WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Vem står för frakten? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=27282)

Craxen 2008-02-19 09:49

Vem står för kostnaden om kunden ska returnera en trasig vara?
Vill gärna ha tillbaka produkten som en kund mailade om eftersom det är andra gången den går sönder för henne.
Hon har alltså fåt en ny redan en gång

Magnus_A 2008-02-19 09:59

Står inte det i dina villkor?
Om inte borde du stå för kostnaden om det det är fel på varan. Men du behöver inte lägga ut för returfrakten utan kan välja att skicka pengarna när du fått tillbaka varan och felet är konstaterat.

Gustav 2008-02-19 10:58

Citat:

Originally posted by Sagoborgen@Feb 19 2008, 10:49
Vem står för kostnaden om kunden ska returnera en trasig vara?
Vill gärna ha tillbaka produkten som en kund mailade om eftersom det är andra gången den går sönder för henne.
Hon har alltså fåt en ny redan en gång

Det beror på om din kund är konsument eller företag. Är hon konsument så gäller distansavtalslagen och då står du för returfrakten vid en reklamation.

Är din kund ett företag så gäller istället erat avtal. Finns inget avtal så har kunden inget rätt att reklamera en vara. Vill du ändå ta emot en reklamation så kan du låta kunden stå för fraktkostnaden.

Forslunds 2008-02-24 00:19

Ja man står för returfrakten.. sen är det roligt när man fått tillbak varan och inser att det inte är ett fabriksfel utan ett slitage (dvs ingen reklamation).. roligt att försöka be dom om fraktpengar och skicka tillbaka varan?

Hur gör ni? Ber ni även att få kort på varan innan ni tar emot den? Mina varor kan inte beskrivas genom att säga att den slutat fungera precis.. oftast ett vågspel om det är reklamation eller inte. Lite jobbigt stå för frakt fram o tillbaka på 300kr på en vara till självkostnadspris på 200kr :)

I fysiska butiken går det då bra, bara att neka pga inget kvitto på när dom handlat. Attans dessa elektroniska mail som aldrig slängs! ;D

Taras 2008-02-25 09:18

Citat:

Originally posted by Forslunds@Feb 24 2008, 01:19
Ja man står för returfrakten.. sen är det roligt när man fått tillbak varan och inser att det inte är ett fabriksfel utan ett slitage (dvs ingen reklamation).. roligt att försöka be dom om fraktpengar och skicka tillbaka varan?
Hur gör ni? Ber ni även att få kort på varan innan ni tar emot den? Mina varor kan inte beskrivas genom att säga att den slutat fungera precis.. oftast ett vågspel om det är reklamation eller inte. Lite jobbigt stå för frakt fram o tillbaka på 300kr på en vara till självkostnadspris på 200kr
I fysiska butiken går det då bra, bara att neka pga inget kvitto på när dom handlat. Attans dessa elektroniska mail som aldrig slängs ;D

Detta skriver du om i dina köpvillkor.
Ex.
.. bla bla reklamation . . Notera att om en produkt testas enligt din felbeskrivning utan att felet du beskrivit kunnat påträffas återsänds produkten till dig mot en avgift på xxx kr exkl. moms (xxx kr inkl. moms) plus fraktkostnader. Därför är det väldigt viktigt att din felbeskrivning är utförlig...

Gustav 2008-02-25 09:36

Citat:

Hur gör ni? Ber ni även att få kort på varan innan ni tar emot den? Mina varor kan inte beskrivas genom att säga att den slutat fungera precis.. oftast ett vågspel om det är reklamation eller inte. Lite jobbigt stå för frakt fram o tillbaka på 300kr på en vara till självkostnadspris på 200kr :)

I fysiska butiken går det då bra, bara att neka pga inget kvitto på när dom handlat. Attans dessa elektroniska mail som aldrig slängs! ;D

Jag får sällan tillbaks reklamationer på varor som är över 6 månader gamla. Det första halvåret ligger bevisbördan ändå på mig som säljare, så då måste man i stort sett acceptera alla reklamationer (även om det är uppenbart att kunden kört över prylen med en långtradare). Vill jag neka en reklamation då så måste jag ta det till rätten och det orkar man så klart inte göra pga en pryl för 200 kr.

Webstyle 2008-02-25 12:06

Citat:

Originally posted by Gustav@Feb 19 2008, 11:58
Är hon konsument så gäller distansavtalslagen och då står du för returfrakten vid en reklamation.

Det stämmer inte riktigt. Säljaren står för ordervärdet inkl frakt, ej returfrakt om säljaren inte skriver det i sina villkor.
Citerar Konsumentverkets hemsida:

Citat:

Distans- och hemförsäljningslagen innehåller bland annat krav på att säljaren ska ge dig tydlig information om hur du kan ångra ditt köp.

Vid distansavtal: Om du ångrar köpet får du själv betala returportot. Vid hemförsäljning och telefonförsäljning ska du inte behöva betala returfrakten.

Citerar Svenska postorderföreningens branschregler:

Citat:

Om konsumenten ångrar köpet skall varan återlämnas. I marknadsföringen skall anges att konsumenten – om denne utövar sin
ångerrätt och säljaren begär det – är skyldig att själv bekosta returfrakten.

Info om konsumenträtt hos Konsumentverket:
http://www.konsumentratt.konsumentve...ArticleId=2479

Gustav 2008-02-25 12:10

Citat:

Ursprungligen postat av Webstyle
Citat:

Ursprungligen postat av Gustav
Är hon konsument så gäller distansavtalslagen och då står du för returfrakten vid en reklamation.

Det stämmer inte riktigt. Säljaren står för ordervärdet inkl frakt, ej returfrakt om säljaren inte skriver det i sina villkor.
Citerar Konsumentverkets hemsida:

Citat:

Distans- och hemförsäljningslagen innehåller bland annat krav på att säljaren ska ge dig tydlig information om hur du kan ångra ditt köp.

Vid distansavtal: Om du ångrar köpet får du själv betala returportot. Vid hemförsäljning och telefonförsäljning ska du inte behöva betala returfrakten.

Citerar Svenska postorderföreningens branschregler:

Citat:

Om konsumenten ångrar köpet skall varan återlämnas. I marknadsföringen skall anges att konsumenten – om denne utövar sin
ångerrätt och säljaren begär det – är skyldig att själv bekosta returfrakten.

Info om konsumenträtt hos Konsumentverket:
http://www.konsumentratt.konsumentverket.s...gArticleId=2 479

Nu blandar du äpplen med päron. Du pratar om öppet köp nu och inte reklamationer, vilket är en helt annan sak. Det är olika paragrafer i distansavtalslagen som reglerar ångerrätten och rätten att reklamera.

Edit: För att förtydliga: Vid öppet köp står kunden själv för returfrakten. Vid reklamationer så står säljaren för samtliga kostnader, vilket även inkluderar returporto i det fall att konsumenten måste återsända den trasiga varan.

Webstyle 2008-02-25 12:16

Du har helt rätt. Var lite snabb där och missade att det var reklamation det handlade om.

Cos 2008-02-25 12:19

Jag jobbar själv på en reklamationsavdelning och det är alltid vi (företaget) som står för frakten. No mater what. Vi gör endast returavdrag 10%-20% om det är så att varan är använd och inte går att sälja i nyskick.

Forslunds 2008-02-25 15:50

Cos: Om det är en reklamation så ska man väl ändå inte sälja den vidare? ;)

Gustav: Självklart, man är ju oftast mycket mycket snällare än vad konsumentlagen säger vid reklamationer. Allt för att behålla kunderna. Tyvärr säljer jag lite av "Säsongsvaror" och således måste vara lite strängare så dom inte sätter det i system kunderna att byta 2ggr per år. Slitageavdrag är ett bra påhitt :D

Men nu va det mest själva frågan om frakten om det nu inte var fabriksfel jag var ute efter. och tack
Taras för den infon. Med en sån text vid avtalen borde det lösa sig utan att kunderna blir allt för sura :)

Tack igen, förlåt för att jag snodde tråden lite ;)

Leon 2008-02-25 19:36

Firmor som inte står för frakt gånger då en vara är felaktig eller liknande kommer ja aldrig tillbaka till.
Och ja brukar även påpeka hur uselt det var för kompisar osv hrhr.

Jag brukar se det som ett tecken på hur bra/dålig supporten är på en firma.

Och dålig support = usel butik = inte handla där nå mer. Så enkelt ser ja på saken.

Nu kanske ni säger att support och frakt ärenden är olika saker, men då får det står för er, inte för mig.

Gustav 2008-02-25 21:13

Citat:

Jag svarade aldrig riktigt på din fråga såg jag nu. Angående frakt så kan du låta kunden betala porto när denna returnerar den trasiga varan. Meddela kunden att denna ska bifoga ett kontonummer dit ni återbetalar fraktkostnaden enligt Postens portotabell så snart reklamationen är mottagen och godkänd. På så vis är det du som sitter på pengarna om varan visar sig vara felfri (eller vårdslöst hanterad) när produkten når dig.

Kostnaden när man ska skicka tillbaks den "trasiga" varan till kunden igen kommer man däremot inte undan. Min erfarenhet är att om frakten inte kostar skjortan så tjänar man på att stå för den själv. De flesta kunderna brukar vara griniga och lite sura när de får höra att varan inte är trasig. Jag brukar normalt vara tvungen att dumförklara kunden mot min vilja också. Senast jag fick en reklamation så visade det sig att kunden hade använt AAA-batterier när det tydligt stod att det skulle vara AA. Inte konstigt att det var "glapp i batteridosan!!!!!". När kunderna själva inser hur dumma de varit så blir de ofta sura. Det är mänskligt att försöka skylla ifrån sig in i det sista.

Sedan jag börjat påpeka sådana självklarheter som att "ett batteri ska vara upp och ett ner i batteridosan" eller "När du satt in batterierna så trycker du på knappen där det står On" så har antalet reklamationer minskat markant :).

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson