WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Modigaste svenska ombudet (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=27249)

Internet Sweden 2008-02-18 12:20

Idag går mina tankar till ombudet Svenska Domäner AB och deras relativt nya snilledrag :o .

Svenska Domäner har såvitt jag vet erbjudit i första hand domänregistreringar sedan någon gång i mitten av 2003 mao en spelare som varit med ett tag och känner marknaden.

De har legat hyfsat till på IIS´s tillväxtlista, med en plats runt 12-14 i flera år, men som en blixt från klar himmel så hittar jag dem nu plötsligt på plats 24. Oj vad bra alla konkurrerande ombud måste vara tänker jag förstås då - det måste ju vara den enda rimliga förklaringen..eller?
kikar vidare..
..och hittar AHA: dom har fått nya ägare!
(Får väl skriva med att nedan är ren spekulation från min sida)
..funderar ..vad vill nya ägare? ..hmm öka omsättningen såklart ..mycket ..gärna dubblera!!!
Hur tänker då nya ägare som inte är bekant med marknaden ..hmm ..priset ..intäkt ..AHH genialisk plan: Dubblera priset!!

På en marknad där en förkrossande majoritet av konkurrenterna sänker priserna och tävlar om att vara billigast eller så skjuts det till mervärden för att hålla kvar befintliga prisnivåer (eller som vissa ombud som förenar billigast med mest fördelaktiga villkor).
dubblerar istället Svenska Domäner priset på 8 TLDer av 9 - Jag måste ge dem att det är modigt! - kanske inte helt genomtänkt, men modigt! :huh:

Tidigare prislista
http://web.archive.org/web/20070812024149/...r.se/priser.asp
Ny prislista
http://www.svenska-domaner.se/priser.asp

Något att ta efter kanske? ..någon ? Binero? Loopia? WK ? :blink:

sioustis 2008-02-18 12:24

Tycker att både den tidigare o den nuvarande prislistan är skit. Köper hellre hos Loopia.

wwww 2008-02-18 12:55

Var har du läst om ägarbytet?

Hittar inget på deras hemsida!

jonny 2008-02-18 13:02

Det beror på målgrupp. Många tycker att det är svårt att registrera domäner och för många är service viktigare än om det skiljer en hundring eller ett par om året.

Bara en kan vara billigast.

Internet Sweden 2008-02-18 13:04

Citat:

Originally posted by wwww@Feb 18 2008, 13:55
Var har du läst om ägarbytet?

Hittar inget på deras hemsida!

Nej jag hittar inget där heller, men vet av säker källa att så är fallet. Kanske inte är något man vill skylta med.

wwww 2008-02-18 13:06

Vet du vem köparen är?

wwww 2008-02-18 13:09

Dom verkar också ha flyttat - hade kontakt med dem för något år sedan, då satt de i Nacka Strand om jag minns rätt, nu på Riddargatan.

Internet Sweden 2008-02-18 13:41

Citat:

Originally posted by wwww@Feb 18 2008, 14:06
Vet du vem köparen är?
De ligger som dotterbolag till "G-rex AB"

wwww 2008-02-18 14:03

Tackar, hittade deras årsredovisning 2006-12-31.

Svenska Domäner AB var tydligen redan då inköpt, och bokfört till 1.200.000 kr i balansräkningen (vilket förmodligen var köpeskillingen). Kan ju iofs tillkomma tilläggsköpeskillingar etc.

sasserdude 2008-02-18 15:53

den sidan är svin dyr.. finns bättre sidor.. loopia kostar ju bara 129 eller?

wwww 2008-02-18 16:00

Jo, det finns massor som är väsentligt billigare. Har absolut inga planer på att använda dom för egen räkning.

Mer intresserad av om deras affärsmodell fungerar eller inte, och i så fall vilka volymer/vilken lönsamhet dom uppnår med sin prissättning.

tartareandesire 2008-02-18 16:12

Det räcker ju med att de lyckas lura några stycken så är det ju värt besväret? De erbjuder ju webbhotell därutöver.

Internet och webben är fortfarande en ung bransch och detta är väl en av barnsjukdomarna som fortfarande existerar. Vem skulle köpa fläskfilé i matbutiken för 600 kr kilot?

Anders Larsson 2008-02-18 16:45

Det handlar ju inte om att lura folk, det handlar om att erbjuda rätt tjänst till rätt målgrupp för rätt pris.

Kan ju tillägga att man varje vår lyckas sälja förskpotatis för flera hundra kronor kilot.

tartareandesire 2008-02-18 16:53

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Feb 18 2008, 17:45
Det handlar ju inte om att lura folk, det handlar om att erbjuda rätt tjänst till rätt målgrupp för rätt pris.
Kan ju tillägga att man varje vår lyckas sälja förskpotatis för flera hundra kronor kilot.

Vilken målgrupp skulle det vara och vad för tjänster ingår i det priset som inte andra erbjuder? Tillgången på domäner är densamma oavsett tid på året, det gäller väl knappast färskpotatisen? =)

Internet Sweden 2008-02-18 17:45

Stopp ett tag nu - jag tror att det fortfarande är fri prissättning för dessa tjänster!?
Det handlar knappast om att lura kunder, utan precis som wwww säger hitta den modell som fungerar. Eller med andra ord "få en ekonomisk bärighet i att ge folk vad folk frågar efter"

Svenska Domäners modell är väl till synes ganska tydlig!
De har ingen utgående försäljning utan tar allt på ingående kontakter
Källa

Är det någon som prövat att söka på exempelvis "domän" eller"domäner" i google dagtid ?
Gör man det har man nog svaret eller stora delar av det klart för sig..

Så modellen är väl inte förvånansvärd eller klandervärd - utan frågan är väl snarare om den klarar av en kostnadsfördubbling - möjligen svårmotiverat om inte annat för befintliga kunder kanske..

tartareandesire 2008-02-18 17:52

Du får säga vad du vill, man lurar till sig kunder oavsett. Du tror på fullaste allvar att de kunder de lyckas locka till sig är medvetna om att det finns flera andra mer välansedda aktörer som erbjuder betydligt lägre priser men ändå tycker det verkar vara en bra idé att betala flerdubblade priser? Visst är det så...

Internet Sweden 2008-02-18 18:15

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Feb 18 2008, 18:52
Du får säga vad du vill, man lurar till sig kunder oavsett. Du tror på fullaste allvar att de kunder de lyckas locka till sig är medvetna om att det finns flera andra mer välansedda aktörer som erbjuder betydligt lägre priser men ändå tycker det verkar vara en bra idé att betala flerdubblade priser? Visst är det så...
Missförstå mig inte tartareandesire!
- Vad jag menar är att vi som läser WN vanligtvis har en hel del erfarenhet om detta med domäner, webbhotell och internet mm.

Men att den "vanliga beställaren" av domäner gör en sökning i Google och ser ett resultat där ett förtroendeingivande verksamhetsnamn direkt dyker upp överst på sidan som överensstämmer med det han eller hon söker på. och då så spelar det mindre roll om det är en lite större peng än vad som var förväntat att betala för domänen.

Vet heller inte med mig att Svenska Domäner inte skulle vara välansedda, eller att det det finns andra ombud som är mer välansedda.. Syftar du på billigt pris behöver inte det indikera bra service - eller rättare sagt är sällan förknippade med varandra (undantag finns naturligtvis) - för övrigt som jag flera gånger skrivit på WN så ligger snittet där någonstans på drygt 630:- per år och domän (för de .SE-auktoriserade ombuden) för .se och vanligare TLDer med en spridning av priser från femtiolappen till en bit under två tusen kronor. (ska för en gångs skull vara snäll och låta bli detaljer om detta)

Någon övrig värdering av modellen gör jag inte - det är en köpt plats i SERPen...

(En dubblering av priset indikerar väl bara att endera går det väldigt bra, så att de har råd att laborera med prissättningen av domäner eller så kostar annonseringen så mycket att det är tvunget att justera priset.)

wwww 2008-02-18 18:17

Vari ligger lurendrejeriet?

Att man inte samtidigt som man marknadsför sina egna tjänster agerar konsumentverk och upplyser potentiella kunder om billigare alternativ?

Detta kanske är ett av de få exemplen i Sverige på lönsam domänregistrering och därför extra intressant enligt mitt synsätt?!

Berätta gärna om ni känner till andra aktörer som tjänar pengar på rena domänregistreringar (ej korsförsålda webhotelltjänster, hosting etc).

För det är väl OK att tjäna pengar, eller....

tartareandesire 2008-02-18 18:23

Välansedda kanske var fel ordval i sammanhanget men Loopia och Binero är t.ex. två betydligt mer bärkraftiga bolag. Jag tror personligen att prisökningen är en reaktion mot ett minskande antal kunder och att Svenska Domäner kommer lägga ner när de inte längre lyckas locka kunder ur sin väl medvetna målgrupp genom sin utmärkta service utan dess like samt attraktiva och välmotiverade priser.

Visst kan man tycka att det är intressant att de lyckas få domänregistrering lönsamt men det är helt säkert en dödfödd affärsidé i längden. De var tidigt ute och lever på detta fortfarande men nya aktörer som försöker sig på samma sak lär snabbt få se sig om efter ett annat jobb.

Det kan väl också diskuteras om ren domänregistrering är någonting man bör kunna tjäna pengar på? Erbjuder man extra service kring detta är ju det en annan femma.

Internet Sweden 2008-02-18 18:46

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Feb 18 2008, 19:23
Välansedda kanske var fel ordval i sammanhanget men Loopia och Binero är t.ex. två betydligt mer bärkraftiga bolag. Jag tror personligen att prisökningen är en reaktion mot ett minskande antal kunder och att Svenska Domäner kommer lägga ner när de inte längre lyckas locka kunder ur sin väl medvetna målgrupp genom sin utmärkta service utan dess like samt attraktiva och välmotiverade priser.

Visst kan man tycka att det är intressant att de lyckas få domänregistrering lönsamt men det är helt säkert en dödfödd affärsidé i längden. De var tidigt ute och lever på detta fortfarande men nya aktörer som försöker sig på samma sak lär snabbt få se sig om efter ett annat jobb.

Det kan väl också diskuteras om ren domänregistrering är någonting man bör kunna tjäna pengar på? Erbjuder man extra service kring detta är ju det en annan femma.

Citat:

Välansedda kanske var fel ordval i sammanhanget men Loopia och Binero är t.ex. två betydligt mer bärkraftiga bolag.
Nu pratar vi väl ändå om två skilda saker - Bolagen du tar upp har såvitt jag känner till en helt annan grundverksamhet som de tjänar pengar på - De är båda större webbhotell och använder domänregistreringar som ett kompliment/lockvara
Föstår jag verksamheten bakom Svenska Domäner så får du vända på steken - de är en domänregistreringstjänst som för något år sedan kompletterade med webbhotell (osäker på om de hostar själv, passar eller agerar ÅF kring detta)

Citat:

Visst kan man tycka att det är intressant att de lyckas få domänregistrering lönsamt men det är helt säkert en dödfödd affärsidé i längden.
Jag skulle vilja påstå att det finns en rad exempel som talar i annan riktning.

Citat:

Det kan väl också diskuteras om ren domänregistrering är någonting man bör kunna tjäna pengar på? Erbjuder man extra service kring detta är ju det en annan femma
Som jag ser det är det väl helt upp till det ombud som väljer att betala:
Citat:

Anslutningsavgift:5 000 kronor (6 250 kr inklusive moms)
Deposition:10 000 - 30 000 varierar beroende på kreditvärdighet och är en säkerhet för obetalda fakturor gällande nyregistreringar
Årsavgift:12 000 kronor (inklusive moms 15 000 kronor)
Den totala kostnaden ligger alltså mellen 27 000 kr och 47 000 kronor (beroende på vilken deposition du betalar)

Eller vilka kriterier anser du ska styra här? Webbutrymme, SEO-tjänst, Juridiska tjänster, Bolagsbildningar ?
Det är också så (om jag förstått IIS rätt) att ombuden framöver även kommer avkrävas auktorisering på personnivå för att bibehålla ombudsrätten.
Att kräva vissa kringtjänster för att få registrera en domän för annans räkning anser jag inte fullt så genomtänkt..

Sludent 2008-02-18 18:58

De har sysslat med hosting under hela tiden de varit verksamma enligt det prospekt som jag har från Länia då det var tillsalu.

tartareandesire 2008-02-18 19:02

Tycker inte det har någon större betydelse. Loopia har länge varit den största svenska aktören vad gäller domänregistreringar och det är en så pass simpel automatiserbar tjänst att jag inte tror det kommer att kunna gå att tjäna några direkta pengar på enbart detta framöver. Hela domänregistreringssystemet bör väl revideras och lär så göras steg för steg. Anslutningsavgifterna är i mina ögon vansinniga.

Du missuppfattade nog mig. Jag menade inte att det ska krävas några kringtjänster från IIS:s håll utan att om man ska ta betalt för något så är det dessa tjänster.

Internet Sweden 2008-02-18 19:05

Citat:

Originally posted by Sludent@Feb 18 2008, 19:58
De har sysslat med hosting under hela tiden de varit verksamma enligt det prospekt som jag har från Länia då det var tillsalu.
Tja det ser jag mer som en parantes som jag bara har andra uppgifter om, men vad jag menar är att dom heter "Svenska Domäner" och inte "Svenskt Webbhotell" om skillnaden förstås - dvs en annan inriktning.

Jag förvånas som sagt inte heller över priset som sådant (det finns både "äldre" och mer "meriterade" ombud som har högre prissättning) - utan fenomenet att dubblera kostnaden.

jonny 2008-02-18 19:05

Klart det finns de som tjänar pengar på domäner. Jag ser domänregistrering som en service och givetvis något som ska gå plus på ett eller annat sätt.

Det är skillnad på att bedriva affärsverksamhet och ägna sig åt välgörenhet

Sludent 2008-02-18 19:12

Ville bara påpeka att de tidigare ägarna haft webbhotell som tjänst. Men precis som du säger så är det omvänt mot exempelvis Loopia, det är bara en service-tjänst i sammanhanget.

tartareandesire 2008-02-18 19:29

Citat:

Originally posted by jonny@Feb 18 2008, 20:05
Klart det finns de som tjänar pengar på domäner. Jag ser domänregistrering som en service och givetvis något som ska gå plus på ett eller annat sätt.
Det är skillnad på att bedriva affärsverksamhet och ägna sig åt välgörenhet

Visst kan man tjäna pengar på det. Jag tror dock det är ett utdöende koncept. Har man många kunder så kan man göra som Loopia och det finns ingen som vill betala högre pris om det inte finns någon annan viktig service inbakad i priset.

Anders Larsson 2008-02-18 20:39

Det klart att det är upp till ett företag att välja det pris de vill. Jag har ingen erfarenhet av Svenska domäner, men det är ju bara att hoppas att deras servicenivå ligger i proportion till priset.

Att hela tiden hänvisa till Loopia är ganska orättvist, det är bara att söka lite på WN för att se alla problem som finns i deras helt automatiska system. Domäner dom faktureras trots att de inte hanteras av Loopia, domäner som fakturaras flera gånger osv.

Internet Sweden 2008-02-18 20:44

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Feb 18 2008, 20:29
Jag tror dock det är ett utdöende koncept.
Jag anser att du har helt fel i ditt antagande - det du säger har sagts i snart 10 år, men som vi alla vet är antalet domänregistreringar en konstant uppåtkurva.

Kan verksamheter som Comitnet/Yreg/Nictrade omsätta åtminstone 100 miljoner per år eller "dedikerade domänverksamheter" som tar 1295 ex moms i registreringsavgift (+årskostnad) rulla 15 gubbar och omsätta över 11 miljoner för att inte tala om IT-verket och allt vad de kallar sig omsätta gud vet hur många domäner..

Det är väl för övrigt bara 1½ år sedan IIS själva gjorde någon undersökning bland sina kunder och kom fram till att medelkunden var beredd att betala 1000:- per år för domänen (Nu var det väl ingen hjärnkirurginivå på de frågorna som ställdes och det är svårt att veta om några kunder även inbegrep webbutrymme i sitt svar) men det ger ändå en klar bild av att "medelkund är beredd att betala mer än 50 spänn för domän. Sen beror det på om det handlar om ftg/pp mm

Att överlåta något man kanske inte behärskar till någon som kan är ju inget konstigt - alla kan inte laga mat eller baka bröd.. och priset för en limpa skiljer sig om du handlar på Coop eller Konditori Gateau - det handlar om Paketering, Approach, Core Business, Mainstreamprodukt mm - om du frågar mig <_<

tartareandesire 2008-02-18 20:47

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Feb 18 2008, 21:39
Det klart att det är upp till ett företag att välja det pris de vill. Jag har ingen erfarenhet av Svenska domäner, men det är ju bara att hoppas att deras servicenivå ligger i proportion till priset.
Att hela tiden hänvisa till Loopia är ganska orättvist, det är bara att söka lite på WN för att se alla problem som finns i deras helt automatiska system. Domäner dom faktureras trots att de inte hanteras av Loopia, domäner som fakturaras flera gånger osv.

Nja, det är ganska relevant för resonemanget och det är bara Loopia och Binero jag själv har erfarenhet vad gäller svenska domänregistreringar. Självklart får de fler klagomål då de är bland de största... Visst har det funnits brister i systemet men de försöker givetvis åtgärda de problem som dyker upp. Jag har själv ett drygt hundratal domäner hos Loopia och det har fungerat utmärkt. Ett par misstag har väl begåtts men det har de ordnat upp snabbt.

tartareandesire 2008-02-18 20:48

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Jag tror dock det är ett utdöende koncept.

Jag anser att du har helt fel i ditt antagande - det du säger har sagts i snart 10 år, men som vi alla vet är antalet domänregistreringar en konstant uppåtkurva.
Kan verksamheter som Comitnet/Yreg/Nictrade omsätta åtminstone 100 miljoner per år eller dedikerade domänverksamheter som tar 1295 ex moms i registreringsavgift (+årskostnad) rulla 15 gubbar och omsätta över 11 miljoner för att inte tala om IT-verket och allt vad de kallar sig omsätta gud vet hur många domäner..
Det är väl för övrigt bara 1½ år sedan IIS själva gjorde någon undersökning bland sina kunder och kom fram till att medelkunden var beredd att betala 1000:- per år för domänen (Nu var det väl ingen hjärnkirurginivå på de frågorna som ställdes och det är svårt att veta om några kunder även inbegrep webbutrymme i sitt svar) men det ger ändå en klar bild av att medelkund är beredd att betala mer än 50 spänn för domän. Sen beror det på om det handlar om ftg/pp mm
Att överlåta något man kanske inte behärskar till någon som kan är ju inget konstigt - alla kan inte laga mat eller baka bröd.. och priset för en limpa skiljer sig om du handlar på Coop eller Konditori Gateau - det handlar om Paketering, Approach, Core Business, Mainstreamprodukt mm - om du frågar mig

Det är fortfarande en väldigt ung bransch, tio år är inte mycket i det sammanhanget....

Visst skiljer sig priset på en limpa bröd från kedja till kedja men du kan inte sälja samma produkt till tredubbla priset någonstans och hoppas på det bästa =)

Internet Sweden 2008-02-18 21:16

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Feb 18 2008, 21:48
Visst skiljer sig priset på en limpa bröd från kedja till kedja men du kan inte sälja samma produkt till tredubbla priset någonstans och hoppas på det bästa =)
Du har inte köpt bröd på Gateau!
Sen får du precisera vad du menar med 3 gånger priset - vad bygger du det på?
Bi**ro betalar själva 120+moms för en domän som de säljer för 59+moms

Det är inget märkligt att vare sig ta 360+moms eller 177+moms - speciellt inte om du ska tjäna igen de 27-47 000 du redan investerat för att FÅ registrera namnet till kund - behövs ganska många såna kunder då- eller menar du att alla automatiskt ska sälja för 59+moms för att Bi**ro mfl har de prisnivåerna?

tartareandesire 2008-02-18 21:25

Jag menar inte att de gör fel utifrån de förutsättningar de ges, dock är jag tämligen säker på att de lyckligtvis kommer försvinna i sinom tid. Hur mycket varje ombud går plus är inte särskilt relevant vad gäller utvecklingen utan snarare vad kunderna betalar och vad de får.

Du valde tydligen för tredje gången att bortse från poängen. Två helt olika limpor är inte samma produkt....

jonny 2008-02-18 21:47

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Feb 18 2008, 22:25
Jag menar inte att de gör fel utifrån de förutsättningar de ges, dock är jag tämligen säker på att de lyckligtvis kommer försvinna i sinom tid. Hur mycket varje ombud går plus är inte särskilt relevant vad gäller utvecklingen utan snarare vad kunderna betalar och vad de får.
Du valde tydligen för tredje gången att bortse från poängen. Två helt olika limpor är inte samma produkt....

Nej och registeringsupplevelsen hos två olika ombud är inte heller den samma. Jonathan och Anders ger dig inte kredit - det finns det många andra som gör, exempelvis.

Jag registrerar mina egna domäner hos ombud som faktiskt gör vinst på mina registreringar i gengäld skickas registreringen till IIS direkt när jag beställer och inte när min betalningar har kommit in.

tartareandesire 2008-02-18 21:59

Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire

Nej och registeringsupplevelsen hos två olika ombud är inte heller den samma. Jonathan och Anders ger dig inte kredit - det finns det många andra som gör, exempelvis.
Jag registrerar mina egna domäner hos ombud som faktiskt gör vinst på mina registreringar i gengäld skickas registreringen till IIS direkt när jag beställer och inte när min betalningar har kommit in.

Hehe, jo, men de flesta klarar att vänta en minut eller två =) Det är ju en helt annan sak om det handlar om snapback.

Internet Sweden 2008-02-18 22:00

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Feb 18 2008, 22:25

Nja om jag bortsett från någon poäng har det varit oavsiktligt, saken är ju faktiskt att auktorisationer hos domänregistren inte är jämförbara med något annat jag kommer på, och det är väl ändå rimligt att spekulera från de faktum som gäller och ingen idag utopisk situation;

Som auktoriserad hos .se kostar det alltså 27-47K, hos Nunames 15K (om jag inte missminner mig), som ICANN-registrar ca 100K per TLD, för Eurid minst 10K Euro i deposit osv.
Med betungande initiala kostnader (innan du ens fått din första kund) behöver du som näringsidkare ta igen det någonstans - har du ingen annan kärnverksamhet du kan tjäna pengar på (som webbhotellen då har) så bör du rimligtvis lägga på en del på din egen kostnad för domänerna du säljer - eller?

Jag själv anser att jämförelsen ligger mer till hands med 1-kronas mobiltelefoner om du signar på 24-månaders teleabbonemang - för det är väl ganska rimligt att tro att telefonen i sig kostar betydligt mer än 1-krona..

Satsar du en krona kan du ju inte nöja dig med en tillbaka - "loosing on the swings, gaining on the roundabouts" eller vad det heter..

Alternativet att signa på som subombud finns ju, men regeln kvarstår att du måste tjäna betydligt mer än du själv betalar.

autosvar 2008-02-18 22:32

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Feb 18 2008, 21:48
Det är fortfarande en väldigt ung bransch, tio år är inte mycket i det sammanhanget.... Visst skiljer sig priset på en limpa bröd från kedja till kedja men du kan inte sälja samma produkt till tredubbla priset någonstans och hoppas på det bästa =)
OT: Har du varit på NK och köpt bröd? Gudomligt goda limpor men priset.... Ontopic: En registrar som erbjuder trygghet genom att bevaka utgångsdatum och proaktivt betala förnyelsen innan ens kunden blivit fakturerad är kanske värd en timmes konsultarvode per domän. Smaken är olika :)

Internet Sweden 2008-02-18 22:49

Jag ska inte tjabba mycket mer om det här, det är bara att inse att det finns delade meningar om det här.

Men jag vill som avslutande inlägg bara göra en i min mening lika utopisk idé som en på förhand enhetlig prisbild för domäner:
Hur skulle det se ut om registren skulle få för sig att förbjuda Webbhotell att sälja domäner?
Eftersom de större webbhotellen använt subventionerade domäner som en av de viktigaste marknadsföringskanalerna under ett antal år, skulle kartan ritas om ganska fort med ett flertal fusioner och uppköp till följd och kanske tom kursade verksamheter - tror jag iaf.

Xamda 2008-02-19 00:14

Även om jag håller med Internet Sweden i allt väsentligt så tror jag aldrig domänregistraturerna skulle komma på en sådan idé - domänregistraturerna lever i symbios med webbhotellsmarknaden...

Internet Sweden 2008-02-19 00:32

Citat:

Originally posted by Xamda@Feb 19 2008, 01:14
..så tror jag aldrig domänregistraturerna skulle komma på en sådan idé - domänregistraturerna lever i symbios med webbhotellsmarknaden...
Naturligtvis inte, därför skrev jag
Citat:

..i min mening lika utopisk idé..
Det var mer inflikat för att ge en bild av att domäner blivit lite av en freebie/giveaway eller slit-och-släng-produkt för webbhotellen - inget mer.

Xamda 2008-02-19 08:48

Ah... Jag var nog lite trött när jag läste ditt inlägg.

Fast just det är ju en helt korrekt observeration, i de flestas ögon är domännamn något som inte får kosta något. Det sitter en hel del personer på bland annat detta forum och förutsätter att domännamn skall säljas med förlust vilket visar på att marknaden för domännamn är allvarligt skadad.

Att sälja domäner, eller andra produkter och tjänster, under det egna produktionspriset är ju något som indirekt skadar marknaden i mina ögon. Det underbygger vad man annars brukar tycka illa om, nämligen uppbyggnaden av monopolliknande situationer (eller snarare oligopol, med risk för kartellbildningar). Den hårda priskonkurrens undanröjer alla mindre aktörer och lämnar ett fåtal större aktörer kvar på marknaden.

Ser man på vad Svenska Domäner gör i sin prissättning så är det egentligen det enda vettiga om man verkligen vill ha domännamn som sin primära inkomstkälla. Idag finns inte många på marknaden som är så modiga.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson