WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Vad att tänka på vid co-location? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=27252)

KPK 2008-02-18 13:39

Nu letar jag efter co-location i Stockholmstrakten där man kan få tillgång till den egna servern. Vad behör jag tänka på vid val? Det finns ju en hel del att välja mellan...

nord84 2008-02-18 20:01

Hej KPK.
Jag är precis som du på jakt efter ett företag som kan hosta min 1U-server i Stockholm.
Det finns inte så jättemånga som vill ta emot dig till ett vettigt pris om du bara har 1U (utgår inte från inlägget)

Bahnhof verkar bra; men jag behöver DNS för mer än 5 domännamn

Proinet är rätt billiga och har ingen bindningstid, så jag ska faktiskt prova dem nu i veckan (men är lite orolig efter om vad som händer med deras webhotellskunder)

Crystone har jag bara dåliga erfarenheter av som webhotellskund och deras bindningstid på 1 år tycker jag är för lång.

rixPort80 kostar en jäkla massa om du bara ska ha 1U, men verkar bra om du har fler U.

JX finns ju också, men tvekar efter vad jag läst i forumet om support.

De är de jag har kollat upp. Jag kan ju posta när jag testat Proinet ett tag.

Finns det några fler som någon har testat eller kan tipsa om??

al'Thor 2008-02-18 20:11

Citat:

Originally posted by nord84@Feb 18 2008, 21:01
Finns det några fler som någon har testat eller kan tipsa om??
PRQ har jag bara bra erfarenheter av.

coredev 2008-02-18 23:25

Att tänka på:

* Tillgänglighet (har jag access 24 / 7, även när "kontoret" inte är bemannat?)
* Redundans (Har hallen fibrer från minst 2 "backbone-ISP"?)
* Trycka-på-knappen-hjälp (finns det någon personal där om du behöver en hård reset, och du befinner dig i Thailand på semester?)
* Kunskapsnivå (Har företaget jobbiga säljare som inte vet vad de pratar om?)

Sist men inte minst:

* Gott rykte? (Brukar säga det mesta)

Glöm inte att fråga efter referenser.. :)

KPK 2008-02-18 23:54

Proinet har jag också funderat över. Webhotellproblem behöver ju inte påverka co-location. Skriv gärna en rad när du har testat Proinet.

Jag har tittat på följande:

http://www.nortechnetworks.se/ - Ok priser men skralt med info på hemsidan.
http://www.levonline.nu/ - lite dyrt och snålt tycker jag
http://www.citynetwork.se/ - verkar ganska ok, men allt för lite info på hemsidan.

Spirre 2008-02-19 00:00

Sistnämda dvs citynetworks har väl sin hall i Karlskrona, Blekinge.

jonny 2008-02-19 00:10

Levonline står i en mycket bra och stabil hall. Andra aktörer som hyr ut i samma hall är bland annat Admax.

Annars har väl Binero några tjänster.

Bahnhof känns väl lite si och så

patrikweb 2008-02-19 00:26

Välj en hall som uppfyller vissa klassningar med reservkraft och så, samt kolla vem som verkligen äger eller har ansvar vid problem.

Sedan viktigaste av allt nästan, stabilitet och redundans på nätet.

Sedan brukar det inte skilja så mycket på själva hallen mer än storlek, brukar se ut rätt lika i alla om man ser på grunden.

Så om leverantören verkligen klara hålla det dom säger så är det bara priset som bör avgöra.

Fast är inte så många som lyckas hålla sina hallar igång utan några problem, inte ens Telia.

Fast driver du en riktigt kritisk sida då kan man börja mäta hur tjocka vägar och hur många cm det är mellan elkablar och liknande. Men då får det vara verksamhet som kostar många nollor per minut avbrott.

patrikweb 2008-02-19 00:41

Normalt 10U minst får man räkna ja för eget tillträde. av just den anledningen att man inte ska kunna röra andras servrar.

Det handlar inte om att man tror att någon person kommer stänga av andras servrar för att jävlas utan att inte av misstag råka stänga av eller dra ut någon kabel som kan vara lätt hänt.

Decibel 2008-02-19 02:10

Citat:

Originally posted by patrikweb@Feb 19 2008, 00:41
Normalt 10U minst får man räkna ja för eget tillträde. av just den anledningen att man inte ska kunna röra andras servrar.

Det handlar inte om att man tror att någon person kommer stänga av andras servrar för att jävlas utan att inte av misstag råka stänga av eller dra ut någon kabel som kan vara lätt hänt.

Menar du att en person som hyr 10U är försiktigare än en som hyr 1U ?

Norman 2008-02-19 02:19

Lite svårt att ge någon access på endast 1U.

Man vet aldrig om person i fråga har erfarenhet av drifthallar sedan tidigare.
Av och på-larmning som ska ansvaras för, att inte röra andras servrar eller av misstag komma åt kablage.

Det ska till väldigt mycket förtroende att man ska få tillgång till rack med endast 1U i racket.
Halv-rack eller helrack skulle jag personligen gå på innan nån av mina kunder får tillgång till hallen*.

Att det är billigare för kund att kunna åka ut 24/7 för att åtgärda fel om de har access till hall kan jag förstå.. men den billigheten kan kosta mycket för den som står för rackskåpen vid misstag.
Vid vissa av anläggningarna vi är inhysta i är det så pass stor koll på vilka som kommer in att det görs registerslagning (SÄPO)...

Magnus_A 2008-02-19 08:58

IP-only hyr numer ut enstaka serverplatser. Järfälla och Gärdet tror jag. Hur det är med tillgängligheten vet jag inte.

Tobab 2008-02-19 09:19

Citat:

Originally posted by jonny@Feb 19 2008, 00:10

Annars har väl Binero några tjänster.

Har dom co-lo menar du?

jomper 2008-02-19 09:43

Jag tror få kan konkurrera med PRQ om man behöver lite mera trafik. 400kr + moms för 1U 10Mbit unmetered, dessutom får man bra rabatt på det priset om man betalar ett år i taget.

Fysisk tillgång 24/7 tror jag är svårt att få för rimliga pengar och frågan är om det är nödvändigt. Ett ILO/Drac-kort i servern bara så kan man ju boota om, installera om, göra grundläggande hårdvarufelsökning osv remote, sen får man väl betala jourutryckning a nån tusenlapp eller två om man nödvändigtvis måste komma åt sin häck mitt i natten.

Tro mig, jag har letat alternativ och det faller alltid på någonting. Många har t.ex. max 160GB/månad, en som det länkades till ovan vill ha extra betalt för elen man förbrukar osv..

Björklund 2008-02-19 10:06

Citat:

Originally posted by jomper@Feb 19 2008, 10:43
Tro mig, jag har letat alternativ och det faller alltid på någonting. Många har t.ex. max 160GB/månad, en som det länkades till ovan vill ha extra betalt för elen man förbrukar osv..
Extra betalt? Du menar att de vill ha betalt för den förbrukade elen?
Det är väl inget konstigt. Det är väl bra. Då kanske folk mer börjar tänka på miljön.
Blir billigare för de som har en enkel server med en CPU och dyrare för de som har 4 CPU:er och många hårddiskar.

jomper 2008-02-19 10:17

Citat:

Originally posted by jonasb76@Feb 19 2008, 10:06

Extra betalt? Du menar att de vill ha betalt för den förbrukade elen?
Det är väl inget konstigt. Det är väl bra. Då kanske folk mer börjar tänka på miljön.

Det behöver inte vara något fel, men ursprungspriset på 395kr / månad springer ofta iväg till det dubbla när bockat i det man vill ha, t.ex. 1TB trafik, ström, ups, kyla..

Jag har inga problem att betala mer än jag gör hos PRQ, men inom rimliga gränser, och jag har inte hittat en enda svensk leverantör som kan erbjuda mig det.

Att vara ren colo-leverantör måste vara smidigt, man får kunder som sköter sina burkar själva och kan koncentrera sig på att se till att själva nätet funkar istället för att pyssla med backup, uppgradera php, fundera på om safe_mode ska vara på eller av osv..

jonny 2008-02-19 10:55

Citat:

Originally posted by jomper@Feb 19 2008, 11:17
men ursprungspriset på 395kr / månad springer ofta iväg till det dubbla när bockat i det man vill ha, t.ex. 1TB trafik, ström, ups, kyla..

LOL. Vilka är det som erbjuder colocation utan ström? ;)

MMC 2008-02-19 11:06

Även jag kan rekommendera PRQ. Riktigt bra priser men också kunskap utöver det vanliga. Trevligt att ha responstid på 1.5 ms hemifrån till servern man jobbar med :)

patrikweb 2008-02-19 12:04

Citat:

Ursprungligen postat av Decibel
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb

Menar du att en person som hyr 10U är försiktigare än en som hyr 1U ?

Fast på 10U kan man ha ett skåp med 4 dörrar.

jonny 2008-02-19 12:40

Citat:

Originally posted by MMC@Feb 19 2008, 12:06
Även jag kan rekommendera PRQ. Riktigt bra priser men också kunskap utöver det vanliga. Trevligt att ha responstid på 1.5 ms hemifrån till servern man jobbar med

Så länge det inte blir fler razzior så

jomper 2008-02-19 14:13

Citat:

LOL. Vilka är det som erbjuder colocation utan ström? ;)
Nortech Networks enligt länken ovan. I priset på 1U colo står det "energiförbrukning tillkommer". Hittar inte ens någon information om hur mycket trafik som ingår, eller exempel på hur mycket en normal servers energiförbrukning brukar kosta. Nu när jag tittar runt så står det faktiskt att internetanslutning också är något som tillkommer.. Dvs 295 + moms är bara för att få ställa in en burk i deras hall.

Citat:

Så länge det inte blir fler razzior så
Ja, det är definitivt en osäkerhetsfaktor som jag inte trivs med alls. Tyvärr något jag får leva med eftersom jag inte vill/kan betala 2000-3000kr / månad för motsvarande tjänst någon annanstans.

patrikweb 2008-02-19 14:35

Vad är det som skulle kostat 2000-3000 hos andra för?

Att ställa 1U hos som största leverantörer är oftast dyrt men.

Fast är elen som är den dyra delen, 90% av kostnaden är just el eller det som rör just el (reservkraft/kyla)

Man får räkna minst 130-150watt per server alla fall, ska du ha massa diskar och flera cpu så blir det en hög ökning.

jomper 2008-02-19 14:51

Citat:

Originally posted by patrikweb@Feb 19 2008, 14:35
Jag använder 500-600GB trafik per månad och vill ha marginal. Min nuvarande leverantör ger mig 10Mbit unmetered vilket räcker gott och väl, alla andra har mycket lägre gräns.

patrikweb 2008-02-19 14:54

Citat:

Ursprungligen postat av jomper
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb

Jag använder 500-600GB trafik per månad och vill ha marginal. Min nuvarande leverantör ger mig 10Mbit unmetered vilket räcker gott och väl, alla andra har mycket lägre gräns.

Får du allt välja en dyr leverantör för du ska komma upp till 2-3k alla fall.

KPK 2008-02-19 17:02

Proinet t.ex. erbjuder ju hallaccess för en initialkostnad på 800:-. Eller läste jag fel? Nu har man ju annat för sig än att åka ut till datahallen men vid uppgradering o.dyl. är det ju skönt att slippa onödiga extrakostnader om det är så att hallen finns inom "armlängdsavstånd". Det ser jag som en klar fördel.

PRQ verkar ju bra men hela kopplingen till TPB och hur det hela kommer att utveckla sig gör att jag knappast vågar ställa servern där.

KPK 2008-02-20 12:06

Någon som känner till http://www.lacore.se?

KPK 2008-02-20 13:29

Lite utförligare info på hemsidan hade varit bra. Tack dock för svaret...

KryptoniT 2008-02-20 13:36

Citat:

Originally posted by KPK@Feb 20 2008, 13:06

Jag känner till Lacore.se, han som driver det företaget driver också Hostive.net (tidigare Portlane.net etc.) och Wobtel. En mycket pålitlig person skulle jag vilja säga.

KPK 2008-02-20 13:37

Citat:

Ursprungligen postat av KryptoniT
Citat:

Ursprungligen postat av KPK

Jag känner till Lacore.se, han som driver det företaget driver också Hostive.net (tidigare Portlane.net etc.) och Wobtel. En mycket pålitlig person skulle jag vilja säga.

Vilken hall har de sina datorer?

KryptoniT 2008-02-20 13:42

Citat:

Citat:

Originally posted by -KryptoniT@Feb 20 2008, 14:36
Citat:

Jag är faktist inte helt hundra, men jag tror Banhof.

KPK 2008-02-20 14:05

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette
Citat:

Proinet t.ex. erbjuder ju hallaccess för en initialkostnad på 800:-. Eller läste jag fel? Nu har man ju annat för sig än att åka ut till datahallen men vid uppgradering o.dyl. är det ju skönt att slippa onödiga extrakostnader om det är så att hallen finns inom armlängdsavstånd. Det ser jag som en klar fördel.
PRQ verkar ju bra men hela kopplingen till TPB och hur det hela kommer att utveckla sig gör att jag knappast vågar ställa servern där.

Ja om det är 10U minst, för då låser vi din del av skåpet så du inte kan komma åt andras utrustning.

Då erbjuder ni inte fysisk tillgång till servern under normal kontorstid, dvs. när det kanske finns personal i hallen? Vissa företag erbjuder ju detta och jag antar att man då har ngn form av ledsagare. För mig skulle det räcka faktiskt.

antari 2008-02-20 14:32

Citat:

Citat:

Citat:

Port80s och Telenors datahall. Fysisk tillgång till servrarna 24/7 är mycket möjligt med eget passerkort.

Björklund 2008-02-20 15:00

Citat:

Ursprungligen postat av KryptoniT
Citat:

Är det ett enmansföretag? Vad heter företaget?
De verkar lite "hemliga". Inte ens ett telefonnummer på http://www.lacore.se/kontakt. Bara en box-address.

KPK 2008-02-21 20:33

Citat:

Originally posted by nord84@Feb 18 2008, 21:01
Hej KPK.
Jag är precis som du på jakt efter ett företag som kan hosta min 1U-server i Stockholm.
Det finns inte så jättemånga som vill ta emot dig till ett vettigt pris om du bara har 1U (utgår inte från inlägget)
Bahnhof verkar bra; men jag behöver DNS för mer än 5 domännamn
Proinet är rätt billiga och har ingen bindningstid, så jag ska faktiskt prova dem nu i veckan (men är lite orolig efter om vad som händer med deras webhotellskunder)
Crystone har jag bara dåliga erfarenheter av som webhotellskund och deras bindningstid på 1 år tycker jag är för lång.
rixPort80 kostar en jäkla massa om du bara ska ha 1U, men verkar bra om du har fler U.
JX finns ju också, men tvekar efter vad jag läst i forumet om support.
De är de jag har kollat upp. Jag kan ju posta när jag testat Proinet ett tag.

Hur har det fungerat med Proinet?

Norman 2008-02-25 08:03

Vad jag vet så erbjuder PRQ 10mbit inom sverige men det står inte att det är garanterad 10Mbit. Enda som står att det är garanterad är 128kbps internationellt alternativt 300GB internationellt.

Nån från PRQ får gärna klargöra vad som gäller.

Xamda 2008-02-25 08:23

Det är ju inte lätt att garantera 10 Mbit/s för mindre pengar än det i normalfallet kostar att köpa in hälften av den bandbredden och samtidigt få täckning för hall, el och övriga kostnader...

Norman 2008-03-03 03:54

Citat:

Originally posted by Xamda@Feb 25 2008, 09:23
Det är ju inte lätt att garantera 10 Mbit/s för mindre pengar än det i normalfallet kostar att köpa in hälften av den bandbredden och samtidigt få täckning för hall, el och övriga kostnader...

Köper man in i större mängder är det inga problem..
Bara den överblivna bandbredden gör att man kan ge kunder burst på 100mbit utan problem, men minst 10mbit garanterad.

ippif 2008-03-12 10:55

Citat:

Ursprungligen postat av jonasb76
Citat:

Citat:

Är det ett enmansföretag? Vad heter företaget?
De verkar lite "hemliga". Inte ens ett telefonnummer på http://www.lacore.se/kontakt. Bara en box-address.

Vi har vår server, custhost.se, hos lacore.se.
Det funkar kanon och servicen är den bästa jag har varit med om.
Rekommenderas varmt!

nord84 2008-04-06 21:27

Har haft min server hos Proinet i någon månad nu. Servern är up running, men trots telefonsamtal mail och ett flertal mail har jag fortfarande inte fått ett utolovat avtal (kanske blir fart nu?!). Har fått en ny kontaktperson nu när Kjette gått till Binero, men trots detta känns hela org. ganska vimsigt. Förhoppningsvis blir det bättre i framtiden.

klein 2008-04-07 12:11

Citat:

Originally posted by nord84@Apr 6 2008, 21:27
Har haft min server hos Proinet i någon månad nu. Servern är up running, men trots telefonsamtal mail och ett flertal mail har jag fortfarande inte fått ett utolovat avtal (kanske blir fart nu?!). Har fått en ny kontaktperson nu när Kjette gått till Binero, men trots detta känns hela org. ganska vimsigt. Förhoppningsvis blir det bättre i framtiden.
Se PM! Så löses detta..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson