får du gärna sluta gnälla. ;) Se skatten som en avgift för allt du får från samhället. Det skulle antagligen inte bli billigare för dig (om du inte bor utomlands och aldrig nytjar det svenska välfärdssystemet eller kontaktar kommunen, myndigheter, etc) om varje tjänst vore förknippad med en avgift som täckte alla kostnaderna... och vad skulle inte den administrationen kosta.. phew! |
Citat:
Men du kanske menade att du skulle jobba svart, eller? |
japp men vi får börja med att kräva att du är försäkrad för att du ska få gå till rättegång, betala mängder.. upp emot MILJONER för läkarvård.. ojoj.. läkarvård..
Jag betalade en väns medicin och en operation och det gick på en släng över 200,000 dollar... detta var när dollarn låg lite högre. så må gud hjälpe dig om du blir minsta sjuk.. nog för att man kan tycka att en hel del pengar slösas bort med dagens system (maktmissbrukande politiker..) Men det är ett litet pris att betala jämfört med om vi ska ha försäkringar för allt och sedan så skiter försäkringsbolagen i oss när vi börjar kosta för mycket.. Dagens sverige är kanske i min mening inte bättre än det var för något år sedan ;).. men det är bra mycket bättre än att göra så vi inte hjälper varandra.. Har jag mat på bordet, tak över huvudet och en liten peng att betala lite nöjen med.. ja då är jag nöjd. Resten kan den som behöver verktyg för att så sina grödor få.. Tycker man kan sluta vara 100% självisk och kortsiktigt tänkande. |
Jag är positivt inställd till skatter, och jag tycker absolut att sveriges stadsminister, och övriga i regeringen gör rätt för sina löner.
I riksdagen finns dock några som har för bra betalt och gör för lite. Dock återfinns dessa på alla arbetsplatser så det vår vi nog bara ta. Hur man sedan använder pengarna kan ju diskuteras. I min hemkommun sålde man snöröjningsbilarna för att ha råd med fyrverkerier vid millenieskiftet. Det hade ju ändå varit några milda vintrar. Nu får man hyra in tjänsten från grannkommunen, vilket resulterar i dålig snöröjning. Det kanske är åtgärdat nu, jag har inte så bra koll, men det är ett typiskt exempel på dåligt hanterade pengar. |
Har själv sett liknande företeelser där företagsägare skjutit sig i benet o sedan gått under.
Köpte just upp ett konkursbo för ett café som ligger på det bästa läget i byn (ingen gigantisk håla men gott om kunder). ligger på kungsgatan i denna stad och ligger vid torget där det är marknad varje helg. lokalen är stor och storköket skitfint efter rengöringen vi gjorde.. har inte slängt in stora pengar men nu när målningen är klar och bardisken klar, möbler för några tiotusenlappar så är stället värt 10 gånger mer rakt av... Om 2-3 månader när restaurangen (som har helt unik meny för staden) varit igång och skaffat stamkunder så är det värt ändå mer.. dom sket i att betala för service till kaffe och expresso automaten.. och gjorde dom inte rent själva heller. och vi vet ju alla hur viktigt KAFFE är för en svensk om han/hon går på café. Som sagt. några kronor på service på maskinerna och kaffet smakade gott igen :P. Tänk långsiktigt.. skatt betalar jag gärna. |
Citat:
|
Högre skatt leder bevisligen till högre välfärd, och jämnare fördelning på den stora summan pengar mellan befolkningen. Norden har världens högsta skatter, men är även några av världens jämnlikaste stater.
|
Det känns som om vi redan har haft den här diskussionen ett antal gånger.
Arbete måste löna sig. Man beskattar biltrafiken (i Stockholm), alkoholen, tobaken och andra onyttiga saker som vi inte vill ha, därför att folk då ägnar sig mindre åt dessa oönskade aktiviteter. Arbete och egenföretagande är inte oönskade aktiviteter och de höga skatterna hämmar därför arbetsviljan. Vi är statistiskt sett en av världens friskaste befolkningar. Ändå har vi högst antal sjukskrivningar i världen. Det går inte riktigt ihop. Är svensken bara lat, eller beror det på att man inte tjänar så bra på att arbeta? Sen har vi det där med alla statliga myndigheter och institutioner för alla möjliga konstiga saker (ingen vet ens hur många de är). Jag vill ha en skattefinansierad sjukvård, men de gångerna som jag spelar bowling eller går på teater så betalar jag gärna inträdet själv och inte via skattesedeln. Jag tror att vi kan sänka skatten och ändå bibehålla vår välfärd. Med en lägre skatt så skulle i alla fall jag jobba mer, anställa en till person och expandera företaget. De totala skatteintäkterna skulle öka med en lägre skatt. Fler skulle få jobb vilket i sin tur innebär en mer rättvis fördelning av samhällets resurser. Rättvisa för mig är när jag själv får behålla mina pengar och disponera dem efter eget huvud. Jag avskyr tanken på att bli behandlad som en minderårig person som får månadspeng i form av bidrag. I övrigt så betalar jag gärna skatt för sjukvård och skola. |
Jag håller med dig Gustav.
|
Citat:
Det klart att alla skulle vilja ha mindre skatt, men pengarna går ju till lite mer än skola och sjukvård. * vägtullarna i Stockholm går inte till att betala vägunderhåll, det försvinner in i den allmänna skattkistan. |
Citat:
|
Citat:
Vi har höga skatter på tobaksvaror. Varför? -För att vi inte ska röka så mycket. Vi har höga skatter på energi. Varför? -För att vi inte ska slösa med energi p.g.a. växthuseffekten. Vi har höga skatter på arbete. Varför?- För att vi inte ska arbeta så mycket(???). Jag ser det ganska horribelt att beskatta arbete så hårt då det är det som ger välstånd och inte dom höga skatterna. Sen kan man ifrågasätta alla bidrag som finns. Är det inte bättre att sänka skatterna så att folk inte behöver leva på bidrag? Bidragen kostar ju enormt mycket pengar i administration. Pengar som skulle komma till bättre nytta inom sjukvården, åldringsvården, skola, vägarna, osv. Bättre att få människorna inom administration att jobba med något produktivt istället. På 80-talet gjordes det en undersökning i Danmark när det skulle införas ett nytt bidrag om hur mycket pengar som gick åt till administrationen. 73% av bidragspengarna gick till administration och 27 % gick till bidragstagarna. Då är det väl bättre att sänka skatterna, framför allt för låginkomsttagare och pensionärer, så att pengarna verkligen går till dom som behöver dom. Likadant med barnbidragen. Varför ska pengarna hämtas in med ena handen, vilket ger en massa administration och kostnader, för att sen delas uut med andra handen, vilket ger en massa administration och kostnader? Ge en skatterabbat istället på ex.vis det första 50000 kr/barn som tjänas in är skattefria för föräldern som har vårdnaden om barnet/barnen. Bor färäldrarna ihop kan dom själva välja vilken av föräldrarna som ska ta rabbaten eller om dom ska dela på den. Sen kan man sätta en gräns på ett visst belopp som föräldrarna får tjäna innan rabatten minskas för de som tjänar mest och inte behöver "bidraget". Varför ska det egentligen finnas ett bostadsbidrag? Det ä till för de lågavlönade och våra pensionärer. Sänk skatterna och ge våra pensionärer en anständig pension som dom kan klara sej så slipper vi administrationen av det bidraget också. På 90-talet fick ju en massa sjuksköterskor sluta sina jobb för att sjukvården var för dyr(???). hade det inte varit bättre att behålla dessa och sparkat den administrativa personalen som sysslar med bidragen? Nu fick ju staten ändå betala ut en massa pengar i a-kassa till sjuksköterskorna så kostnaden minskade in så nämnvärt och den vanliga medborgaren fick sämre sjukvård med längre sjukskrivningar som följd. Och högre f-kassekostnader som följd på detta. Så vad är det som säjer att högre skatter ger bättre välstånd? Sverige borde haft bäst välstånd i hela världen då vi bevisligen har världens högsta skatter. Enda landet i världen med över 50% av BNP i olika skatter. Danmark är 2:a med nästan 50%. Jag befinner mej i Thailand och där finns det inga bidrag. Skatter är därtill väldigt låga och för de flesta är skatten 0. trots detta kostar ett sjukhusbesök hela 6 kr (30 Baht). Hur kan man ha en så låg kostnad för ett besök i så fall? Går man in på en stormarknad finns det hur mycket personal som helst för att lönekostnaderna är LÅGA. Det finns t.o.m. parkeringsvakter som håller koll på bilarna. Kostnadsfritt eftersom du är kund hos stormarknaden. Detta är bara ett par exempel på hur man kan få många fler ut i arbetsmarknaden på ett ganska lätt och billigt sätt. Jag anser att det finns jobb till så gott som alla bara man vill jobba men i Sverige är det för dyrt att anställa folk som har funktionhinder eller har andra problem men som mycket väls kulle kunna jobba. . |
Citat:
Det finns många exempel på länder som har bättre välfärd än Sverige och där skatterna är betydligt lägre. Jag brukar ange Tyskland där jag själv bott som ett exempel. Visserligen så får vi leva med lite högre skatter eftersom vi är ett glest befolkat land med få invånare. Men det borde gå på jämt ut eftersom tyskarna har Östtyskland att försörja (det är fortfarande lite fattigt och eländigt där). Problemet är att det i Sverige finns en inställning som säger att man inte behöver arbeta om man har en eller annan förklaring till att slippa. I Tyskland så är utbrändhet en ganska ovanlig diagnos. Men när man väl konstaterar utbrändhet så sjukskriver man inte. I stället skrivs du in på psyket där du rehabiliteras. Man identifierar de faktorerna i din vardag som gjort att du blivit utbränd och åtgärdar dem. Man bryter ner skadliga rutiner. Några veckor senare så är de flesta friska och kan återgå till arbetet igen. Om det var arbetet som gjorde personen sjuk (vilket det faktisk inte brukar vara), så får man söka nytt jobb. Här i Sverige så får du en klapp på axeln och en förklaring om att vårt fantastiska välfärdssystem tar han om dig. Mår du dåligt så får du gå hemma och såsa framför tv´n. Alla som legat och såsat framför tv´n lite för länge vet hur otroligt ångestframkallande det kan vara. Så folk blir bara sjukare och sjukare och kommer aldrig ut i arbetslivet igen. När någon mår psykiskt dåligt så "löser" vi det alltid med att sluta jobba. Lite konstigt, eftersom det ofta är en kombination av skrikande barn, amorteringar på huset, skilsmässa och nära släktingars död som får oss att må dåligt. Hur mycket bättre vore det inte om vården kunde hjälpa oss att hantera de problem istället för att sjukskriva oss? Vad som gör mig förbannad är alltså inställningen som säger att människor inte behöver jobba. Mår man så dåligt att man inte kan arbeta så ska man ha vård. Man ska absolut inte få ledigt från jobbet (bortsett från den tiden då man är inlagd). Det är klart att skatterna är höga när nästan en miljon (en dryg sjättedel) av Sveriges arbetskraftsstyrka inte går till jobbet pga sjukdom varje morgon. Jag vill att mina skattepengar ska gå till rehabilitering av dessa människor. Jag vill inte finansiera deras tv-tittande i form av långtidssjukskrivningar. Det skulle gå att sänka skatten rejält om man kunde få dessa människor i arbete igen. Det är inte bara så att de kostar samhället pengar, utan skatteunderlaget skulle även öka om de började jobba igen. Det blir alltså en dubbel effekt. Vill jag inte jobba längre så behöver jag bara boka en tid hos läkare. Kan jag tala för mig så får jag två veckors ledigt (sjukskrivning). Därefter blir det återbesök. Säger jag att jag fortfarande mår dåligt så får jag träffa en kurator och sedan får jag ytterligare två veckors ledigt. Därmed är jag redan inne i systemet och det är bara en tidsfråga innan jag blir långtidssjukskriven eller får förtidspension. Förmodligen så kommer jag även att bli sjuk på riktigt av mitt slappande. Är det välfärd? Människor måste arbeta och försörja sig själva. Det ska inte finnas några alternativ, förutom rehabilitering och byte av arbetsuppgifter utifrån den förmåga som personen har. Inställningen att de som arbetar ska försörja en stor del av befolkningen är inte solidarisk. Varken för oss som arbetar eller för de stackare som tvingas slappa livet ut. Det är inte välfärd. Vi har höga skatter för att underhålla ett system som vi anser vara solidariskt, när det i själva verket är djupt orättvist. Sverige har monterat ner psykiatrin för att ha råd med alla sjukskrivningar. Jag blir så trött när jag tänker på det. Alla som varit deprimerade eller utbrända vet att det inte bara är att "ta sig i kragen". Men att gå sysslolös hemma och tänka på alla sina problem gör inte saken bättre. Vad jag vill säga är egentligen bara att våra pengar inte går till välfärd, utan till att finansiera sjukdom. Bland alla sjuka hittar vi säkert även ett fåtal personer som bara är för lata för att jobba och som mår bra av att gå hemma. Men vi bortser ifrån att det finns sådana typer nu. Innan någon säger att våra skattepengar finansierar mer än bara sjukskrivningar och sjukvård, så kan jag säga att jag inte heller vill avskaffa skatterna helt. Jag kommer att sluta vara grinig den dagen vi sänker skatten något och ser till att kanalisera pengarna till rätt saker. Men det är så klart lättare sagt än gjort. Tyvärr så tror jag inte ens att någon försöker i dagsläget. Edit: Jösses, nu blir jag sanslöst stressad av att ha skrivit ett så här långt inlägg på WN när jag egentligen borde jobba. Enligt svensk sjukvård så vore det väl rimligt att sjukskriva mig så att jag slipper stressen av att inte jobba... :) Någon som vill hosta upp med lite skattepengar för ett så ädelt ändamål? |
Om det är något som skulle förbättra skattesituationen, utan att det drabbar någon, är det ju om vi slapp alla sabla parasiter. De som inte vill jobba utan lever på bidrag.
Jag råkar i min perifera bekantskapskrets ha tre (säker fler) som under de senaste åren levt enbart på bidrag (var och en cirka 11 000 i månaden, för hyra, mat och annat). Det gör mig ytterligt förbannad. Jag har dock ingen direkt möjlighet att påverka detta, men kunde jag så skulle jag. De är helt enkelt för LATA för att göra något. Alla har barn som fostras i samma underbara anda... Parasiter. Allt som min familj, och ytterligare två familjer som arbetar, betalar i skatt går till detta pack. Inför ARBETSPLIKT så kan det nog bli ordning här också... Vill man ha bidrag skall man arbeta. Mycket enkelt. Finns det någon här som vet hur man får tag i en sammanställning över de totala kostnaderna för socialbidrag i detta land? Nu har jag klämt ur mig vad jag INTE vill betala skatt till. |
Citat:
Ericsson sparkade 4000 arbetare för att man "bara" gjorde en vinst på 31 Miljarder - är det ruttet eller? |
Jag har funderat lite över dessa sjukskrivningar. Det är svårt att bilda sig en ordentlig uppfattning baserat på vad man får höra.
Dock fick jag höra berättelsen om hur två rörelsehindrade (förmodat rullstolsbundna) sjukpensionärer startade en form av bemanningsföretag och plötsligt kunde försörja sig själva. Den stora frågan är varför de var sjukpensionärer till att börja med. Givetvis finns det människor som har så svåra handikapp eller sjukdomar att de inte kan arbeta men att exempelvis inte kunna gå innebär ju inte att du inte kan arbeta. Jag skulle inte ha några fysiska problem att sköta mitt jobb så länge jag har en funktionsduglig hand kvar. Men framförallt är det inga problem att hitta ett jobb i större delen av landet idag om man uppfyller ett kriterium: man vill arbeta. Jag har läst diskussioner om "medborgarlön" som är en intressant tanke. Istället för socialbidrag och tusen andra bidrag får alla medborgare tillräckligt med pengar för att överleva utan att jobba. Det ska inte räcka till mer än en liten etta och basföda, men tillräckligt för att överleva. Kanske 5-6 000 kr i månaden; med rätt boende och rätt mat är det inget problem att klara det nödvändigaste för en ensam person med det beloppet. En enkel lösning för att förbättra nuvarande skattesystem är att ta bort den progressiva inkomstskatten samtidgit som grundavdraget tas bort. Du får inte längre tjäna runt 10 000 kr per år utan att betala skatt. Alla betalar samma procentskatt, runt 30% i skatt oavsett om det är en månadslön på 8 000 kr eller 200 000 kr. Jag har inget underlag, men jag misstänker att det faktiskt skulle innebära ökade skatteintäkter. |
Citat:
|
Citat:
Men det handlar bara om en sak: aktiespekulanterna var inte tillräckligt nöjda med 31 miljarder i vinst. Dom hade hoppas på 33 :o Så nu ska man spara 2 miljarder till nästa år, 4000 arbetare x 500 000:- = 2 Miljarder. Jippi! När aktiespekulanter blir viktigare än både arbetare och företaget i sig, då är det nåt som inte står rätt till. |
Jag har en kompis som råkade ut för en olycka och hamnade i rullstol. Där kommer han att spendera resten av sitt liv. Eftersom han är utbildad sim-lärare är fortsatt arbete ej möjligt. Man vill ju inte ha en bad-vakt som sitter i rullstol. Alltså blir han sjukpensionär. Han har ganska ont också, och kommer att få leva med smärtan.
Vilka arbetsuppgifter han klarar av är i dagsläget väldigt begränsat. Han har kommit på att han vill utbilda sig till lärare, vilket innebär arbetsuppgifter han kan klara av med sin skada. Han har rätt att studera som alla andra, med studiebidrag/lån, och inga problem så långt. Väljer han att studera blir han dock av med sin sjukpension. Det innebär att när han sedan är färdig lärare har han ingen inkomst alls om han inte får ett jobb. Under sommarloven har han svårt att hitta lämpliga jobb, och då står han också utan inkomst. Det är naturligtvis en svår situation. Vad ska man göra? Nu har han bestämt sig för att han ska plugga, och det får bära eller brista. Han tycker inte om tanken på att vara pensionär 40 år för tidigt. Hoppas allting löser sig, så han får jobb. |
Citat:
Det jag inte förstår är varför han blir sjukpensionär över huvud taget. Det är fel på systemet. Självklart finns det typer av jobb han inte klarar av längre, men det innebär ju inte att han inte kan arbeta alls. Men en eloge till honom. Det är alltid inspirerande med människor som vill förändra sin situation och inte bara ger upp och sitter hemma framfört TV:n och långsamt tvinar bort. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
I vilket fall så skulle jag inte behöva jobba om jag inte ville. Det skulle ingen annan heller behöva för den delen. Nu har borgarna föreslagit att man inte ska sjukskriva vid utbrändhet, utan att man ska försöka ge behandling. Hela svenska folket svarar med ett ramaskri. Vi blir sura när man vill ta ifrån oss rätten att inte arbeta. Självklart så finns det människor som mår så fruktansvärt dåligt att de helt enkelt inte klarar av att kliva ur sängen på morgongen. Men det bör inte vara en sjättedel av befolkningen i arbetsför ålder. Jag kan tillägga att jag inte lät mig sjukskrivas. Istället började jag jogga och motionera efter jobbet. Det är vansinnigt trist att jogga. Men gör man det någon gång ibland så klarar man betydligt mer stress utan att bli stressad. |
Det där med sjukskrivningar är ett intressant kapitel.
Förr i tiden när man kunde sjukskriva sig själv i en vecka utan vare sig läkarintyg eller annat var det inte tal om människor som var utbrända. De som kände sig helt slut tog bara några dagar ledigt genom den möjligheten. På den tiden betalade inte heller arbetsgivaren något när en anställd var sjukskriven. Sjuktalen på den tiden var lägre än de är nu när det är betydligt värre att bli sjukskriven. Något att fundera på kanske? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:01. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson