WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Open source domän (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=27209)

rexl 2008-02-16 17:42

Jag äger den svenska domänen för ett välkänt open source projekt, typ drupal.se eller liknande.

Vad kan (eller bör) och får jag göra med denna? Kan de (någon) ha synpunkter på om jag ex gör reklam för min egen konsulting för programvaran? Eller ska jag parkera den (typ SEDO) och vad kan man dra in på det?

Tack, Rex

elofsson 2008-02-16 18:32

Finns det inget svensk forum för projektet kan det kanske vara en bra grej tillsammans med lite guider och artiklar på svenska. Att parkera domänen känns meningslöst om den inte har mycket type-in:s.

Adam N 2008-02-16 23:27

Maila någon i open source projektet och fråga vad de tycker.

rexl 2008-02-18 10:12

Är inte så sugen på att att starta forum, vilket det också finnns en uppsjö av.
Skulle type-ins vara när de skriver in adressen rätt av eller?

Nu vet jag mycket lite om SEO och google algoritmer, men om jag lägger upp relaterat matrial så borde väl det tillsammans med domännamnet kunna generera en hyffsat plats i sökningar?

JonathanS 2008-02-18 10:21

Peka den till projektets officiella hemsida (den svenska versionen, om sådan finns) och överlåt den kostnadsfritt om du blir kontaktad av projektet (eller personerna bakom det) ifråga.

Internet Sweden 2008-02-18 10:39

Citat:

Originally posted by JonathanS@Feb 18 2008, 11:21
Peka den till projektets officiella hemsida (den svenska versionen, om sådan finns) och överlåt den kostnadsfritt om du blir kontaktad av projektet (eller personerna bakom det) ifråga.
*FLIN*

tartareandesire 2008-02-18 10:50

Citat:

Originally posted by JonathanS@Feb 18 2008, 11:21

Right on

rexl 2008-02-18 11:25

ehe *FLIN*
Min ambition är att försöka tjäna pengar på sidan UTAN att vara ett svin i sammanhanget.

Adam N 2008-02-18 11:37

Vilken typ av open source projekt är det? CMS?

rexl 2008-02-18 11:53

typ CMS ja.

JonathanS 2008-02-18 12:48

Citat:

Originally posted by rexl@Feb 18 2008, 11:25
ehe *FLIN*
Min ambition är att försöka tjäna pengar på sidan UTAN att vara ett svin i sammanhanget.

Tjänar (eller sparar) du pengar genom att använda dig av verktyget ifråga? Då är det inte mer än rätt att göra som jag föreslog. Allt annat är bara försök till att svina/domänpirata.

Jag gör personligen på detta sätt med en rätt så populär wiki-mjukvara.

Internet Sweden 2008-02-18 13:00

Citat:

Originally posted by JonathanS@Feb 18 2008, 13:48
Du är en god människa du JonathanS.. om alla ändå vore som du.. :)

rexl 2008-02-18 13:23

"När de begav sig hemåt hade skymningen redan fallit, och julens stjärna lyste på deras väg. "Vår son är en god människa", löd Tyko Jonsson glada budskap till familjen när de trädde in i hemmet. "

tartareandesire 2008-02-18 13:27

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS

Du är en god människa du JonathanS.. om alla ändå vore som du..

Japp, men tyvärr ser inte verkligheten ut så. Hårdare tag mot oetisk verksamhet på nätet är något jag kommer fortsätta kämpa för.

Hjalle 2008-02-18 13:31

Sen när blev det oetiskt att starta en sida med resurser som stödjer open-source utveckling? Om jag skulle tycka att dokumentationen för tex mediawiki sög så hade jag utan problem kunnat starta ett forum och en artikeldatabas utan att ens vara i närheten av att anse mig som oetisk. Enligt mig så är det mer att hjälpa till än att "snylta" och vara ett svin..

Internet Sweden 2008-02-18 13:32

Citat:

Originally posted by JonathanS@Feb 18 2008, 13:48
Allt annat är bara försök till att svina/domänpirata.
Jag måste bara fråga dig om din goda gärning JonathanS - Hur tänkte du när du såg att det var ledigt och registrerade domänen?

Tänkte du: Ohh ett ledigt domännamn som är ett känt open source verktyg (eller stoppa här in applicerbart kännetecken) - Det måste jag genast registrera och länka rätt så att ingen annan tar det och "svinar/domänpiratar" på det eller tänkte du att om jag registrerar den här domänen och länkar den dit jag tycker, så kan jag skriva om det på WN och få cred för det som en "god" föredömlig gärning?

(Jag försöker komma underfund med hur goda människor tänker för att ev. lära mig något..) :D

Internet Sweden 2008-02-18 13:34

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Feb 18 2008, 14:27
Hårdare tag mot oetisk verksamhet på nätet är något jag kommer fortsätta kämpa för.
Det vill jag påstå är en kamp som många av WNs medlemmar för - om än på olika sätt och håll.

JonathanS 2008-02-18 13:39

:) Du är allt för rolig ibland.

När jag såg att domänen ifråga var ledig så tänkte jag givetvis att jag skulle skydda den, peka den rätt och se till att den inte hamnar i fel händer (hos en domänpirat). Det är det minsta man kan göra för ett så pass underbart verktyg. Det är långt ifrån första gången som jag agerar på detta sätt och jag kommer garanterat att göra det igen här framöver.

Tro det eller ej, det finns faktiskt ärligt vänliga människor på intrawebben.

Internet Sweden 2008-02-18 13:51

Citat:

Originally posted by JonathanS@Feb 18 2008, 14:39
:) Du är allt för rolig ibland.

När jag såg att domänen ifråga var ledig så tänkte jag givetvis att jag skulle skydda den, peka den rätt och se till att den inte hamnar i fel händer (hos en domänpirat). Det är det minsta man kan göra för ett så pass underbart verktyg. Det är långt ifrån första gången som jag agerar på detta sätt och jag kommer garanterat att göra det igen här framöver.

Tro det eller ej, det finns faktiskt ärligt vänliga människor på intrawebben.

:o uppfattade du mig som ironisk? Jag försöker ju bara lära mig..

Men med risk för att du sätter kaffet i halsen, har en sån "buse" som jag också gjort liknande saker med domäner, även om det kanske inte hör till vanligheten, eller att jag för den delen väljer att länka till dem i mina inlägg ;)

rexl 2008-02-18 14:02

Jag tycker det är hedervärt av dig JonathanS, faktiskt! Tror mig också om att vara en god människa.

För att belysa alla aspekter, vad hade du, Internet Sweden gjort, som enligt dig själv kanske står för ett mer svinaktigt beteende?

Internet Sweden 2008-02-18 14:27

Citat:

Originally posted by rexl@Feb 18 2008, 15:02
Jag tycker det är hedervärt av dig JonathanS, faktiskt! Tror mig också om att vara en god människa.

För att belysa alla aspekter, vad hade du, Internet Sweden gjort, som enligt dig själv kanske står för ett mer svinaktigt beteende?

Extremt svårt att svara på, speciellt när jag inte är säker på om du ställer frågan generellt eller om du syftar på trådens topic eller Jonathans specifika domän.

Generellt sett intresserar jag mig för tre typer av domäner:
- Domäner som jag uppskattar ska kunna leda en del trafik (typeins)
- Domäner som helt eller delvis innefattar generiska populära ord (SE-trafik)
- Domäner jag anser är hyfsat lätta att "branda" (enstaka typeins)

Just i det specifika fallet med Jonathans domän (som vi då vet namnet på) tror jag inte att jag ens skulle namnslagit på domänen, då jag inte ens kände till den, men det närmaste begreppsmässigt innehav jag själv har är "encyclopedia" under se och jag har inte gjort något alls med den, eftersom jag i nuläget har för många bollar i luften, så vill jag inte starta nytt projekt ännu, vill inte helelr styra trafik med den, eller för den delen peka ut den mot mediawiki eller liknande - utan tills jag har bättre planer för den så låter jag den vara - skulle ev. kunna slänga upp en defaultsida av enklare slag typ "i-i .se".

Och nja svinaktigt beteende vet jag väl inte - jag skrev "buse" - mest pga av att JonathanS och jag i mångt och mycket ser på domäner med olika ögon..

Adam N 2008-02-18 18:00

Citat:

Originally posted by rexl@Feb 18 2008, 12:53
typ CMS ja.
Ok, då kan jag beskriva vad jag skulle ha gjort. Låt oss för enkelhetens skull
anta att jag skulle vara expert på Drupal och komma över drupal.se.

Jag skulle då sätta upp en sajt som givetvis använder Drupal som CMS och
lägga ut information om Drupal på svenska. Jag skulle kanske lägga in lite
Google-annonser och även skriva lite om mig själv och hänvisa till mitt eget
företags sajt.

Vidare skulle sajten ha ett forum för Drupal på svenska och jag skulle publicera
Drupal-relaterade nyheter. Jag skulle skriva artiklar om Drupal för att visa upp
och dela med mig av min kunskap, samt öka värdet på sajten och därmed öka
antalet besökare.

Innan allt detta så skulle jag kontakta "The Drupal Community" och höra om de
tycker att det är ok att jag gör detta.

Jag skulle inte sälja domänen till vem som helst. "Drupal" är trots allt ett
varumärke som (enligt mitt sätt att se på saken) tillhör "The Drupal
Community".

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson