WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   IRAQ, IRAN, ARABIA på SEDO (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=27158)

pokerstjärna 2008-02-15 01:11

Gick in på SEDO och glodde lite idag och upptäckte att föjande domäner hade väldigt höga bud på sig.

IRAQ.com - 400.000 EUR
http://sedo.com/auction/auction_detail.php...ked=&partnerid=

ARABIA.com - 350.000 USD

IRAN.com - 300.000

Har domänerna verkligen ett sådant stort värde? :unsure:

autosvar 2008-02-15 01:22

Citat:

Originally posted by pokerstjärna@Feb 15 2008, 02:11
Har domänerna verkligen ett sådant stort värde?
Surt om USA invaderar även Iran och slår ihop det med Irak i USA (United States of Arabia). Nej men mer allvarligt så antar jag att en sådan landsdomän (Arabia hör inte dit) kan i framtiden dra in stora inkomster om det skapas relevant innehåll. Dock håller jag med din om att priset verkar ganska högt.

Internet Sweden 2008-02-15 02:23

Personligen tror jag inte att nivån kommer stanna där mot bakgrund att exempelvis[korea.com] sålts för 5 000 000 dollar
"Nu är det dags för en värdefull adress" Databas över 27 000 domänförsäljningar

Asien är den del av världen som expanderar mest, fortast, har generellt låg dator och internetpenatration idag - men med en fruktansvärd tillväxt och hur ofta ser du en landsdomän under com till salu eller ännu hellre en domän som kan ena hela arabvärlden!?

Det bor 3,7 miljarder i Asien och bara 800 miljoner i hela Europa..något att tänka på..

Gustav 2008-02-15 03:26

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Feb 15 2008, 03:23

Asien är den del av världen som expanderar mest, fortast, har generellt låg dator och internetpenatration idag - men med en fruktansvärd tillväxt och hur ofta ser du en landsdomän under com till salu eller ännu hellre en domän som kan ena hela arabvärlden!?

Det bor 3,7 miljarder i Asien och bara 800 miljoner i hela Europa..något att tänka på..

Frågan är om .com kommer att vara den tld som blir bruklig i Asien och Mellanöstern när Internet börjar mogna i de regionerna. För oss känns .com lika naturligt som .se, men bara därför att vi surfar lika mycket på amerikanska som på svenska webbsidor.

När Internet har vuxit till sig i Asien så kommer den delen av nätet att vara betydligt större än den amerikanska och europeiska. Jag tror att det är helt fel att satsa pengar i .com om man i framtiden kommer att rikta sig mot den asiatiska marknaden. Risken finns att en .com kommer att framstå som lika oattraktiv som en .de gör för en icke tysktalande svensk idag.

Dock så finns det stora politiska intressen i de här domänerna. Många västerlänningar söker information om Mellanöstern via webben och opinionsbildning är idag en del av krigföringen. Det finns extremt rika och mäktiga aktörer som har stora intressen av att förmedla sin version av det som händer i Irak just nu. Nu har jag ingen aning om vilka som kan tänkas bli köpare, men om t ex huset Saud intresserar sig för en domän så lär den inte gå av för hackor. Fem miljoner USD är i så fall småpengar.

Internet Sweden 2008-02-15 12:37

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav
Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden

Frågan är om .com kommer att vara den tld som blir bruklig i Asien och Mellanöstern när Internet börjar mogna i de regionerna. För oss känns .com lika naturligt som .se, men bara därför att vi surfar lika mycket på amerikanska som på svenska webbsidor.

När Internet har vuxit till sig i Asien så kommer den delen av nätet att vara betydligt större än den amerikanska och europeiska. Jag tror att det är helt fel att satsa pengar i .com om man i framtiden kommer att rikta sig mot den asiatiska marknaden. Risken finns att en .com kommer att framstå som lika oattraktiv som en .de gör för en icke tysktalande svensk idag.

Dock så finns det stora politiska intressen i de här domänerna. Många västerlänningar söker information om Mellanöstern via webben och opinionsbildning är idag en del av krigföringen. Det finns extremt rika och mäktiga aktörer som har stora intressen av att förmedla sin version av det som händer i Irak just nu. Nu har jag ingen aning om vilka som kan tänkas bli köpare, men om t ex huset Saud intresserar sig för en domän så lär den inte gå av för hackor. Fem miljoner USD är i så fall småpengar.

Hmm vet inte om jag var vid mina sinnens fulla bruk vid tidpunkten jag gjorde tidigare inlägg, får skylla på att det var sent och att jag därför inte kunde hålla isär allt.

Tar vi bara landet IRAN, så har de redan nu 18 miljoner internetanvändare enligt InternetWorldStats

Vad gäller .com, så är jag övertygad om att den kommer att vara "king" åtminstone under vår levnadstid - jag kan inte ens se någon annan TLD hota i horisonten..
Naturligtvis blir det intressant att se vad .asia kommer att växa upp till, men i min livligaste fantasi kan jag inte se att de blir större än max 10 gånger .eu dvs runt 25 miljoner. Jag tror alltså inte att det finns någon risk för att .com blir mindre attraktivt idag - det är en universell ändelse som värderas högt världen över.
ccTLDer är naturligtvis att välja för det nationella surfandet, men ska du söka något utanför landsgränsen, så blir ju det naturliga valet att söka under .com
(Det är iaf min erfarenhet)

http://www.internetsweden.com/world2007pie.png

Lägger även till en fin liten pajbild på hur användandet av internet såg ut i dec 07 - Som du ser står Asiens användande redan nu för nästan lika mycket som USA och Europa tillsammans. Gissningsvis kommer fördelningen se helt annan ut vid årets slut..

Men jag ger dig rätt i att det beror på vem som fattar tycke för de aktuella domänerna - för vissa kan ett par miljoner vara småpengar..om inte annat som investering för framtiden..

tartareandesire 2008-02-15 13:29

Citat:

Originally posted by pokerstjärna@Feb 15 2008, 02:11
Gick in på SEDO och glodde lite idag och upptäckte att föjande domäner hade väldigt höga bud på sig.
IRAQ.com - 400.000 EUR
ARABIA.com - 350.000 USD
IRAN.com - 300.000 http://sedo.com/auction/auction_detail.php...ked=&partnerid=

Det tror jag säkerligen de har. Det är en enormt stor marknad.

pokerstjärna 2008-02-15 14:05

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Ursprungligen postat av pokerstjärna
IRAQ.com - 400.000 EUR
ARABIA.com - 350.000 USD
Har domänerna verkligen ett sådant stort värde? *

Vilken marknad?
Inom vad?

Samben 2008-02-15 14:18

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav
Citat:

Du har rätt i mycket av det du säger men har du inte tänkt på att de även tänker på en internationell marknad kanske?

KarlRoos 2008-02-16 01:26

Citat:

Citat:

Originally posted by -tartareandesire@Feb 15 2008, 14:29
Citat:

IRAQ.com - 400.000 EUR
ARABIA.com - 350.000 USD

Vilken marknad?
Inom vad?

Well... Sweden.com, vilken marknad?
Kanske turister..?
Men.. i dagsläget så har kanske inte Irak så mycket turrister dock.. :blink:
Men vem vet, det kanske lugnar sig tillslut och marknaden drar igång då.
"En investering för framtiden" ;)

pokerstjärna 2008-02-16 03:07

Citat:

Ursprungligen postat av KarlRoos
Citat:

Originally posted by -pokerstjärna@Feb 15 2008, 15:05
Citat:

Originally posted by -tartareandesire@Feb 15 2008, 14:29
Citat:

IRAQ.com - 400.000 EUR
ARABIA.com - 350.000 USD
Har domänerna verkligen ett sådant stort värde? *

Vilken marknad?
Inom vad?

Well... Sweden.com, vilken marknad?
Kanske turister..?
Men.. i dagsläget så har kanske inte Irak så mycket turrister dock.. :blink:
Men vem vet, det kanske lugnar sig tillslut och marknaden drar igång då.
"En investering för framtiden" ;)

:blink: Jo iofs, frågan är bara om man får tillbaka pengarna och under hur lång tid.
Lite OT men urlaun . com har jus tnu ett bud på 700,000 EUR :unsure:

Gustav 2008-02-16 03:46

Citat:

Originally posted by pokerstjärna@Feb 16 2008, 04:07
:blink: Jo iofs, frågan är bara om man får tillbaka pengarna och under hur lång tid.
Lite OT men urlaun . com har jus tnu ett bud på 700,000 EUR :unsure:

Jag tror inte att man kan tjäna så mycket pengar på en domän som iraq.com (om man inte säljer den dvs). Intresset är snarare politiskt. Det sker många sökningar på Google på "iraq" och domänen har förmodligen även många typins. Kan människor världen över läsa där hur bra det går för USA i Iraq så är det mycket positivt för Busch och regeringen. Kan man istället läsa hur illa det går och hur många oskyldiga som dödas dagligen så blir bilden en helt annat.

Hade jag en väldig massa pengar och ett intresse för att förändra världen, så hade jag köpt domänen. 700k EUR är en liten summa om man kan påverka miljontals människor. Men rent ekonomiskt så finns det nog betydligt bättre investeringar.

Samben 2008-02-16 09:51

Bland annat musik är väldigt populärt i arab länderna och om man kan göra en portal där man samlar musik, konst, kultur så tror jag att man kan skapa sig något , men frågan är om man kan tjäna igen det man lagt på domänen? Det kanske inte ens är syftet med köpet?

pokerstjärna 2008-02-16 16:34

Citat:

Originally posted by Samben@Feb 16 2008, 10:51
Bland annat musik är väldigt populärt i arab länderna och om man kan göra en portal där man samlar musik, konst, kultur så tror jag att man kan skapa sig något , men frågan är om man kan tjäna igen det man lagt på domänen? Det kanske inte ens är syftet med köpet?
Frågan är då hur många har uppkoppling?

tartareandesire 2008-02-16 16:41

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Samben

Det varierar väldigt mycket från land till land....

Gustav 2008-02-16 17:05

Domänerna är knappast förstahandsvalet för den som vänder sig till Mellanöstern. De använder inte engelska integrerat i sitt eget språk som vi gör. Att lägga en musikportal för araber på Arabia.com vore inte särskilt vettigt. Det vore ungefär lika logiskt som att döpa en musikportal för amerikaner till أمريكي (شخص من الولايات المتحدة

(Det ska stå "Amerikan" på arabiska, enligt ordboken. Men jag har inte en aning om ifall det ens blev i närheten av rätt...)

Edit: De där siffrorna skulle varit arabisk text, men WN har tydligen inte stöd för det :). Internet är uppdelat i olika regioner med olika standarder. Det stöder bara min tes om att en domän som Arabia.com inte är lika het i Mellanönstern som den är här.

Nu kan människor från Mellanöstern bättre engelska än vad amerikaner kan arabiska. Men den här domänen är inte lämplig för en arabisk marknad. Riktar man sig till ett land så bör domänen vara på det språket och inte ett främmande språk (Sverige och norden undantaget, eftersom alla talar engelska här). Man behöver inte åka längre än till Tyskland för att komma till ett land där bara en liten del av befolkningen är bekväm med engelskan.

Jag ifrågasätter inte värdet på domänerna. Men den som köper domänen för att bygga upp en tjänst som riktar sig till Asien eller Mellanöstern på dem begår ett misstag. Då är mandarin, arabiska eller japanska bättre val av språk.

pokerstjärna 2008-02-16 17:10

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Originally posted by -pokerstjärna@Feb 16 2008, 17:34
Citat:

Visst gör de det och jag kan garantera dig att det inte är många i irak som sitter med en internetuppkoppling i dessa dagar.
Om det finns internet så är det i en storstad/stort samhälle.

Internet Sweden 2008-02-16 17:10

Citat:

Originally posted by pokerstjärna@Feb 16 2008, 17:34
Ja, som tartareandesire skriver beror det på land, men gör inte misstaget att bagatellisera arabvärlden!

Se dig om i vilket Europeiskt land som helst (kanske med undantag av Finland) - hur många araber tror du exempelvis inte det bor i Frankrike ? eller Holland.. för att inte tala om USA..

Bara för att de är invånare eller medborgare av ett annat land eller världsdel tar ju inte bort språk, kultur mm

Ett litet räkneexempel:
Kanske svårt att sätta exakta siffror på, men om vi tar Frankrike som exempel så har de nära 10% (5-6 miljoner Wiki) invånare som är muslimer, varav de flesta är av arabisk härkomst (Nordafrika). Tar vi då 5 miljoner och tittar på bredbandspenetrationen i Frankrike så ligger den på 22.3 % (men eftersom araber i Frankrike ofta har det sämre ställt än medel, så minskar vi till 20% för dett exempel)
Det innebär att ca 1 miljon franska araber är potentiella besökare av en gemensam "kulturportal" - till det kommer även modemanvändare..

Applicera samma modell på varje västerländskt land så får du en ganska rejäl siffra - och då har vi inte ens berört arabländerna själva ..

No offense mot dig Pokerstjärna, men vi svenskar har generellt för vana att att bara stirra där vi själva står och tror att det är jordens mitt - Men faktum är att vi blir 90 miljoner (10 gånger Sveriges folkmängd) människor fler på jorden för varje år som går - jämför det med de ca 60 000 som Sverige växer med per år SCB

Internet Sweden 2008-02-16 17:26

Citat:

Originally posted by Gustav@Feb 16 2008, 18:05
Domänerna är knappast förstahandsvalet för den som vänder sig till Mellanöstern. De använder inte engelska integrerat i sitt eget språk som vi gör. Att lägga en musikportal för araber på Arabia.com vore inte särskilt vettigt. Det vore ungefär lika logiskt som att döpa en musikportal för amerikaner till أمريكي (شخص من الولايات المتحدة

Nu kan människor från Mellanöstern bättre engelska än vad amerikaner kan arabiska. Men den här domänen är inte lämplig för en arabisk marknad. Riktar man sig till ett land så bör domänen vara på det språket och inte ett främmande språk (Sverige och norden undantaget, eftersom alla talar engelska här). Man behöver inte åka längre än till Tyskland för att komma till ett land där bara en liten del av befolkningen är bekväm med engelskan.

Jag ifrågasätter inte värdet på domänerna. Men den som köper domänen för att bygga upp en tjänst som riktar sig till Asien eller Mellanöstern på dem begår ett misstag. Då är mandarin, arabiska eller japanska bättre val av språk.

(Det ska stå "Amerikan" på arabiska, enligt ordboken. Men jag har inte en aning om ifall det ens blev i närheten av rätt...)

Edit: De där siffrorna skulle varit arabisk text, men WN har tydligen inte stöd för det. Internet är uppdelat i olika regioner med olika standarder. Det stöder bara min tes om att en domän som Arabia.com inte är lika het i Mellanönstern som den är här.

Hmm har inte detta tagits upp ett antal gånger redan på WN?

Teckenuppsättningar, tillåtna IDN-tecken, QWERTY-tangentbords uppsättningar etc etc

Vad jag känner till är det endast Förenade Arabemiraten (.ae) som på prov tillåter arabiska Trial of Arabic Domain Names
Iofs genomför även ICANN försök att tolka om (översätta) arabiska, kinesiska mfl språk så att http://www.domännamn.tld ska kunna skrivas från höger till vänster och även inkludera fler teckenuppsättningar.

Detta arbete går av många anledningar långsamt eftersom det är extremt problematiskt där bla samma tecken har olika betydelse i olika skriftspråk/teckenuppsättningar som då kan användas för bla spoofing.

pokerstjärna 2008-02-16 17:31

Citat:

Citat:

Ja, som tartareandesire skriver beror det på land, men gör inte misstaget att bagatellisera arabvärlden!

Se dig om i vilket Europeiskt land som helst (kanske med undantag av Finland) - hur många araber tror du exempelvis inte det bor i Frankrike ? eller Holland.. för att inte tala om USA..

Bara för att de är invånare eller medborgare av ett annat land eller världsdel tar ju inte bort språk, kultur mm

Ett litet räkneexempel:
Kanske svårt att sätta exakta siffror på, men om vi tar Frankrike som exempel så har de nära 10% (5-6 miljoner Wiki) invånare som är muslimer, varav de flesta är av arabisk härkomst (Nordafrika). Tar vi då 5 miljoner och tittar på bredbandspenetrationen i Frankrike så ligger den på 22.3 % (men eftersom araber i Frankrike ofta har det sämre ställt än medel, så minskar vi till 20% för dett exempel)
Det innebär att ca 1 miljon franska araber är potentiella besökare av en gemensam "kulturportal" - till det kommer även modemanvändare..

Applicera samma modell på varje västerländskt land så får du en ganska rejäl siffra - och då har vi inte ens berört arabländerna själva ..

No offense mot dig Pokerstjärna, men vi svenskar har generellt för vana att att bara stirra där vi själva står och tror att det är jordens mitt - Men faktum är att vi blir 90 miljoner (10 gånger Sveriges folkmängd) människor fler på jorden för varje år som går - jämför det med de ca 60 000 som Sverige växer med per år SCB

Jo du har helt rätt faktiskt, när du formulerar det som så!
Bra skrivet :)

Internet Sweden 2008-02-16 18:13

Så ska jag hinna med ett OT-inlägg som för vissa läsare kan vara intressant i ämnet.

(Behöver hålla tungan rätt i mun nu)
Någon gång under förra året tog jag reda på var världens samtliga då registrerade .COM-adresser var placerade, inget större jobb kanske kan tyckas, men uppgifterna jag har är till skillnad från vad andra kan få tag på till 99% befriade från Tasting.

Listan visar inte var de registrerats, utan i vilket land de ligger (som var relevant i min undersökning).
"Jag kommer i övrigt inte svara på några frågor kring listan."
56,7 miljoner .com

Samben 2008-02-16 19:51

Arabia skulle kanske kunna användas i PR-syfte till the emirates?

Internet Sweden 2008-02-17 11:49

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Feb 16 2008, 18:26
Hmm har inte detta tagits upp ett antal gånger redan på WN?

Teckenuppsättningar, tillåtna IDN-tecken, QWERTY-tangentbords uppsättningar etc etc

Vad jag känner till är det endast Förenade Arabemiraten (.ae) som på prov tillåter arabiska Trial of Arabic Domain Names
Iofs genomför även ICANN försök att tolka om (översätta) arabiska, kinesiska mfl språk så att http://www.domännamn.tld ska kunna skrivas från höger till vänster och även inkludera fler teckenuppsättningar.

Detta arbete går av många anledningar långsamt eftersom det är extremt problematiskt där bla samma tecken har olika betydelse i olika skriftspråk/teckenuppsättningar som då kan användas för bla spoofing.

Ser själv att jag var lite otydlig i det här så jag ska försöka förtydliga vad jag menar:

Det närmaste du kan komma IDAG är (i det fall teckenuppsättningen/språket implementerat av ICANN som IDN-tecken) vilket som sagt inte är speciellt långt gånget.

http://www.domänmedarabiskatecken.ae eller
http://www.domänmedkinesiskatecken.cn eller
http://www.domänmedkyrilliskatecken.ru
http://www.domänmedindiskatecken.in osv

Det går alltså bara att skapa hybrider där http:// och .TLD är konstant medan det i vissa fall går att registrera domännamnet på det egna språket med "rätta" tecken.

Detta problem men även att stora delar av världens befolkning skriver från höger till vänster istället för vänster till höger är något som ICANN jobbar aktivt med att överbrygga.

M-bition 2008-02-28 01:39

Jag tycket att de flesta av inläggen är baserade på gissningar och inte fakta. Jag har erfarenhet av mellanöstern och Internet. Engelska domäner är visst helt naturliga i den regionen, ljusår mycket vanligare än arabiska sådana. Hade jag haft råd med Arabia.com hade jag nappat direkt. Domänen är chockerande billig då marknaden med hundratals miljoner Internettörstande araber är enorm och namnet perfekt för bl.a. en portal.

tartareandesire 2008-02-28 09:52

Citat:

Citat:

Originally posted by -tartareandesire@Feb 16 2008, 17:41
Citat:

Originally posted by -pokerstjärna@Feb 16 2008, 17:34
Citat:

Visst gör de det och jag kan garantera dig att det inte är många i irak som sitter med en internetuppkoppling i dessa dagar.
Om det finns internet så är det i en storstad/stort samhälle.

Exakt, men i storstäderna bor väl också flest människor? =)

Thomas 2008-02-28 11:01

Nån som såg hur det gick med domänerna? Såldes dom?

pokerstjärna 2008-02-28 11:32

Citat:

Originally posted by Thomas@Feb 28 2008, 12:01
Nån som såg hur det gick med domänerna? Såldes dom?
Iraq.com - fortfarande till salu likadant med arabia enligt sedo.
när man kollar iran.com så står det:

Citat:

iran.com

Status: Domain is already registered.

Your options: Registered domains can sometimes be purchased from the existing owner. A Sedo broker can anonymously negotiate an acquisition on your behalf

Simonee 2008-02-28 12:36

I arabländerna (här jag bor i alla fall) och i Arabemiraterna, Saudiarabien, Kuwait, Syrien och Libanon är det .com och .net som gäller.

pokerstjärna 2008-03-30 15:23

Nu finns en väldigt högt bud på pizza . com

Magnus_A 2008-03-30 17:51

Är verkligen Sedo-auktionerna riktiga? Att folk tar i så dom kräks i utgångsbud är en sak, men kan man lita på att lagda bud verkligen är på riktigt?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson