![]() |
Nån elcentral har brunnit hos PRQ.
Nån som vet mer? |
Ja... var där nyss... luktar som fan... sot överallt... elektriker jobbar på, dom hoppas bli klara om 1-2 timmar, jag gissar på sent inatt/imorn.
|
Är STH3 samma hall som Polisen tömde "av bara farten" i samband med att dom hämtade TPB-servrarna i BGC-hallen?
|
Tja,
Jo de är samma hall. Snackade precis med folk som är där, som de ser ut nu så bör de va klart innan 20 men ja man vet aldrig va som kan hända. |
Känns bra att ha sidor liggandes hos både proinet och prq
|
Det är verkligen ingen bra vecka för svensk webbhosting/colo.
Först intrånget/sabotaget mot Proinet, därefter fick Surftown en liten påhälsning (enligt tråd här på WN). I fredags var det Telias tur, deras "state of the art" datorhall var otillgänglig i flera timmar och nu PRQ. Helt tokigt. /M |
Har dom kommit upp?
|
Citat:
Update 2: MOst servers are now online. There might be some disruptions later on however, as the HVAC is not at full capacity yet. |
Oj glömde skriva här.. mina servers kom upp kort efter 20.. :)
|
EXTREMT otrevlig händelse, men som tur är minimala materiella skador mycket tack vare att allt är byggt för att vara brand/temperatursäkert. Det som kan ha tagit stryk är kylan, men reservkyla finns på plats för att sättas in med kort varsel. Hittills verkar kylaggen gå bra efter urblåsning med tryckluft dock.
Det hela verkar ha orsakats av ett tillverkningsfel eller dylikt i ett 3x32A trefasuttag som anslöt en UPS till centralen den matade. Helt otroligt att sådant kan hända - i en annan miljö (bostad, ladugård...) hade det kunnat sluta riktigt illa med tanke på vilka temperaturer den måste ha uppnått. Tog ca 5.5h från att strömmen gick till att första racken tändes upp igen. Åtminstone skönt att man inte är den enda som haft problem... |
Har grejer i den hallen, och jag vill ge en eloge till Gottfrid & pojkarna för arbetet...
|
Är det bara jag som tycker att det skulle vara roligt att se bilder från eländet? :)
|
Jag vet inte om Gottfrid har nått emot det, men jag har en bild på en svart vägg jag kan visa.
|
Inga problem.
|
Gick det ut något driftinfomail? Jag har i alla fall inte fått något.
|
Burken som hanterar kunder/inventarie/fakturering/bokforing och darmed aven driftinfomailen akte ju ner i stromavbrottet... Dock fanns det info pa http://prq.se som ar speglad pa tva olika hallar.
|
|
Nu har sanerinsgforetaget gjort en matning av kloridhalterna iaf och de var minimala (6-8mkg/cm^2) och sarskilt med tanke pa den laga luftfuktigheten (18%) verkar det inte vara nagon risk for att det orsakar skador pa elektronik. Kylan gar fint an salange men aggregaten ska ner till Vasteras och tvattas for sakerhets skull.
|
Uhh... Ser riktigt obehagligt ut.
Bra jobbat med (efter vad jag fårstått) så kort nertid efter sådan incident! |
Så, vad hände sedan?
Det mesta av röklukten är borta. Sot kryper fortfarande fram - om någon vill ha sin burk urblåst med tryckluft är det bara att säga till. Kylan kör på halv kapacitet eftersom två av aggregaten måste saneras, men temperaturen är acceptabel om än inte optimal. Nödkyla finns redo att aktiveras om något skulle gå galet med de ordinarie. Passar på och tar tillfället i akt för att byta batterier i UPSerna i lugn och ro (det är inte helt roligt att pilla inne i de där monstrena när de står i bypass utan att vara helt nåtfrånskiljda!). Samt den viktigaste lärdomen som alla vars driftsmiljö är något större än en garderob med lite hobbyburkar bör ta till sig: Vi kommer börja termografera alla väsentliga delar av elsystemet regelbundet för att kunna upptäcka materialfel och dylikt innan de kan utvecklas till allvarligare saker. Detta känns verkligen aktuellt nu med den nya elservisen (AKKJ 4x150/41 - tjockare än mina armar... Under rådande förutsättningar kan vi säkra den på minst 3x180A) och tillhörande ställverk får den gamla matningen att likna ett ficklampsbatteri. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:26. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson