![]() |
För ca 2 veckor sedan blev jag uppringd av en säljare på Mediaanalys som på ett mycket aggresivt sätt försökte sälja på mig SEO-tjänster. Eftersom jag ej var intresserad tackade jag nej. Då började han föreslå affiliator men där annonserar jag redan så det blev inget där heller. Jag ville avsluta samtalet då säljaren drar fram sitt ess - bannerannonsering på Expressen för 4 kr/klicket. Eftersom jag precis avslutat en mycket bra kampanj på Aftonbladet för 5 kr/klick blir jag intresserad och går med på ett möte några dagar senare.
Säljaren kommer förbi som bestämt och han börjar genast snacka SEO. Mediaanalys har så extremt många kunder och är så duktiga och följer Googles regler och riktlinjer och dom gör all SEO off-site och det är helt ofarligt, och Google kan inte se vad dom gör för deras servrar är offline mot google, dom gör osynliga länkar som ger SEO effekt men som Google inte kan se, och dom har länkfarmar som ger super-boost-effekt och bla bla bla... Jag tror faktist jag aldrig hört så mycket skitsnack om SEO. Eftersom jag inte klarade av att lyssna på all bull-shit och inte var intresserad av deras SEO tjänster gick vi över till expressen kampanjen. Det var inga problem... Vi får köpa hur många klick vi vill för 4kr/klick från Expressen. Allt lät mycket bra, jag bad om en offert på 10.000 klick från expressen till en svensk resesajt och säljaren skulle skicka över det. 4 dagar senare kom en offert där det står 10.000 klick x 4 kr = 40.000 kr och säljaren ber mig skriva under och faxa in snabbt. Eftersom jag inte kan se ordet expressen i offerten ber jag om en specifikation på sajt och bannerstorlek och får då detta: www.hockeyligan.se www.miloop.se www.fatale.se www.blondinbella.se www.Minjakt.se www.classicdriver.com, www.carspire.com, www.worldcarfans.com, www.cardomains.com www.autoworld.com, www.autoplance.com, www.cars.com, www.ultimatecarpage.com www.LinkedIn.com www.Lycos.com www.invest.com, www.reuters.com, www.internationalist.com www.bizreport.com, www.stockhouse.com, www.realestatevn.com, www.directlex.com www.thestreet.com, www.investorhub.com, www.smartstocks.com, www.moneyinstructor.com www.coolmath.com, www.ratemyprofessors.com o.s.v.... Jag har då konfronterat säljaren med lögnen och han har inte svarat något mer på mina mail. Jag kan inte tänka mig att jag är den ende som kommer drabbas av dessa fulsäljare så jag tänkte att en varning för andra kan vara på sin plats. Mediaanalys sitter för övrigt i Kalmar.... Ringer det varningsklockor för någon? :) |
Hej!
Skulle det vara en varning bara för att de sitter i Kalmar? Jag har ingen aning om det ska säga mig något bara för det, men jag har hör hur Mediaanlys närmar sig sina kunder, och hur de försöker sälja sina tjänster... Jag tycker det är för....... Men det är jag, och jag hoppas att ingen råkar illa ut, och att folk är lika vaksamma som du! |
Kalmar + SEO = Altus (Dom som varit med ett tag vet vad jag menar, dom andra kan Googla)
|
Tja med tanke på vilka som ligger bakom Mediaanalys och hur de beter sej och så etc.etc. osv. De som ligger bakom mediaanalys visste ingenting om SEO innan de började jobba på Altus, om man uttrycker det så.
|
Och Mediaanalys som utåt sett verkar tala om sina fina metoder och att de är reko på alla tänkbara sätt. Vänta nu, har man hört det förut? :rolleyes:
|
Kom på en sak... Länkar som är osynliga för Google men som ändå ger effekt hos dem? Har jag missat något fullständigt, eller låter det väldigt lattjo?
|
Citat:
http://www.seo.se/blogg/?p=308 http://www.seo.se/blogg/?p=304 |
Citat:
|
Citat:
Citat:
Säljaren sade öppet att de hade dolda länkar och att dessa doldes för Google eller? Jag kan inte påstå att jag är fullärd inom SEO, men jag får det inte att gå ihop i min skalle. Skulle vara intressant att se vad det var för länkfarmar det rörde sig om med, använde han det ordet förresten? |
Han började samtalet med att säga att dom följer Googles riktlinjer. Sedan börja han snacka om länkar som google inte kan se, varvid jag frågade honom hur en osynlig länk kan ge effekt, och fick nått helt sjukt svar som var så dumt att jag tyvärr inte kan återge. Det märktes att killen egentligen inte hade nån som helst koll på SEO utan bara slängde ur sig mass termer som förmodligen fungerar utmärkt på en och annan VD som har noll koll på SEO. Allt eftersom diskutionen blev hetare gjorde han bort sig mer och mer och slutligen kom han in på och sa bokstavligen att "vi använder länkfaramar".
|
Citat:
|
Citat:
Var har du sett de tecknen? På deras sida verkar det ju inte ha hänt mycket precis. |
Citat:
© e-mind.se | c/o Payder AB, box 2096, 14102 Huddinge, SVERIGE | [email protected] |
Vilka fulingar. det är ju falsk marknadsföring..
|
Nah, inte alls falsk marknadsföring... Vi har köpt siten, vi jobba inte direkt aktivt med försäljning av SEO-tjänster utan vi ville komma åt e-handelssystemet.
Siten har fått vara som den är tills vidare helt enkelt. |
Citat:
|
Nja, jag var supleant i styrelsen och egentligen inte involverad i e-minds arbete. Anledningen till att de kursade var att de drog på sej för stora kostnader och att ägarna inte ville skjuta till mer kapital. Vilket var synd, eftersom e-mind kunde blivit något bra om man hadde omstrukturerat lite.
Så när e-mind kursade diskuterade jag och min kollega, om vi skulle köpa siten och e-handelssystemet. Vilket vi alltså gjorde. |
Citat:
Känns konstigt det hela.. eller är jag bara för nervös över det hela.... |
För det första så var e-mind aldrig oseriösa!
Ett företag är inte oseriöst bara för att det går i konkurs. Vi har inte köpt företaget utan hemsidan och e-handelssystemet. Vi har inte haft tid att besluta oss för hur vi skall gå framåt med projektet e-mind. Därför har vi inte gjort några större åtgärder på siten heller. Ur seo-synpunkt skulle det vara ganska dumt att ta ner den! |
Citat:
E-Mind AB hade två styrelseledamöter du och en annan person - båda ni sitter nu i styrelsen för Payder som nu tagit över "siten och e-handelssystemet". Du skriver "drog på sej för stora kostnader " - E-mind AB hade såvitt jag kan se ingen anställd och skulderna företaget drog på sig var endast obetalda skatter. Huruvida E-Minds (eller Payders) verksamhet är seriös eller inte har jag ingen åsikt om, men alla som läser WN vet att en betydande del av företag verksamma inom SEO arbetar på sätt som många gånger bör och ska ifrågasättas. Det känns lite som att en allmän uppfattning är "Det inte Google ser, mår inte Google dåligt av" - Med detta syftar jag då inte bara på er utan generellt inom SEO. "Svarta hattar blandas med gråa och ibland vita.." |
Jag förstår att det kan låta snårigt (snurrigt?). Men, Payder AB säljer inte SEO-tjänster, vi är inte en SEO-konsult. Jag utför uppdrag om någon frågar mej och jag svarar ibland på konsultförfrågningar i forum etc.
Vår verksamhet är en helt annan och egentligen inte inriktad på konsulting. Min kollega hadde ingenting med e-mind att göra, han har aldrig suttit med i styrelsen och han visste absolut ingenting om e-mind innan han träffade mej. I dagsläget är det han och jag som äger och driver Payder AB. Jag satt som styrelsesupleant i e-mind och var som sagt inte direkt involverad i deras arbete. E-mind hade 4 personer anställda när de gick i konkurs, förutom VDn. 2 tekniker, en webbdesigner och 1 säljare. Jag var inte en av dem, tidigare hade man ytterligare 2 säljare anställda. |
Citat:
Okej jag ska inte mosa, jag kände redan till "P´s" involvering i Payder, men samtidigt så sitter alltså fd VD i E-mind AB i Payder ABs styrelse - hmm jo det blir lite snurrigt. Lite märkligt det du skriver om E-Minds anställda - Det är inget jag ifrågasätter men det jag fick fram var: Antal anställda: 0 anställda Hoppas jag att ni lyckas med vad ni företar er med, men som Marknadsbanken skrev - det ses nog som positivt om ni uppdaterar mer än sidfoten på sidan om ni avser annan iriktning än den som står där.. för annars kan det ju lätt uppfattas som.. vad var det Leon skrev tidigare i tråden..hmm just ja: falsk marknadsföring ;) |
Va vi skall göra!? hmmm, hehe :)
Nope, före detta VDn var inblandad i Payder på ett tidigt stadium. Han har dock ingenting med företaget att göra i dagsläget. Sifforna på antalet anställda är felaktiga, det var ju personalen och den stora kostnadspost detta innebar som ställde till det. |
Citat:
Citat:
|
Jo, men.... vi säljer inte dessa tjänster aktivt! Det är inte vår kärnverksamhet och inte något som vi fokuserar på.
Om jag nu utför den här typen av uppdrag om någon frågar mej så vorre det väl dumt att inte skriva det på hemsidan!? |
På vilket sätt säljer ni inte SEO aktivt genom att skriva det på hemsidan?
|
Citat:
För just nu ses det oseriöst i mina ögon och jag tror nog mer folk ser det så med. man kan läsa på e-mind's hemsida att det fortfarande är aktiv då med inom SEO, ett litet citat ifrån hemsidan: "vi valt att omstrukturera bolaget och att ta in extern finansiell hjälp. E-mind drivs numera som ett projekt inom en större företagskonstellation, där vi bland annat får tillgång till ett mycket stort kompetensnätverk inom vårt verksamhetsområde" |
Citat:
Det ligger rätt mycket i det Internet Sweden skrev: Citat:
|
Nu börjar det bli lite väl låg nivå på det här.
För det första, det är helt upp till oss vad vi vill skriva på vår hemsida, och som sagt. Om någon frågar mej om jag utför konsultuppdrag inom SEO så svarar jag: "Ja det gör jag". Skall jag då inte kunna säga detta på vår hemsida utan att folk får för sej att vi ingår i någon slags mystisk oseriös SEOsekt!? Jag har mycket svårt att få ihop den ekvationen! Samma sak gäller ju e-mind.se, om någon kommer in via e-mind och frågar om vi utför SEO-tjänster, vad tycker du att jag skall säga då!? Att vi inte gör det!? Det skulle ju vara en lögn! Som jag sagt flera gånger... Vi säljer inte aktivt SEO-tjänster. Men... om någon frågar så... ERGO: Vi påpekar detta på hemsidan, whats the big deal!? Det är ungefär som att säga till någon att: Eftersom det står i ditt CV att du har jobbat som svetsare, men inte gör det längre så tycker jag att du är oseriös eftersom du skriver att du kan svetsa! Och ja... Jag jobbar med SEO. Men inte åt nån annan än mej själv! |
Kan ni inte diskutera e-minds affärer i en egen tråd, denna handlar om mediaanalys.
|
Citat:
Citat:
Ifall det går till på det här sättet och de på så vis lurar (för jag får nog klassa just det snacket du beskriver som "lurendrejeri") företag att köpa tjänster baserat på "säljtugg" av det här slaget så måste jag säga att jag tycker det är rätt illa. |
Som en liten kommentar kan man ju klämma in följande sökresultat: Google
Edit: Får be om ursäkt för den långa raden, kanske kan en mod fixa till en länk av den? |
Citat:
gissar att du har har läst SEO.se´s blogg...undrar vem som tipsade dem om det :ph34r: |
Citat:
|
Citat:
Just den Googlesökningen har jag haft sparad ett litet tag däremot ;) Det var först i efterhand som jag läste inläggen på SEO.se du tipsade om (hade läst dem innan med, men glömt bort dem). Min Googlesökning skiljer sig en del från den som SEO.se hade gjort däremot, det blir lite fler träffar på de införskaffade domännamnen med "min" sökning. :) Så det var du som tipsade om inläggen jag läst (och glömt bort) efter att jag gjort sökningen som jag sedan publicerade efter ditt tips :) (vad det hela nu spelar för roll =) Var även tvungen att ta upp detta i min blogg, har fram tills nu dragit mig för att skriva om sådant här av någon anledning. Ju mer sådant här lyfts fram i ljuset, ju ovanligare blir det (förhoppningsvis). Vet inte om det är tillåtet att länka till artikeln? Citat:
De där sidorna som återfinns via sökninen du länkade till innehåller för övrigt säkerhetshål... |
Nah, jag är inte säker på att alla träffarna är från SEO-logik men majoriteten av alla företag som är listade har varit kunder hos företaget.
Sen kan man ju bara göra en backlink checker på något företag, stbe. |
En viss mån av offentlig självrannsakan av SEO Logik är väl redan gjord, dom verkar ju stå för vad de erbjuder..
IDG artikel |
Citat:
Det fanns en tid när vi skapade externa länkar på kunders sitemaps, dock länge sedan nu. På den tiden var det inget som sa att man inte fick göra så. De sökresultaten du fisk upp där finns det inte en enda som är relaterad till kunder till SEO Logik AB, iallafall inte på de första 50 resultaten (orkade inte kolla längre). Som de som varit med här ett tag känner till köpte Notabene.net A/S upp Altus. Då startade rensningar av allt som den gamla ledningen beslutat att genomföra, t ex rensa bort alla sitemaps. Vet inte om de du hittar tillhör gamla Altus, om så är fallet har de gjort vad de kunnat för att rensa. Dock vet ni alla att kunder byter inloggning och då kunde de inte rensa. Kunderna blev informerade om att de skulle ta bort det men det var det enda som kunde göras. Nu äger ju Notabene även SEO Logik AB och detta är inget som vi sysslat med på flera år nu. Jag har redan informerat om detta i andra trådar. |
Har tidigare köpt tjänster av Mediaanalys utan några som helst problem.
I mitt fall var även säljaren som sålde på mig tjänsterna mycket trevlig och angelägen om våra behov. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:06. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson